2021-07-13, 23:45
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
ECDC väger dock tyngst skulle jag säga. Du kan hitta alla möjliga studier för att tillfredställa din bias.

Men du har tyvärr fel. Munskydd är en del av Bidens presidentvalskampanj och har med blivit en symbol snarare än ett faktiskt skydd.

Det bästa skyddet du kan skaffa dig är en bra hälsa. Är du överviktig, rökare och netflix-beroende borde du ta tag i det per omgående. Helt för ett år sedan.

Lite lättare att sätta på sig munskydd, tvätta händerna, hålla avstånd och minska risken för smitta än att fixa en god hälsa om man inte har en.
Citera
2021-07-13, 23:46
Medlem
Citat:
Jag förnekar inte pandemin. Jag nyanserar den. För de allra flesta är det inget att bry sig om. Är man i riskzonen och inte fått sitt vaccin ännu bör man ta det försiktigt fram till dess. I övrigt måste vi börja tro på vaccinet och öppna upp. Helst imorgon.

Nej. Nu är det stor spridning av Deltavarianten, vi kan inte bara öppna upp helt.
Citera
2021-07-13, 23:46
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Om ett vaccin är nödgodkänt eller villkorat godkänt så pågår ett experiment då studierna inte är färdiga. Konstigt att så många inte känner till det här? och det är också förmodligen anledningen till big pharma inte vill ta ansvar för eventuella skador man kan få av vaccinerna.

Det är inte jag rätt man att svara på. Jag säger bara hur jag själv resonerar. Och jag kan inte komma på så många bra anledningar till varför det skulle vara så bråttom.

Det kan du nog leta upp själv vad det är för status på vaccinerna. Det är inget jag sitter och hittar på, utan det är inte färdiga vacciner. Det är det som är det stora bekymret. Hade det varit färdiga vacciner hade jag inte tvekat en sekund att vaccinera mig.

Vad menar du saknas med vaccinerna för att de ska vara färdiga?
Citera
2021-07-13, 23:47
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Haha, att det finns fortfarande människor som tror att Tegnell har gjort något rätt

Jag tror att det finns ganska så många som anser att FHM har skött detta på ett realistiskt och sansat sätt. Inget land har kunnat bemöta pandemin helt felfritt, utan det finns brister och svagheter också utifrån alla människors uppfattningar. Alla har faktiskt inte tyckt att Sveriges sätt att agera har varit KATASTROF. Självklart har det varit jobbigt, men vi uppfattar det alla olika. Ibland inträffar det saker som vi människor faktiskt inte kan rå på eller stå emot.
Citera
2021-07-13, 23:49
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Jag förnekar inte pandemin. Jag nyanserar den. För de allra flesta är det inget att bry sig om. Är man i riskzonen och inte fått sitt vaccin ännu bör man ta det försiktigt fram till dess. I övrigt måste vi börja tro på vaccinet och öppna upp. Helst imorgon.

Fast du har fel. För de allra flesta är det något att bry sig om och något som har påverkat dem direkt eller indirekt. Finns inte många normala människor som inte har haft minst en anhörig med Covid.
Citera
2021-07-13, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jag läser artikeln du länkar till men hittar typ ingenting om att de ska försöka med en tredje dos eller att effektiviteten sjunkit för en viss grupp vaccinerade. Hittar du typ bara på eller länkade du fel?

https://www.svd.se/riskgrupper-erbjuds-tredje-dos-i-israel
Citera
2021-07-13, 23:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Lite lättare att sätta på sig munskydd, tvätta händerna, hålla avstånd och minska risken för smitta än att fixa en god hälsa om man inte har en.

Ja på kort sikt möjligen en bra idé, men på längre sikt tror jag inte alls på att gå runt och skydda sig från virus och bakterier på det sättet. Våra immunförsvar finns till av en anledning.
Citera
2021-07-13, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Din personliga hälsa är helt ointressant i sammanhanget utom för din egen egoistiska livssyn.

