2021-07-13, 09:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Som tidigare nämns i tråden, så har det en viss effekt för personer med risk för blodpropp, men du säger ju att du aldrig har haft dessa problemen.

Så om du aldrig har haft blodpropp ,kan ju du inte veta om hur effektivt det har varit för just dig.

Det är lika effektivt att stiga på planet med vänsterfoten först , det är också väldigt effektivt mot att krascha.
Du inväntar alltså första stroken innan du gör något, intressant.
Gör du samma med säkerhetsbälte i bilen?
Inväntar första frontalkrocken innan du börjar använda bältet.

OBS första stroken kan vara din sista eller att du blir en "grönsak"

Motsvarande med covid, jag har undvikit att bli smittad och nu fullvaccinerad så är risken betydligt mindre. Man kan till viss del påverka livets utveckling. Nej inte till 100% men det gör inte bilbältet heller men jag skulle aldrig komma på tanken att vägra använda det nu när det finns. Samma med vaccinet mot covid.

Det finns biverkningar av acetylsalicylsyra också.
Citera
2021-07-13, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Verkar ju så enligt rapporter från bland annat Storbritannien och Spanien där sjukhusinläggningarna har ökat. Då främst med yngre personer.

Jag bad dig ta fram lite siffror på denna ökning. Det klarar du inte av. Du kan inte läsa annat kvällstidningarnas rubriker va?

Vi såg tidigare ett inlägg i tråden som klargjorde detta med data från NHM.

Antal inlagda under 24 år: 290
Antal sängar som upptas: 0,24%
Citera
2021-07-13, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du inväntar alltså första stroken innan du gör något, intressant.
Gör du samma med säkerhetsbälte i bilen?
Inväntar första frontalkrocken innan du börjar använda bältet.

OBS första stroken kan vara din sista eller att du blir en "grönsak"

Motsvarande med covid, jag har undvikit att bli smittad och nu fullvaccinerad så är risken betydligt mindre. Man kan till viss del påverka livets utveckling. Nej inte till 100% men det gör inte bilbältet heller men jag skulle aldrig komma på tanken att vägra använda det nu när det finns. Samma med vaccinet mot covid.

Det finns biverkningar av acetylsalicylsyra också.
Det finns alltid risk för biverkningar av läkemedel så också av Acetylsalicylsyra, man får inga biverkningar av att använda bilbälte!
Citera
2021-07-13, 09:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Nej verkligen inte. Om risken att dö är 0,2% och andelen avlidna som tillhör riskgrupp är 90% så är det enkel matematik. 0,02% risk i övriga populationen.

Att ca 90% att avlidna tillhör en riskgrupp kan du se på socialstyrelsen. 86% hade ju till och med en underliggande sjukdom tex.

Alla här borde ha lärt sig att du säger detta om varje siffra du inte gillar utan att bevisa motsatsen. Nedan är en estimering från WHO av dödlighet för de under 70 år som landar på 0,05%. Räkna sen bort riskgrupperna under 70 år så är du nog ganska nära de 0,02% som jag räknade ut.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

https://www.who.int/bulletin/online_first/BLT.20.265892.pdf

Tja, vi kan väl börja med din första siffra "Om risken att dö är 0,2%"

Om risken att dö i Covid19 är 0,2% betyder det med dagens officiellt 15 tusen avlidna att 15000/0,002=7.500.000 personer i Sverige har varit infekterade med Covid19?, dvs över 70% av befolkningen. Tror du på det själv? Det följer ju som ett direkt resultat av din dödssiffra på 0,2%.

Nu är det väl dessutom mer eller mindre officiellt att det saknas ett par-tre tusen döda i statistiken. Merparten av dessa avled i början av pandemin innan testmöjligheterna var speciellt omfattande och de avled därmed utan diagnos. Har skrivits en del om det, så skulle inte förvåna mig ett dugg om korrekt siffra snarare ligger runt 18 tusen döda, vilket skulle innebära att cirka 9 miljoner människor varit infekterade med covid19 i Sverige. Låter det realistiskt tycker du?
Citera
2021-07-13, 09:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Militären är ett ypperligt bra medel för att kontrollera befolkningen, men bara i absoluta nödfall.
det är inget nödfall för de allra flesta. Att ta till militär för att bekämpa ett virus som 99,8% överlever och där medelåldern på de som dör är en bra bit över 80 år är total overkill.

Citat:
Vi vet nog hur du vill bekämpa virus, genom att göra ingenting, lägga sig platt och låta det skölja över befolkningen.

”Skadan” har redan skett över hela världen om du inte fattat det. Men vi har glädje av det nu, då många redan haft viruset och kan gå vidare med sitt liv. Dödstalen är närmast noll och sjukhusinläggningarna likaså.
Citera
2021-07-13, 09:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Jag bad dig ta fram lite siffror på denna ökning. Det klarar du inte av. Du kan inte läsa annat kvällstidningarnas rubriker va?

Vi såg tidigare ett inlägg i tråden som klargjorde detta med data från NHM.

Antal inlagda under 24 år: 290
Antal sängar som upptas: 0,24%

Så du menar att Storbritannien har tillgång till mer än 120 tusen IVA-platser?
Citera
2021-07-13, 09:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Nu är ju Australien en jättestor ö så de skulle kunna lyckas men då måste de stänga sina gränser på riktigt, inga flyg och inga fartyg mm, för all framtid. Och vem skulle märka om Australien i praktiken försvann från kartan?

