2021-07-14, 10:30
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jaha. Tänk, jag tyckte att jag svarade precis på vad du frågade om, och jag har ärligt talat ingen aning om vad du är missnöjd med. Men det är ok, du har andra att debattera med.
Kan du alltså inte, på allvar, ge ett kort, generellt och enkelt svar på, t ex, denna korta och enkla fråga, utan att sväva ut i en massa punkter med uträkningar:

- Nu gör du det onödigt komplicerat igen, d v s jag undrar bara rakt och enkelt hur du skulle reagera/fungera OM det visar sig vara något fulspel bakom allt och något som mörkats i alla år. Bara så, rent teoretiskt...

Vill du inte och varför hela tiden köra The Farbror Barbro-way där man stryks om man inte gör allt på ditt sätt? Kan du inte vara lite ödmjuk och tala till oss på vårat sätt för en gångs skull? Bara en tanke.

Kort fråga, kort svar, snabbt vidare....
Citera
2021-07-14, 10:38
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Om du inte "orkar" ta till dig fakta är det du som är problemet, inte den som presenterar fakta.

Och den mer intressanta frågan är vad som "driver" konspirationsteoretiker att ignorera såväl fakta som fysik och ändå hålla fast vid sina vanföreställningar.

Lär dig skilja på vad som är åsikter och vad som är fakta.

Respekt får man inte, respekt förtjänar man.

"Ödmjuk" är ett janteuttryck som används av okunniga människor som inte klarar av att någon annan är bättre än dem.

Tål du inte fakta, läs serier eller romaner istället för att ha teorier om saker du inte vet något om.
Hahaha....och där visar du snyggt och nedlåtande vad motsatsen till ödmjuk är. Appropå att förtjäna respekt.

Oavsett hur korkad jag är så är du i ett konspirationsforum. Det får vi väl ändå, i din anda, kalla för fakta?

Jag försöker förtydliga mig igen då, d v s jag är inte, i motsats till många andra, helt och hållet emot olycksteorin och tror inte på någon ubåt utan det jag vänder mig emot är efterspelet med ändrade löften, försvunna videoband, uteblivna undersökningar, svamlande politiker och vad som känns som en märklig mörkläggning.

När jag läser mitt inlägg igen så tycker jag att jag är tydlig med det så jag fattar inte dina ord ovan om att jag inte orkar med fakta faktiskt:

Citat:
Fast nu är du ju i ett konspirationsforum och hade de redan 1994 dykt, filmat, undersökt skeppet, plockat upp kroppar, varit öppna och redovisat allt så kanske vi foliehattar hade varit tysta.

Det är DET som är poängen i många amatörers konspirationsteorier och kanske inte hur just gångjärn fungerar.

Men med det inte sagt att jag finner dina inlägg ointressanta, väldigt mycket tvärtom så kör på.

Vänligen,
M

Men hoppsan nu ser jag, det är ju mina ord till Farbror Barbro du använder som grund för ditt påhopp. Varför då? Sen natt? Alkohol?
Senast redigerad av Marmoth 2021-07-14 kl. 10:43.
Citera
2021-07-14, 10:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Kan du alltså inte, på allvar, ge ett kort, generellt och enkelt svar på, t ex, denna korta och enkla fråga, utan att sväva ut i en massa punkter med uträkningar:

- Nu gör du det onödigt komplicerat igen, d v s jag undrar bara rakt och enkelt hur du skulle reagera/fungera OM det visar sig vara något fulspel bakom allt och något som mörkats i alla år. Bara så, rent teoretiskt...

Vill du inte och varför hela tiden köra The Farbror Barbro-way där man stryks om man inte gör allt på ditt sätt? Kan du inte vara lite ödmjuk och tala till oss på vårat sätt för en gångs skull? Bara en tanke.

Kort fråga, kort svar, snabbt vidare....
Du Marmoth. Jag har försökt besvara din fråga på ett ärligt och omfattande sätt, inkluderande olika saker som skulle kunna tänkas komma ut av den nya undersökningarna som skulle tyda på ”fulspel” eller att den officiella förklaringen inte stämmer ( (FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20). Du uppskattade inte svaret och vill ha något annat. Men det får du leta på annat håll.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-07-14 kl. 10:54.
Citera
2021-07-14, 10:56
Medlem
Citat:
Du Marmoth. Jag har försökt besvara din fråga på ett ärligt och omfattande sätt, inkluderande olika saker som skulle kunna tänkas komma ut av den nya undersökningarna som skulle tyda på ”fulspel” eller att den officiella förklaringen inte stämmer. Du uppskattade inte svaret och vill ha något annat. Men det får du leta på annat håll.

Fast jag frågade också dig, dvs. vad som driver dig. Spark1 svarade för sin del och det är faktiskt intressant att veta anledningen till människors intresse/engagemang i frågan.

