2021-07-14, 12:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det är allmänt känt att GN stal tandguld på sin arbetsplats och han bör ju rimligen ha blivit avskedad och dömts för det. Att GN dessutom var polare med flera kända missbrukare i stan ökar givetvis möjligheten att han har fler tidigare domar på sig.

Det går inte att utesluta att GN såg när Eva släpptes av eftersom hans hus är beläget precis intill korsningen. Kanske fick han då ett infall att skrämma henne eller hota henne med "svärdet" något som sedan spårade ur helt p.g.a. hur Eva reagerade? Ingen vet vad GN hade för ev olösta konflikter med Eva, dom har givetvis alltid kännt till varandra, dom har gått i samma skola sen barnsben, dom bodde i samma område osv. Det kan även ha funnits kärlek mellan dom i unga år, ingen vet. Med tanke på GN's psykiska problematik och hans missbrukspersonlighet kan förmodligen även en struntsak ha fått förödande konsekvenser. Kanske hade han åsikter eller rent av störde sig på Laban som oftast sprang lös och kanske gjorde ifrån sig både här och där?
Så man får ta med hela spannet här, allt ifrån att mordet var planerat till att en bagatell kan ha utlöst raseriet. Mordet kan mycket väl även ha varit "stundens ingivelse" om nu GN såg när Eva hoppade ur bilen nedanför hans hus. Det var sen fredagskväll och GN kan ha varit påverkad och ur balans, Mari*na låg förmodligen och sov med dom 2 små döttrarna (3 år resp 3 mån gamla). Det bör även tilläggas att GN's pappa gick bort någon månad före mordet, även en sån sak kan ha påverkat hans psyke.

Ja Eva "tappade" givetvis anteckningsblocket i samband med överfallet. Ingen var ute efter blocket det är alldeles för långsökt.

GN kände och umgicks med detta klientel, han nämner t.o.m. själv "Flax" (Roland) m.fl. på sin Facebook. Flax är numera avliden men var tydligen känd för att lura in ungdomar i drogträsket för att sedan utnyttja dom. Eva's lillasyster Anneli var tillsammans med Flax, det tycker jag säger allt. Eva var en väldigt ordningsam tjej och Anneli förefaller ha varit hennes raka motsats. Som storasyster kan Eva ha känt ett ansvar för sin yngre syster, kanske ville hon t.o.m. skydda henne? Det går inte att utesluta. Det är klart att Eva (och även föräldrarna) måste ha varit oroliga när Anneli var ihop med Flax. Om Eva försökte tala systern tillrätta kan hon mycket väl ha frågat vem som försåg gänget med droger (för att försöka få stopp på det den vägen). Om GN var en av dom som ibland sålde knark kan hans namn ha dykt upp. På det sättet kan sen även GN ha fått höra att Eva nu kände till att han sålde droger. Detta är högst rimliga spekulationer men personligen tror jag inte att droger behöver vara inblandat eller ens ett motiv. För mig är det snarare GN's personlighet, drogmissbruk och avvikande sexuella beteende som gör att jag misstänker honom. Att han dessutom bodde i direkt anslutning till korsningen där Eva släpptes av stärker givetvis misstankarna enormt. I scenariot slipper man då även krånglet med GM omväg via Kontorsvägen. GN kan enkelt bara ha tagit cykeln och cyklat efter Eva på Herrgårdsvägen där hon och Laban gick. Det verkar rimligt att han då hann ifatt dom vid Långbackens början med tanke på avståndet från fastigheten och tiden det skulle ta att hämta mordvapnet, sätta på sig kläder och cykla efter. En viktig detalj i sammanhanget är att cykeln låg slängd vid sidan av vägen med framhjulet i riktning mot Evas föräldrahem om jag har förstått saken rätt. Det betyder ju att GM kom cyklandes riktning från GN's hus och korsningen så att säga. Hade GM kommit via Kontorsvägen hade cykeln med största sannolikhet legat släng på motsatt sida av vägen och med framhjulet i riktning mot GN's hus och korsningen, på tal om indicier.

