2021-07-13, 23:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Din personliga hälsa är helt ointressant i sammanhanget utom för din egen egoistiska livssyn.
Mitt val är mitt val. Det har ingen med att göra hur jag väljer att göra eller inte göra.

Citat:
Till och med en världsfrånvänd person som du själv borde ha snappat upp att så många som möjligt bör vaccinera sig för att få ner den allmänna smittspridningen.

Jag hade gärna ställt upp om vaccinerna var färdiga men det är dom inte. Det har gått alldeles för kort tid för att avgöra om de är säkra långsiktigt eller ej.
Citera
2021-07-13, 23:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Ursäkta att jag bryter mig in i er diskussion, men om man har genomgått en naturlig infektion, dvs att man har haft covid-19, då har man väl redan ett skydd och bidrar inte heller till allmän smittspridning. Rätta mig om jag har fel, men det är den uppfattning jag har fått?

Jag tillhör de som har haft covid-19 och bara drabbades i form av en rejäl förkylning. Jag gjorde nyligen ett antikroppstest som visade att jag fortfarande har antikroppar mer än 6 månader efter sjukdomen. Jag har inte tagit något vaccin och kommer troligen inte att göra det heller, helt enkelt för att jag inte behöver, varken för egen del eller för samhällets skull.

Som jag förstått det så ger genomgången infektion ett visst skydd. Problemet är att man inte vet hur länge skyddet varar. En studie i England kom även nyligen fram till att vaccinering ger ett bättre skydd än genomgången infektion.
Citera
2021-07-14, 00:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Tillhör du en av dem som tror att det här kommer att hålla i sig tills 2025?

För mig tog hysterin slut för ungefär ett år sedan när jag tillfrisknade ganska fort... efter det har jag inte varit så orolig alls.

Ja jag tror absolut att det här är över ganska snart.
Citera
2021-07-14, 00:01
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag vet nästan ingen som inte haft covid. Och heller ingen som blivit särskilt sjuk. De flesta upplever det ungefär som jag." Det var inget speciellt..."

Jag känner många som haft covid och alla har både missat jobbdagar samt i vissa fall varit kortvarigt sjukskrivna. Många dagar utan arbete. Valfritt eller inte.

Sen känner jag några som dött och ett tiotal med medelsvåra biverkningar.

Men du är en av de unika så klart.
Citera
2021-07-14, 00:02
Avstängd
Citat:
Mitt val är mitt val. Det har ingen med att göra hur jag väljer att göra eller inte göra.

Ja du får göra som du vill. Men du behöver inte berätta om din fantastiska hälsa 5 gånger per dag här i tråden.

Citat:
Jag hade gärna ställt upp om vaccinerna var färdiga men det är dom inte. Det har gått alldeles för kort tid för att avgöra om de är säkra långsiktigt eller ej.

Vaccinerna är färdiga. Du intalar dig själv att det gått för kort tid men du har inte visat något belägg för ditt påstående.
Citera
2021-07-14, 00:03
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
För mig tog hysterin slut för ungefär ett år sedan när jag tillfrisknade ganska fort... efter det har jag inte varit så orolig alls.

Ja jag tror absolut att det här är över ganska snart.

Då har vi något gemensamt. Mycket tyder på att det börjar lida mot sitt slut. Dock inte utan åtgärder.
Citera
2021-07-14, 00:04
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Varför är det alltid någon psykotisk äldre person som tar över tråden hela tiden? Först herrgickhan, sedan ulfutredaren, och nu du?

Munskydd har funnits bra mycket längre än Biden har varit vid makten

Taiwan tryckte bort smittan över ett helt år på en befolkning på 24 miljoner i en 7x mindre yta än Sverige.

Förklara hur de gjorde det?

Med tanke på alla dina svar i denna tråd så är det uppenbart att du är totalt blåst.
Jag förstår att det är lätt att resonera som du gör, när man inte vet så mycket. Men munskydd är inte, och har aldrig varit, en variabel som betyder något i den här historien. Det vet vi eftersom vi kan jämföra länder som haft extremt hårda krav på munskydd med dom som har haft slappa krav eller inga alls. USA har också intressant data där man kan jämföra stater som haft hårda krav på munskydd med stater som inte haft några alls.

När man gör det så är munskydd inte av någon betydelse alls, faktiskt mer eller mindre noll. Det finns mängder med studier på detta och det är mer eller mindre lika vederlagt som 1+1 vid det här laget. Men det är lätt att få låginformationsmänniskor som du själv att tro att munskydd är jättesuperduper effektiva, för det VERKAR ju logiskt att en tyglapp för ansiktet gör skillnad. Men nej, ni går omkring med dom i onödan som dumma får är jag rädd.

Det som har mer betydelse är skillnader i diet hos folkslag, korsimmunitet från andra coronavirus, geografiskt läge och klimat. Simpla munskydd och godtyckliga restriktioner som bara blir dummare och dummare för var dag har inte gjort och kommer aldrig att göra någon skillnad över huvud taget.

Så grattis, du är totalt grundlurad

Sen tycker jag du, och flera andra fanatiker i tråden kan ta och studera dessa tre grafer från Taiwan, i ordning.

Smittade
Dödsfall
Vaccinerade

Ett land som inte haft några som helst problem med covid precis som du skrev, blir påkrånglade vaccinet och får...problem med covid.

Vänligen kalla inte andra för blåsta när du själv och alla andra covidianer är lika uppblåsta som heliumballonger.
Citera
2021-07-14, 00:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag känner många som haft covid och alla har både missat jobbdagar samt i vissa fall varit kortvarigt sjukskrivna. Många dagar utan arbete. Valfritt eller inte.

Sen känner jag några som dött och ett tiotal med medelsvåra biverkningar.

Men du är en av de unika så klart.

De allra flesta har klarat sig bra trots allt. Det finns mkt värre exempel på länder..

I mångt och mkt handlar det om folkhälsan som inte är så bra som man kan önska.
Citera
2021-07-14, 00:07
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
De allra flesta har klarat sig bra trots allt. Det finns mkt värre exempel på länder..

I mångt och mkt handlar det om folkhälsan som inte är så bra som man kan önska.

Vad det handlar om är ett virus som sprider sig lätt och som påverkar många.
Citera
2021-07-14, 00:09
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Din personliga hälsa är helt ointressant i sammanhanget utom för din egen egoistiska livssyn.

Till och med en världsfrånvänd person som du själv borde ha snappat upp att så många som möjligt bör vaccinera sig för att få ner den allmänna smittspridningen.
Detta är vad som hände i Taiwan efter vaccinering:

Smittade
Dödsfall
Vaccinering

Samma fenomen i Thailand. Och det finns fler.

Länder som inte haft problem med covid och aldrig behövt vaccinet, får vaccinet och får problem med covid. Wow vad bra vaccinet är på att få ner smittspridning

Dumma jävlar. Att ni inte fattat vad det handlar om vid det här laget är pinsamt minst sagt.
Citera
2021-07-14, 00:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vad det handlar om är ett virus som sprider sig lätt och som påverkar många.

Ja men ofarligt för de allra flesta. Det är inte rimligt att ta till helt drakoniska åtgärder som inte står om proportion till virusets farlighet.

Är man orolig kan man stanna hemma så länge man behagar.
Citera
2021-07-14, 00:11
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Ingen gnäller på ditt val eller vill tvinga på dig ett vaccin. Ta det inte och håll tyst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in