2021-07-13, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Spanien levererar 43960 positiva idag och passerar UK med råge.

Verkar inte vara någon big deal. Covids "farlighet" anses ha ebbat ut.

"Delta"-varianten verkar spridas mer aggresivt men ser ut att vara tämligen harmlös

Citat:
Danske corona-eksperter: - Covid er ikke farlig lenger

https://www.dagbladet.no/nyheter/covid-er-ikke-farlig-lenger/74013127
Citera
2021-07-13, 20:35
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Inga smittade över 49 år i Skåne den senaste månaden enligt Sydsvenskan. Ett bra betyg till vaccinerna.

https://www.sydsvenskan.se/2021-07-13/ingen-over-49-ar-smittad-i-skane-den-senaste-manaden

Och en del påstår att vaccinen inte hindrar infektion.
Citera
2021-07-13, 20:42
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov/documentos/Actualizacion_417_COVID-19.pdf

Nu kan jag inte spanska men gissar att "asintomaticos" är symptomfria positiva fall och "sintomaticos" är bekräftade fall där individen också har symtom.

Om det är så är det för det första jävligt ambitiöst registrerat. För det andra är det ca 2/3 asymtomatiska positiva fall nu. En klar skillnad jämfört med tidigare vågor.

Kan inte tolka det annorlunda än att vaccinen hjälper. Många kanske har viruset i sig, eftersom vi inte är inkapslad, men man blir inte sjuk.
Citera
2021-07-13, 20:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer

"Delta"-varianten verkar spridas mer aggresivt men ser ut att vara tämligen harmlös

De som semestrar i Spanien lär få restriktioner för spanska myndigheter verkar vilja dämpa uppgången
Citera
2021-07-13, 20:49
Medlem
Citat:

Tveksamt om gatufester verkligen var en bra idé!
Citera
2021-07-13, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
ja, det är därför det är så viktigt att vara försiktig.

Som resten av Europa då menar du?
Citera
2021-07-13, 21:03
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Han tog inte till militären, tvingade på folk munblöjor och stängde skolor och lekparker för barnen i vart fall. Helt rätt!

Less is more!

15000 människor dog istället för att du känner dig kränkt av munblöjor. Att du ens tror att man skulle ta till militären i Sverige är ju halvt sinnessjukt. Men vissa lever som sagt i någon slags alternativ verklighet.
Citera
2021-07-13, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Han tog inte till militären, tvingade på folk munblöjor och stängde skolor och lekparker för barnen i vart fall. Helt rätt!

Less is more!

Man kunde valt ett mittenläge mellan flockimmunitet genom sjukdom och patrullerande militär.
Citera
2021-07-13, 21:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vikarierar för Otrolig

Nya avlidna: 3
Nya fall: 708

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se/

Senaste tisdagssiffror nya fall: 859, 860, 667, 3 347*
Senaste tisdagssiffror nya avlidna: 3, 3, 0 33*

* Siffror efter långt uppehåll av rapportering.

Tack, det uppskattas.
Citera
2021-07-13, 21:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
15000 människor dog istället för att du känner dig kränkt av munblöjor.
så 15000 hade levt och frodats idag om det vore för munblöjan? Alltså jag fattar inte hur folk fortfarande tror på sådana sagor.

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Att du ens tror att man skulle ta till militären i Sverige är ju halvt sinnessjukt. Men vissa lever som sagt i någon slags alternativ verklighet.

Nej det tror jag inte och det ska vi vara glada för. Men andra hysteriska länder verkar inte vara främmande för sådana tilltag.
Citera
2021-07-13, 21:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Man kunde valt ett mittenläge mellan flockimmunitet genom sjukdom och patrullerande militär.

Det är inte ett ”mittenläge” att ta till militär. Det är ett extremläge.
Citera
2021-07-13, 21:39
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag känner till den skillnaden. I England har samhället öppnats upp stegvis. Men det gör inte ditt påstående mer sanningsenligt. Du påstod att den ökade smittspridningen inte hade märkts. Det har den.

Men troligtvis kommer den pågående smittspridningen inte att ge lika stor belastning på sjukvården som vinterns smittspridning, eftersom halva befolkningen numera är fullvaccinerad. Dom äldsta och sköraste invånarna vaccinerades först. Nu får viruset istället företrädesvis angripa den yngre och friskaste halvan av befolkningen, och dessa hamnar inte lika ofta hamnar på sjukhus.

Vad jollrar du om? Vilket "två-veckors-lossbrakande" syftar du på? Var i mitt inlägg skrev jag någonting som kan ha att göra med något "två-veckors-lossbrakande"?
1. Jag skrev "ingenting händer", dvs. inget kaosar ut
2. Jag jollrar om ert (ja, jag klumpar ihop dig med övriga byxkissare) ständiga tjat om att snart kommer vi se faran, snart kommer det. Jag kan säkert hitta ett trettiotal dylika inlägg från dig här i tråden.

Jag har rätt och ni har fel (kongruent modulo 14):
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer

Oof. Vad ska ni göra med era liv nu? Glänta på persiennerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in