2021-07-13, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Jag bad dig ta fram lite siffror på denna ökning. Det klarar du inte av. Du kan inte läsa annat kvällstidningarnas rubriker va?

Vi såg tidigare ett inlägg i tråden som klargjorde detta med data från NHM.

Antal inlagda under 24 år: 290
Antal sängar som upptas: 0,24%
Total increase in hospital admissions per age group for the period 31/5-4/7
Kod:
	   0-4	 5-14	15-24	25-44	45-54	55-64	65-74   75-84   85+
Increase   168%	 159%	394%	249%	243%	176%	273%	206%	245%
Citera
2021-07-13, 10:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Du får prata med WHO om detta eftersom det är deras siffror. Dessutom är det väl precis tvärtom - att dödsfallen justerats ner efter granskning av socialstyrelsen. 2020 landade det väl på 6-7000? Dessutom vet alla att dessa människor förmodligen skulle dött vilken dag som helst. Så låt säga att 8-9000 som faktiskt dött AV covid. Då hamnar vi på 4 000 000 som varit i kontakt med viruset. Självklart finns det massor av barn och ungdomar som inte testats då det inte haft symptom. Detta är i enlighet med alla studier som räknat på mörkertal. Inte helt orimligt faktiskt. Oavsett om dödligheten verkligen är 0,2 eller 0,3 % så påverkar det inte mitt resonemang nämnvärt. 90% av de avlidna tillhör en riskgrupp och således är risken att dö utanför en riskgrupp extremt låg. 0,02% eller 0,03% gör ingen större skillnad.

Jag har inte läst någonstans att WHO skulle angivit dödssiffran som så låg som 0,2%. De har väl snarare angivit den till någonstans runt 0,8% vill jag minnas. Personligen tror jag att den ligger i intervallet 0,5-1%, men förstås beroende väldigt mycket av vilka som drabbas, men som ett snitt. 0,2% är alldeles för lågt på en population i sin helhet, dvs bestående av både yngre och äldre.
Citera
2021-07-13, 10:04
Medlem
Citat:
Du får prata med WHO om detta eftersom det är deras siffror. Dessutom är det väl precis tvärtom - att dödsfallen justerats ner efter granskning av socialstyrelsen. 2020 landade det väl på 6-7000? Dessutom vet alla att dessa människor förmodligen skulle dött vilken dag som helst. Så låt säga att 8-9000 som faktiskt dött AV covid. Då hamnar vi på 4 000 000 som varit i kontakt med viruset. Självklart finns det massor av barn och ungdomar som inte testats då det inte haft symptom. Detta är i enlighet med alla studier som räknat på mörkertal. Inte helt orimligt faktiskt. Oavsett om dödligheten verkligen är 0,2 eller 0,3 % så påverkar det inte mitt resonemang nämnvärt. 90% av de avlidna tillhör en riskgrupp och således är risken att dö utanför en riskgrupp extremt låg. 0,02% eller 0,03% gör ingen större skillnad.

IMBILDEN vill att det ska vara värre än vad det är.. Finns massor av folk som rider på detta för att rättfärdig sitt innehållslösa liv... been there för MÅNGA år sedan , tills man insåg att det finns en annan väg
Citera
2021-07-13, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns inga förutsättningar för diskussion om du inte ens på uppmaning kan göra analysen att det skulle röra upp känslor både i Sverige och Europa ifall vi som enda land inte vaccinerade våra <50 år, utan skickade vår vaccinkvot till Afrika istället.

Ok sorry, då läste jag ditt inlägg slarvigt. Det skulle måhända röra upp känslor ja. Jag anser dock att vi bör vaccinera vår egen befolkning i tillräcklig omfattning innan vi räddar resten av världen. Just nu vaccineras alla över 18 i Sverige så en diskussion om att inte vaccinera folk under 50 är på sin höjd hypotetisk.
Citera
2021-07-13, 10:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du och dina dödstal... att du aldrig lär dig att man inte kan jämföra på det sättet.

Och att du aldrig vill förstå bakgrunden till att fler dött med viruset.

Det går alldeles utmärkt at jämföra på det viset med våra grannländer.

Jag antar att du har en hälsorelaterad förklaring till det.
Citera
2021-07-13, 10:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det går alldeles utmärkt at jämföra på det viset med våra grannländer.

Jag antar att du har en hälsorelaterad förklaring till det.

