2021-07-13, 08:58
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Vad har lumpen med saker att göra? Under en viss tid fick man ju inte göra lumpen då det skulle skäras ned på den kostnaden.
Jo det finns vissa här som försöker med härskarteknik och kallar andra för sängvätare men sitter troligen själva med problem och fick säkert inte göra lumpen eller vissa som blev vapenvägrare.
Vissa vapenvägrar för att de är rädda och inte vill vara med och försvara landet och där hittar vi säkert en del egoister som inte vill ta vaccin.

Jo jag har givetvis gjort lumpen vilket är självklarhet för att skydda landet, vårt statsskick och andra medborgare. Fullvaccinerad mot covid.
Citera
2021-07-13, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Fel ämne men det finns en del studier med fakta om att det minskar risken för blodproppar.
Undersök gärna vidare och starta gärna en tråd i det ämnet också.

Här får du en länk att börja med
https://www.vetenskaphalsa.se/studien-som-andrade-hela-varldens-strokebehandling/
Precis , studien visar en att risken för patienter som redan haft stroke kan reduceras !

– Resultaten i studien var tydliga: en låg dos acetylsalicylsyra hade en skyddande effekt på de patienter som drabbats av en stroke eller en TIA*. Med andra ord minskade risken för återinsjuknande i stroke, berättar Bo Norrving.
Citera
2021-07-13, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jo det finns vissa här som försöker med härskarteknik och kallar andra för sängvätare men sitter troligen själva med problem och fick säkert inte göra lumpen eller vissa som blev vapenvägrare.
Vissa vapenvägrar för att de är rädda och inte vill vara med och försvara landet och där hittar vi säkert en del egoister som inte vill ta vaccin.

Jo jag har givetvis gjort lumpen vilket är självklarhet för att skydda landet, vårt statsskick och andra medborgare. Fullvaccinerad mot covid.

Jag är i vilket fall "covid vaccin vägrare " ... och vet inte i fall krigsmakten skulle vara rätt för mig iallafall. Skulle nog gjort mer skada än nytta, vådaskott kanske skulle blivit mer standardiserat
Citera
2021-07-13, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det intressanta är ju inte vad vi har för smittal i Sverige just nu, utan att vi kan se att det ökar i Europa, och då VET vi av erfarenhet att det kommer att bli samma utveckling här. Alla fattar det utom Tegnell, som som vanligt vill avvakta tills det är för sent att göra någonting. Eftersom smitta ökar exponentiellt, så är det för sent att göra något annat än en total lockdown (vilket aldrig kommer att ske i Sverige) när man tydligt kan konstatera en ökning. Då är det redan utom kontroll.

Ja, och jag skulle vilja se signalen "tvärbroms på allt igen", för nu respekterar inte folk avstånden på bussar och tåg och i affärer längre. De tror att faran är över, eftersom restriktionerna har lättats. Det är obehagligt.

So what? Alla som är oroliga för covid har väl vaccinerats? Låt resten leva livet och testa sitt immunförsvar. Risken att dö utanför en riskgrupp är ca 0,02%. Är man ung så är den betydligt lägre. Det är bättre för alla om unga friska skaffar sig naturlig immunitet så slipper ni köa med dom till alla boost ni måste ta. Med tanke på att 90% av avlidna och allvarligt sjuka tillhör riskgrupperna borde smittspridningen inte leda till större konsekvenser för resten av samhället nu. Om ni kan lita på vaccinet vill säga.
Citera
2021-07-13, 09:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Så hur vet du att det är effektivt?

För att det fungerar som en profylax mot blodproppar. Jag har sjukvårdspersonal i släkten, känner även en del läkare. Tror du mig inte kan du läsa här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Acetylsalicylsyra

Citat:
Acetylsalicylsyra (förkortat ASA)[1] är ett läkemedel med smärtstillande, febernedsättande, antiinflammatorisk och trombocytaggregationshämmande effekt. ASA tillhör läkemedelsgruppen icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel (NSAID).
Citera
2021-07-13, 09:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Värre på vilket vis? Smittsamheten är större, vilket mer liknar förkylningars sätt att sprida sig. Vi vet ju faktiskt inte om den genererar mer sjukhusinläggningar eller inte.