Att Eva och Laban låg bredvid varandra kan tyda på att mördaren utförde någon form av begravningsceremoni, kanske någon person som jobbade med detta och brydde sig om dom döda och fascinerades av döden.
Många av pusselbitarna tycker jag faller på plats med en psykiskt sjuk GMn.
Senast redigerad av BerraSWE 2021-07-14 kl. 12:40.
Citera
2021-07-14, 13:55
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Men varför bemöda sig att placera Laban alldeles intill Eva? Hundens placering borde ha varit irrelevant i sammanhanget. Det kan uppfattas som att placeringen av hunden gjordes avsiktligen och att det fanns en tanke bakom …

En allvarligt psykiskt sjuk individ kan få för sig vad som helst.

Det mest rimliga är väl att anta att GM (som kände Eva) - trots den nyss utförda, bestialiska gärningen - innerst inne någonstans hade ett mänskligt samvete, och att vikandet av Eva's kläder och placeringen av hunden har med det att göra. Kanske återfick han en viss sinnesnärvaro och insåg det fruktansvärda i det han nyss gjort. Eller att det på ett djupare, mer omedvetet plan handlade om lindring av samvete, hantering av stark ångest, förlåtelse.

Citat:
Här måste jag hålla med Safarik när han säger att varje gång en GM ”gör mer än vad som krävs” med andra saker på brottsplatsen, förutom brottsoffret, kan det misstänkas att det finns en strategi bakom.

Återigen, en galning kan göra vad som helst. Starka tvångstankar, rituella handlingar kan ev vara en annan förklaring eller så har det som sagt med det mänskliga samvetet att göra. Det bestialiska övervåldet avslutades med lite "omvårdnad" av GN, en familjefar som hade 2 småflickor som låg och sov ett par 100 m bort? Ett sätt att snabbt komma ner i varv innan han skulle hem.

Citat:
Det är svårt att veta vilken typ av gärningsmannaprofil Kalla- fall anser vara mest sannolik i dagsläget. Gäller fortfarande ursprungsversionen om en psykiskt störd person? Eller handlar det om en ”slug jävel” som arrangerade brottsplatsen i efterhand?

Om Kallla fall är med i matchen bör det vara en psykiskt störd person annars tror jag man är helt fel ute.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-07-14 kl. 14:21.
Citera
2021-07-14, 14:09
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Att Eva och Laban låg bredvid varandra kan tyda på att mördaren utförde någon form av begravningsceremoni, kanske någon person som jobbade med detta och brydde sig om dom döda och fascinerades av döden.
Många av pusselbitarna tycker jag faller på plats med en psykiskt sjuk GMn.

Ja det kan finbas en koppling. Med tanke på att GN stal tandguld så bör han ha jobbat antingen med kremering alt. varit anställd på en begravningsbyrå och därmed haft tillgång till aktuella lokaler o utrymmen inom församlingen.

Hur som helst bör han ha hanterat döda kroppar oavsett vilket av dessa jobb han nu hade. Och visst är det rimligt att anta att någon av hans vardagliga rutiner tog över efter det bestialiska mordet. Han kanske gjorde som på jobbet, fixade till dom döda lite och gjorde i ordning efter sig, därefter tog han sig hem.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-07-14 kl. 14:12.
Citera
2021-07-14, 17:48
Avslutad
Citat:
Ja det kan finbas en koppling. Med tanke på att GN stal tandguld så bör han ha jobbat antingen med kremering alt. varit anställd på en begravningsbyrå och därmed haft tillgång till aktuella lokaler o utrymmen inom församlingen.

Hur som helst bör han ha hanterat döda kroppar oavsett vilket av dessa jobb han nu hade. Och visst är det rimligt att anta att någon av hans vardagliga rutiner tog över efter det bestialiska mordet. Han kanske gjorde som på jobbet, fixade till dom döda lite och gjorde i ordning efter sig, därefter tog han sig hem.

