2021-07-13, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ja och den säger även att trycket är homogent i behållaren. Och eftersom trycket inte är homogent vet vi att trycket inte uppstår i en behållare.

Det måste helt enkelt finnas en annan förklaring.

Nej det finns ingen sådan formulering i termodynamikens andra regel. Trycket varierar eftersom de lätta gaserna stiger. Tryck kräver dock en behållare, vilket regeln påstår. Lämnar tråden för gott då det är slöseri att argumentera med debila hjärntvättade glob-fanatiker som inte begriper naturlagat. Ha en trevlig tisdag.
Citera
2021-07-13, 19:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Vacker video, men jag tycker inte att du besvarade frågan om gravitationen.
Du vet inte alltså?
Massa attraherar massa har inte bevisats och är egentligen inte ens den nuvarande pseudovetenskapliga förklaringen på gravitation. Nu är det bending of space time som gäller det vet nog ingen av oss vad det är.

Nej jag vet inte helt vad som får oss att inte dra iväg i annan riktning på vår uppenbart platta jord.
Citera
2021-07-13, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Tekniskt sett så vet inte du heller. Du tror på teorin bakom gravitationen. Att välja att inte tro på en teori betyder inte att man behöver ha en annan teori i utbyte, det förstår du väl?

Nä nu dillar du igen.

Jag har testat teorin många, många, många gånger och det visar sig att den stämmer.
Och det har även miljontals andra även gjort. Och ingen har någonsin kunnat påvisa några fel med teorin. Så jag vill nog påstå att det inte är en tro utan kunskap och vetenskap.
Citera
2021-07-13, 19:51
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Tekniskt sett så vet inte du heller. Du tror på teorin bakom gravitationen. Att välja att inte tro på en teori betyder inte att man behöver ha en annan teori i utbyte, det förstår du väl?

Det var en fråga, inte en anklagelse.
Om du inte vet så kräver jag heller inget svar av dig i den frågan.

Jag är bara nyfiken på hur ni plattjordare besvarar den frågan.

Vad gäller teorier så är det vettigt att utgå ifrån den teori som kan besvara flest frågor.
Citera
2021-07-13, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torskburgare
Massa attraherar massa har inte bevisats och är egentligen inte ens den nuvarande pseudovetenskapliga förklaringen på gravitation. Nu är det bending of space time som gäller det vet nog ingen av oss vad det är.

Nej jag vet inte helt vad som får oss att inte dra iväg i annan riktning på vår uppenbart platta jord.

Jo självklart har det bevisats många, många gånger. Aldrig hört talas om Cavendish? Det är ett experiment som utförs på de flesta högskolor som en del av grundutbildningen inom fysik. Experimentet har säkert utförts någon miljon gånger.
Citera
2021-07-13, 19:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
Nej det finns ingen sådan formulering i termodynamikens andra regel. Trycket varierar eftersom de lätta gaserna stiger. Tryck kräver dock en behållare, vilket regeln påstår. Lämnar tråden för gott då det är slöseri att argumentera med debila hjärntvättade glob-fanatiker som inte begriper naturlagat. Ha en trevlig tisdag.

Hahaha. Vilket gästspel av felaktigheter, aggressivt språk, hög svansföring och fullständigt värdelöst argumenterande. Och nu feghet. Sicken pajas du är.
Citera
2021-07-13, 19:59
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torskburgare

Vi behöver bara förstå teorin bakom krökt rumtid. Det finns många goda skäl att utgå ifrån den teorin.
Den förklarar allt ifrån varför äpplet faller till planetbanor och gravitationella linseffekter som uppstår när ljuset kröker sig etc etc.
Det är testat om och om igen. Eftersom det funkar så behåller man teorin tills någon kommer med en bättre.
Citera
2021-07-13, 20:02
Medlem
Citat:
Nej det finns ingen sådan formulering i termodynamikens andra regel. Trycket varierar eftersom de lätta gaserna stiger.

Oj nu börjar den här förvirrade diskussionen igen.
Varför stiger de lätta gaserna? ( vilket är ett felaktigt påstående i sig men det är en annan diskussion)
Hur vet den lätta gasen att den är lättare och hur vet den vad som är upp och vad som är ned? Snackar gaserna med varandra och liksom kommer överens om vem som är tung och vem dom är lätt?

Citat:
Tryck kräver dock en behållare, vilket regeln påstår.

Alltså är regeln inte applicerbar eftersom det inte finns en behållare.
Citera
2021-07-13, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det var en fråga, inte en anklagelse.
Om du inte vet så kräver jag heller inget svar av dig i den frågan.

Jag är bara nyfiken på hur ni plattjordare besvarar den frågan.

Vad gäller teorier så är det vettigt att utgå ifrån den teori som kan besvara flest frågor.

"Vettigt" är inte likvärdigt en vetenskaplig sanning, enligt mig.

Sen vet jag inte riktigt hur "vettigt" det är att tro på böjning av tid och rum, som sedan skapar en kraft. Det är en ganska flummig teori, gravitationen. Väldigt enkel att ifrågasätta.

Att se en professor slänga runt bollar på en duk är liksom inte riktigt tillräckligt, om du förstår vad jag menar.
Citera
2021-07-13, 20:06
Medlem
Citat:
En felaktighet räcker såklart gott och väl för att ifrågasätta de andra 998 observationerna. Särskilt om det rör sig om något så grundläggande som månens position. Det förstår du, såklart.

Månens position är på intet sätt grundläggande för jordens form. Jorden kan vara sfärisk oavsett månen, ingen måne eller fjorton månar.

Grundläggande observationer för jordens form är mätningar av jordens form. Tänk om vi på något vis kunde utforska och mäta upp riktningar och avstånd på jorden...
Citera
2021-07-13, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Månens position är på intet sätt grundläggande för jordens form. Jorden kan vara sfärisk oavsett månen, ingen måne eller fjorton månar.

Grundläggande observationer för jordens form är mätningar av jordens form. Tänk om vi på något vis kunde utforska och mäta upp riktningar och avstånd på jorden...

Om månen inte befinner sig där den enligt din heliocentriska tro ska befinna sig, så uppstår problem.

Är du inte kapabel att se detta?
Citera
2021-07-13, 20:09
Medlem
constants avatar
Citat:
"Vettigt" är inte likvärdigt en vetenskaplig sanning, enligt mig.
Ìnte enligt någon, antagligen. Men vetenskapligt.

DET FINNS INGET VETENSLAPLIG SOM VISAR PÅ EN PLATT JORD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in