Citat:
Ursprungligen postat av
WilleGarvin
Det kan jag såklart inte eftersom det är ett falskt påstående. En sjöradar har en typisk räckvidd på några mil medan "luftradarn" har en räckvidd längre bort än månen.
En kul anekdot är att jag har mätt upp avståndet till månen genom att skicka en radarsignal till månen och därefter mätt hur lång tid det tog för signalen att komma tillbaka. Och vet du vad, det visade sig att månen är långt bort.
Så din fråga är helt felställd, vad du egentligen borde fundera på är varför det går att skicka en radarsignal till månen men inte från Stockholm till Helsingfors.
Varför jämför du att skicka en signal rätt upp mot månen, kontra något som ligger längst med jordens yta?
Det vore intressant om du gjorde ett försök att mäta avståndet till månen medan den stod som lägst vid horisonten. En månuppgång över havet. Se om dina resultat visade någonting annat än när du skjuter signalen rätt upp genom atmosfären.
Jag menar till exempel på att när vi ser månen stiga vid horisonten, så har vi egentligen inte samma siktlinje till den som vi tror. Den står högre upp på himlen än vad den ger sken av. En mätning under dessa förhållanden vore ju superduperintressant.
Känner du dig manad?