Ja någon med dubbla personligheter som inte kan ta ett nej, eller som kan bli aggressiv i trängda lägen, men som även kan vara världens snällaste, någon som byter skepnad på några sekunder, där tror jag vi hittar mördaren.

Sättet hur Eva dödades och hur mördaren agerade efteråt tyder på svår psykisk störning, kanske schizofreni med olika personligheter. Mördaren hade det som jobb att ta hand om döda. Rent teoretiskt skulle mördaren även kunna vara en läkare eller någon som ville bli det och som fascinerades av döden och inte heller var rädd för döden.

Mannen som dödade Eva hade troligen redan sett flertalet döda ansikten på något sätt för annars skulle man inte kunna utföra det här mordet på det sätt som gjordes.
Citera
2021-07-14, 22:54
Medlem
Känns kvinnligt ellet pedantiskt att vika ihop kläderna och lägga hunden bredvid🤔
Citera
2021-07-14, 23:10
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buddiez
Känns kvinnligt ellet pedantiskt att vika ihop kläderna och lägga hunden bredvid🤔

Desto mer manligt med dom 11 djupa huggen som nästan genomborrade kroppen.
Citera
2021-07-15, 19:56
Avslutad
Citat:
Desto mer manligt med dom 11 djupa huggen som nästan genomborrade kroppen.

Ja rätt uteslutet att det är en kvinna som utfört handlingen på egen hand, möjligen kan en kvinna ha velat se Eva död och därmed beställde mordet på henne, som det pratades om 2017.
I såna fall är det ju minst två personer inblandade i Eva mordet och som vill hålla tyst om det.

Och det finns ju scenarios som tyder på att mordet mycket väl kan vara ett beställningsjobb, om Eva hade kommit på något hon inte skulle veta om, det kan mycket väl vara så att två personer som Eva hade något på, tex knarkaffärer/knarkhandel som hon fått reda på av misstag.

Det blev ju uppenbarligen bråttom att döda Eva sista helgen hon var hemma.

Jag tror däremot mordet var planerat sedan en tid tillbaka och att det var nu eller aldrig mördaren var tvungen att slå till. Kan också vara så att Eva gick rakt in i något som hon inte skulle se sista biten hem, tex en större knarkaffär som ägde rum på Limstagatan.
Citera
2021-07-15, 23:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Buddiez

Det finns även pedantiska män, eller någon som jobbade med döda kroppar och gjorde som hen gjorde på jobbet.
Citera
2021-07-16, 05:39
Medlem
Citat:

Hunden placerades som i Rosornas Ö bredvid sin herre/matte ?

Att mordplatsen arrangerades kan tyda på någon som jobbade med detta, någon som var van att hantera döda människor och göra snyggt efter sig.

Eftersom GN verkar vara en väldigt speciell person blir det svårt att göra någon direkt säker koppling av vad han har skrivit med ett definitivt samband med att han ev. skulle ha mördat Eva. Det måste till MER, om man säger så … Skulle det visa sig att han är skyldig till mordet, skulle man kanske efteråt förstå och se att det fanns ett samband.

När man talar om någon som hanterar döda kroppar tänker jag närmast på en obducent eller någon som jobbar på en begravningsbyrå. En som jobbar på ett krematorium hanterar inte döda kroppar på det sättet. Liken ligger inte på "lit de parade", om du tror det.
Hur som helst vore det intressant att få veta om GN överhuvudtaget jobbade på krematoriet vid tiden för mordet? Jobbade han inte på SJ när Palme mordet ägde rum? En skribent skrev ju tidigare att GN hade fått för sig Palmemördaren satt och tryckte på tågstation i någon väntsal eller vad det nu var?

Citat:
Personen ville få det att se ut som ett sexbrott för att inte misstänka någon annan typ av mord, förvilla för polisen, mordet handlade om något annat än sex.
Mördaren hade personlig koppling till Eva, iaf i mördarens ögon, det kan vara någon som är på lagom avstånd, någon Eva inte var rädd för egentligen.

