2021-07-12, 20:51
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.g.frihet
Växte själv upp med en utstuderat elak bror + far . Tog mig 40år att komma över och dom försöker fortfarande fördärva genom att hitta på lögner om mig. Dock faller allt ihop runtomkring dom med tiden vilken känns rätt skönt.
Väldigt tråkigt att höra.

Visst faller allt förr eller senare, det har det gjort även för min bror som idag är väldigt ensam. Hans "storhetstid" är absolut över.
Citera
2021-07-12, 20:52
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
För att korta ned det hela lite, så blev jag och min vän anklagade för att ha använt min brors skateboard. Det var vår hund som råkat välta den. Vad vi inte visste var att min bror hade lagt någonting på sin skateboard för att se om någon rört den.

Vi låste in oss på mitt rum och han gick lös på dörren med kniv och sparkar. Tillslut var dörren så pass förstörd att jag inte vågade ha den låst längre. Under hot om att döda mig försökte han få sanningen ur min vän. Jag visste ju att min bror aldrig skulle döda mig, men det kunde inte min vän göra. När sanningen väl kommit fram så var allting frid och fröjd. Jag förstår vilken traumatisk upplevelse det måste ha varit för min vän. Det var det naturligtvis för mig också, men för mig var det en del av vardagen.

Han gillade att kväva mig och precis när jag påväg att bli medvetslös så släppte han sitt grepp. Han brukade spänna sitt luftgevär och testskjuta mig i ryggen för att se om det blivit någon mer kraft i luftgeväret. Att bränna mig med tändare var också något han hade stort nöje i. Nya slagkombinationer och sparkar övade han på mig och ville se vad som snabbast fick luften att gå ur mig genom att sparka och slå mig i magen på olika sätt.

Det var så många saker han hade för sig att jag inte kan minnas allt. Han kunde hota mig ibland med att förstöra dyrbara saker i hemmet och skylla det på mig om jag inte gjorde som han sa. Han satte eld på vardagsrumsbordet en gång för att låta mig ta skulden. Jag vågade inget annat än ta på mig det. Ofta fick jag fina saker av honom för att hålla tyst, men ibland kunde han stå med ett flin i ansiktet när mor skällde ut mig.
Vill du hämnas på honom - strypa honom eller nåt..?
Citera
2021-07-12, 20:53
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingping123
Vad gör han nu för tiden? Har han jobb och familj ?
Han har jobb och tidigare familj, som inte längre vill ha något med honom att göra. De har flytt uomlands för att undgå honom.
Citera
2021-07-12, 20:53
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Väldigt tråkigt att höra.

Visst faller allt förr eller senare, det har det gjort även för min bror som idag är väldigt ensam. Hans "storhetstid" är absolut över.
Fast du är väl lite skadeglad att hans tid är över..?
Citera
2021-07-12, 20:56
Medlem
Citat:
Som rubriken säger är jag uppväxt med en 5 år äldre bror som vid vuxen ålder fick diagnosen narcissistisk personlighetsstörning. Han har aldrig berättat det för mig, men jag fick höra det av min mor när jag var äldre och hade flyttat hemifrån sedan länge.

Som liten hade jag ett helvete med min bror, men eftersom det hörde till vardagen så förstod jag inte bättre och reflekterade inte över det. Jag trodde att det var så där det skulle vara. Första gången jag minns att jag blev medveten om att saker kanske inte stod rätt till, var då jag tog hem en ny vän. Jag tror jag hade börjat årskurs 7 och det var sommarlov. Min bror var hemma den dagen och jävlades som vanligt, men det var första gången jag såg någon utomstående reagera på hans beteende. Det var skräck jag såg och det räckte med det besöket för min vän. Vi umgicks hemma hos honom efter det.

Jag vet att vår mor hade mycket problem med honom också, men jag tror hon gjorde mycket för att hålla mig ovetandes. Jag vet inte så mycket om deras relation, trots att vi alla bodde under samma tak. Jag minns i alla fall att min bror sällan var med på resor utomlands, eller andra enklare resor under mors semesterdagar. Jag minns att han var på familjehem under vissa somrar. Min bror har alltid varit väldigt hemlighetsfull med det mesta som rör honom, så jag har aldrig riktigt fått veta hur han upplevde sin barndom eller om saker som hänt honom senare i livet.

