2021-07-13, 08:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
hmm ja militärer på gatorna för att kontrollera folk vete fan om det är så mysigt land att leva i?

Att de ens tänker sig sådana lösningar säger mkt om vad det är för galningar som styr.

I Danmark använder man sig också av militären emellanåt, det är det den är till för - att användas vid behov. Du verkar livrädd för staten.
Citera
2021-07-13, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Jag tycket inte att det är konstigt att man har funderingar på eventuella långsiktiga effekter, när man startar omfattande vaccinering med ett vaccin som har tagits fram snabbt.

Det som är konstigt, är att vissa ändrar tankesätt fullständigt, beroende på huruvida man diskuterar vaccin eller virus. Dessa personer vill tillämpa försiktighetsprincipen mycket hårt beträffande vaccinerna, vilket jag anser är helt förståeligt. Det märkliga är att försiktighetsprincipen genast försvinner när man övergår till att diskutera viruset. Då försvinner all oro för långsiktiga effekter. Jag förstår inte hur samma person fullständigt kan skifta filosofi så snabbt.

Anders Tegnell har redan gjort valet att du på något sätt ska vara försökskanin. Ifall du inte blir vaccintillverkarnas försökskanin, så blir du kinesernas försökskanin. Du kan inte välja bort båda.

Det är för sent att stoppa epidemin på något annat sätt än genom immunitet. Antingen får vi immunitet genom vaccination, eller genom infektion.

Försiktighetsprincipen borde ha tillämpats när resenärer anlände från länder med pågående epidemi. Anders Tegnell valde bort försiktighetsprincipen, och svenska folket har fått betala ett högt pris för Anders Tegnells dårskap.
Risken för allvarliga bieffekter är nog ganska liten. Det är desto mer sannolikt att vaccineringen av barn och unga visar sig vara slöseri med vaccin (som kunde räddat liv i andra länder) och kontraproduktivt för de äldre, eftersom det inom kort kommer att dyka upp vaccinresistenta varianter.

Att massvaccinera den smittdrivande befolkningen med den här typen av vaccin är ett perfekt recept för vaccinresistens.
Citera
2021-07-13, 08:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja, så kan det vara; eller fanatism.

Vissa virus-anhängare i den har tråden är helt fanatiska motståndare till alla försök att bekämpa viruset.
inte alls, men man kan bekämpa virus på olika sätt. Och med den spridning vi har över världen är naturlig flockimmunitet den mest rimliga lösningen för de allra flesta i kombination med vaccinering för de svagaste.

Att vägra befatta sig med viruset som en rättshaverist leder bara till obehagliga och auktoritära lösningsmetoder.

Det sjukaste är att den överdrivna rädslan får folk att liera sig med sin fiende.

Citat:
Jag förstår att man kan vara motståndare till restriktionerna. Men i vissa fall så är samma personer som är emot restriktioner, även extremt mycket mer misstänksamma mot vaccinet än mot viruset. Dessa personer framstår som fanatiska virus-anhängare.
Jag är misstänksam mot att alla måste vaccineras. Det tycker jag stinker.

I synnerhet när vi har ett virus som är i stort sett helt ofarligt för unga och friska. De måste inte alls skyddas från att smittas.
Citera
2021-07-13, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Att förhindra blodproppar ja.
Då borde väl du har fått flera blodproppar innan du började med Acetylsalicylsyra?
Citera
2021-07-13, 08:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
I Danmark använder man sig också av militären emellanåt, det är det den är till för - att användas vid behov. Du verkar livrädd för staten.

Fascism borde göra alla skiträdda. Det fattar väl vem som helst att militären inte kan stoppa ett virus som covid från att spridas?
Citera
2021-07-13, 08:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Då borde väl du har fått flera blodproppar innan du började med Acetylsalicylsyra?

Har jag aldrig haft. Men att sitta 14h i sträck på ett flygplan kan ge dig blodproppar om du har otur.
Citera
2021-07-13, 08:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Fascism borde göra alla skiträdda. Det fattar väl vem som helst att militären inte kan stoppa ett virus som covid från att spridas?

Det är inte fascism att använda militären i kristider, flyktingkaos, pandemier etc. I Danmark fungerar det utan problem. Jag antar att du inte ens gjort lumpen din stackare.
Citera
2021-07-13, 08:47
Medlem
Citat:
]Har jag aldrig haft.[/b] Men att sitta 14h i sträck på ett flygplan kan ge dig blodproppar om du har otur.
Så hur vet du att det är effektivt?
Citera
2021-07-13, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Tackar för artikeln. I den påpekar man om vikten att ta två doser med vaccin enligt Dr Susan Hopkins, strategisk chef för COVID-19 vid PHE.

Ja och det känns rimligt med tanke på risken för återinfektion och att risken för att bli allvarligt sjuk eller dö minskar om det händer? Som sagt risken att träffas av blixten är större än att dö av återinfektion enligt deras siffror. Det är ett politiskt uttalande för att inte minska vaccinationsviljan, knappast vetenskapligt. De måste alltid lägga till det budskapet oavsett vad de kommer fram till för att vinna vaccinationsmästerskapen.

”Risken är träffas av blixten är betydligt större än att dö av återinfektion — det är därför ytterst viktigt att ni som haft covid vaccinerar er”

”Vaccinet skyddar ca 65% mot deltan, risken att återinfekteras med deltan är högst 0,4% enligt tillgängliga bevis — det är därför ytterst viktigt att ni som haft covid vaccinerar er”
Citera
2021-07-13, 08:53
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Så hur vet du att det är effektivt?
Fel ämne men det finns en del studier med fakta om att det minskar risken för blodproppar.
Undersök gärna vidare och starta gärna en tråd i det ämnet också.

Här får du en länk att börja med
https://www.vetenskaphalsa.se/studien-som-andrade-hela-varldens-strokebehandling/
Citera
2021-07-13, 08:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är inte fascism att använda militären i kristider, flyktingkaos, pandemier etc. I Danmark fungerar det utan problem. Jag antar att du inte ens gjort lumpen din stackare.

Det beror väl på hur man använder militären. Men att trakassera och kontrollera lokalbefolkningen är inte rätt väg att gå om man vill bekämpa virus likt covid.

Jo jag har gjort lumpen,
Citera
2021-07-13, 08:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det beror väl på hur man använder militären. Men att trakassera och kontrollera lokalbefolkningen är inte rätt väg att gå om man vill bekämpa virus likt covid.

Jo jag har gjort lumpen,

Militären är ett ypperligt bra medel för att kontrollera befolkningen, men bara i absoluta nödfall. Vi vet nog hur du vill bekämpa virus, genom att göra ingenting, lägga sig platt och låta det skölja över befolkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in