2021-07-13, 17:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Angående det proaktiva arbetet du talade om menar jag

ja, det är därför det är så viktigt att vara försiktig.
Citera
2021-07-13, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Finns det några mer vetenskapliga rön som styrker, att den inte har blivit mildare? Men visst kan det vara som du säger. I så fall slipper vi kanske en fjärde våg, p.g.a. att våra svaga redan gick åt under de tidigare vågorma. Lite av en Pyrrhusseger, men rent egoistiskt kan väl vi som lever vara glada i så fall.

Nej, snarare är det så att det inte finns något vetenskapligt stöd för att det var ett farligt virus.
Citera
2021-07-13, 17:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Kanske till viss del vaccin, men jag tror ärligt talat inte att de gjort så stor skillnad. Pandemier brukar löpa ut på ungefär den här tiden. Sommar spelar roll men även pga att de som var sköra redan har dött.

Det tror jag däremot. Med tanke på den omfattande smittspridningen i våg 3 (som var större än våg 2) så tror jag vi hade haft betydligt större dödstal samt sjukhusinläggningar om vaccineringen inte hade påbörjats i vintras.
Citera
2021-07-13, 17:09
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Så vad var fel exakt? Medellivslängden är 82 år tydligen och medelåldern på avlidna i covid 82 år? Med tanke på att fler män dött sjunker ju den förväntade medellivslängden för avlidna i covid dessutom enligt dina siffror. Då är alltså medelåldern på avlidna i covid högre än medellivslängden.

Hade jag läst fel på ett år eller vad pratar du om? Poängen var att medellivslängden är lika med medelåldern bland avlidna i covid. Det stämmer ju nästan exakt.

FHMs uträkning är ett skämt som enbart tittar på ”potentiellt” förlorade levnadsår vilket de själva erkänner är överdrivna i rapporten. Tänk lite själva nu. Den åldersstandardiserade överdödligheten talar sitt tydliga språk. Den är normal sett över hela pandemin.
Så du menar på alvar att din en månad förlorad levnadstid är mer trolig en FoHM uträkning med 9,14 förlorade år för män och 7,99 år för kvinnor?
Din och deras skiljer sig ganska markant.

Ja, du hade fel ålder när det gällde medelålder på avlidna, nu vet du ju korrekt siffra eller i all fall den som FoHM ger. Kan du inte bara tacka för att jag rättade dina fakta fel? Medelåldern på avlidna i covid är alltså 82 år för hela pandemin och 71 år för den senaste månaden.

Vi har ju nästan haft en hundraårig trend av ökande livslängd. Denna bröts i 2020 och livslängden minskade. Det är ju klar att livslängden även kan minska detta år.

Medellivslängden för män i Sverige är nästan 81 år. För kvinnor är den drygt 84 år, alltså drygt tre år högre. 25 mars 2021
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/medellivslangd-i-sverige/

Men om man vill ha en medellivslängd opåverkad av covid bör man ju se på 2019 i stället som är då lite högre en denna.
År 2019 var medelåldern bland avlidna 84,7 år för kvinnor och 81,3 år för män.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-07-13 kl. 17:22.
Citera
2021-07-13, 17:09
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Analogier är kul för de blir alltid fel. Låt mig förfina din analogi lite.

Vaccinet är som ditt säkerhetsbälte och efter ett tag upptäcks det att bältet är defekt, det är en reva i det, så man ger dig en rulle silvertejp att laga det med. Senare upptäcker man att bältets fäste också är defekt, då får du en tub karlssons klister. Ännu senare brinner bilen upp när du kör, så bältet spelar ingen roll ändå.
Jag tror att du är tillräckligt förståndig för att förstå vad jag menade ändå.

Brukar du lag säkerhetsbälten med gaffatejp?
Citera
2021-07-13, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Brukar du lag säkerhetsbälten med gaffatejp?

Nej. Och jag vaccinerar mig inte mot förkylning heller. Särskilt inte med vaccin där man tydligt från början såg att de inte kommer täcka in alla mutationer. Det är ju det jag menar, de har gett dig ett vaccin som inte längre fungerar som utlovat, så nu behöver de laga det. Så går det när man har bråttom, oavsett om det är säkerhetsbälten eller vaccin man tillverkar. Man skulle tagit sig tid att studera virusets evolution innan man vaccinerar, det är så man brukar göra. Dessa vaccin duger bara som nödlösning för de äldre och sjuka.
Citera
2021-07-13, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Så du menar på alvar att din en månad förlorad levnadstid är mer trolig en FoHM uträkning med 9,14 förlorade år för män och 7,99 år för kvinnor?
Din och deras skiljer sig ganska markant.

