2021-07-14, 00:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ingen gnäller på ditt val eller vill tvinga på dig ett vaccin. Ta det inte och håll tyst.

Hmm då har du inte läst den här tråden..
Citera
2021-07-14, 00:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Detta är vad som hände i Taiwan efter vaccinering:

Smittade
Dödsfall
Vaccinering

Samma fenomen i Thailand. Och det finns fler.

Länder som inte haft problem med covid och aldrig behövt vaccinet, får vaccinet och får problem med covid. Wow vad bra vaccinet är på att få ner smittspridning

Dumma jävlar. Att ni inte fattat vad det handlar om vid det här laget är pinsamt minst sagt.

Det var en märklig tolkning av data som du gjort. I Sverige är det väl ganska uppenbart att vaccinet har en positiv effekt eftersom vi, trots en omfattande smittspridning i våg 3, haft relativt få dödsfall och sjukhusinläggningar.
Citera
2021-07-14, 00:14
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja men ofarligt för de allra flesta. Det är inte rimligt att ta till helt drakoniska åtgärder som inte står om proportion till virusets farlighet.

Är man orolig kan man stanna hemma så länge man behagar.

Det har dött ganska många och extremt många har blivit sjuka. Dina extrema åtgärder finns mest sporadiskt i tid och områden. I Sverige har vi inte haft några.
Citera
2021-07-14, 00:14
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Tycker inte det är riktigt relevant att jämföra med öar i östra asien. Kan finnas alla möjliga anledningar till det. Verkar ha gått bra i hela den delen av världen överlag och det är mest västvärlden som haft de stora bekymren.
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Sverige är en halv ö.

Enda vägen in är från Danmark, resten är genom flyg.

Kan finnas alla möjligheter är ju för fan ett icke-svar av dess like. Du har inget svar överhuvudtaget alltså.

Orka dig.

Som att försöka föra ett samtal med en utvecklingsstörd.
Citat:
Jag har haft den här debatten förr med körsbärsplockare som ska dra in taiwan och nya zeeland för att få fram sina poänger. Helt irrelevant jämförelse.

Körsbärsplockning är precis rätt sätt att göra, när det gäller välja vilka länder man vill dra lärdom från. Man väljer att titta på dom som har lyckats bäst, inte dom som har lyckats ganska bra, eller halvbra.

Citat:
Och sedan självklart bara fokusera på dödstal utan närmare eftertanke på vad det egentligen betyder.

Visst vi kan bomma igen landet rent teoretiskt i åratal, men i slutändan skulle vi nog fråga oss när vi gjort oss till nya nordkorea om det var värt besväret. Jag tror inte så många skulle tycka det ärligt talat.

Nordkorea har åtminstone inte problem med illegala bosättare som tränger sig in från andra kontinenter, och tränger undan ursprungsbefolkningen i deras egna hemland.
Citera
2021-07-14, 00:16
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Jag tror att det finns ganska så många som anser att FHM har skött detta på ett realistiskt och sansat sätt. Inget land har kunnat bemöta pandemin helt felfritt, utan det finns brister och svagheter också utifrån alla människors uppfattningar. Alla har faktiskt inte tyckt att Sveriges sätt att agera har varit KATASTROF. Självklart har det varit jobbigt, men vi uppfattar det alla olika. Ibland inträffar det saker som vi människor faktiskt inte kan rå på eller stå emot.

Klart att det finns många.

Bara se Tegnell Fan Club som liknades mest som en sekt. Dock kan man fråga sig hur man kan anse FHM skött det hela bra när det har varit en extrem cirkus för de som har följt med från första början.

Att haft fel om precis allting, manipulerat statistik med lögner, vägrat insett när man har haft fel och fortsatt som ett ånglok.

Påminner precis som med Löfven och Sveriges katastrof med invandringen. Det är folk som tror inte att det skjuts ute och morden är bara påhitt.

Dårarnas verklighet.
Citera
2021-07-14, 00:16
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ingen gnäller på ditt val eller vill tvinga på dig ett vaccin. Ta det inte och håll tyst.
Jasså? Jag har själv redan börjat få problem på mitt jobb. Och det verkar snart bli krav i vissa länder. Precis som vi "foliehattar" sade för länge sen. Så uppenbarligen är det inte "bara". Dags att ni naiva fåntrattar ger oss rätt månne? Ni borde banne mig pryglas på torget för det är sådana som ni som gång på gång på gång banar väg för tyranni och armod med eran dumma jävla naivitet. Tvi
Citera
2021-07-14, 00:17
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Hmm då har du inte läst den här tråden..

