2021-07-14, 08:22
Medlem
NewHopes avatar
Att resultatet var inte bra fråntar det inte att hon hade altruistiska osjälviska motiv.
Citat:
Ursprungligen postat av Biochem
Personen använder begreppet altruism för att ge en mer positiv klang och undanhåller att det egentliga begreppet är “falsk/inbillad altruism” (deluded altruism).
Citera
2021-07-14, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shqipe98
Ingen bryr sig om sånt jämlikhet skit i Kosove. Folk har inte tid o tänka på sånt. Bara för att ens dotter har utbildning betyder inte att hon inte ska gifta sig med nån familjen har valt. Som jag sa till dig innan. Du verkar tro att hon här presidenten är en femininst. De är hon inte. Hon är like mycker för kvinnors rättigheter så som hon är för den albanska traditionen. Hon hade blivit bortagen direkt av folket om hon inte tyckte så. I sverige har den ökat. Men sen leker man förvånad varför kvinnan blir mördad efter. I kosove de enda som skiljer sig är stads folket. Och även då, den som skiljer sig är betraktad som en hora. Som i hemlandet är de mycket annerlunda ska jag säga till dig. Kvinnor lämmnar enbart för att de tror Sverige skyddar de. Så är de inte i hemlandet. Därför ser du många 30 plus åriga albanska tjejer som är ogifta och olyckliga som söker en albansk man. Ingen vill ha de. Många jag känner går tillbaks till hemlandet och hittar en där. Varför? för hon vet hur traditionen går till som de ska va.

Jag har träffat en massa albaner och varit där och rest runt och ingen av dem delar din uppfattning….. du är ju totalt vidrig att du anser att det är ok att mörda någon för att den vill skiljas.
Citera
2021-07-14, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det verkar ha funnits psykisk misshandel också i stort sett alla år efter första sonens födelse.

Du glömmer också att barnafadern och hans far med våld drog mamman och sonen ifrån varandras famn när hon skulle hämta sina barn. Som pappan hade hämtat från förskolan som han förvisso har rätt att göra p.g.a. gemensam vårdnad men farföräldrarna har ingen vårdnad och om modern vill hämta dem därifrån är hon i sin fulla rätt att göra det.

Nej det har hon inte. För dom är där med pappan.
Citera
2021-07-14, 08:39
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Hon var ju tvungen att rädda sig själv och barnen från svinet. Hur svårt är det att förstå 🙄

Som jag förstod det när kvinnan sökte om ensam vårdnad så var pappan frånvarande och ointresserad av barnen i största allmänhet. Det har dock inte framkommit att han skulle misshandlat dem fysiskt på något sätt. Det framstå som att mannen var mest besatt av kvinnan och hennes liv med trakasserier som följd. Kanske trodde kvinnan att hon räddade sina barn från sina egna upplevelser och sina egna rädslor genom det utvidgade självmordet.. Men faktum är att många barn har haft frånvarande fäder som inte brytt sig ett skit om dem och de har ändå lyckats hitta en väg in i ett självständigt och lyckligt liv. Tycker det mesta pekar mot att denna kvinna var emotionellt instabil. Det är aldrig okej att ta med sig någon in i döden, såvida man inte har någon typ av självmordspakt, vilket jag har svårt att tänka mig dessa barn var inblandade i.
Citera
2021-07-14, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handsomechubby
Jag har träffat en massa albaner och varit där och rest runt och ingen av dem delar din uppfattning….. du är ju totalt vidrig att du anser att det är ok att mörda någon för att den vill skiljas.
Då måste du har varit i en annan dimension. För de jag är med delar min uppfattning. Tills döden skijer oss åt står det. Så du är den vidriga som inte tycker likadant.
Citera
2021-07-14, 08:44
Medlem
Citat:
Då måste du har varit i en annan dimension. För de jag är med delar min uppfattning. Tills döden skijer oss åt står det. Så du är den vidriga som inte tycker likadant.

