2021-07-14, 03:59
Medlem
https://twitter.com/RichardJomshof/status/1414895085871931396

Citat:
Om man vill få vänsterblivna människor att gå bananas räcker det att påstå självklarheter som att:
1. Det finns ett svenskt folk.
2. Sverige är det svenska folkets land.
3. Det svenska folket är Sveriges ursprungsbefolkning/urbefolkning.

Har han rätt?
Citera
2021-07-14, 04:02
Medlem
chiliislifes avatar
Ja självklart har han rätt. Alla andra som tycker eller tror annat är mongon.
Citera
2021-07-14, 04:04
Avslutad
Juridiskt sett, definitionsmässigt, så har han ju rätt. Det vore liksom märkligt om Sverige tillhörde någon annan.
Jag fattar inte varför han gör en sån stor sak av detta hela tiden. Varför säger han inte som han tycker alternativt bara håller tyst.
Citera
2021-07-14, 04:04
Medlem
triptykens avatar
Din trådstart är en länk till nåt Jomshof sagt på twitter och "har han rätt"?

Fine... flashback i ett nötskal, får la svara:
"Nej med reservationer" tycker jag.
Citera
2021-07-14, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Din trådstart är en länk till nåt Jomshof sagt på twitter och "har han rätt"?

Fine... flashback i ett nötskal, får la svara:
"Nej med reservationer" tycker jag.

Sorry men jag skrev detta på mobilen...tar sån jävla tid att utveckla då.

Vad är din reservation mot påståendet då?
Citera
2021-07-14, 04:23
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Breakaway1
Sorry men jag skrev detta på mobilen...tar sån jävla tid att utveckla då.

Vad är din reservation mot påståendet då?

Att punkt tre behöver en enorm förtydlig för det ser ut som Jomshof sin vana trogen inte vet varför uttrycket "ursprungsbefolkning" finns (snart kommer han kalla oss alla "first nation" som den aspisen han är), att punkt två är rätt självklar och ingen säger emot det (finns nog nån som vill diskutera regeringsformens utformning med statschefens roll som "ägare" men annars ingen), att punkt ett är något som alla är med på också.
Jag, min granne Ahmed och hans två ungar, min kusin - hela gänget är Svenskar som existerar och är folk.

Men det är inte det Jomshof menar - och det han är för pantad eller för feg för att hajja.

Jomshof likt så många på den sidan av stängslet och andra autister tror att uttryck är nån form av strikt regelverk som perfekt existerar som definitioner applicerbara i liknande situationer utan andra detaljer. Såna som står och dunkar på dörren till tjejernas omklädningsrum vrålande "det här är könsförtryck! Jag vill in!" och inte riktigt kan förstå nyanserna i orden dom använder.

Att Jomshof tror att folk inte vet vad han egentligen vill säga - och tror att det är höjden av slughet, likt ett barn med downs syndrom som försöker ljuga om stulet godis, ler i mjugg och inte hajjar att folk mest rullar med ögonen... det är det trista.

Så "ja med reservationer" och "nej med reservationer" samt "kan nån bara avliva Jomshof nån dag eller ge honom testiklarna för att göra det han bara vågar ensam: fylleheila armen av sig"

Genant när normala Svenskar till och med tycker nazister verkar förståndigare än det kromosonfelet.
Senast redigerad av triptyken 2021-07-14 kl. 04:26.
Citera
2021-07-14, 04:53
Medlem
Europes avatar
Citat:
Att punkt tre behöver en enorm förtydlig för det ser ut som Jomshof sin vana trogen inte vet varför uttrycket "ursprungsbefolkning" finns (snart kommer han kalla oss alla "first nation" som den aspisen han är), att punkt två är rätt självklar och ingen säger emot det (finns nog nån som vill diskutera regeringsformens utformning med statschefens roll som "ägare" men annars ingen), att punkt ett är något som alla är med på också.
Jag, min granne Ahmed och hans två ungar, min kusin - hela gänget är Svenskar som existerar och är folk.

Men det är inte det Jomshof menar - och det han är för pantad eller för feg för att hajja.

Jomshof likt så många på den sidan av stängslet och andra autister tror att uttryck är nån form av strikt regelverk som perfekt existerar som definitioner applicerbara i liknande situationer utan andra detaljer. Såna som står och dunkar på dörren till tjejernas omklädningsrum vrålande "det här är könsförtryck! Jag vill in!" och inte riktigt kan förstå nyanserna i orden dom använder.

Att Jomshof tror att folk inte vet vad han egentligen vill säga - och tror att det är höjden av slughet, likt ett barn med downs syndrom som försöker ljuga om stulet godis, ler i mjugg och inte hajjar att folk mest rullar med ögonen... det är det trista.

Så "ja med reservationer" och "nej med reservationer" samt "kan nån bara avliva Jomshof nån dag eller ge honom testiklarna för att göra det han bara vågar ensam: fylleheila armen av sig"

Genant när normala Svenskar till och med tycker nazister verkar förståndigare än det kromosonfelet.

Han hade åtminstone rätt om att du skulle gå bananas. Jag noterar även den till synes maniska funkofobin.
Citera
2021-07-14, 05:24
Medlem
DeValeras avatar
Citat:

På vilket sätt skulle Ahmed vara svensk? Att han med tolks hjälp klarar att kvittera ut socialbidrag?
Citera
2021-07-14, 05:33
Medlem
Lite väl spydig tweet från denne byfåne. Han har inte rätt. Sverige är ett mångkulturellt land vilket är angivet i grundlagen. Som politiker i ett demokratiskt land borde han ha koll på det.
Citera
2021-07-14, 05:38
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Breakaway1
https://twitter.com/RichardJomshof/status/1414895085871931396

Har han rätt?

Tänker snarare att om han vill bli tagen på allvar så borde han hoppa över tramsuttryck som vänsterbliven.
Citera
2021-07-14, 05:39
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Han fortsätter med att skriva:

Citat:
Lägg därtill att vänsterblivna människor går bananas om man har fräckheten att tacka det svenska folket för deras värdefulla insatser och för att man har lyckats skapa ett av världens bästa länder. Då kommer sannerligen ”de goda” människornas rätta sidor fram.

Jag förstår verkligen att han tycker detta är världens bästa land. Det skulle nog vem som helst tycka om en fick lyfta över en miljon från statskassan genom att skriva nonsens. I övrigt har jag inget att tillägga. Man blir ju bara matt av att se hur lågt den politiska diskursen kommit.
Citera
2021-07-14, 05:44
Medlem
guderis avatar
1. Det finns ett svenskt folk.
2. Sverige är det svenska folkets land.
3. Det svenska folket är Sveriges ursprungsbefolkning/urbefolkning.

1: Ja det är ju rätt givet att det finns ett svenskt folk, precis som andra folk så har vi ju ett specifikt språk, en specifik kultur och många specifika traditioner som definierar oss svenskar i jämförelse med andra folk.

2: Ja det kan man väl säga, den svenska nationalstaten bygger ju i grunden på det av det svenska folket kontrollerade landområden. Att de ser ut exakt som de gör har ju dock sin grund i diverse historiska händelser.

3: Ja självklart är det så, majoriteten av det som idag är att klassa som svenskar härstammar i grund och botten från de germanska stammar som vandrade in söderifrån i det som idag är Sverige och bosatte sig efter att inlandsisen dragit sig tillbaka. Undantaget är de norra delarna av Norrland, där det samiska folket vandrade in österifrån och bosatte sig.

Ser inget kontroversiellt med Jomshofs tweet, utan det är rena fakta han radar upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in