Citat:
Ursprungligen postat av
Dinmamma001
Förstår inte varför autism skulle innebära negativt när det gäller svarta men när det handlar om vita barn ja då heter dom Zuckerberg, Bezos, Musk osv.. jag ser det som superkraft. Dessutom har ju polisen haft Jävligt svårt att hacka sig igenom dessa förortsgrabbar om det inte har handlat om tur.
Jag förstår såklart att det ligger i tiden att inte stigmatisera neuropsykiatriska tillstånd och att vissa då hellre väljer att beskriva tillstånden som "funktionsvariation" istället för funktionsnedsättning.
Självklart kan personer med autism ha starka sidor också men det tar ju inte bort att dom har svagheter inom andra delar.
Autism kännetecknas främst av svårigheter med sociala interaktioner och att negligera det och inte ge dessa personer den stöd och vård de behöver är ju efterblivet.
Det här är ingen diskussion om svarta vs vita autister.
Jag konstaterade bara fakta att Somalier i Sverige har en högre grad av autismdiagnoser än genomsnittet och vad det beror på vet man inte.
Det är ett högst intressant inlägg i diskussionen tycker jag, om dessa förortsgrabbar, att många kan ha autism och att det kan påverka valen dom gör och situationerna dom skapar.
Vad jag vet så har varken Zuckerberg eller Bezos någon autismdiagnos och även om de skulle ha autism så har dom uppenbarligen inte behövt stöd eller vård.
Makkan har däremot en autismdiagnos, antagligen flera prrsonlighetsstörningar och antagligen flera liv på sitt samvete.
Ser du skillnaden?