Så kan det vara. Mycket tyder på att mördaren i första hand var ute för att döda Eva.

Citat:
Alternativet som jag ser det är att det var två stycken på brottsplatsen.
En mördare och en som fick det att se ut som ett sexbrott för att inte rikta misstankar mot dom båda personerna.

Inte omöjligt. Skulle det röra sig om ett beställningsmord kan mycket väl anstiftaren och mördaren ha arrangerat mordplatsen, i samband med när cykeln hämtades. Att mördaren lät cykeln ligga kvar så länge nere vid Långbacken är för mig en gåta.

Citat:
Den här 10.000kr historien kan också vara ännu ett påhitt att förvilla för polisen då man började komma för nära sanningen.

Svårt att veta när man inte vet namnen på varken uppgiftslämnare, anstiftare eller den lejde mördaren. Det cirkulerade någon uppgift i tråden att P skulle ha varit den namngivne anstiftaren. Jag vet inte om den uppgiften kom från någon säker källa …?
Citera
2021-07-16, 07:05
Medlem
Citat:
Ingen vet vad GN hade för ev olösta konflikter med Eva, dom har givetvis alltid kännt till varandra, dom har gått i samma skola sen barnsben, dom bodde i samma område osv. Det kan även ha funnits kärlek mellan dom i unga år, ingen vet. Med tanke på GN's psykiska problematik och hans missbrukspersonlighet kan förmodligen även en struntsak ha fått förödande konsekvenser.

Jag blir tvungen att kapa ner dina inlägg, annars hinner jag inte, det är mycket nu! Jag kommer inte heller att ha tillgång till någon dator på ett tag.

Du tar upp något viktigt här – de facto att det är så mycket man inte vet när det gäller vilka relationer och ev. konflikter det fanns mellan de personer som diskuteras här. Det gäller givetvis den mellan Eva och P också. Ingen vet vad som sades mellan dom två, tiden strax innan Eva skulle flytta.

Citat:
Om GN var en av dom som ibland sålde knark kan hans namn ha dykt upp. På det sättet kan sen även GN ha fått höra att Eva nu kände till att han sålde droger. Detta är högst rimliga spekulationer men personligen tror jag inte att droger behöver vara inblandat eller ens ett motiv.

Jag håller med, man kan tycka att polisen borde ha haft någorlunda koll på missbrukarna och ev. droghandel – Kramfors är inte stort. Drogmotivet ska nog ändå inte helt uteslutas.

Citat:
Tror dock mer att det ligger på ett personligt plan. Kanske kan det även vara frågan om ett rent lustmord, beroende på hur sjuk GM var vid tidpunkten för mordet. Vi ska heller inte glömma att GN just i detta nu sitter inlåst på psyket. Saker och ting eskalerade efter det att Svenska Fall sändes, GN's missbruk ökade och det slutade sen med att han även misshandlade frun Mari*na. Ville han erkänna?

Det är den återkommande och viktiga frågan, hur sjuk var GN vid tidpunkten för mordet? Precis som jag skrivit i ett tidigare inlägg måste det till mer fakta hur det var ställt med honom hösten 1987.
Samtidigt måste sägas att psykisk ohälsa inte per automatik medför ökad risk för våld. Sambandet är nog mer komplicerat än så. Finns missbruk med i bilden ökar definitivt risken, i synnerhet vid någon psykossjukdom typ schizofreni. GN har ju tidigare visat att han kan bli våldsam. Däremot vet man inte vilken diagnos han har.

Citat:
Att GM fick tag i Laban i samband med att han försvarade Eva är helt uteslutet eftersom han sprang upp till föräldrahemmet (efter mordet skett) och skällde. Grannungdomarna i bilen såg hur Laban cirkulerade runt bilen när dom skulle åka iväg och han sedan sprang efter den.