Ja vi har en annan befolkning. Med annan hälsoprofil. Ett av de vanligaste diskussionsämnena på detta forum innan pandemin. Men nu beror det tydligen på strategin att det går dåligt.
Citera
2021-07-13, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja vi har en annan befolkning. Med annan hälsoprofil. Ett av de vanligaste diskussionsämnena på detta forum innan pandemin. Men nu beror det tydligen på strategin att det går dåligt.
Tyckte det var roligt när fohm inte kunde sätta bmi 30 som riskfaktor för då skulle halva svenska befolkningen klassas som riskgrupp

(Om bmi är ett vettigt mått eller inte är en annan diskussion )
Citera
2021-07-13, 10:16
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
WHO siffror är väl gamla och även en gissning?

Det finns 17 länder som redan nu rapporterat mer en 0,2% avlidna av hela befolkningen.

Om 0,2% stämmer så betyder det att alla i Ungern varit smittade minst en gång och hälften av befolkningen varit smittade 2 gånger redan. De har ju redan rapporterat in 0,31%avlidna av hela befolkningen.0

Dödligheten i covid kan inte vara lägre en vad vad 17 länder redan rapporterat. Eller hur menar du att dödligheten kan vara lägre en vad som redan har avlidit?
Citera
2021-07-13, 10:19
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det är lika effektivt att stiga på planet med vänsterfoten först , det är också väldigt effektivt mot att krascha.
Smart kille!
Den jämförelsen förklarar kanske hur du kommit fram till dina övriga inlägg.
Citera
2021-07-13, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag har inte läst någonstans att WHO skulle angivit dödssiffran som så låg som 0,2%. De har väl snarare angivit den till någonstans runt 0,8% vill jag minnas. Personligen tror jag att den ligger i intervallet 0,5-1%, men förstås beroende väldigt mycket av vilka som drabbas, men som ett snitt. 0,2% är alldeles för lågt på en population i sin helhet, dvs bestående av både yngre och äldre.

Det är stor skillnad om man baserar dödligheten på antalet bekräftade fall eller uppskattad smittspridning. Googlar du på ”mortality rate covid WHO” får du denna artikel som publicerats av WHO. Varsågod och läs. Vore konstigt om de underskattar viruset.

https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/340124/PMC7947934.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Citera
2021-07-13, 10:25
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Jag tänker på det att du skriver om at avlida utanför riskgruppen, för som jag förstår det yngre personer.

När det gäller barn och ungdomar påverkar det tydligen inte så mycket om man tillhör riskgrupp eller inte.
Så här skriver FoHM
Riskgrupper bland barn och unga
Enligt svenska data har man hittills inte kunnat definiera riskgrupper för allvarlig
covid-19 bland barn, på samma sätt som bland vuxna. Enligt Barnläkarföreningens
delföreningar har man inte sett någon ökad risk för att insjukna i covid-19 hos barn
med t.ex. hjärtsjukdom, organ- eller stamcellstransplantation. Den grupp barn som
barn-reumatologerna anger som möjlig riskgrupp för allvarlig covid-19 är de barn
och unga med den extremt ovanliga diagnosen APC-1-brist (15).
Barn är ju då 0-19 år. Jag blir ju nyfiken på hur det ser ut för 25 åringarna. Kan man se att de som avlider i början av 20 tillhör riskgrupper eller är de som 19 åringarna, det finns ingen tydlig riskgrupp?

Att avlida utan att till höra riskgrupp är väl standard för barn om de nu gör det. De äldre tillhör väl nästan alltid riskgrupp. Över 65 är riskgrupp, högt blodtryck är riskgrupp.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/56ce20d2420c4e5aa0b17e708b13862d/covid-19-vaccination-barn-sarskilda-grupper-ungdomar-16-ar.pdf
Senast redigerad av virvelbagg 2021-07-13 kl. 10:27.
Citera
2021-07-13, 10:26
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vissa tycker det är ett hinder i deras rörlighet.

Nu är det liknande propaganda mot vaccinet. Farligt, innehåller chipp, gör folk sterila osv.
Man kan ju undra vilka det är som är de oroliga.
Det har ju forskat kring detta och det är ju lågutbildade med låga inkomster som lever lite i utkanten av samhället. De tror inte på slumpen och misstror samhället.
Skyller sina egna misslyckandet på nån elit.

Ganska tragiska figurer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in