Citat:
Ursprungligen postat av
Terrifican
Hej. Jag har blivit antagen till grundutbildning i sommar.
När jag var 1.5 år fick jag en allergisk reaktion på jordnötter och fick uppsöka sjukhus. Jag svullnade upp och andningen påverkades. Det var aldrig livshotande och sedan dess har jag aldrig haft några symptom. Jag har ätit jordnötter några gånger och inte känt ett dugg. Jag hade även björkpollenallergi när jag var liten, som jag inte heller har känt nåt av sedan 15 år tillbaka.
På hälsodeklarationen inför mönstringen sa jag att jag ej hade några allergier och fick A i tjänstbarhet. Det var egentligen aldrig meningen att ljuga om det, utan jag förutsatte att de menade något som påverkar mig.
Min mor tyckte ändå att jag skulle göra ett allergitest, så jag lyssnade på henne och åkte till doktorn för att ta prover. Väntar på svar från dem nu, men sjuksköterskan sa att det var troligast att jag fått en korsreaktion från min pollenallergi och att det inte var något fara.
Problemet är att nu står det överst i min journal om testet och att jag reagerat på jordnötter som barn. Kollar pliktverket/försvarsmakten något mer i journalen efter mönstringen? Kommer de ta hänsyn till omständigheterna som även de står i journalen?
Vad jag vet så har de inte koll på din journal (iaf så lägger de liten vikt på den), och om de vill kolla i den så kommer de att ta upp det med dig personligen. Under min värnplikt (vilket i för sig var 2018/19, så lite kan ha ändrats sedan dess) så hade vi ett antal i min pluton som var öppet allergiska mot nötter, men som höll tyst om det under mönstringen.
Våra befäl hade koll på detta, och inget gjordes med tanke på detta, så jag tror du kommer kunna klara dig finfint trots din potentiella allergi. Det äts dock otroligt mycket nötter i FM, speciellt ute i fält, så det kan vara lite jobbigt för dig om du känner att du vill undvika. Men med det sagt så brukar det alltid finnas möjlighet att byta rations med andra inom plutonen, så det ska nog inte vara något problem.