Jag finner det väldigt osannolikt att GN i det tillstånd han ev. befann sig i skulle ha lyckats locka till sig Laban. En hund känner direkt om något är fel.
Det är mystiskt det här med Laban. Han observerades av ungdomarna ca 23:15. Inte så långt därefter (ca 5 min) passerar ytterligare ett vittne och ser ingen hund. Det är ett vittne som inte har blivit nämnt så mycket. Uppgiften ska finnas i tråden. Under den tiden lyckades antagligen GM locka in hunden, eller på något annat obegripligt sätt lyckats få fast honom genom ren tur. Det känns inte sannolikt att GM kan ha haft den turen.

Citat:
Gärningsmannaprofilen passar på alla punkter mycket bra in på GN.

Ja den gärningsmannaprofil som först förkunnades nästan direkt efter mordet, då man pratade om en psykiskt sjuk person. Det är ju den som tidigare har kritiserats, men behöver för den skull inte vara fel.
Jag vet inte om man därefter har presenterat någon gm-profil. Jag tänker närmast på uttalandet av Seppo Penttinen i Expressen 20-08-06: ”I dag skulle utredningen ha skett på ett annat sätt. Man skulle både ha gjort en geografisk profil och en gärningsmannaprofil”.
Den där ”GMP-gruppen” var väl in och peta i fallet under 2005 någon gång. Tror inte dom presenterade någon gm-profil, inte offentligt i alla fall.

Citat:
Jag tror att eftersom mordplatsen/ brottsplatsen är så pass unik och förbryllande med vikta käder och hunden placerad alldeles intill offret (ritualmord?) så är det lätt att som Mark Safarik gjorde, komma in på teorin att det måste vara arrangerat. Det hela är så sjukt att det nästan blir ologiskt, orimligt, omänskligt. För att det här skulle passa in på Mr P som är en normal individ utan konstigheter i bagaget var mordplatsen tvungen att vara "arrangerad" annars kan Mr P inte vara GM. Jag tror numera tvärtom, dvs att mordplatsen inte är arrangerad utan att det här är ett bestialiskt mord utfört av en allvarligt psykiskt störd/sjuk person. Mycket talar för att det skulle kunna vara GN.

Jag håller med dig – det är fruktansvärt omänskligt! Men jag tror ändå att mordplatsen kan ha varit arrangerad. Få saker är så omänskliga och bestialiska som styckmord, men långt ifrån alla dömda, bedöms ha någon allvarlig psykisk störning. Svår svartsjuka, lättkränkthet och hämndbegär kan i en del fall bli en djävulsk farlig cocktail, som kan resultera i fullkomligt omänskliga dåd.

Citat:
Om Kallla fall är med i matchen bör det vara en psykiskt störd person annars tror jag man är helt fel ute.

Så kan det vara, men behöver inte, jag känner mig inte lika säker.

Jag förmodar att du syftar på någon med allvarlig psykisk störning? Jag använde själv uttrycket ”psykisk störd” i mitt inlägg när jag egentligen menade allvarligt psykiskt störd i det inlägget.

Nu är det väl så att nån form av abnormitet i psykisk mening måste ändå finnas hos någon som är kapabel utföra ett sånt här dåd. Det finns olika grader i helvetet kan man säga. Men för den skull behöver det inte betyda att det handlar om någon med "allvarlig psykisk störning" även om det så klart är fullt möjligt, och inte går att utesluta det minsta.

Innan man vet mer i vilket tillstånd GN befann sig hösten 1987, eller om han blivit rigoröst utredd, och hur det ligger till med ev. alibi för mordkvällen, känns det nästan lite olustigt att gå allt för hårt fram och anklaga honom för mordet, innan man har fått mer konkret fakta på bordet. Men han måste absolut granskas ordentligt, såvida han inte tidigare blivit det.

Jag lägger ut kontaktuppgifterna till Kalla fall ytterligare en gång med förhoppningen att dom som har upplysningar om mordet tar kontakt med Kalla fall gruppen.

