2021-07-13, 18:40
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Du vill alltså jämföra medelålder på avlidna (med ett pålagt extra år) med medelivsåldern 2020, där faktiskt dessa förlorade år är med och du vill inte använda 2019 medellivslängd, den medellivslängd de som avlidit 2020 i covid skulle haft.

Du kommer fram till att man förlorat en månad per person och sedan menar du på att FoHM uträkning är överdriven. Ja de måste de ju vara om din uträkning stämmer då de har sådär 7 år mer förlorade levnadsår per person.

Vem är det som överdriver?
Jag då som feltolkar enligt din menig har ju bara rättat dina (rätt patetiska) fakta fel.
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Att tro att de som dött i covid dött 7 år i förtid när medellivslängden är nästan lika med medelåldern bland avlidna är ganska ointelligent.

Varför är det ointelligent?

Det resonemang du har fört, bygger på att alla svenskar dör när dom är 83 år gamla.

Medellivslängden dras ner av att vissa personer avlider unga. En person som har överlevt livet fram till 82 års ålder, kan alltså förväntas att ha en återstående livslängd som är mer än 1 år.

Citat:
När dessutom 90% har underliggande sjukdomar är det ännu dummare. Att allt detta sedan står tydligt i rapporten gör att det blir det riktigt illa. Att inte förstå vad potentiellt förlorade levnadsår innebär i praktiken är patetiskt. Så snälla sluta sprid skit du inte förstår eller kan tolka. Du lurar bara andra. Måste jag verkligen förklara vad potentiella levnadsår betyder i sammanhanget? Igen?

Vad jag kan se, så var det skribenten "hasse3344" som inledde resonemanget att enbart titta på dom avlidna individernas ålder, för att utifrån det spekulera om återstående livslängd.

Citat:
Om jag hade fel på ett halvår när det gäller medellivslängden, vem bryr sig? Det är ingen konstant siffra och påverkar inte mitt resonemang nämnvärt. Faktum är att det är en liten skillnad mellan medellivslängden och medelåldern på avlidna, och dina 7 år är långt därifrån.

På vilket sätt är det galet att räkna med att en 83-åring har 7 år kvar att leva?
Citera
2021-07-13, 18:46
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Det är nästan som att sveriges strategi fungerar bättre, eller hur? Här går det väl stadigt neråt. Kanske för tidigt att ropa hej, men HEJ!

Fan vad fint det hade varit om det visar sig att Tegnell gjorde rätt från början.

Haha, att det finns fortfarande människor som tror att Tegnell har gjort något rätt
Citera
2021-07-13, 19:00
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Tjuter så jävligt i bilen när man inte har bältet på sig
Har alltid undrat vad det var men nu vet jag. Tack.
Trott att det måste vara bromsarna som låg på.
Citera
2021-07-13, 19:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Då konstaterar vi att medellivslängden är drygt 82,5 år och medelålders för avlidna i covid nu är 82 år. Är det korrekt? Alltså inte 83 år? Påverkar detta mitt resonemang?

För att förtydliga så att du fattar. När man tittar på potentiellt förlorade levnadsår tittar man bara på de som dött i förtid och jämför med medellivslängden, man tar inte hänsyn till de som levt längre än förväntat. Så ser verkligheten ut med eller utan covid — vissa dör i förtid och vissa lever längre. Då tittar man istället på genomsnittet och det är ”nästan” samma som medellivslängden. Dessutom har nästan alla som dött i covid en underliggande sjukdom som redan förkortar deras förväntade livslängd. Förstår du nu hur fel du tolkar deras siffror?

Det är du som inte förstår hur man tolkar siffror. Det har du visat i många inlägg, men du fortsätter att göra bort dig.
Citera
2021-07-13, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Med den lilla skillnaden att nu har de öppnat landet nästan helt. I vintras var de i total, drakonisk lockdown.

Och det har gått mer än två veckor, så det där två-veckors-lossbrakandet uteblev också.
Nej! Britterna har inte öppnat upp landet helt, det görs senare i veckan.

