2021-07-13, 21:55
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Det är stor skillnad om man baserar dödligheten på antalet bekräftade fall eller uppskattad smittspridning. Googlar du på ”mortality rate covid WHO” får du denna artikel som publicerats av WHO. Varsågod och läs. Vore konstigt om de underskattar viruset.

https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/340124/PMC7947934.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Jag har inte läst hela rapporten, men jag vill uppmärksamma följande mening:
Finally, I explored whether the location-specific infection fatality rates were associated with the COVID-19 mortality rate in the population (COVID-19 deaths per million people) in each location as of 12 September 2020; this analysis allowed me to assess whether estimates of the infection fatality rate tended to be higher in locations with a higher burden of death from COVID-19.

Ifall du söker på "mortality rate" så får du fram dödsfall i förhållande till hela populationens storlek, och inte i förhållande till antalet infektionsfall. Ifall du vill veta virusets dödlighet, så kan det vara bättre att söka på "fatality rate".
Citera
2021-07-13, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
så 15000 hade levt och frodats idag om det vore för munblöjan? Alltså jag fattar inte hur folk fortfarande tror på sådana sagor.
Självklart, Sverige hade haft den lägsta dödligheten i mannaminne, rent sensationellt få döda 2020 om det inte varit för den här förkylningen.
Citera
2021-07-13, 22:00
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
så 15000 hade levt och frodats idag om det vore för munblöjan? Alltså jag fattar inte hur folk fortfarande tror på sådana sagor..

Jag förstår att du hatar vetenskap och forskning.

Synd att Sverige är en demokrati där alla röst vägs lika mycket...
Citera
2021-07-13, 22:05
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
1. Jag skrev "ingenting händer", dvs. inget kaosar ut

Ifall du med "ingenting händer" syftar på att det inte blir fullständigt kaos, så borde du ha skrivit det. Jag tolkade "ingenting händer" som att ingenting händer.

Citat:
2. Jag jollrar om ert (ja, jag klumpar ihop dig med övriga byxkissare) ständiga tjat om att snart kommer vi se faran, snart kommer det.

På tal om ständigt tjat: du lyckades få med det återkommande argumentet om inkontinens.

Citat:
Jag kan säkert hitta ett trettiotal dylika inlägg från dig här i tråden.

Jaså?

Citat:
Jag har rätt och ni har fel (kongruent modulo 14):

Vad är det?
Senast redigerad av Onkel Kostia 2021-07-13 kl. 22:38. Anledning: Jag råkade utelämna ordet "inte".
Citera
2021-07-13, 22:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag förstår att du hatar vetenskap och forskning.
Jo det gillar jag absolut, men det har tyvärr gått över till ren och skär propaganda under pandemin.

Forskningen visar nämligen på att munblöjor för användning i allmänheten är tämligen värdelöst.

Sedan finns det vissa rättshaverister till "forskare" som hävdar motsatsen (Björn Olsen m.fl), men de har fel.

Citat:
Synd att Sverige är en demokrati där alla röst vägs lika mycket...

JA du hade myst om det vore en diktatur va.
Citera
2021-07-13, 22:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ja han och FHM höll huvudet kallt och lät inte konspirationsteoretiker på fb påverka vaccinationsstrategin.

Jag har aldrig försökt påverka deras strategi. Jag har bara talat om att jag vill avvakta med det själv för egen del. Tycker det är toppen att det finns vaccin till alla som vill ha det. Det har skötts mycket bra faktiskt.
Citera
2021-07-13, 22:27
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Jo det gillar jag absolut, men det har tyvärr gått över till ren och skär propaganda under pandemin.

Forskningen visar nämligen på att munblöjor för användning i allmänheten är tämligen värdelöst.

Sedan finns det vissa rättshaverister till "forskare" som hävdar motsatsen (Björn Olsen m.fl), men de har fel.)

Nu får du mer än gärna dela med dig av ett peer-reviewed papper som stödjer det du säger.

Har inte så mycket över till dina känsloargument.
Citera
2021-07-13, 22:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nu får du mer än gärna dela med dig av ett peer-reviewed papper som stödjer det du säger.

Finns mkt gott och blandat som visar på att det är värdelöst. Till och med dr. Fauci erkände det i en intervju. ECDC gjorde en sammanställning i våras som kom fram till samma sak: Det ger inget större skydd.

Det är inte avsaknad av munskydd som varit det stora problemet under pandemin, utan snarare fokus på skydd av de sårbara.

Varför hänger du upp dig på munskydd fortfarande? Det fattar du väl själv att det inte fungerar? Titta på länderna i europa som haft masktvång.. Det har bara gått åt skogen. Det borde räcka som bevis nog.
Citera
2021-07-13, 22:32
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:

Exakt så som religiösa försöker få intelligenta att behöva bevisa att gud inte finns så tror jag att bevisbördan hamnar på dig. Jag har ingen aning om de sk munblöjorna fungerar och använder en själv ibland men jag är ytterst tveksam till om de är bevisat fungerande.
Citera
2021-07-13, 22:36
Avstängd
Citat:
Jag har aldrig försökt påverka deras strategi. Jag har bara talat om att jag vill avvakta med det själv för egen del. Tycker det är toppen att det finns vaccin till alla som vill ha det. Det har skötts mycket bra faktiskt.

Kul att du tycker det skötts bra. Strategin är dock inte att alla som vill ta vaccin ska göra det utan snarare att man rekommenderas att ta vaccin. Men jag antar att du bara anammar de delar av strategin som tilltalar dig personligen.
Citera
2021-07-13, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Här är det svart på vitt, det är bara fattiga losers som inte vaccinerar sig. Korrelerar iofs med utbildningsnivå också.

https://www.sydsvenskan.se/2021-07-13/vaccinexpert-flockimmuniteten-narmar-sig

Uttalat från er store guru dessutom. Ja han fick ett rätt till slut i alla fall!

Läste just en dansk tidning. Där var det just i utanförskapsområden som vaccinviljan var lägst.

Vilka är det här i tråden som är antivaxxers egentligen? Har vi att göra med förklädda somalier?
Annars är det lite kul att Trumpsupporters/smygrasister har en stor gemensam nämnare tillsammans med våra bidragsdiggare i förorten i antivaxx utöver arbetslöshet och allmän bitterhet..
Citera
2021-07-13, 22:42
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
xProblemet med den strategin är att det tar mkt längre tid att nå flockimmunitet och det leder till auktoritära lösningar som stenhård lockdown. Den bästa strategin är att unga och friska får leva som vanligt och de äldre och sköra får skyddas. Nu är de vaccinerade och då finns det noll anledning att ha stängt så mkt längre.

Riskgrupperna är inte färdigvaccinerade ännu.

Citat:
Jag är misstänksam mot att alla måste vaccineras. Det tycker jag stinker.

I synnerhet när vi har ett virus som är i stort sett helt ofarligt för unga och friska. De måste inte alls skyddas från att smittas.

Till fanatiska virus-anhängare räknar jag sådana som predikar hur ofarligt viruset är, och samtidigt varnar för hur farligt vaccinet är, och använder helt olika måttstockar för att bedöma viruset respektive vaccinet.

Du predikar mycket och gärna om virusets ofarlighet, men inte om vaccinets farlighet. Jag placerar inte dig i kategorin fanatiker. Jag betraktar dig som en simpel tramspelle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in