Mattias Lundmark Kalla fall: ”En person som under alla år känt till vem som begick mordet, men inte har det berättat för polisen, riskerar inte att bli dömd för skyddande av brottsling, betonar Mattias Lundmark. Rubriceringen skyddande av brottsling omfattas inte av det här med ej preskription, så de går fria.”

Tips om mordet på Eva Söderström kan skickas direkt till kriminalinspektör
Mattias Lundmark på mejl:
mattias.lundmark@polisen.se
Citera
2021-07-16, 10:08
Medlem
Det säger allt, om Anneli… Nu vet jag att du absolut inte har någon aning om vem hon är.
Citat:
Det är allmänt känt att GN stal tandguld på sin arbetsplats och han bör ju rimligen ha blivit avskedad och dömts för det. Att GN dessutom var polare med flera kända missbrukare i stan ökar givetvis möjligheten att han har fler tidigare domar på sig.

Det går inte att utesluta att GN såg när Eva släpptes av eftersom hans hus är beläget precis intill korsningen. Kanske fick han då ett infall att skrämma henne eller hota henne med "svärdet" något som sedan spårade ur helt p.g.a. hur Eva reagerade? Ingen vet vad GN hade för ev olösta konflikter med Eva, dom har givetvis alltid kännt till varandra, dom har gått i samma skola sen barnsben, dom bodde i samma område osv. Det kan även ha funnits kärlek mellan dom i unga år, ingen vet. Med tanke på GN's psykiska problematik och hans missbrukspersonlighet kan förmodligen även en struntsak ha fått förödande konsekvenser. Kanske hade han åsikter eller rent av störde sig på Laban som oftast sprang lös och kanske gjorde ifrån sig både här och där?
Så man får ta med hela spannet här, allt ifrån att mordet var planerat till att en bagatell kan ha utlöst raseriet. Mordet kan mycket väl även ha varit "stundens ingivelse" om nu GN såg när Eva hoppade ur bilen nedanför hans hus. Det var sen fredagskväll och GN kan ha varit påverkad och ur balans, Mari*na låg förmodligen och sov med dom 2 små döttrarna (3 år resp 3 mån gamla). Det bör även tilläggas att GN's pappa gick bort någon månad före mordet, även en sån sak kan ha påverkat hans psyke.

Ja Eva "tappade" givetvis anteckningsblocket i samband med överfallet. Ingen var ute efter blocket det är alldeles för långsökt.

GN kände och umgicks med detta klientel, han nämner t.o.m. själv "Flax" (Roland) m.fl. på sin Facebook. Flax är numera avliden men var tydligen känd för att lura in ungdomar i drogträsket för att sedan utnyttja dom. Eva's lillasyster Anneli var tillsammans med Flax, det tycker jag säger allt. Eva var en väldigt ordningsam tjej och Anneli förefaller ha varit hennes raka motsats. Som storasyster kan Eva ha känt ett ansvar för sin yngre syster, kanske ville hon t.o.m. skydda henne? Det går inte att utesluta. Det är klart att Eva (och även föräldrarna) måste ha varit oroliga när Anneli var ihop med Flax. Om Eva försökte tala systern tillrätta kan hon mycket väl ha frågat vem som försåg gänget med droger (för att försöka få stopp på det den vägen). Om GN var en av dom som ibland sålde knark kan hans namn ha dykt upp. På det sättet kan sen även GN ha fått höra att Eva nu kände till att han sålde droger. Detta är högst rimliga spekulationer men personligen tror jag inte att droger behöver vara inblandat eller ens ett motiv. För mig är det snarare GN's personlighet, drogmissbruk och avvikande sexuella beteende som gör att jag misstänker honom. Att han dessutom bodde i direkt anslutning till korsningen där Eva släpptes av stärker givetvis misstankarna enormt. I scenariot slipper man då även krånglet med GM omväg via Kontorsvägen. GN kan enkelt bara ha tagit cykeln och cyklat efter Eva på Herrgårdsvägen där hon och Laban gick. Det verkar rimligt att han då hann ifatt dom vid Långbackens början med tanke på avståndet från fastigheten och tiden det skulle ta att hämta mordvapnet, sätta på sig kläder och cykla efter. En viktig detalj i sammanhanget är att cykeln låg slängd vid sidan av vägen med framhjulet i riktning mot Evas föräldrahem om jag har förstått saken rätt. Det betyder ju att GM kom cyklandes riktning från GN's hus och korsningen så att säga. Hade GM kommit via Kontorsvägen hade cykeln med största sannolikhet legat släng på motsatt sida av vägen och med framhjulet i riktning mot GN's hus och korsningen, på tal om indicier.