Jodå. Det finns allt från några vaccinkommunister till foliehattar som tror på att det är ett gift.

Knappast gångbart i det riktiga livet.
Citera
2021-07-14, 00:21
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det var en märklig tolkning av data som du gjort. I Sverige är det väl ganska uppenbart att vaccinet har en positiv effekt eftersom vi, trots en omfattande smittspridning i våg 3, haft relativt få dödsfall och sjukhusinläggningar.
Våg tre? Vi har bara haft två "vågor". Och nej, det är alldeles uppenbart att årets minskning speglar förra årets minskning, då helt utan vaccin.
Citera
2021-07-14, 00:22
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Jag förstår att det är lätt att resonera som du gör, när man inte vet så mycket. Men munskydd är inte, och har aldrig varit, en variabel som betyder något i den här historien. Det vet vi eftersom vi kan jämföra länder som haft extremt hårda krav på munskydd med dom som har haft slappa krav eller inga alls. USA har också intressant data där man kan jämföra stater som haft hårda krav på munskydd med stater som inte haft några alls.

När man gör det så är munskydd inte av någon betydelse alls, faktiskt mer eller mindre noll. Det finns mängder med studier på detta och det är mer eller mindre lika vederlagt som 1+1 vid det här laget. Men det är lätt att få låginformationsmänniskor som du själv att tro att munskydd är jättesuperduper effektiva, för det VERKAR ju logiskt att en tyglapp för ansiktet gör skillnad. Men nej, ni går omkring med dom i onödan som dumma får är jag rädd.

Det som har mer betydelse är skillnader i diet hos folkslag, korsimmunitet från andra coronavirus, geografiskt läge och klimat. Simpla munskydd och godtyckliga restriktioner som bara blir dummare och dummare för var dag har inte gjort och kommer aldrig att göra någon skillnad över huvud taget.

Så grattis, du är totalt grundlurad

Sen tycker jag du, och flera andra fanatiker i tråden kan ta och studera dessa tre grafer från Taiwan, i ordning.

Smittade
Dödsfall
Vaccinerade

Ett land som inte haft några som helst problem med covid precis som du skrev, blir påkrånglade vaccinet och får...problem med covid.

Vänligen kalla inte andra för blåsta när du själv och alla andra covidianer är lika uppblåsta som heliumballonger.

En wall of text av ingen som helst övertygelse mer än dina känsloutspel.

Du har ju haft fel om det mesta när man ser på din posthistorik.

Sedan började öka i Taiwan på grund av befolkningen slappnade av. Du kan åtminstone läsa på lite innan du skriver?

Gör alla en tjänst och försvinn från tråden, tack!
Citera
2021-07-14, 00:25
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Jasså? Jag har själv redan börjat få problem på mitt jobb. Och det verkar snart bli krav i vissa länder. Precis som vi "foliehattar" sade för länge sen. Så uppenbarligen är det inte "bara". Dags att ni naiva fåntrattar ger oss rätt månne? Ni borde banne mig pryglas på torget för det är sådana som ni som gång på gång på gång banar väg för tyranni och armod med eran dumma jävla naivitet. Tvi

Vilka länder har krav? Att frågan väckts är inte i närheten av något klart.

Vad du har för märklig arbetsgivare vet jag inte. Jag har inte hört någon utanför vården som känner press.
Citera
2021-07-14, 00:26
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
En wall of text av ingen som helst övertygelse mer än dina känsloutspel.

Du har ju haft fel om det mesta när man ser på din posthistorik.

Sedan började öka i Taiwan på grund av befolkningen slappnade av. Du kan åtminstone läsa på lite innan du skriver?

Gör alla en tjänst och försvinn från tråden, tack!
LMAO. Vänligen skriv vad jag har haft fel tack

"Pga befolkningen slappnade av"

Mm dom borde gå på tårna i all evighet och ALDRIG slappna av!

IQ badboll
Citera
2021-07-14, 00:26
Avstängd
Citat:
Våg tre? Vi har bara haft två "vågor". Och nej, det är alldeles uppenbart att årets minskning speglar förra årets minskning, då helt utan vaccin.

Nope, FHM har benämnt 3 vågor men det jag syftar på är alltså tiden efter nyår. Jag syftar alltså inte på minskningen under våren/sommaren utan på den omfattande smittspridningen som ägde rum i vintras. Trots detta dog inte folk i samma utsträckning som under hösten. Vaccineringen är den faktor som tros ligga bakom större delen av den utvecklingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in