2021-07-13, 19:32
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ja och den säger även att trycket är homogent i behållaren. Och eftersom trycket inte är homogent vet vi att trycket inte uppstår i en behållare.

Det måste helt enkelt finnas en annan förklaring.
Tänker du att jorden med dess atmosfär är en behållare? Att trycket i den är konstant?
Citera
2021-07-13, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
Så termodynamikens andra regel är något som du inte tar hänsyn till. Då är kapitlet avslutat, jag baserar min modell av jorden på naturlagar medan du förkastar naturlagarna och ersätter dem med teorier (gravitation). Glob-skallarna erkänner själva att de är religösa, fantastiskt.

Termodynamikens andra regel gäller inte om det inte finns en behållare. Och vi vet att det inte finns en behållare eftersom lufttrycket inte är homogent.
Citera
2021-07-13, 19:33
Medlem
Citat:
För mig skulle utfallet betyda att det finns en kraftig refraktion.

Allt för att slippa ifrågasätta. Jag fattar.

Då är du sannerligen inte rätt person att utföra experimentet. Men kul att du i smyg förstod precis vad jag var ute efter.
Citera
2021-07-13, 19:38
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torskburgare
Ja jag såg det trodde jag snacka med samma snubbe, sorry.

Tja det är ju bara en teori att de dras till en mittpunkt och att jorden har en mittpunkt de andra så kallade himlakropparna vet vi inte vad de är och kan egentligen bara kallas för ljus som inte alls ser ut som vi fått berättat för oss när jag kikar med min p900, ser ut ungefär såhär;

https://youtu.be/3gGyUAynAow

Vacker video, men jag tycker inte att du besvarade frågan om gravitationen.
Du vet inte alltså?
Citera
2021-07-13, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen

Då är du sannerligen inte rätt person att utföra experimentet. Men kul att du i smyg förstod precis vad jag var ute efter.

Nej det handlar inte om att slippa ifrågasätta, det handlar om sunt förnuft och värdering av samtliga observationer. En märklig observation är inget som omkullkastar 999 andra observationer. Rent krasst är det mer sannolikt att en observation är felaktig än att 999 observationer är felaktiga.
Citera
2021-07-13, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen

Med det utrett kanske du kan förklara hur ekvatorn förhåller sig till nordpolen på din platta jord?
är ekvatorn mycket längre än vi vetat om hittills eller ligger ekvatorn i själva verket mycket längre norrut än vi mätt upp och utgått ifrån? Eller har vi haft fel om Pi hela tiden? Något stämmer inte. Vad?
Citera
2021-07-13, 19:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Ja och den säger även att trycket är homogent i behållaren. Och eftersom trycket inte är homogent vet vi att trycket inte uppstår i en behållare.

Det måste helt enkelt finnas en annan förklaring.
Det finns mätare där du kan se lufttrycket på typ Kjell.

Är det inte allmänt känt att lufttrycket ändras?
Citera
2021-07-13, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Vacker video, men jag tycker inte att du besvarade frågan om gravitationen.
Du vet inte alltså?

Tekniskt sett så vet inte du heller. Du tror på teorin bakom gravitationen. Att välja att inte tro på en teori betyder inte att man behöver ha en annan teori i utbyte, det förstår du väl?
Citera
2021-07-13, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torskburgare
Ja jag såg det trodde jag snacka med samma snubbe, sorry.

Tja det är ju bara en teori att de dras till en mittpunkt och att jorden har en mittpunkt de andra så kallade himlakropparna vet vi inte vad de är och kan egentligen bara kallas för ljus som inte alls ser ut som vi fått berättat för oss när jag kikar med min p900, ser ut ungefär såhär;

https://youtu.be/3gGyUAynAow

Det du kallar "bara en teori" är i själva verket en vetenskaplig teori som är något helt annat en en gissning. Det är i själva verket den högsta nivån av säkerhet som kan uppnås. En vetenskaplig teori är närmast att betrakta som sanning, den är utförligt testad (bevisad) och ingen har någonsin kunnat peka på några fel med teorin.
Citera
2021-07-13, 19:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Eftersom att lätta gaser stiger, därav minskar trycket, och temperaturen minskar. Alla som begriper basal fysik vet att vakuum är ett starkt sug, och eftersom tryck jämnar ut sig så krävs en barriär som hålle inne luften. Något mer glob-skallen vill ha förklarat för sig?

Pga håll i dig nu 🥁🥁🥁: gravitationen! Och det är den kraften som håller kvar gaser i jordens närhet.

Ps finns inget tryck jämte vakuum. Även det är ditt påhitt. Du kan väl åtminstone hålla ordning på din motståndarsidas argument?

Pps här kan du kolla en p900 zooma in månen och planeter. Det är det närmaste en Nikon du kommer, för du är en misslyckad marginaliserad individ som verkligen inte har råd med en kamera för fem sex tusen. Varsågod.

https://youtu.be/Clg7rQB6H2U
Citera
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Termodynamikens andra regel säger att tryck kräver en behållare. Alltså kan inte atmosfären (tryck) existera jämte vakuum. Varför strider din modell av jorden mot naturlagar? Jag som fick intrycket att detta skulle handla om vetenskap, men tyvärr bär glob-modellen iväg mot teorier som kräver TRO, alltså religösa föreställningar.

"Min" modell är vetenskapens modell.
Exakt var står något om en behållare?
Atmotsfärtrycket är trycket som uppstår när lufttmassan utsätts för gravitation och pressas mot jordens yta. Eftersom jorden är sfärisk så stannar luften kvar på jorden. Den har ingen annanstans att ta vägen.
Citera
Medlem
Citat:
Nej det handlar inte om att slippa ifrågasätta, det handlar om sunt förnuft och värdering av samtliga observationer. En märklig observation är inget som omkullkastar 999 andra observationer. Rent krasst är det mer sannolikt att en observation är felaktig än att 999 observationer är felaktiga.

En felaktighet räcker såklart gott och väl för att ifrågasätta de andra 998 observationerna. Särskilt om det rör sig om något så grundläggande som månens position. Det förstår du, såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in