2021-07-12, 21:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Näe.

Känn på. Det är långt ifrån evidens. Pucko.
Varför bygger man inte fyrtorn på msrken?
Citera
2021-07-12, 22:01
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Du måste komma lite högre upp för att se och det är inte bara Nasa som har bilder och filmer.
Finns på youtube också
Jag väntar fortfarande på fysisk bild på en platt jord.
Vi har massor med gånger berättat för dig hur du kan kontrollera.

Av vilken anledning skiter du i det?

Min gissning är att du är dum i huvudet. Nära, väldigt nöra LVU eller LPT.
Senast redigerad av constant 2021-07-12 kl. 22:07.
Citera
2021-07-12, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vi har massor med gånger berättat för dig hur du kan kontrollera.

Av vilken anledning skiter du i det?

Min gissning är att du är dum i huvudet. Nära, väldigt nöra LVU eller LPS.
Vad menar är du plattjordare
Citera
2021-07-12, 22:08
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Vad menar är du plattjordare
De som inte förstår vetenskapen.
Citera
2021-07-12, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
Nu har du alltså börjat förneka faktum på din egen modell. Hur står det till med den mentala hälsan?

https://dizzib.github.io/earth/curve-calc/?d0=100&h0=1.5&unit=metric

Ögonhöjd 1,5m
Avstånd:100 km
Skillnad i höjdled:~700m

Globhuvuden är så gravt hjärntvättade att de tvingas ta avstånd från sin egen modell för att inte bli utskrattade av de med förnuft 😂👍🏻

Nej nu har du totalt missuppfattat, jag har på intet sett tagit avstånd från att jorden är en sfär. Jag ironiserade över ditt innehållslösa påstående men det var tydligen för subtilt för dig att förstå.

Då tar vi det igen fast i klartext : Jag ser fram emot att du lägger fram bevis för att en radar monterad på 150cm höjd klarar av att ta emot eko från objekt på tio mils avstånd.
Citera
2021-07-12, 23:13
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
All elektromagnetisk strålning, såväl ljus som radar, kan böjas. Du har väl hört talas om t.ex refraktion?

Och du missar poängen - såklart. Radarn ser betydligt kortare än vad den hade gjort på en platt jord.

Förklara då varför sjö vs luftradar har samma maxlängd? (ca 400km)

Luftradarn borde i princip vara obegränsad men det är den inte. Samma prestanda...
Citera
2021-07-12, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Min fråga lyder:
Vad skulle en individ som är med på lögnen om jordens sanna form svara, om jag frågade honom om jordens sanna form?

Han skulle svara precis som du: Jorden är platt.
Citera
2021-07-12, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Förklara då varför sjö vs luftradar har samma maxlängd? (ca 400km)

Luftradarn borde i princip vara obegränsad men det är den inte. Samma prestanda...

Det kan jag såklart inte eftersom det är ett falskt påstående. En sjöradar har en typisk räckvidd på några mil medan "luftradarn" har en räckvidd längre bort än månen.

En kul anekdot är att jag har mätt upp avståndet till månen genom att skicka en radarsignal till månen och därefter mätt hur lång tid det tog för signalen att komma tillbaka. Och vet du vad, det visade sig att månen är långt bort.

Så din fråga är helt felställd, vad du egentligen borde fundera på är varför det går att skicka en radarsignal till månen men inte från Stockholm till Helsingfors.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-07-12 kl. 23:48.
Citera
2021-07-13, 00:01
Medlem
Citat:
Sinnesintryck är evidens. Jag känner inte jordens rotation och jag ser ingen kurvatur 10 000m upp i luften från ett kommersiellt flygplan. Åter igen har glob-huvuden fel, auktoritetsargument, halmgubbar och stillbilder från NASA är allt de har att komma med

Nja, sinnesintryck måste ju faktiskt kombineras med en gnutta sunt förnuft och lite hederlig kunskap.

Jag vet ju varför du inte känner av jordens rotation men det vore kul att höra din förklaring till varför du tror att du borde känna av den. Hur pass stor påverkan tror du att du blir utsatt av från den snurrande bollen?

Citat:
... och jag ser ingen kurvatur 10 000m upp i luften från ett kommersiellt flygplan. ...

Kanske inte så märkligt om man funderar en stund. Men bara för skojs skull så undrar jag hur mycket kurvatur du förväntar dig att se om jorden är en sfär med radien 630 mil och du befinner dig en mil ovanför ytan?
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-07-13 kl. 00:08.
Citera
2021-07-13, 00:02
Medlem
Citat:
Det kan jag såklart inte eftersom det är ett falskt påstående. En sjöradar har en typisk räckvidd på några mil medan "luftradarn" har en räckvidd längre bort än månen.

En kul anekdot är att jag har mätt upp avståndet till månen genom att skicka en radarsignal till månen och därefter mätt hur lång tid det tog för signalen att komma tillbaka. Och vet du vad, det visade sig att månen är långt bort.

Så din fråga är helt felställd, vad du egentligen borde fundera på är varför det går att skicka en radarsignal till månen men inte från Stockholm till Helsingfors.

Varför jämför du att skicka en signal rätt upp mot månen, kontra något som ligger längst med jordens yta?

Det vore intressant om du gjorde ett försök att mäta avståndet till månen medan den stod som lägst vid horisonten. En månuppgång över havet. Se om dina resultat visade någonting annat än när du skjuter signalen rätt upp genom atmosfären.

Jag menar till exempel på att när vi ser månen stiga vid horisonten, så har vi egentligen inte samma siktlinje till den som vi tror. Den står högre upp på himlen än vad den ger sken av. En mätning under dessa förhållanden vore ju superduperintressant.

Känner du dig manad?
Senast redigerad av Dendummasillen 2021-07-13 kl. 00:05.
Citera
2021-07-13, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Varför jämför du att skicka en signal rätt upp mot månen, kontra något som ligger längst med jordens yta?

Det var dels ett svar på det falska påståendet att luftradar har samma räckvidd som sjöradar. Och dels var det ett kul exempel på att vi faktiskt vet mer om jorden och dess omgivning än vad du tror. Din förvirrade tro om en dom och en nära måne är falsifierad genom empiri.
Citera
2021-07-13, 00:25
Medlem
studenten777s avatar
Citat:

BAEs vassaste luftradar har 470km max räckvidd
Sveriges sjöradar har 400km max räckvidd

Står klart och tydligt på respektive produktspec
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in