2021-07-13, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatthefuck
Allt som hänt i deras relation finns såklart inte på papper hos myndigheter. Förmodligen är det en bråkdel av allt som hänt dom sinsemellan nerpräntat för allmän beskådnig. Vi har ju ingen aning om hur hela sanningen ser ut.

Nej visst, när hon gör ett dokument med sin advokat för vinna vårdnaden så låter hon bli att föra allt på pränt. Hon valde att bara ta upp saker från 2015 och 2018 för att det är en så smart taktik.....
Citera
2021-07-13, 21:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Om du är en kvinna och jag är en man, och vi lever i en förhållandevis socialt isolerad relation tillsammans (härlig tanke, eller hur?), och har två små barn tillsammans, och du skriver en lapp att jag hotar dig, då bör det tas på allvar enligt mig, ja.
Hon levde inte isolerad. Hon arbetade t ex.
Vet du vad isolering faktiskt innebär för dem som lever under de villkoren?
Citera
2021-07-13, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Degpojk
Vet du adressen?

Skulle gissa att hennes hemliga adress var däromkring hon växte upp. Hon växte upp i Tormestorp och valde att avsluta sitt liv vid Tormestorp. Skulle gissa att hon tog barnen till fots till järnvägen från bostaden då det ligger så pass nära. Hon växte upp på Alvägen, finns en gammal artikel från aftonbladet där det går att läsa om detta.
Citera
2021-07-13, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Nej visst, när hon gör ett dokument med sin advokat för vinna vårdnaden så låter hon bli att föra allt på pränt. Hon valde att bara ta upp saker från 2015 och 2018 för att det är en så smart taktik.....

Du menar att hon var osmart? Kanske hon bara höll sig till sanningen så gott hon kunde.
Citera
2021-07-13, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Halling
Skulle gissa att hennes hemliga adress var däromkring hon växte upp. Hon växte upp i Tormestorp och valde att avsluta sitt liv vid Tormestorp. Skulle gissa att hon tog barnen till fots till järnvägen från bostaden då det ligger så pass nära. Hon växte upp på Alvägen, finns en gammal artikel från aftonbladet där det går att läsa om detta.

Kanske hon tänkt den tanken med tåg tidigare? För sin egen del?
Citera
2021-07-13, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puukko-kniven
Vänd på det. Hon hotade att ta barnen ifrån honom.

Hade du stått och tittat på?
Nu var det ett tankeexperiment från Garre74 som jag försökte besvara. Omöjligt för mig att svara på men förmodligen hade jag inte "stått och tittat på", jag hade funnit mig i situationen och försökt lösa den med hjälp av våra myndigheter och vår rättsapparat. Vad har detta med ämnet att göra, rent konkret?
Citera
2021-07-13, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det verkar ha funnits psykisk misshandel också i stort sett alla år efter första sonens födelse.

Du glömmer också att barnafadern och hans far med våld drog mamman och sonen ifrån varandras famn när hon skulle hämta sina barn. Som pappan hade hämtat från förskolan som han förvisso har rätt att göra p.g.a. gemensam vårdnad men farföräldrarna har ingen vårdnad och om modern vill hämta dem därifrån är hon i sin fulla rätt att göra det.

Så hon skulle ta barnen därifrån, använda barnen som nåt slags maktmedel visa att det är hon som bestämmer?
Man kan lika gärna vända på det HON var där för att med kraft om så krävdes ta barnen därifrån

Hon gjorde fel där och då, fanns ingen anledning, tex hotbild att ta sig in där för att ta barnen därifrån.

Han är vårdnadshavare och hade dem hos sig. Hon hade förmodligen inte fått ok att ta sig in för att ta barnen därifrån.

Det där var FEL. Fanns inget beslut, ingenting utan hon agerade hysteriskt.
Där och då borde anhöriga förmodligen reagerat på att hon inte var sig själv. Fått prata ut om vad som händer.
Citera
2021-07-13, 21:13
Medlem
Citat:
Nu var det ett tankeexperiment från Garre74 som jag försökte besvara. Omöjligt för mig att svara på men förmodligen hade jag inte "stått och tittat på", jag hade funnit mig i situationen och försökt lösa den med hjälp av våra myndigheter och vår rättsapparat. Vad har detta med ämnet att göra, rent konkret?