Ja, du hade fel ålder när det gällde medelålder på avlidna, nu vet du ju korrekt siffra eller i all fall den som FoHM ger. Kan du inte bara tacka för att jag rättade dina fakta fel? Medelåldern på avlidna i covid är alltså 82 år för hela pandemin och 71 år för den senaste månaden.

Vi har ju nästan haft en hundraårig trend av ökande livslängd. Denna bröts i 2020 och livslängden minskade. Det är ju klar att livslängden även kan minska detta år.

Medellivslängden för män i Sverige är nästan 81 år. För kvinnor är den drygt 84 år, alltså drygt tre år högre. 25 mars 2021
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/medellivslangd-i-sverige/

Men om man vill ha en medellivslängd opåverkad av covid bör man ju se på 2019 i stället som är då lite högre en denna.

Då konstaterar vi att medellivslängden är drygt 82,5 år och medelålders för avlidna i covid nu är 82 år. Är det korrekt? Alltså inte 83 år? Påverkar detta mitt resonemang?

För att förtydliga så att du fattar. När man tittar på potentiellt förlorade levnadsår tittar man bara på de som dött i förtid och jämför med medellivslängden, man tar inte hänsyn till de som levt längre än förväntat. Så ser verkligheten ut med eller utan covid — vissa dör i förtid och vissa lever längre. Då tittar man istället på genomsnittet och det är ”nästan” samma som medellivslängden. Dessutom har nästan alla som dött i covid en underliggande sjukdom som redan förkortar deras förväntade livslängd. Förstår du nu hur fel du tolkar deras siffror?
Citera
2021-07-13, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Covid-19 ikke længere en farlig sygdom

Der er ingen grund til, at danskerne hele sommeren skal døje med de gældende coronarestriktioner.

Sådan lyder det fra flere partier på Christiansborg, der ligesom fremtrædende professorer mener, at det er på tide at droppe coronarestriktioner. For selvom smittetallene stiger, tyder intet på, at det danske sundhedsvæsen bryder sammen.

Liberal Alliances sundhedsordfører, Henrik Dahl, mener, at det er tid til at erkende, at covid-19 ikke længere er en farlig sygdom.

»Vi skal have det paradigmeskift nu. Det er en almindelig sygdom, som vi har vaccineret de svage imod, og vores vacciner virker. Faren er drevet over, og selvom smittetallene stiger, er der intet, som tyder på, at sundhedsvæsenet vil blive overbelastet,« siger han.

https://www.berlingske.dk/danmark/bla-partier-presser-pa-for-at-droppe-coronarestriktioner-det-burde-kunne

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-coronatal-overblik-over-smittede-indlagte-og-doede

Jag håller helt med om det som står i artikeln. Det är inte rationellt att ha massa vansinnes-restriktioner bara för att antalet fall ökar. Varför är antalet fall ens en parameter längre? De äldre och sköra är vaccinerade. De yngre som ännu inte är fullvaccinerade blir knappt sjuka. Nä, jag är av åsikten att samtliga restriktioner bör slopas nu i Europa. Det är bara att lära sig leva med Covid.
Citera
2021-07-13, 17:25
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Nej. Och jag vaccinerar mig inte mot förkylning heller. Särskilt inte med vaccin där man tydligt från början såg att de inte kommer täcka in alla mutationer. Det är ju det jag menar, de har gett dig ett vaccin som inte längre fungerar som utlovat, så nu behöver de laga det. Så går det när man har bråttom, oavsett om det är säkerhetsbälten eller vaccin man tillverkar. Man skulle tagit sig tid att studera virusets evolution innan man vaccinerar, det är så man brukar göra. Dessa vaccin duger bara som nödlösning för de äldre och sjuka.
Ett säkerhetsbälte i en bil är inget 100%:igt skydd men ändå använder de flesta det.
Vaccinet ger ett hyffsat bra skydd och därför är vi rätt många som insett nyttan.

Det finns inget vaccin ännu mot förkylningar men kommer nog som spinn-off från denna typ av vacciner.
Men för influensa finns det och jag har tagit det mer än de senaste 20 åren och är jäkligt mycket mer frisk än genomsnittet. Troligen färre sjukdagar än vad du har.
Äter rätt kost och motionerar samt vitaminer och de vaccin som finns tillgängliga för mig. Uppenbarligen en väldigt bra modell.

