2021-07-12, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Frågan var alltså varför det spelar roll när brottet begicks!?

Hans brott var betydligt grövre än det Ebba erkände, och hon har för övrigt inte begått något brott.
Hans brott hade inte fängelse i straffskalan som det brott som Ebba begick. Då är det per definition ett lindrigare brott. Ja, förutom för de i Ebba-sekten då som har en parallell rättsuppfattning.
2021-07-12, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Naturligtvis är tidpunkten avgörande. Läs på lite så kanske du förstår.

Jag har läst på, men jag vill gärna höra varför du anser att tidpunkten är avgörande, det var just det som var min fråga, inte OM, utan VARFÖR!
Men eftersom det är något du uppenbarligen inte kan förklara utan istället hemlighåller, så utgår jag ifrån att det bara är fantasier från din sida. Det är ju så du själv resonerar, och du lever väl som du lär förmodar jag.
2021-07-12, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Hans brott hade inte fängelse i straffskalan som det brott som Ebba begick. Då är det per definition ett lindrigare brott. Ja, förutom för de i Ebba-sekten då som har en parallell rättsuppfattning.

Fel igen. Ett begånget brotts allvarlighetsgrad avgörs inte av straffskalan, vid en fällande dom är det domstolen som avgör allvarlighetsgraden som då i viss mån återges av det faktiskt utdömda straffet, men det är ofta även fler saker som påverkar straffet, så inte ens det kan helt sägas indikera allvarlighetsgrad.
2021-07-12, 23:23
Bannlyst
Citat:
Där har du återigen fel. Ebba anser sig inte skyldig, det har hon förklarat klart och tydligt. Jag har heller inte vid något tillfälle sett hennes försvarare säga att han anser att hon är skyldig. Kan du vänligen ge en referens till det? Eller var det bara något du hittade på nu?
Du verkar helt okunnig om fallet. Ebba har erkänt brott för polisen. Sen att hon i likhet med de flesta kriminella tycker att lagen är fel och att de därför är oskyldiga, fråntar inte att hon erkänt brott.
I just Ebbas fall är det dock extra anmärkningsvärt eftersom hon som lagstiftare försökt att göra lagen strängare för den typ av brott hon begått. Hade hon lyckats hade hon sannolikt fått sitta i fängelse. Därför är hon idag kanske glad över att hon inte är så skicklig på att genomdriva sin politik?
2021-07-12, 23:26
Bannlyst
Citat:
Fel igen. Ett begånget brotts allvarlighetsgrad avgörs inte av straffskalan, vid en fällande dom är det domstolen som avgör allvarlighetsgraden som då i viss mån återges av det faktiskt utdömda straffet, men det är ofta även fler saker som påverkar straffet, så inte ens det kan helt sägas indikera allvarlighetsgrad.
Ursäkta, men du verkar helt förvirrad och desperat när du försöker låta påskina att ett brotts allvarlighetsgrad inte har en koppling till straffet som utdelas, i Ebbas fall två års villkorligt fängelse och böter.
Senast redigerad av Krmkr 2021-07-12 kl. 23:49.
2021-07-13, 00:15
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Frågan var alltså varför det spelar roll när brottet begicks!?

Hans brott var betydligt grövre än det Ebba erkände, och hon har för övrigt inte begått något brott.
Ebba har erkänt brott, varför låter du inte hennes ord vinna. Omyndigförklarar du henne, är det det du vill och tycker, att hon inte kan ta vara på sig skälv.
2021-07-13, 01:26
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Går vi längre bak i tiden så hittar vi en moderat straffrände till Ebba vilken även han dömdes till villkorlig dom och böter. Att avsättas från ledamot från Sveriges riksdag är anledningen att Ebba på Thomas Olssons inrådan bums erkände sig skyldig till grovt förtal vilket har 2 års fängelse i straffskalan. Erkännandet var under tvång att inte få kicken från riksdagen.

