2021-07-14, 12:18
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
är dom släkt?

Undrar också... Finns det någon annan tråd om detta gäng? (Och varifrån har de fått sina präkto efternamn? Har de gift sig till dem)?
Citera
2021-07-14, 13:29
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Men han är väl fortfarande jurist?

Ja men du kan kalla dig jurist även utan utbildning så det är skillnaden.
Citera
2021-07-14, 14:00
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Han kommer inte att förordnas som offentlig försvarare längre av domstol i brottmål överhuvudtaget. Även om någon vill ha honom som privat försvarare så är risken överhängande att rätten anser honom vara olämplig.

Så i grund och botten så förlorar han alla uppdrag inom det rättsområde han är verksam och måste helt börja om med karriären. Jag tycker att du förringar effekten ganska hårt, antingen har du dålig koll eller så har du någon form av agenda. Det är normalt en mindre katastrof för en advokat att förlora sin titel.

Jag ifrågasätter (nästan) inte det du säger, det kanske var en onödigt raljerande ton i mitt inlägg.

Min ”agenda” är väl uppenbar? Jag har inget större förtroende för vare sig advokatsamfundet eller rollen som advokat. Där är jag nog inte ensam.

Sedan kan man nyansera åt alla håll, det gick ju ingen nöd på Henning Sjöström ens efter uteslutningen.

Börja om med karriären, nja. Det ligger nog i betraktarens öga.

OffT: Tydligen vanligt att man begär utträde om man är föremål för allvarlig granskning, har man själv utträtt så kan man ju inte uteslutas, och efter en tid kanske man kan ansöka på nytt.

https://www.gp.se/debatt/advokater-begär-utträde-inför-risken-att-uteslutas-1.1186603

(Edit: såg den möjliga felsyftningen tidigt i mitt inlägg först nu, men du fattade väl - även om jag inte kan förvänta mig att alla gör det - att jag inte menade att han bara kan få olönsamma förordnanden som utesluten. För tydlighetens skull: han får inga förordnanden alls. Och därmed mister han en utkomstmöjlighet.)
Senast redigerad av lemonzhello 2021-07-14 kl. 14:05.
Citera
2021-07-14, 15:38
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Jag ifrågasätter (nästan) inte det du säger, det kanske var en onödigt raljerande ton i mitt inlägg.

Min ”agenda” är väl uppenbar? Jag har inget större förtroende för vare sig advokatsamfundet eller rollen som advokat. Där är jag nog inte ensam.

Sedan kan man nyansera åt alla håll, det gick ju ingen nöd på Henning Sjöström ens efter uteslutningen.

Börja om med karriären, nja. Det ligger nog i betraktarens öga.

OffT: Tydligen vanligt att man begär utträde om man är föremål för allvarlig granskning, har man själv utträtt så kan man ju inte uteslutas, och efter en tid kanske man kan ansöka på nytt.

https://www.gp.se/debatt/advokater-begär-utträde-inför-risken-att-uteslutas-1.1186603

(Edit: såg den möjliga felsyftningen tidigt i mitt inlägg först nu, men du fattade väl - även om jag inte kan förvänta mig att alla gör det - att jag inte menade att han bara kan få olönsamma förordnanden som utesluten. För tydlighetens skull: han får inga förordnanden alls. Och därmed mister han en utkomstmöjlighet.)

Nja men Henning Sjöström var väl bara utesluten i 5 år och han försörjde sig inte enbart på brottmål innan uteslutningen, jag vet inte ens om det var majoriteten av hans mål.

Sysslar man enbart med brottmål och därefter inte kan jobba med det så blir det i stil med att börja om karriären då man saknar samma kunskap av andra mål och man saknar klienter sedan tidigare. Med det sagt kan man säkert få fördel av att man är ett känt namn (i det här fallet kan det dock lika gärna skada) men främst har man viss erfarenhet. Så helt omstart blir det förstås inte.

