Citat:
Ursprungligen postat av
Luger99
Det kan hende prisen i dette tilfellet har vært ca 8-9 mill kr, eller det som ble betalt for livsbevis for AEH. Mao, denne overføringen kan ha vært betalingen til GM (som blandt annet Lier Horst har foreslått)
Livsbevisbetalingen 9. juli 2019 kan ha vært betaling til en GM. En tålmodig GM som ikke gidder bry seg med å purre på sluttoppgjøret.
Det som taler mot dette, synes jeg, er at GM tar en betydelig risiko ved å stole på at TH vil betale senere. Det kunne skje noe med TH, plutselig sykdom, ulykke eller lignende, slik at sluttoppgjøret uteble. Eller, slik saken utviklet seg, var kanskje den største faren at TH kunne bli anholdt og varetektsfengslet.
Hva ville da ha skjedd med sluttoppgjøret? Ville TH ha kunnet betale fra fengselet? Eller, har TH medhjelper(e) som kunne ha gjennomført betaling for han mens han sitter fengslet?
Jeg mener at dersom det finnes en reell Motpart som vil ha penger fra TH, så burde Motparten ha vært aktiv med innkreving av løsepenger. For å styrke kidnappingsplotet og for å sikre seg at TH ikke blir fengslet og mister muligheten til å fullføre betalingen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lorentsen
Hvordan ser du for deg at dette er mulig å få til? Når saken ble offentliggjort, og det ble kjent at kidnappingsdelen var planlagt i lang tid, så er det umulig å ikke skjønne hva man har vært med på. Da har man svært lite å tape på å gå til politiet.
Det kan tenkes at ufrivillige medhjelpere kan ha blitt lurt av feks stemmeforvrenging. At medhjelperne faktisk tror at de snakket med AE denne morgenen.
Hvordan skal de da kunne gå til politiet? De kan jo ikke bevise at telefonsamtalene ble jukset med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lorentsen
Jeg tror det blir praktisk umulig å gjennomføre for TH, uten å bli avslørt.
Jeg er enig med deg. At TH skal ha drept AE og skjult liket, helt alene, etter telefonsamtalen med MB 08:45 - 08:56, synes umulig.
Det må ha skjedd på annet vis. Enten medhjelpere, eller, at drapet skjedde i løpet av natten.
Citat:
Ursprungligen postat av
goingsomewhere
Og hvem skulle de ha sendt de (krypterte) epostene til, konkret? De krypterte epostene ble ved senere anledning sendt til Politiet og SH, ikke til TH. Fyren har vel ikke epost engang!
Tenker at gm kanskje brukte protonmail e.l. å sende epostene. Synes at hele krypto-oppsettet er nokså gjennomtenkt og realistisk. 100 Mill nok er til tross for alt et stort beløp!
TH må ha hatt en epostadresse, også før 31. oktober 2018.
Det har vel lenge vært helt umulig å drive butikk, uten å bruke epost. Angivelig skal ansatte ha vært nødt til å skrive ut mailer på papir for han. (Og hvordan rimer dette med kontroll-behovet hans?)
Det har vært påstått at TH ikke fikser å åpne vedlegg til eposter selv. Og at TH aldri leser, eller ihvertfall aldri svarer, på tekstmeldinger på telefonen. Til og med bruk av bankkort skal ha vært for krevende for hans "digitale kompetanse".
Jeg har forstått det slik at han har innrømmet at han greide å bruke iPad eller nettbrett.
Hjelpeløsheten på mobil og pc synes å være sterkt overdrevet. TH drar dette for langt synes jeg.
Det som er troverdig med kryptooppsettet er at Monero er umulig å spore. Så langt. Men resten er vel for det meste bare tull og røyklegging.