Det blir lite Nordkorea över det om man ska införa ett sådant experiment och såklart inte hållbart i längden då Australien tjänar på öppenhet.
Citera
2021-07-13, 09:46
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det finns alltid risk för biverkningar av läkemedel så också av Acetylsalicylsyra, man får inga biverkningar av att använda bilbälte!
Vissa tycker det är ett hinder i deras rörlighet.
Vissa som anser det är i vägen mm
Varför skulle vissa strunta i bilbälte?
Var samma tjat om bilbälte när det infördes krav på.
Vissa som hävdade att om de voltade med bilen så kunde man sitta fast i bältet och det har även sålts speciella knivar för att vid olycka kunna skära av bilbältet för att komma loss.

Nu är det liknande propaganda mot vaccinet. Farligt, innehåller chipp, gör folk sterila osv.
Man kan ju undra vilka det är som är de oroliga.
Citera
2021-07-13, 09:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
det är inget nödfall för de allra flesta. Att ta till militär för att bekämpa ett virus som 99,8% överlever och där medelåldern på de som dör är en bra bit över 80 år är total overkill.

”Skadan” har redan skett över hela världen om du inte fattat det. Men vi har glädje av det nu, då många redan haft viruset och kan gå vidare med sitt liv. Dödstalen är närmast noll och sjukhusinläggningarna likaså.

Norge använde sig av militären och där har det gått bra 800 döda mot våra 14600, det är en jäkla skillnad. I Danmark har det också gått hyfsat, Finland har också presterat på topp. Så det blir dumstrut på för dig och Tegnell. Att bara överleva ett virus är väl inte så kul för dem som legat inne på sjukhus med svåra skador som följd. Din laissez faire bekämpning ger jag ingenting för.
Citera
2021-07-13, 09:49
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du känner inte det skulle vara det minsta politiskt inkorrekt om Sverige som enda land i EU motsatte sig vaccinering av friska under 50 år, för att skicka vår vaccinkvot till Afrika istället?

Jag tycker att det är en riktigt vissen idé att ta vaccindoser från ett hårt drabbat land, och skicka dessa doser till en lindrigt drabbad kontinent.

Det finns fler rättviseaspekter av det hela. Svenskarna, och andra européer har under lång tid gjort uppoffringar för att försöka hjälpa Afrikas snabbt växande befolkning. Skulle det vara rättvist att svenskarna även skulle offra liv och hälsa till förmån för den ständigt ökande skaran afrikaner?

Du tog även upp åldersaspekten. Afrikas skenande befolkningsökning håller medelåldern nere, och därmed även faran för Covid-19. Därför bör Afrika ha lägts prioritet.

Jag är inte helt emot tanken att donera vaccindoser till andra länder, men då bör vaccindoserna tillfalla länder i verklig nöd, istället för Afrika. Det finns någon sorts knasig tanke att man alltid är god ifall man hjälper svarta afrikaner, oavsett hur situationen ser ut.

Jag anser att vaccindoser som kan avvaras bör tillfalla Sydamerika, och inte Afrika.
Citera
2021-07-13, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tja, vi kan väl börja med din första siffra "Om risken att dö är 0,2%"

Om risken att dö i Covid19 är 0,2% betyder det med dagens officiellt 15 tusen avlidna att 15000/0,002=7.500.000 personer i Sverige har varit infekterade med Covid19?, dvs över 70% av befolkningen. Tror du på det själv? Det följer ju som ett direkt resultat av din dödssiffra på 0,2%.

Nu är det väl dessutom mer eller mindre officiellt att det saknas ett par-tre tusen döda i statistiken. Merparten av dessa avled i början av pandemin innan testmöjligheterna var speciellt omfattande och de avled därmed utan diagnos. Har skrivits en del om det, så skulle inte förvåna mig ett dugg om korrekt siffra snarare ligger runt 18 tusen döda, vilket skulle innebära att cirka 9 miljoner människor varit infekterade med covid19 i Sverige. Låter det realistiskt tycker du?

Du får prata med WHO om detta eftersom det är deras siffror. Dessutom är det väl precis tvärtom - att dödsfallen justerats ner efter granskning av socialstyrelsen. 2020 landade det väl på 6-7000? Dessutom vet alla att dessa människor förmodligen skulle dött vilken dag som helst. Så låt säga att 8-9000 som faktiskt dött AV covid. Då hamnar vi på 4 000 000 som varit i kontakt med viruset. Självklart finns det massor av barn och ungdomar som inte testats då det inte haft symptom. Detta är i enlighet med alla studier som räknat på mörkertal. Inte helt orimligt faktiskt. Oavsett om dödligheten verkligen är 0,2 eller 0,3 % så påverkar det inte mitt resonemang nämnvärt. 90% av de avlidna tillhör en riskgrupp och således är risken att dö utanför en riskgrupp extremt låg. 0,02% eller 0,03% gör ingen större skillnad.
Citera
2021-07-13, 10:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Norge använde sig av militären och där har det gått bra 800 döda mot våra 14600, det är en jäkla skillnad. I Danmark har det också gått hyfsat, Finland har också presterat på topp. Så det blir dumstrut på för dig och Tegnell. Att bara överleva ett virus är väl inte så kul för dem som legat inne på sjukhus med svåra skador som följd. Din laissez faire bekämpning ger jag ingenting för.

Du och dina dödstal... att du aldrig lär dig att man inte kan jämföra på det sättet.

Och att du aldrig vill förstå bakgrunden till att fler dött med viruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in