Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Jag förklarade just vad Jura novit curia betyder. På svenska heter det "domstolen känner rätten".
Jura novis curia är en allmän processrättslig princip, som innebär att det är rätten och inte parterna som prövar vilka rättsregler som är tillämpliga.
Ja, det är ju fint att du till sist har lärt dig det. Lite klantigt av dig bara att inte uppmärksamma att det var just det jag skrev till dig igår ... du är, som vanligt, lite efter, långt efter.
Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Som framgår av bakgrunden och som du mycket väl vet har Esbjörn gjort gällande att köpekontraktet inte utgör ett avtal som gäller mot honom bland annat med hänvisning till hans kognitiva förmåga. Domstolen [i]tydliggör/I] sedan att Esbjörn inte gör gällande att avtalet är ogiltigt med stöd av lagen om verkan av avtal som slutits under påverkan av en psykisk störning och avslutar med konstatera att domstolen äger rätten ( se ovan).
Vad fint att du klargör att du har förstått vad domstolen skrivit i sin sammanställning. Domstolen konstaterar inte att de äger rätten, för det gör de inte, däremot påtalar de att de känner rätten. Precis som jag förklarade för dig redan igår - Jura novit curia, som det populärt omnämns. Jag förstår att du inte förstår vad rätten menar med denna skrivning. Eller möjligen låtsas inte förstå. Men jag börjar luta åt att du verkligen inte fattar ens dessa enkla saker.
Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Eftersom vi inte har tillgång till alla handlingar i målet går det inte att säga mer än så. Vi vet inte vad Esbjörns ombud anfört innan och under den muntliga förberedelsen. Det vi har är endast en sammanfattning av den muntliga förberedelsen.
Vadå "
vi inte har tillgång", är det du och dina löss då eller?

Tänk att du är så bakom att du inte ens fattat att jag och många med mig har tillgång till alla dessa dokument. Jag vet precis vad Esbjörns ombud anfört innan, under och efter den muntliga förberedelsen. Det är bara du som inte fattar nåt, som vanligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Tidigare fantiserade du ihop att skrivningen ovan betyder att domstolen hintar om att att Esbjörn bör genomgå en "P7'a", men det vill du uppenbarligen inte kännas vid längre. Det är uppenbart för alla och envar att din fantasi har sitt ursprung i att du innerst inne inser att Esbjörn inte längre är i sin kraft dagar och att Ebba dragit fördel av hans underläge. Du är rädd för vad en liten sinnesundersökning skulle visa för det fall att Esbjörn skulle genomgå en sådan.
Inte ens detta fattar du, trots mina upprepade svar. Se mina tidigare svar i ärendet. Jag har redan innan du skrev ovanstående motsagt det du påstår om mig där. Det säger således inget om mig och allt om dig!
Jag välkomnar en P7'a på Esbjörn. Då skulle jag få ännu mer intressant information och ännu mer att förlänga mitt liv med

Jag är dessutom fast övertygad om att en sådan undersökning skulle vara enbart positiv för Esbjörn som person, precis som Barrys utredning var som fastslog att Esbjörn inte lider av demens, att han är närvarande till alla kvaliteter, socialt kompetent, arbetar koncentrerat med mera med mera, det var i stort sett bara positiva besked i den undersökningen. Åsså visst, en bekräftelse på det redan tidigare kända att Esbjörn lider av ungefär samma typ av minnesproblem som gemene man, glömmer var han lagt nycklarna, glömmer ta med plånboken när han åker till affären, och så vidare.
Men nej, det finns inget som tyder på att Esbjörn avser göra någon sådan, och jag tror inte det kommer att hända heller. Jag påtalar bara domstolens agerande och det otillbörliga med det. Vem vet, en vacker dag kanske du kommer att förstå.