Citat:
Ursprungligen postat av
Iknowafewthings
Han kommer inte att förordnas som offentlig försvarare längre av domstol i brottmål överhuvudtaget. Även om någon vill ha honom som privat försvarare så är risken överhängande att rätten anser honom vara olämplig.
Så i grund och botten så förlorar han alla uppdrag inom det rättsområde han är verksam och måste helt börja om med karriären. Jag tycker att du förringar effekten ganska hårt, antingen har du dålig koll eller så har du någon form av agenda. Det är normalt en mindre katastrof för en advokat att förlora sin titel.
Jag ifrågasätter (nästan) inte det du säger, det kanske var en onödigt raljerande ton i mitt inlägg.
Min ”agenda” är väl uppenbar? Jag har inget större förtroende för vare sig advokatsamfundet eller rollen som advokat. Där är jag nog inte ensam.
Sedan kan man nyansera åt alla håll, det gick ju ingen nöd på Henning Sjöström ens efter uteslutningen.
Börja om med karriären, nja. Det ligger nog i betraktarens öga.
OffT: Tydligen vanligt att man begär utträde om man är föremål för allvarlig granskning, har man själv utträtt så kan man ju inte uteslutas, och efter en tid kanske man kan ansöka på nytt.
https://www.gp.se/debatt/advokater-begär-utträde-inför-risken-att-uteslutas-1.1186603
(Edit: såg den möjliga felsyftningen tidigt i mitt inlägg först nu, men du fattade väl - även om jag inte kan förvänta mig att alla gör det - att jag inte menade att han bara kan få olönsamma förordnanden som utesluten. För tydlighetens skull: han får inga förordnanden alls. Och därmed mister han en utkomstmöjlighet.)