En störd människa med ett starkt hat gentemot Eva. Bakomliggande orsak till det starka hatet är okänt men det skulle kunna finnas en koppling till deras inbördes relation under t.ex. tonårstiden. Kan GN ha varit förälskad i Eva och då blivit rejält nobbad, kränkt? Eva kanske alltid var lite försiktig, undvikande, rädd eller avvisande gentemot GN om han nu var lite "udda"?
Det kan möjligen även handla om droger eller t.o.m. röra sig om bagatell. Tror dock mer att det ligger på ett personligt plan. Kanske kan det även vara frågan om ett rent lustmord, beroende på hur sjuk GM var vid tidpunkten för mordet. Vi ska heller inte glömma att GN just i detta nu sitter inlåst på psyket. Saker och ting eskalerade efter det att Svenska Fall sändes, GN's missbruk ökade och det slutade sen med att han även misshandlade frun Mari*na. Ville han erkänna?

Att GM fick tag i Laban i samband med att han försvarade Eva är helt uteslutet eftersom han sprang upp till föräldrahemmet (efter mordet skett) och skällde. Grannungdomarna i bilen såg hur Laban cirkulerade runt bilen när dom skulle åka iväg och han sedan sprang efter den.

Tror på det sista du skrev här, att det handlar om någon slags sadistisk sexuell våldsfiktion, grundat på hat mot just Eva. GM är en psykiskt störd individ. Gärningsmannaprofilen passar på alla punkter mycket bra in på GN.

Jag tror att eftersom mordplatsen/ brottsplatsen är så pass unik och förbryllande med vikta käder och hunden placerad alldeles intill offret (ritualmord?) så är det lätt att som Mark Safarik gjorde, komma in på teorin att det måste vara arrangerat. Det hela är så sjukt att det nästan blir ologiskt, orimligt, omänskligt. För att det här skulle passa in på Mr P som är en normal individ utan konstigheter i bagaget var mordplatsen tvungen att vara "arrangerad" annars kan Mr P inte vara GM. Jag tror numera tvärtom, dvs att mordplatsen inte är arrangerad utan att det här är ett bestialiskt mord utfört av en allvarligt psykiskt störd/sjuk person. Mycket talar för att det skulle kunna vara GN.
Att vika ihop kläderna osv kan som du skrev, ha varit ett sätt för GM att komma ner i varv efter det besinningslösa övervåldet.
Citera
2021-07-16, 10:59
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag förmodar att du syftar på någon med allvarlig psykisk störning? Jag använde själv uttrycket ”psykisk störd” i mitt inlägg när jag egentligen menade allvarligt psykiskt störd i det inlägget.

Nu är det väl så att nån form av abnormitet i psykisk mening måste ändå finnas hos någon som är kapabel utföra ett sånt här dåd. Det finns olika grader i helvetet kan man säga. Men för den skull behöver det inte betyda att det handlar om någon med "allvarlig psykisk störning" även om det så klart är fullt möjligt, och inte går att utesluta det minsta.

Som du säger, t.o.m. styckmördare bedöms ibland vara fullt "friska", så helt klart finns det olika grader i helvetet. Jag menar i det här fallet att GM har någon form av abnormitet/ psykisk störning, ev psykisk sjukdom men inte av den graden att han inte fungerar hyfsat normalt i samhället och kan sköta sitt jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in