Misstänks en riksdagsledamot för brott i annat fall, ska bestämmelser i lag om gripande, anhållande eller häktning tillämpas endast om han eller hon erkänner brottet eller har tagits på bar gärning eller om det är fråga om ett brott
för vilket det inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år.

https://www.lagboken.se/Lagboken/start/forvaltningsratt/kommunallag-2017725/d_700466-sfs-2010_1408-lag-om-andring-i-regeringsformen
Javisst, Ebba duckade en kula. Jag tror faktiskt att hon är unik så tillvida att hon är både riksdagsledamot och partiledare. Vad hade hänt om Kristersson fått bilda regering och Ebba då självfallet hade tänkt sig bli minister. Är det ens vara möjligt att erkänna och straffas för ett grovt brott den ena veckan och den andra utses till minister?

Man kan fundera på om det var så här Regeringsformens 4 kap. 11 § var tänkt att fungera. Det är stötande att hennes lämplighet som riksdagsledamot inte ens kommer att prövas av domstol. Precis som det är stötande att det är strunt samma om en ledamot följer riksdagens uppförandekod eller inte. Mot skamlöshet biter bara skarpa vapen.

Nyss ställdes frågan om Adaktussons kritik är början på KD:s krasch på Aftonbladets ledarsida.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/GQya6q/ar-adaktussons-kritik-borjan-pa-kds-krasch

Jag är benägen att tro att partiet lever i förnekelse då man, med undantag för Adaktusson, inte ens ser det som det minsta lilla problematiskt att man har en ledare som gjort sig skyldig till grovt förtal. Jag är övertygad om att KD:s väljarbas inte är lika överslätande. Som vi sett i opinionsmätningarna är KD nere på kärnväljarnivåer. Jag tror inte att partiet kommer att återhämta sig innan riksdagsvalet nästa år.

Valmanskårens romans med Ebba tack vare hennes husaffär och brottslighet. I stället är det Nooshi Dadgostar som vinner respekt och beundran även hos dem som inte delar hennes åsikter.
Citat:
Jerry Martinger dömdes 2001 för bland annat övergrepp i rättssak till villkorlig dom och dagsböter. Domen medförde att han avsattes från sitt uppdrag som ledamot av Sveriges riksdag.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jerry_Martinger
Jerry Martinger fick både lämna riksdagen och befattningen som kammaråklagare. Han fortsatte faktiskt på den brottsliga banan. Tio år senare dömdes han för sexuellt ofredande, ofredande och övergrepp i rättssak av Huddinge tingsrätt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L01gO9/martinger-falls-och-far-fyra-miljoner
Citat:
Jag har läst på, men jag vill gärna höra varför du anser att tidpunkten är avgörande, det var just det som var min fråga, inte OM, utan VARFÖR!
Men eftersom det är något du uppenbarligen inte kan förklara utan istället hemlighåller, så utgår jag ifrån att det bara är fantasier från din sida. Det är ju så du själv resonerar, och du lever väl som du lär förmodar jag.
"Varför" är inte det minsta hemligt. Svaret du söker finns i tråden. Med tanke på vad du skriver till och om mig i en angränsande tråd ska du vara tacksam för att jag överhuvudtaget svarar dig.
Citat:
ROFL
Jag försöker inte lura någon, men ändå blir du lurad. Det är fan riktigt komiskt

Ja, jag hänvisar till målets aktbilagor, jag har ofta citerat dem, är du både blind och dum eller bara analfabet och hjärndöd? Hur trög kan du bli?
För sjutusentolfte gången, eller vad det nu blir. Vad tror du är källan till målets aktbilagor? Ett anonymt forum på internet, någon skumraskdownloadsajt, eller kanske en svensk domstol? Va fan, föddes du igår eller?

Och som sagt, du får vara riktigt korkad för att gnälla över att jag inte preciserar aktbilaga när jag dels svarar på ett inlägg där det är du själv som preciserat aktbilagan, eller bilagorna, och när jag dessutom har gjort exakt just det genom att säga att det gäller samtliga. En bebis har större förmågor än du.

Ingenting är hemligt, det är bara du och dina gelikar till idioter som försöker hävda att officiella dokument från svenska myndigheter är hemliga bara för att du är för korkad för att fatta hur man får tag i dem. Ingenting blir hemligt bara för att du är trögfattad.

