Citat:
Ursprungligen postat av
Redeyire
Finns ju inget att göra. Bästa är att låta sig själv känna allt på en gång och sen gå vidare.
Att älta en sådan sak är helt onödigt. Dock varierar väll det från person till person. Vissa är känsligare än andra.
Självklart mår tågföraren dåligt för stunden men några bestående men lär chaffisen inte få. Jag tar för givet att SJ förbereder sina förare minst lika bra som SL gällande t-bana och pendeln. Att köra för SL i spårbunden trafik sägs innebära att man minst en gång kommer köra över någon.
Är stockholmare och åker mycket tunnelbana om dagarna. Det är ganska ofta jag varit med om ”stop i trafiken pga olycksfall”. När det sedan meddelas att förseningen kommer bli en timme och att ersättningsbussar sats in vet man att någon hoppat.
Självmord är betydligt vanligare än många tror. Kanske för att media i regel inte rapporterar i rädsla att det kan trigga andra. Blir knasigt i mitt huvud då det de senaste åren hetat att man ska lyfta frågor kring psykisk ohälsa i samtliga medier samtidigt som väldigt få självmord rapporteras i media, det handlar om typ en promille det skrivs om. Försöken är betydligt fler. Nötter som hoppar framför inbromsande tåg på perrong och därmed överlever som grönsaker.
Jag vill inte att media ska skriva om självmord som skett i tysthet eller vad man ska säga.
Dock tycker jag det ska rapporteras kring de självmord som sker i det offentliga. Blir det stopp i spårbunden trafik i flera timmar ska det meddelas om att det är ett självmord.
Mår man skit till den grad att man ska ta livet av sig tror jag det kan vara en väckarklocka att läsa om andra självmord, hur det drabbar samhället och anhöriga… Att lägga locket på så att den som mår kasst tror han är ensam i världen är knappast vettigt.