Ganska mycket. Kör också ett tanke-experiment.

Det förklarar hans sidas släkt, hur de reagerade. Barnen var även deras familj.

Tror han blev tagen på sängen med kravet om ensam vårdnad.

I de berömda dokumenten framställer han inga krav, bara att han vill ha umgängesrätt.

Det var väl just det hon signalerade att han inte skulle få?!
Citera
2021-07-13, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hon levde inte isolerad. Hon arbetade t ex.
Vet du vad isolering faktiskt innebär för dem som lever under de villkoren?
Du var mig en påstridig ordvrängare. Jag skrev "förhållandevis isolerad relation", detta på så sätt att paret verkar haft en ytterst liten bekantskapskrets. MK har/hade 13 vänner på Facebook, inga familjefoton, i princip inga uttalanden från omgivningens håll här i tråden. LK har det inte vaskats fram ett enda foto på.
Senast redigerad av MentalTraslojd 2021-07-13 kl. 21:20.
Citera
2021-07-13, 21:17
Medlem
NewHopes avatar
Tack att du förklarade. Jag förstår logiken men ändå inte, eftersom det hjälper inte barnet och den ansvarsfulle föräldern. I Sverige saknas det mellan-alternativet, då staten fångar problemet innan det gått för långt, samarbetar med den förälder som vill samarbeta. Det blir svart eller vitt här - man gör absolut ingenting, väntar det tills det blir jättestora problem och sen omhändertar barnet.
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Bara för att klargöra lite från ett yrkesperspektiv. Ja, socialtjänsten kan agera ”omedelbart” men då måste det också finnas en omedelbar fara. Dvs. om det var en livsfarlig situation ”igår”, så skulle man ha tagit omhändertagandet då, och inte dagen efter… (när situationen ev. är lugnare). Det kan låta konstigt men det har att göra med de juridiska rekvisiten.

När det gäller att skydda barn från våld, så försöker socialtjänsten oftast att förmå den icke-förövande föräldern (om sådan finns), att vara den som skyddar. Detta för att man i forskning har sett att det bästa för barnet är att slippa skiljas från förälder/föräldrar helt. Dvs att placera barn helt utanför sitt föräldrahem försöker man i första hand att undvika. Detta om det finns en chans att tex en förälder själv kan ta med sig barnen och åka till skyddat boende (naturligtvis med hjälp ifrån en vuxenhandläggare från annan avdelning inom socialtjänsten).

Hoppas det var okej att svara på detta, just utifrån att jag ser väldigt många frågor i tråden kring just ”hur kunde det gå till så här, varför skyddade ingen barnen i ärendet”, osv. (Har jobbat en herrans massa år inom området).
Citera
2021-07-13, 21:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du var mig en påstridig ordvrängare. Jag skrev "förhållandevis isolerad", detta på så sätt att paret verkar haft en ytterst liten bekantskapskrets. MK har/hade 13 vänner på Facebook, inga familjefoton, i princip inga uttalanden från omgivningens håll här i tråden. LK har det inte vaskats fram ett enda foto på.
Oj då. Min dotter har inte ens facebook, och umgängesmässigt är det nog mest arbete och familj och några vänner.
Vet du någon linje man ringa för att rädda henne?

Du har en mycket konstig syn på världen.
Citera
2021-07-13, 21:18
Medlem
Citat:
Du var mig en påstridig ordvrängare. Jag skrev "förhållandevis isolerad", detta på så sätt att paret verkar haft en ytterst liten bekantskapskrets. MK har/hade 13 vänner på Facebook, inga familjefoton, i princip inga uttalanden från omgivningens håll här i tråden. LK har det inte vaskats fram ett enda foto på.

Hur många vänner hade hon innan allt detta?
Vet inte om många vill vara relaterade till en sådan här uppmärksammad händelse.
Så många kan ha klickat bort sig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in