Citat:
Du vill alltså jämföra medelålder på avlidna (med ett pålagt extra år) med medelivsåldern 2020, där faktiskt dessa förlorade år är med och du vill inte använda 2019 medellivslängd, den medellivslängd de som avlidit 2020 i covid skulle haft.
Du kommer fram till att man förlorat en månad per person och sedan menar du på att FoHM uträkning är överdriven. Ja de måste de ju vara om din uträkning stämmer då de har sådär 7 år mer förlorade levnadsår per person.
Vem är det som överdriver?
Jag då som feltolkar enligt din menig har ju bara rättat dina (rätt patetiska) fakta fel.
Du kommer fram till att man förlorat en månad per person och sedan menar du på att FoHM uträkning är överdriven. Ja de måste de ju vara om din uträkning stämmer då de har sådär 7 år mer förlorade levnadsår per person.
Vem är det som överdriver?
Jag då som feltolkar enligt din menig har ju bara rättat dina (rätt patetiska) fakta fel.
Citat:
Varför är det ointelligent?
Det resonemang du har fört, bygger på att alla svenskar dör när dom är 83 år gamla.
Medellivslängden dras ner av att vissa personer avlider unga. En person som har överlevt livet fram till 82 års ålder, kan alltså förväntas att ha en återstående livslängd som är mer än 1 år.
Citat:
När dessutom 90% har underliggande sjukdomar är det ännu dummare. Att allt detta sedan står tydligt i rapporten gör att det blir det riktigt illa. Att inte förstå vad potentiellt förlorade levnadsår innebär i praktiken är patetiskt. Så snälla sluta sprid skit du inte förstår eller kan tolka. Du lurar bara andra. Måste jag verkligen förklara vad potentiella levnadsår betyder i sammanhanget? Igen?
Vad jag kan se, så var det skribenten "hasse3344" som inledde resonemanget att enbart titta på dom avlidna individernas ålder, för att utifrån det spekulera om återstående livslängd.
Citat:
Om jag hade fel på ett halvår när det gäller medellivslängden, vem bryr sig? Det är ingen konstant siffra och påverkar inte mitt resonemang nämnvärt. Faktum är att det är en liten skillnad mellan medellivslängden och medelåldern på avlidna, och dina 7 år är långt därifrån.
På vilket sätt är det galet att räkna med att en 83-åring har 7 år kvar att leva?