Lär dig lite om sådant så kanske du också kan få vara frisk.
Citera
2021-07-13, 17:27
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Så vad var fel exakt? Medellivslängden är 82 år tydligen och medelåldern på avlidna i covid 82 år (ganska säker på att den var 83 år för inte så länge sedan)? Med tanke på att fler män dött sjunker ju den förväntade medellivslängden för avlidna i covid dessutom enligt dina siffror. Då är alltså medelåldern på avlidna i covid högre än medellivslängden.

Hade jag fel på ett år eller vad pratar du om? Poängen var att medellivslängden är lika med medelåldern bland avlidna i covid. Det stämmer ju nästan exakt.

FHMs uträkning är ett skämt som enbart tittar på ”potentiellt” förlorade levnadsår vilket de själva erkänner är överdrivna i rapporten. Tänk lite själva nu. Den åldersstandardiserade överdödligheten talar sitt tydliga språk. Den är normal sett över hela pandemin.
Jag ska ge dig ett tips: försök inte tänka själv angående statistik, som du uppenbarligen har noll koll på . Hur tror du att vi kunde få en överdödlighet på 6000 - 7000 om din logik stämde? Du inser ju förhoppningsvis själv att du har gjort en tankevurpa.

Faktum är att vi hade en stor överdödlighet under 2020. Det var ungefär som om 2020 hade en 13e månad då det fortsatte dö folk. Du kan räkna med att det borde dö cirka 91 000 personer per år, +- 1 800 personer. Om det då helt plötsligt dör 98 000 personer så handlar det om nästan 8 standardavvikelser från väntevärdet. Du får fråga en vän som kan statistik hur sannolikt det är att man ser en sådan datapunkt under fredstid.
Citera
2021-07-13, 17:28
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Då konstaterar vi att medellivslängden är drygt 82,5 år och medelålders för avlidna i covid nu är 82 år. Är det korrekt? Alltså inte 83 år? Påverkar detta mitt resonemang?

För att förtydliga så att du fattar. När man tittar på potentiellt förlorade levnadsår tittar man bara på de som dött i förtid och jämför med medellivslängden, man tar inte hänsyn till de som levt längre än förväntat. Så ser verkligheten ut med eller utan covid — vissa dör i förtid och vissa lever längre. Då tittar man istället på genomsnittet och det är ”nästan” samma som medellivslängden. Dessutom har nästan alla som dött i covid en underliggande sjukdom som redan förkortar deras förväntade livslängd. Förstår du nu hur fel du tolkar deras siffror?
När det gäller medellivslängden och om man då ska jämföra den med medelåldern på avlidna är det inte mer rättvist att då ta medelåldern 2019. Alltså den medelåldern de som de som avled skulle haft? I 2020 medelålder är ju redan de förlorade levnadsåren inräknade.
Om jag ska vara ärlig förstår jag inte heller visten med att diskuterat detta. Allt jag ville göra var att rätta dina fel. Jag tycker det är bra om vi kan göra det i tråden, för det blir bättre när vi diskuterar rätta siffror.

För mig duger FoHM uträkning på förlorade levnadsår. Jag förstår på dig att du inte gillade vad de kom fram till. Men jag köper nog den mer en jag köper din, men man får ju förstå att den är ungefärlig och att den kan vara fel, på samma vis som din kan vara fel.
Citera
2021-07-13, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
När det gäller medellivslängden och om man då ska jämföra den med medelåldern på avlidna är det inte mer rättvist att då ta medelåldern 2019. Alltså den medelåldern de som de som avled skulle haft? I 2020 medelålder är ju redan de förlorade levnadsåren inräknade.
Om jag ska vara ärlig förstår jag inte heller visten med att diskuterat detta. Allt jag ville göra var att rätta dina fel. Jag tycker det är bra om vi kan göra det i tråden, för det blir bättre när vi diskuterar rätta siffror.

För mig duger FoHM uträkning på förlorade levnadsår. Jag förstår på dig att du inte gillade vad de kom fram till. Men jag köper nog den mer en jag köper din, men man får ju förstå att den är ungefärlig och att den kan vara fel, på samma vis som din kan vara fel.

Vill du förneka verkligheten varsågod. FHM erkänner ju själva i rapporten att den bygger på antaganden och är överdriven. Problemet är inte rapporten i sig utan hur folk som du feltolkar dess betydelse utan att lösa och förstå dess simpla logik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in