Till och med en världsfrånvänd person som du själv borde ha snappat upp att så många som möjligt bör vaccinera sig för att få ner den allmänna smittspridningen.

Ursäkta att jag bryter mig in i er diskussion, men om man har genomgått en naturlig infektion, dvs att man har haft covid-19, då har man väl redan ett skydd och bidrar inte heller till allmän smittspridning. Rätta mig om jag har fel, men det är den uppfattning jag har fått?

Jag tillhör de som har haft covid-19 och bara drabbades i form av en rejäl förkylning. Jag gjorde nyligen ett antikroppstest som visade att jag fortfarande har antikroppar mer än 6 månader efter sjukdomen. Jag har inte tagit något vaccin och kommer troligen inte att göra det heller, helt enkelt för att jag inte behöver, varken för egen del eller för samhällets skull.
Citera
2021-07-13, 23:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Fast du har fel. För de allra flesta är det något att bry sig om och något som har påverkat dem direkt eller indirekt. Finns inte många normala människor som inte har haft minst en anhörig med Covid.

Jag vet nästan ingen som inte haft covid. Och heller ingen som blivit särskilt sjuk. De flesta upplever det ungefär som jag." Det var inget speciellt..."
Citera
2021-07-13, 23:55
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ja på kort sikt möjligen en bra idé, men på längre sikt tror jag inte alls på att gå runt och skydda sig från virus och bakterier på det sättet. Våra immunförsvar finns till av en anledning.

Tillhör du en av dem som tror att det här kommer att hålla i sig tills 2025?
Citera
2021-07-13, 23:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Nej. Nu är det stor spridning av Deltavarianten, vi kan inte bara öppna upp helt.

Den verkar inte leda till så mkt besvär alls om man ser till hur det ser ut ut i statistiken och på sjukhusen. Verkar mer vara media som vaccinhetsar in det sista. Alla ska med!
Citera
2021-07-13, 23:59
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Riskgrupperna är inte färdigvaccinerade ännu.
Citat:
Jo de allra äldsta har fått sina dubbla doser. Det är det viktigaste. Sedan om man är multisjuk, storrökare och överviktig kanske man får se till att ta det lite piano till dess att man fått sina två sprutor.

Men inte fan ska alla behöva stanna hemma för den sakens skull.

Det finns fortfarande svenskar som är 65+ som väntar på sin tur till andra dosen.

Citat:
Till fanatiska virus-anhängare räknar jag sådana som predikar hur ofarligt viruset är, och samtidigt varnar för hur farligt vaccinet är, och använder helt olika måttstockar för att bedöma viruset respektive vaccinet.
Citat:
Jag varnar inte för att vaccinet är farligt. Jag säger bara att det fortfarande är ett experient. Farligt har jag aldrig påstått att det är för det vet jag inte.

Jag vet. Jag klargjorde också att jag inte placerade dig i den kategorin, som predikar om vaccinets farlighet.

Citat:
Men de långsiktiga effekterna är det ingen som vet något om än så länge.

Frågan är om det är värt att delta i experimentet eller inte och jag bedömer att det inte är värt det för mig. Men vill andra göra det så be my guest.

Bra. Jag valde att ta vaccinet. Ifall du vill göra ett annat val, så är det upp till dig och ingen annan.

Det är förvisso bra ifall så många som möjligt vaccinerar sig, men det ska alltid vara individen själv som tar det slutgiltiga beslutet. Överens?

Citat:
Du predikar mycket och gärna om virusets ofarlighet, men inte om vaccinets farlighet. Jag placerar inte dig i kategorin fanatiker. Jag betraktar dig som en simpel tramspelle.
Citat:
Jag tycker inte det är tramsigt att nyansera bilden av viruset. Det är precis vad vi behöver göra.

Jag har läst en mängd av dina inlägg. Dina inlägg är allt annat än nyanserade. För dig existerar inga andra nyanser än kost och motion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in