Berätta hur det kommer se ut för britterna kommande månaderna. Mer smittade om 2 månader? Mer britter på sjukhus och intensiv om 2 månader?
Citera
2021-07-13, 19:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Här är det svart på vitt, det är bara fattiga losers som inte vaccinerar sig. Korrelerar iofs med utbildningsnivå också.

https://www.sydsvenskan.se/2021-07-13/vaccinexpert-flockimmuniteten-narmar-sig

Uttalat från er store guru dessutom. Ja han fick ett rätt till slut i alla fall!

Det är väl inte så konstigt? Lön brukar korrelera med ålder. Och ju högre ålder desto högre risk för att bli allvarligt sjuk i covid.

Skulle gissa att viljan att vaccinera sig kommer att avta ju lägre ner i åldrarna man kommer med vaccineringen.
Citera
2021-07-13, 19:43
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Här är det svart på vitt, det är bara fattiga losers som inte vaccinerar sig. Korrelerar iofs med utbildningsnivå också.

https://www.sydsvenskan.se/2021-07-13/vaccinexpert-flockimmuniteten-narmar-sig

Uttalat från er store guru dessutom. Ja han fick ett rätt till slut i alla fall!

Det är ju bra att 70% av svenskarna är rika.
Citera
2021-07-13, 19:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Haha, att det finns fortfarande människor som tror att Tegnell har gjort något rätt

Han tog inte till militären, tvingade på folk munblöjor och stängde skolor och lekparker för barnen i vart fall. Helt rätt!

Less is more!
Citera
2021-07-13, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Jag tänkte att det perfekta receptet för vaccinresistens är att blanda vaccinerade och ovaccinerade populationer.

Exakt. Det perfekta receptet för att vaccinet ska bli verkningslöst är att släppa på alla restriktioner när bara häften av populationen är immun. Då utsätter man de vaccinerade för fler virus med resultatet att deras immunitet riskerar att försvinna.
Citera
2021-07-13, 20:14
Medlem
revodnebs avatar
Inga smittade över 49 år i Skåne den senaste månaden enligt Sydsvenskan. Ett bra betyg till vaccinerna.

https://www.sydsvenskan.se/2021-07-13/ingen-over-49-ar-smittad-i-skane-den-senaste-manaden

Citat:
Nu drabbar infektionen enbart de yngre åldersgrupperna. Under de senaste fyra veckorna har inget nytt covidfall hittills registrerats bland skåningar som är äldre än 49 år, enligt regionens statistik (som kan vara ofullständig för de senaste dagarna).
Citera
2021-07-13, 20:25
Medlem
qwerty-66s avatar
Spanien levererar 43960 positiva idag och passerar UK med råge.
Citera
2021-07-13, 20:27
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Du gräver alltså fram en gammal artikel från maj, när mutationen började sprida sig och man inte visste något om den (men alla utom skräckrunkare förstod att det fortfarande rörde sig om lite vanlig corona).

Titta på Storbritanniens siffror istället. De är helt nedlusade med deltavarianten. Ingenting händer.
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ditt påstående att ingenting händer är inte sanningsenligt. Antalet Covid-patienter på brittiska intensivvårdsavdelningar är nu 3,5 gånger så många jämfört med när det var som lägst. Det är förvisso långt färre än det var under vintern. Men att påstå att ingenting händer är att sprida osanning.
Citat:
Med den lilla skillnaden att nu har de öppnat landet nästan helt. I vintras var de i total, drakonisk lockdown.

Jag känner till den skillnaden. I England har samhället öppnats upp stegvis. Men det gör inte ditt påstående mer sanningsenligt. Du påstod att den ökade smittspridningen inte hade märkts. Det har den.

Men troligtvis kommer den pågående smittspridningen inte att ge lika stor belastning på sjukvården som vinterns smittspridning, eftersom halva befolkningen numera är fullvaccinerad. Dom äldsta och sköraste invånarna vaccinerades först. Nu får viruset istället företrädesvis angripa den yngre och friskaste halvan av befolkningen, och dessa hamnar inte lika ofta hamnar på sjukhus.

Citat:
Och det har gått mer än två veckor, så det där två-veckors-lossbrakandet uteblev också.

Vad jollrar du om? Vilket "två-veckors-lossbrakande" syftar du på? Var i mitt inlägg skrev jag någonting som kan ha att göra med något "två-veckors-lossbrakande"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in