Jag har aldrig upplevt äkta känslor från honom. Den enda gång jag såg honom gråta var under vår mors begravning. Jag är dock helt övertygad om att det var äkta. Mot mig som liten visade han dock enbart sin onda sida.

Jag är ingen expert i ämnet, även om jag levt med det vardagligen under lång tid. Vad jag har läst mig till så ska de vara ganska ego och självcentrerade. Kanske det ligger någon ytterligare diagnos bakom, för jag upplevde som sagt en mycket ond sida hos honom. Det var först i vuxen ålder jag lade märke till de typiska dragen man ofta hör talas om i samband med narcissism, att de vet bäst, aldrig viker sig, trots att de blir överbevisade, sätter sig själva framför andra osv.

Kan en narcissist också bära på genuin ondska? Jag trodde det mer var ett drag hos en psykopat/sociopat.

Ställ gärna frågor om ni vill så ska jag göra mitt bästa att svara...
Är ni fler syskon?
Finns det släktingar som lidit av psykisk ohälsa?
Var er pappa närvarande?
Citera
2021-07-12, 20:58
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Vill du hämnas på honom - strypa honom eller nåt..?
Nej, jag ser nog honom mest som en ganska patetisk och liten person. Utan att jag behövde göra något så tog livet ut sin rätt på honom ändå. Jag vill gärna förlåta andra människor för det får mig att må som bäst, men visst har det funnits stunder i mitt vuxna liv då jag drömt om hur skönt det skulle vara att hämnas honom för allt. Men jag tror på karma och i det här fallet tycker jag att den har fungerat väldigt bra.
Citera
2021-07-12, 21:01
Medlem
Citat:
Tråkigt att höra. Jag blev också överlycklig när min bror en dag flyttade. Han blev utkastad av vår mor. Det var inte förrän långt senare i mitt liv som jag blev medveten om att det som hänt mig inte var normalt.
Vad var det som ficker mor att kasta ut honom?
Var sociala myndigheter och polis inblandade under uppväxten?
Vet du vid vilken ålder han fick sin diagnos?
vad var det som fick din mamma att utreda honom?
Citera
2021-07-12, 21:02
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Är ni fler syskon?
Finns det släktingar som lidit av psykisk ohälsa?
Var er pappa närvarande?
Nej, det är bara vi två.

Vår far gick bort tidigt i en bilolycka. Jag tror min mors syster tog sitt liv pågrund av depression. Är dock inte säker på att det är rätt, men jag har ett svagt minne av det.
Citera
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Nej, jag ser nog honom mest som en ganska patetisk och liten person. Utan att jag behövde göra något så tog livet ut sin rätt på honom ändå. Jag vill gärna förlåta andra människor för det får mig att må som bäst, men visst har det funnits stunder i mitt vuxna liv då jag drömt om hur skönt det skulle vara att hämnas honom för allt. Men jag tror på karma och i det här fallet tycker jag att den har fungerat väldigt bra.
Är han den mest onda och galna människa du har träffat?
Citera
Medlem
Citat:
På vilket sätt har det visat sig?
Citera
2021-07-12, 21:07
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Vi har väldigt sällan kontakt idag.

Kappa kontakten helt. Utan att ge förklaring. Blocka sociala medier och nummer! Mobscene har talat så nu ser du till och gör det.

Ändring: Du verkar inte vara så specifik i det han har gjort. Enligt dina inlägg så låter det bara som att du har hört rykten/att han blir smutskastad utan vidare förklaring.

Din mamma verkade sköta snacket. Så här har du kvällens tankeställare, hur vet du att hon talar sanning? Du kan ju inte veta saker du inte ser.
Senast redigerad av Mobscene 2021-07-12 kl. 21:16.
Citera
2021-07-12, 21:07
Medlem
Citat:
Han har jobb och tidigare familj, som inte längre vill ha något med honom att göra. De har flytt uomlands för att undgå honom.
Så hemskt, har du kontakt med dem?
Har du själv bildat familj?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in