Verkar ju så enligt rapporter från bland annat Storbritannien och Spanien där sjukhusinläggningarna har ökat. Då främst med yngre personer.
Citera
2021-07-13, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tycker att zero covid-strategin är helt idiotisk. Man är bra naiv om man tror att det går att hålla en zero covid-bubbla hur länge som helst. Det är inte en hållbar lösning som bara landar i odemokratiska
Nu är ju Australien en jättestor ö så de skulle kunna lyckas men då måste de stänga sina gränser på riktigt, inga flyg och inga fartyg mm, för all framtid. Och vem skulle märka om Australien i praktiken försvann från kartan?
Citera
2021-07-13, 09:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Mörkertalet av infekterade är också förmodligen minst lika stort som konstaterade. Vad får du för dödlighet om du räknar på det? Omöjligt, jag vet. Massor och åter massor har varit småförkylda och t.om asymptomatiska. Men du skulle nog inte komma upp Influenza-nivåer ens. Du ska se att om några år kommer det ligga på helt normala nivåer allt tillsammans. Helt normala influenza-år.

Livet är det som pågår medan ni är upptagna av annat. Domedagsprofetier, hysteri och hypokondri är ingentiing vetigt att vara upptagen med. Livet springer er ändå förbi medan ni oroar er för att dö.

jag antar att du inte har säkerhetsbälte på dig i bilen heller? Du får ursäkta, men jag har inte fullt så deterministisk syn på livet, utan jag tror faktiskt att man kan påverka utgången.
Citera
2021-07-13, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
För att det fungerar som en profylax mot blodproppar. Jag har sjukvårdspersonal i släkten, känner även en del läkare. Tror du mig inte kan du läsa här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Acetylsalicylsyra
Som tidigare nämns i tråden, så har det en viss effekt för personer med risk för blodpropp, men du säger ju att du aldrig har haft dessa problemen.

Så om du aldrig har haft blodpropp ,kan ju du inte veta om hur effektivt det har varit för just dig.

Det är lika effektivt att stiga på planet med vänsterfoten först , det är också väldigt effektivt mot att krascha.
Citera
2021-07-13, 09:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
So what? Alla som är oroliga för covid har väl vaccinerats? Låt resten leva livet och testa sitt immunförsvar. Risken att dö utanför en riskgrupp är ca 0,02%. Är man ung så är den betydligt lägre. Det är bättre för alla om unga friska skaffar sig naturlig immunitet så slipper ni köa med dom till alla boost ni måste ta. Med tanke på att 90% av avlidna och allvarligt sjuka tillhör riskgrupperna borde smittspridningen inte leda till större konsekvenser för resten av samhället nu. Om ni kan lita på vaccinet vill säga.

Du fortsätter skita fram siffror ur arslet
Citera
2021-07-13, 09:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Som tidigare nämns i tråden, så har det en viss effekt för personer med risk för blodpropp, men du säger ju att du aldrig har haft dessa problemen.

Så om du aldrig har haft blodpropp ,kan ju du inte veta om hur effektivt det har varit för just dig.

Det är lika effektivt att stiga på planet ,med vänsterfoten först , det är också väldigt effektivt mot att krascha.

Det är helt ofarligt att ta som profylax, att få en blodpropp är inte ofarligt. Bättre att köra på försiktighetsprincipen. Men det är som du säger, jag vet ju inte om det har gjort skillnad för mig.

Dina husmorstips låter mer som skrock alternativt autism.

Edit:
Corona har en tendens att ge folk blodproppar, även hos sådana som inte haft det förut.
Citera
2021-07-13, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du fortsätter skita fram siffror ur arslet

Nej verkligen inte. Om risken att dö är 0,2% och andelen avlidna som tillhör riskgrupp är 90% så är det enkel matematik. 0,02% risk i övriga populationen.

Att ca 90% att avlidna tillhör en riskgrupp kan du se på socialstyrelsen. 86% hade ju till och med en underliggande sjukdom tex.

Alla här borde ha lärt sig att du säger detta om varje siffra du inte gillar utan att bevisa motsatsen. Nedan är en estimering från WHO av dödlighet för de under 70 år som landar på 0,05%. Räkna sen bort riskgrupperna under 70 år så är du nog ganska nära de 0,02% som jag räknade ut.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

https://www.who.int/bulletin/online_first/BLT.20.265892.pdf
Senast redigerad av hasse3344 2021-07-13 kl. 09:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in