Det är precis tvärtom så att jag, och flera med mig, hävdar just motsatsen till vad du påstår och tror, trögfattad som du är, nämligen just att allt detta INTE är hemligt, det är officiella dokument. Vem som helst får begära ut dem och läsa dem. Capiche!? Tröghjärna!

Säg mig, hur ska jag kunna undan hålla en enda människa i hela världen dokument som tillhandahålls öppet av en svensk domstol du är ju så korkad så ett sinnesjukhus skulle vägra ta emot dig för att du är för dum.

Fatta detta. Jag specificerar inte allting in i minsta detalj varje gång jag skriver något. Utan jag utgår ifrån att folk förstår saker och ting utifrån kontexten, det aktuella läget, tidigare inlägg från mig och andra, inte minst de jag replikerar på i förekommande fall. Att du sedan inte hänger med i någonting som sker i tråden, inte hänger med i någonting som sker i fallet, och inte klarar av att själv skaka fram officiella dokument, det säger ingenting om mig. Men det säger allt om dig.
(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81
2021-07-13, 03:14
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Det var precis samma visa med Åsa Romson, som blev avslöljad med fotografier för såväl miljö- som skattebrott, och hon erkände ju också sin tilltag offentligt, men särskilda åklagaren lade ner förundersökningen med kommentaren att det var svårt att hitta på Kemikaliinspektionens hemsida. Det är fan en av de största rättsskandalerna i Svensk historia. Jag gick då in på Kemikalieinspektionens hemsida och blev riktigt förvånad över att jag efter bara fyra klick rakt in, mycket enkelt, hittade exakt den information som förklarade att det Åsa Romson gjort var ett miljöbrott. Men åklagaren, han tyckte det var svårt att hitta, och är det svårt att hitta på en hemsida, då gäller inte Sveriges Rikes Lag. I alla fall inte för miljöpartiets partiledare.

Ja verkligen en rättsskandal. Hade åklagaren haft samma motivering om det handlat om en medelsvensson så kan man ha förstått detta resonemanget med Kemikalieinspektionens hemsida. Men Åsa Romsson är doktor i miiljörätt, och torde således vara en av Sveriges främsta experter inom området. Att en sådan person missar att båten målades med en miljöfarlig färg är mycket anmärkningsvärt.

Utan tvekan handlar det om politik och inte om juridik. Det är väldigt beklagligt att politiska aktivister är verksamma inom rättsväsendet.

Citat:
Så, som sagt, det råder ingen som helst tvekan om att särskilda åklagaren bedömer olika partiledare olika, och i jämförelse med detta förtalsmål så var Romsons fall mycket klarare, där fanns otvetydig teknisk bevisning. I förtalsfallet finns teknisk bevisning, men den är allt annat än otvetydig eftersom det Ebba sa dels var sant och dels försvarligt, det fanns ur det jurudiska perspektivet heller inget allmänt intresse att driva fallet i domstol för en åklagare.

Ja mycket anmärkningsvärt att åklagare drev detta som allmänt åtal. Normalt sett får privatpersoner driva detta själva. Jag skulle tippa på att denne "åklagare" kommer att belönas för sin politiska insats.

Det produceras TV program som Svenska Brott, I Huvudet på en gärningsman, så alla dessa med Leif GW Persson. I dessa program pekas dömda brottslingar ut, ofta med namn och bild. Varför ska detta inte ses som förtal?
2021-07-13, 03:25
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Det skedde på 1990- talet. Dömdes Anders Ygeman för brott under tiden som han var riksdagsledamot?

Nej men han var en dömd brottsling som Löfven valde att ta med i sin regering. Du verkar döma personer efter vilken politisk hemvist som de har.

Löfven tog dessutom tillbaka honom som statsråd efter sedan riksdagen tvingats att avsätta honom som minister då han hade skadat rikets säkerhet. Skulle påstå att detta var mycket olämpligt och ett utomordentligt dåligt omdöme av Löfven.
2021-07-13, 07:13
Medlem
Citat:
Vissa brott är lätta att bevisa. Grovt förtal i form av ett Facebook Facebookinlägg som i Ebbas fall är en barnlek att bevisa jämfört med andra brott. Uppenbarligen kunde inte åklagaren I fallet med Breiitholz bevisa att hon tagit det narkotikaklassade läkemedlet innan kollisionen.

