2021-07-13, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Enligt forskning i filicide-suicide ser föräldrar barn i yngre åldrar som förlängning av sig själva. Slutsatsen är att om föräldern begår självmord kan barnen mördas samtidigt.

Om mamman här inte känt en sådan hopplöshet och lidande att enda utvägen i hennes ögon var självmord hade därför inte heller barnen mördats.

Säkert är det så. Är det någon slags ursäkt? Att mina barn skulle vara någon sorts förlängning av mig är enbart absurt, och något jag aldrig tänkt att att någon skulle ha en så bisarr föreställning.

Kanske var det inte så konstigt att de i så fall tvekade att ge henne ensam vårdnad. Sannolikt fanns det de som såg att hon inte var frisk, och kapabel att ta hand om sina barn. Så tragiskt att det slutade med mord, och inte omhändertagande av barnen.
Citera
2021-07-13, 14:08
Medlem
NewHopes avatar
Klar vill inte hon att pappa tar hand om barnen.Om du anser att det ok att slå treåring och be honom ”knulla sin mamma” då är det mer än ”dum i huvud”. Diagnos.
Citat:
Ursprungligen postat av Degpojk
Klart som fan att det var hämnd mot pappan. Kan man inte fatta det är man dum i huvudet
Citera
2021-07-13, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpan-1
Vad baserar du detta på? Helt knasigt ju om ni tror att en psykotisk person medvetet tar sina barn och leder upp dem till en järnväg där tågen passerar. Arbetar med svårt psykiskt sjuka och varken depressioner förutom om de nymedicineras och får orken tillbaka för att planera ett självmord, men de tar ofta enbart livet av sig själva, då de tror att ingen vill veta av dem och att de bara är till besvär.

Detta fall är gjort av en psykiskt frisk men instabil mentalt stressad individ.

Ni är helt ute och cyklar och blaverar om psykiatridiagnoser utan relevans, ni lever i stigma

Många som begår självmord i samband med depressioner, gör det när de börjar bli bättre. I själva depressionen klara de inte av det, och den var så hemsk att de begår självmord för att slippa hamna där igen. Något du borde veta, om du arbetar i branschen.

Att ta livet av andra på grund av sin egen depression, är däremot något helt annat.
Citera
2021-07-13, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Information har samlats in från journaler av psykiatriker samt intervjuer med familjemedlemmar.

Där de alltså talade om att döda sina barn?
Citera
2021-07-13, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag baserar det på studier som finns att läsa på nätet om filicid-suicid.
Men här är det ingen som är intresserad av sådant.

Källgranskning är det något du känner till? Nyare avhandlingar bevisar tvärtemot motsatsen kring det ni påstår. Studier på nätet 😅😂😵‍💫 Alltså om ni åtminstone var utbildad inom psykiatri men alltså 😬

Helt fel har ni om ni klassar denna mor som en typisk filicid-suicidal person.
Citera
2021-07-13, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UsernameMe
Skitsnack! Har pratat med så många kvinnor som du tror "Vet sin plats". Utåt sett upplevs de lyckliga. I deras huvud finns alltid en annan man.
I deras huvud finns en annan man...och vadå? vi är människor inte robotar. No shit en man eller kvinna inte tänker på någon annan då och då. De viktiga är att man inte är otrogen eller försöker förstöra de man har byggt tillsamans.
Citera
2021-07-13, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Många som begår självmord i samband med depressioner, gör det när de börjar bli bättre. I själva depressionen klara de inte av det, och den var så hemsk att de begår självmord för att slippa hamna där igen. Något du borde veta, om du arbetar i branschen.

Att ta livet av andra på grund av sin egen depression, är däremot något helt annat.

Vad snackar du om egentligen? Märks att du har noll jävla insikt.
Citera
2021-07-13, 14:18
Medlem
Citat:

En depressiv person måste då ha journaler och en diagnos och du spekulerar ju bara. Jag har vårdat många döende suicidala människor än vad du kan drömma om och jag är väl insatt i skillnaden mellan män och kvinnor inom detta spektra… DU har bara läst på om den klassiska gruppen MÄN inom denna grupp och de skiljer sig väsentligt från de kvinnliga förövarna sörru..!
Citera
2021-07-13, 14:19
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Säkert är det så. Är det någon slags ursäkt? Att mina barn skulle vara någon sorts förlängning av mig är enbart absurt, och något jag aldrig tänkt att att någon skulle ha en så bisarr föreställning.

Kanske var det inte så konstigt att de i så fall tvekade att ge henne ensam vårdnad. Sannolikt fanns det de som såg att hon inte var frisk, och kapabel att ta hand om sina barn. Så tragiskt att det slutade med mord, och inte omhändertagande av barnen.

Självklart är det ingen ursäkt eller försvar. Det är en möjlig förklaring baserad på forskning i ämnet. Alla med sunt förnuft vet skillnaden mellan försvar och förklaring.
Citera
2021-07-13, 14:20
Medlem
Citat:
Vad baserar du detta på? Helt knasigt ju om ni tror att en psykotisk person medvetet tar sina barn och leder upp dem till en järnväg där tågen passerar. Arbetar med svårt psykiskt sjuka och varken depressioner förutom om de nymedicineras och får orken tillbaka för att planera ett självmord, men de tar ofta enbart livet av sig själva, då de tror att ingen vill veta av dem och att de bara är till besvär.

Detta fall är gjort av en psykiskt frisk men instabil mentalt stressad individ.

Ni är helt ute och cyklar och blaverar om psykiatridiagnoser utan relevans, ni lever i stigma

Denna mamma går inte alls in under den klassiska kvinnliga filicid/suicid personligheten alls… Hon är varken psykiskt sjuk, missbrukare eller emotionellt instabilt störd, tvärtom en ansvarstagande mamma som sökt hjälp men inte fått det.

Kvinnliga filicid- suicidförövare har sällan en historik av tidigare våldsbrott eller ett känt missbruk av alkohol eller droger. En studie som tydligt fått motsägande resultat och dragit andra slutsatser är Fridel och Zimmermans (2018) studie som redogör för att filicid-suicidförövare i större utsträckning än filicidförövare har historik av mentala problem, missbruksproblematik och våld mot partner i nära relation. Filicid-suicidförövare har även oftare flera självmordsförsök i bagaget än andra barnamordsförövare (Lysell, 2016).

Du skriver så mycket skit. Kan inte låta bli att tycka synd om dig.

En psykos kan visst vara bakgrunden. Resten du skriver har skrivits här flera ggr.

Vilken tur att du läst medicinvetenskap i 7 år. Du måste ha läst om.
Citera
2021-07-13, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Där de alltså talade om att döda sina barn?

Jag har självklart inte läst journalerna, utan bara studierna som finns att tillgå online.
Här har du en http://jaapl.org/content/33/4/496.full
Citera
2021-07-13, 14:25
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Källgranskning är det något du känner till? Nyare avhandlingar bevisar tvärtemot motsatsen kring det ni påstår. Studier på nätet 😅😂😵‍💫 Alltså om ni åtminstone var utbildad inom psykiatri men alltså 😬

Helt fel har ni om ni klassar denna mor som en typisk filicid-suicidal person.

En av studierna är gjord av Karolinska Institutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in