Med Edip så driver väl han ett enmansbolag så det ändras bara till att vara en juristbyrå, värre är det om man har anställda som inte vill arbeta kvar p.g.a. ändringen. Då kan hela byrån krascha tack vare en utesluten delägare.

Jag tror att man har en marginell fördel av att själv begära utträde, det är nog främst för att undvika skammen. Vad man har gjort kommer ändå att ligga kvar vid en framtida lämplighetsbedömning.

Ah, jag kanske läste snabbt, får erkänna att när jag läste det så tolkade jag det som att du menade att domstolen bara plockar bort honom från större ärenden.
Citera
2021-07-14, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Men du kan inte bli tilldelad jobb som offentlig försvarare.
Och det är där dessa tjänar grova pengar.

Visst kan du va med som ombud med då är det inte säkert att staten betalar för det. Och hur intressant tror du att man är då för buset om dom får betala miljonerna själv.

Fattar inte det där, om man väljer offentlig försvarare och således inte betalar notan själv - hur kan man få välja då? Det borde ju vara att om du väljer en advokat får du också betala för det. Helt sinnessjukt system i Sverige och att advokatförbundet ej utesluter dom här utan själva JK ska behöva ta hela lasset på sin rygg är inget annat än en skandal. All heder och beröm till den juristen som gjorde sitt jobb här trots eventuella påföljder och vad man riskerar.
Citera
2021-07-14, 16:40
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Undrar också... Finns det någon annan tråd om detta gäng? (Och varifrån har de fått sina präkto efternamn? Har de gift sig till dem)?

Här är systern. Aldrig gillat Ser genuint elak ut. De hette Anip innan. Varför de bytte till Samuelsson vet jag inte.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gunilla_von_Platen
Citera
2021-07-14, 17:07
Medlem
Är det inte bäst att man lottar ut försvarsadvokat så de inte bygger upp relationer med det kriminella pack de ska försvara..
Blir dyrt för de kriminella att se till att varje advokat lyder dem och ser till att smuggla ut grejer till andra med mera...
Citera
2021-07-14, 17:34
Medlem
dandylines avatar
Det är bara att han sätter en anställd advokat som förordnad och själv arbetar med målet som biträdande jurist. Inte svårare än så. Pengarna går oavsett till hans bolag.
Citera
2021-07-14, 18:48
Medlem
ragnarokkrs avatar
Det är alltså HD som utesluter dem, inte Advokatsamfundet själva. De gjorde ingenting. Advokatsamfundet är en dysfunktionell vänsteraktivistgrupp som inte styrts upp efter att kaoset Ramberg lämnat.

Sverige har inte plats för mer dysfunktionalitet.
Citera
2021-07-14, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stRanger666
Är detta samma brödraskara som driver café-imperium i Göteborg?
Japp, det är brorsan Samuel som gör..
Citera
2021-07-14, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombiran
Släkten Samuelsson, dvs Anip, ska man akta sig för. De infiltrerar vårt samhälle. Syrianer (MENA). Gunilla von Platen, advokaten och Marcus Samuelsson (Getinges styrelse och professor i ortopedi).
"Vårt samhälle", du menar ett samhälle som i grund och botten byggts upp av juice? Var istället glad över att assyrier/syrianer är etablerade inom många sektorer i samhället. Gillar du inte läget är det bara att packa väskorna.

OnT: As gör ju det bra som utesluter åsnor som bispringer araber och annat drägg under bordet, oavsett etnicitet.
Senast redigerad av Nigeralia 2021-07-14 kl. 20:39.
Citera
2021-07-14, 20:47
Medlem
Falstaff Fakirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billieisback
I artikeln så står det att han förlorat tillståndet att verka som advokat samt att han fått beskedet på förmiddagen mitt under en rättegång samt att han då blev bortplockad och ersatt redan till eftermiddagen.
Om han inte är advokat kan han inte längre vara offentlig försvarare men om klienterna är beredda att pynta själva kan han vara deras juridiska ombud och företräda dem I rätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in