Fallet Breitholtz visar att S är ett betydligt mer rakryggat parti än KD. Till skillnad från KD och SD ser man allvarligt på riksdagsledamöters redlighet:
Sara Heikkinen Breitholtz (S) uppmanas lämna sitt uppdrag som riksdagsledamot av Socialdemokraterna i Halland. Det efter att hon nu blivit delgiven misstanke om brott efter en trafikolycka i slutet av året.

– Att vara riksdagsledamot är ett förtroendeuppdrag, den gränsen är nådd, säger Ronny Löfquist, ordförande i Socialdemokraterna Halland.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/riksdagsledamot-sara-heikkinen-breitholtz-s-misstanks-for-brott-uppmanas-lamna-sitt-uppdrag

Naturligtvis är tidpunkten avgörande. Läs på lite så kanske du förstår.

Uppenbarligen har (S) lätt för att sparka sina egna, det behöver inte ens finnas en dom som grund för detta. Det räcker att man delges misstanke.

Förklara detta du som upplever dig vara allvetare.

Det är tur att partiledningen i KD visar lite mer mognad och förstånd och faktiskt ser vad som ligger till grund för det politiska åtalet om förtal.
2021-07-13, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det är en allvarlig anklagelse, särskilt om det är som du skriver, satt i system. Jag tycker du genast ska meddela JK om föreliggande rättsröta i ett av världens minst korrumperade länder! Det borde inte vara svårt att leda i bevis med tanke på att det är så systematiskt.
Välkommen till verkligheten i ankdammen Sverige. Tror du att man uppnår ett toppjobb inom åklagarväsendet utan att ha vänner inom politiken? Landet där kapten Klänning når ett chefsjobb som länspolismästare genom kontakter och sitt goda arbete i paradgrenen ”jämställdhetsarbete”. I övrigt så behöver inte kompetensen vara särskilt god.

Det finns gott om partianstrukna tjänstemän som har legat (S) nära och utan kompetens i övrigt nått toppositioner, allt från Holmér till den välkände Dan Eliasson. Nu har vi även en chefsåklagare att föra till listan.

Hela åtalet mot Ebba Busch var politiskt motiverad. Det förstår alla som vet hur spelet spelas i Regeringskansliet.

En av världens minst korrumperade länder…
2021-07-13, 15:09
Medlem
– När det kommer till förtalsfrågan har hon inte skrivit något annat än sanningen.

Om hon drivit det vidare till domstol skulle hon kunna frikännas, men då hade det hela också dragit ut på tiden. Att hon valde strafföreläggande var trots allt för partiets bästa, menar Andreas Carlson.

https://www.dagen.se/nyheter/2021/07/08/flera-partikollegor-backar-busch-efter-adaktussons-kritik/

Andreas Carlson är sedan 2018 vice ordförande i justitieutskottet och KDs rättspolitiska talesperson. Vad tror ni, ljuger Kristdemokraternas rättspolitiske talesperson eller är den juridiska experten okunnig om lagen och så ointelligent att han inte förkovrat sig i förtalslagen innan han uttalade sig?

Min peng på att han medvetet tummar på sanningen vilket blivit synonymt med den dysfunktionella sekten i vilken Ebba uppmuntras i sina mindre smickrande sidor. Tur hon har externa rådgivare som Thomas Olson

I vilket fall smög han försynt in skulle "kunna" frikännas vilket är (alibi för lögnen) och en bra indikation på hans lindansande redbarhet.

Nåväl uttalandet visar på Trumpistiskt lagförakt och vårdslöshet med sanningen i vilken Ebbas grova förtalsbrott (med 2 års villkorigt fängelse och 60 000:- i böter) rättfärdigas.

Andreas Carlson var mycket väl medveten om risken att Ebba fått kicken från riksdagen om hon inte hörsammat Adv, Thomas Olsson.
Senast redigerad av 90510 2021-07-13 kl. 15:19.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in