Kanske du vill svara mig istället? 🙂
Citera
2021-07-14, 10:59
Medlem
Citat:
Du Marmoth. Jag har försökt besvara din fråga på ett ärligt och omfattande sätt, inkluderande olika saker som skulle kunna tänkas komma ut av den nya undersökningarna som skulle tyda på ”fulspel” eller att den officiella förklaringen inte stämmer ( (FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20). Du uppskattade inte svaret och vill ha något annat. Men det får du leta på annat håll.
Att försvara en så pass sjuk Stat som den svenska, det verkar vara något av ditt "livs-elexir" ?!!
Allt om galna svenskars "horsmugglande" med dränkfartyget Estonia borde naturligtvis komma upp på bordet. Samt kombineras med vilt flygande bogvisir, revor i bordläggningen mm
Citera
2021-07-14, 11:03
Moderator
farbror_barbros avatar
Vet inte om det redan länkats till detta dokument från Estlands HK?
https://estoniakatastrofentravel.files.wordpress.com/2021/07/estlands-bedocc88mning-syfte-dykningar-2021.pdf
Vi får tacka Bettans blogg för länken!

Den här punkten skulle jag vilja veta mer om (slide 1):
• Review of Discovery’s unedited materials
Citera
2021-07-14, 11:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Fast jag frågade också dig, dvs. vad som driver dig. Spark1 svarade för sin del och det är faktiskt intressant att veta anledningen till människors intresse/engagemang i frågan.

Kanske du vill svara mig istället? 🙂
Men det är väl ändå givet? Intresse för haveriet och dess orsaker samt en motvilja mot de vanföreställningar och den okunskap som grasserat i decennier och götts av sensationsjournalistik.
Citera
2021-07-14, 11:15
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klumpfisken
Givetvis finns även korrosionsskydd på insidan eftersom stål normalt rostar även i den miljö som även förekommer i normal luftfuktighet. Bildäcken bör ha ett hyffsat bra rostskydd medans uppvärmda utrymmen kan ha ett sämre, men dock ett rostskydd. Här kan det skilja mycket mellan två olika fartyg beroende på vem som utfört val av rostskyddssklass och de som har målat.

Jag håller med om att utsidan och särskilt ytor som ligger i nötning och vatten har ett betydligt bättre skydd och underhålls säkert oftare. Rostskyddet är delvis beroende på målningssystemets skikttjocklek men även på valt system. Vad gäller att det ligger metaller mot av olika material mot varandra så det blir potentialskillnad tar man givetvis hänsyn till redan i byggskedet, de galvaniska spänningsserierna är ju väl kända och förutsätter direktkontakt med varandra och därför brukar man isolera dessa ifrån varandra även i vanlig luftmiljö.

Alla vet att man inte tex drar i en rostfri skruv i ett stålskrov och exempelvis en generator har lindningar och dylikt på insidan av höljet, motordelar och annat är nog i huvudsak stål utan att det blir stå stor potentialskillnad mot skrovet om de hamnar där. Så här torde det röra sig om nedfallande föremål och de direkta kontaktytorna bör väl ändå vara relativt begränsade och mer lokala korrosionsskador där väl den potentialskillnaden uppstår.

Men visst det finns lite saker i maskinrummet, tex rör till centralsmörjningar, men det är inte alls säker att ett nedfallande rör för fullkontakt med plåtytan utan det är sannolikt att det hamnar lite snett. De som bygger fartyg bör vara väl medvetna om hur hur korrosionsproccerna fungerar avseende både offeranoder och påtryckt spänning.

Ligger skrovet i skjuving bör väl sprickor också riskera att bli diagonala, men den typen av sprickor diskuteras inte ens. Ligger båten med fel kraftvektorer så kan jag tänka mig att det förekommer svetsar som aldrig utsatts för oförstörande provning med risk för sprickanvisningar på de ytor som man kanske i byggskedet bortsåg ifrån, där dessa var utsatta för tryck och ej dragkrafter. Så sprickor i efterhand tror jag absolut är tänkbart.

En spricka kan ju ta tid innan den syns då stålet sannolikt har tillfredställande seghetsegenskaper i rådande temperatur. Så även i svetsar då man förutsätter att svetsplaner upprättats och arbetet utförts av kompetent personal.

För korrosion krävs ju syre och fartyget ligger väl på ett djup där det kan råda större brist på detta jämfört med det andra vraket.

Rev: Slutsatsen är att jämförelsen mellan de två olika fartygen alls inte behöver vara bra.

har jobbat på sjön i 20+ år. och varit involverad i en del bärgning och dykning. Rostskyddet på insidan är så gott som alltid närmast patetiskt eller obefintligt.

Det snålas på detta, då färg kostar, och ytorna är enorma.

