• 1
  • 2
2021-07-12, 22:23
Medlem
Mobscenes avatar
Är aldrig förkyld, har inga allergier eller besvär men det är ALLTID en blockering i ena näsborren. Det tycker jag är störande.

Gäller detta fenomen även er? Funderar på att köpa nässpray.
Citera
2021-07-12, 22:35
Medlem
Har samma sak. Var hos läkare för att undersöka och fick remiss till öron-näsa-hals. Där konstaterades det att jag inte hade en rak näsa så att ena näsgången är trängre. Så kan nog vara något liknande i ditt fall, om du haft det hela tiden.

Dom föreslog att knäcka näsan om det besvärade men avböjde.
Citera
2021-07-12, 22:49
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Hade detta när jag var liten. Fick ha saltlösning och droppar i flera veckor, till sist fick BVC dra ut någon slags mellanting mellan snorkråka och berntsten. Någonslag bakteriehärd alltså. Det var en sådan befrielse.
Citera
2021-07-12, 22:50
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hcore
Har samma sak. Var hos läkare för att undersöka och fick remiss till öron-näsa-hals. Där konstaterades det att jag inte hade en rak näsa så att ena näsgången är trängre. Så kan nog vara något liknande i ditt fall, om du haft det hela tiden.

Dom föreslog att knäcka näsan om det besvärade men avböjde.

När jag ska varva ner eller koppla av så vill jag andas genom näsan så började notera detta för några månader sedan.

Att knäcka näsan lät drastiskt!

Jag kanske har trängre näsgångar för jag tror inte det är samma hål hela tiden. Ska skriva ner. Har vi samma problem så bokar jag in en tid hos ÖNH.

Är din näsa symmetrisk?

Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Hade detta när jag var liten. Fick ha saltlösning och droppar i flera veckor, till sist fick BVC dra ut någon slags mellanting mellan snorkråka och berntsten. Någonslag bakteriehärd alltså. Det var en sådan befrielse.

Vad skönt att problemet löste sig. Gjorde det ont?
Senast redigerad av Mobscene 2021-07-12 kl. 22:54.
Citera
2021-07-12, 22:55
Medlem
Det är lätt att kolla om du har trång näsgång.
Sätt en liten spegel under näsan o andas ut genom näsan långsamt. Är det trångt i ena näsan blir det mindre imma på den sidan.
Citera
2021-07-12, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobscene
När jag ska varva ner eller koppla av så vill jag andas genom näsan så började notera detta för några månader sedan.

Jag kanske har trängre näsgångar för jag tror inte det är samma hål hela tiden. Ska skriva ner. Har vi samma problem så bokar jag in en tid hos ÖNH.

Är din näsa symmetrisk?

Nej, den är nog inte symmetrisk skulle jag säga. Snäppet sne. Var rätt obehagligt när han körde tången i näsan för att sära upp så han kunde titta in. Men om ditt problem skiftar gång så är det nog inte samma som mitt. Oavsett så kan det ju vara värt att gå dit.
Citera
2021-07-12, 23:06
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:

Är din näsa symmetrisk?

Vad skönt att problemet löste sig. Gjorde det ont?

Nu var det styvt tre decennier sedan. Men nej det tror jag inte. Var sjukt jobbigt fram
Till dess. Och dessa jävla gasbindor som skulle doppas i
Saltlösning och petas upp varje kväll.
Citera
2021-07-12, 23:25
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hcore
Nej, den är nog inte symmetrisk skulle jag säga. Snäppet sne. Var rätt obehagligt när han körde tången i näsan för att sära upp så han kunde titta in. Men om ditt problem skiftar gång så är det nog inte samma som mitt. Oavsett så kan det ju vara värt att gå dit.

Tänk om den hade blivit mindre sne om de hade knäckt till den? Ingreppet verkar inte stabilt enligt min mening så det är inte självklart för alla att gå med på det.
Citera
2021-07-12, 23:29
Bannlyst
Av egen erfarenhet så handlade det om att mina tänder satt snett, mer precist den övre tandraden under den trånga näsborren.

Efter en hel del arbete med mina tänder, främst genom att tugga på ordentligt segt kött/senor, så är nu mitt ansikte väldigt mycket mer symmetriskt och muskulöst, och jag kan andas helt obehindrat från bägge näsborrar.

Tog mig dock nästan ett år, och blir ständigt bättre, men man ser hyfsat bra ut i ansiktet, utöver att man nu har helt fria luftvägar.
Citera
2021-07-12, 23:32
Medlem
Citat:
Tänk om den hade blivit mindre sne om de hade knäckt till den? Ingreppet verkar inte stabilt enligt min mening så det är inte självklart för alla att gå med på det.

Nej precis, jag besväras ju inte av det så en av anledningarna att jag tackade jag nej. Gjorde dessutom lumpen vid tillfället så kände inte för att gå vidare med det.

Fanns ju inga garantier riktigt heller, inte som jag mindes.
Citera
2021-07-12, 23:52
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bovelen
Av egen erfarenhet så handlade det om att mina tänder satt snett, mer precist den övre tandraden under den trånga näsborren.

Efter en hel del arbete med mina tänder, främst genom att tugga på ordentligt segt kött/senor, så är nu mitt ansikte väldigt mycket mer symmetriskt och muskulöst, och jag kan andas helt obehindrat från bägge näsborrar.

Tog mig dock nästan ett år, och blir ständigt bättre, men man ser hyfsat bra ut i ansiktet, utöver att man nu har helt fria luftvägar.

Vad ska jag tugga på som inte äter kött? 😄
Du får bjuda på middag.

Tycker käkbenen sticker ut lite grann vid öronhöjden men det är min ansiktsform. Har höga kindben. Måste anstränga mig när jag ska gapa helt och det knakar lite. Det är nog inte normalt.

Finländare (jägare) utvecklade formen efter köttätande (segt) så jag kanske ska börja igen.
Citera
2021-07-12, 23:53
Medlem
Citat:
Är aldrig förkyld, har inga allergier eller besvär men det är ALLTID en blockering i ena näsborren. Det tycker jag är störande.

Gäller detta fenomen även er? Funderar på att köpa nässpray.

Som andra sagt här kan det vara skillnad i anatomin i cavitas nasi, och även problem med svullnader i tonsilla pharyngea. Vid mkt slem eller täppt näsa brukar ofta önh-läkare säga att man kan pröva att skölja med saltvatten varje dag. Det finns även en nässpray som är receptfri som kan dämpa svullnader ifall det skulle vara något sådant som skapar problemen, kommer inte riktigt ihåg vad den heter men den har ett grönt lock och används mot typiskt allergiska besvär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in