Eller hur tills döden skiljer er åt. Och det är ok att han slår henne och behandlar henne som skit. Du låter som en extrem sorgsen och bitter man. Mitt tips, läs en bok och res runt och se världen. För jag förmodar att det enda landet du reser till är Kosovo……
Citera
2021-07-14, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puukko-kniven
En otroligt osmaklig kommentar.

Du har eggat upp dig själv alldeles för mycket i din argumentation.

Nej, jag säger bara sanningen. Men det är många som inte fattar, eller vill fatta tyvärr.
Citera
2021-07-14, 08:50
Medlem
NewHopes avatar
Urusla argument, igen.

Artikel inte alls gammal 2007, väldigt färsk för den typ av studier som behandlar historiska problem.

Inte heller stämmer att man utgår ”utifrån förväntade roller” utan sammanställer historisk fakta.
Här säger man ”förälder”:
”Vanligare är att barnen dödas när någon förälder är i ett akut psykotiskt eller depressivt tillstånd, där barnet skall besparas lidande i en ond värld. Dessa »altruis- tiska« mord är ofta en del i ett tänkt kollektivt mord där föröva- ren vanligen också avsett att döda sig själv [11].”

I detta fall var det kvinna, och eftersom är det kvinnor och barn som är oftare offer i våldsamma relationer är det inte förvånande att kvinnor begår fler ”altruistiska” brott i såna relationer

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Artikeln är dels gammal, dels behandlar den barnmord och inte mord/självmord -- dels jäser den över av hur man värderar män vs kvinnor utifrån den förväntade rollen - inte utifrån fakta.
Senast redigerad av NewHope 2021-07-14 kl. 08:54.
Citera
2021-07-14, 08:56
Bannlyst
Citat:
Ingen bryr sig om sånt jämlikhet skit i Kosove. Folk har inte tid o tänka på sånt. Bara för att ens dotter har utbildning betyder inte att hon inte ska gifta sig med nån familjen har valt. Som jag sa till dig innan. Du verkar tro att hon här presidenten är en femininst. De är hon inte. Hon är like mycker för kvinnors rättigheter så som hon är för den albanska traditionen. Hon hade blivit bortagen direkt av folket om hon inte tyckte så. I sverige har den ökat. Men sen leker man förvånad varför kvinnan blir mördad efter. I kosove de enda som skiljer sig är stads folket. Och även då, den som skiljer sig är betraktad som en hora. Som i hemlandet är de mycket annerlunda ska jag säga till dig. Kvinnor lämmnar enbart för att de tror Sverige skyddar de. Så är de inte i hemlandet. Därför ser du många 30 plus åriga albanska tjejer som är ogifta och olyckliga som söker en albansk man. Ingen vill ha de. Många jag känner går tillbaks till hemlandet och hittar en där. Varför? för hon vet hur traditionen går till som de ska va.

Haha. Ottomans lilla blöjbarn.. måste ni verkligen hota era döttrar för att hon ska stanna kvar i ert förhållande?
Citera
2021-07-14, 08:58
Bannlyst
Citat:
De inte ok att slå. Har jag nånsin sagt de? Men de står ju tydligt tills döden skiljer en åt. Tycker du är lite kvinnlig av dig och dum som inte inser sanningen. Du måste bortse falska albaner med riktiga. Har varit överallt i världen , kosovo är faktiskt stället ja inte varit på ett par år. De tråkigt där, alla vill bara lämmna. De ser vad som har hänt med kvinnorna där. Folk äcklas...mullig

Men kalla henne hora för att hon inte är kär längre o vill skilja sig, det är okej?
Citera
2021-07-14, 08:58
Medlem
NewHopes avatar
Precis, vill inte fatta. Situationen är ju solklar. Tråden full av viktimblaming. Sorgligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Rabbia
Nej, jag säger bara sanningen. Men det är många som inte fattar, eller vill fatta tyvärr.
Citera
2021-07-14, 09:00
Medlem
NewHopes avatar
Ja, det stämmer om både vill det. Du missförstår hela om kärleken, antagligen eftersom du tror på relationer baserade på underkastelse av kvinnor inte på kärleken.
Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in