Galvaniska strömmar och resultaten därefter ser du på alla vrak om du vet var du skall titta. Alla hänsyn som tagit till dessa under byggnaden av fartyget förutsätter att de olika metallerna INTE är nedsänkta i en ledande vätska, tex Saltvatten.

Det är ingen fråga huruvida fartyget är utsatt för sjuvning, hon ligger på ett sätt som belastar så gott som alla svetsar och andra sammanfogningar på ett sätt de aldrig designats för.

Vad rost anbelangar så ligger Titanic på 4000+ meters djup. Rostig.

Återigen, hon kommer att ha kollapsat inom några år.

Och då kommer stollarna igen, och ylar om att hon "sprängts" för att "dölja bevis"
Citera
2021-07-14, 11:16
Medlem
Citat:
Vet inte om det redan länkats till detta dokument från Estlands HK?
https://estoniakatastrofentravel.files.wordpress.com/2021/07/estlands-bedocc88mning-syfte-dykningar-2021.pdf
Vi får tacka Bettans blogg för länken!

Den här punkten skulle jag vilja veta mer om (slide 1):
• Review of Discovery’s unedited materials

Den har jag redan läst. De verkar vilja göra en grundlig undersökning.

Evertsson verkar ju dela med sig av materialet- det är väl bra.

Underskatta inte Bettans blogg 🤓
Citera
2021-07-14, 11:20
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Hahaha....och där visar du snyggt och nedlåtande vad motsatsen till ödmjuk är. Appropå att förtjäna respekt.

Oavsett hur korkad jag är så är du i ett konspirationsforum. Det får vi väl ändå, i din anda, kalla för fakta?

Jag försöker förtydliga mig igen då, d v s jag är inte, i motsats till många andra, helt och hållet emot olycksteorin och tror inte på någon ubåt utan det jag vänder mig emot är efterspelet med ändrade löften, försvunna videoband, uteblivna undersökningar, svamlande politiker och vad som känns som en märklig mörkläggning.

När jag läser mitt inlägg igen så tycker jag att jag är tydlig med det så jag fattar inte dina ord ovan om att jag inte orkar med fakta faktiskt:

Men hoppsan nu ser jag, det är ju mina ord till Farbror Barbro du använder som grund för ditt påhopp. Varför då? Sen natt? Alkohol?

Har redan konstaterat att du vare sig kan eller vill förstå.

Vad alkohol anbelangar är jag inte en degenererad hedonist, så jag nyttjar vare sig alkohol eller droger.

Att du inte kan ta till dig fakta är ditt problem, inte mitt, och sluta att tjata om jantefjanterier som "ödmjukhet".
Citera
2021-07-14, 11:27
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
För att man är uppfostrad i Sverige och indoktrinerad i att detta landet är det bästa, mest öppna och ärligaste landet i hela världen? Inte skulle väl svenska myndigheter kunna bete sig som myndigheterna i valfritt östland, dvs. göra affärer med maffian, undanhålla saker och ljuga?

Sverige är ett duktigt degenererat land, som styrts av idioter i årtionden. Inkompetensen har spridit sig som en cancer genom institutoner och statliga verk.

Och av prestige accepterar men saker som egentligen borde vara oacceptabla.

Till exempel godkände man en illa uderhållen färja för att gå en rutt hon inte var byggd för, med modifikationer (den förlängda rampen) som var ett direkt hot mot fartygets säkerhet.

Transportstyrelsen och Trafikverket styrs helt av prestige och "känslor" sedan länge, fakta och statistik som inte stämmer med vad de "känner" ratas.

Om detta inte var fallet skulle det oerhörda resursslöseriet som fartkameror och 2+1 vägar aldrig ha inletts.
Citera
2021-07-14, 11:29
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klumpfisken
Jag tycker det är lite märkligt att man inte lyckats kräva ut ansvar om det visat sig att man inte utfört nödvändiga kontroller och underhåll avseende tex ett bogvisir.

Ögnar man tex Boverkets handbok för stålkonstruktioner,i BSK 07 kapitel 10, så har ju ägaren för en stålkonstruktion ett ansvar för fortlöpande tillsyn och det bör ha gällt även på sjön och där bör det finnas motsvarande gällande regelverk.

Ja det är bara utgåvan från 2007 som jag hittar nätet men motsvarande skrivelser kan man ju tycka bör finnas i äldre och andra regelverk. Här bör det ju även gälla att leta efter sprickor, anvisningar och brister på utsatta delar av en båt enligt en bestämd plan. Missas det så bör man ju tycka att någon absolut har ett ansvar. Ska bli intressant att följa om det visar sig och går att visa att det fanns sprickor redan vid sjunkförloppet

https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2007/bsk_07.pdf

Tex styckena i kap 10:22, 10:26, 10:30.

Detta är sverige. Ingen har ansvar, det är alltid någon annans fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in