2021-07-12, 18:18
Medlem
Jag visade nyss video på branson som har flugit upp och där ser man kurvan.
Och på den youtubefilmen du länka altitude 121000 ser man ju kurvan hahaha.
😇🙂🤭
Och enligt er plattjordare är youtube med i konspirationen.
Jag kan visa tusentals filmer och videor på jorden är rund.
Du har även felix baumgartner som flög från ännu högre höjd.
Inte en bild eller video har kommit ännu om en platt jord som existerar i eran fantasi
Senast redigerad av Eagle5555 2021-07-12 kl. 18:57.
Citera
2021-07-12, 18:21
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Hela er argumentationsteknik går ut på att få mig in i ett hörn där jag inte vet svaret på en fråga, så att ni kan låtsas som att ni då har rätt, för ni har en hypotetisk förklaring. Sen när jag frågar er om ni är villiga att undersöka frågan närmare, då är ni motvilliga av anledningen "du saknar en förklaring medan jag har en förklaring".

Ni ser inte det, men jag är ganska säker på att anledningen till att det finns högutbildade, väldigt intelligenta plattjordare (som givetvis inte är särskilt högljudda med sin misstro till den sfäriska jorden, för då blir han/hon minsann påhoppad av sekten "vetenskap", och förlorar jobb, vänner och familj), är för att de ser igenom er konstiga argumentationsteknik. Den är onaturlig och inte något som ger sken av varken tillit eller sanning. Sannerligen ovetenskapligt beteende.

Ni är bedriver omedvetet någon konstig sorts fundamentalism. Det är väldigt intressant.
Din argumentationsteknik bygger på ett argumentationsfel, påstå något och lämna över bevisbördan på motståndaren. Du gör inget annat. Det är inte vi som vet att jorden inte är platt som ska bevisa något. Det är ni som fått för er att jorden är platt som ska bevisa det eftersom den idén går emot allmän kunskap.

Intelligenta högutbildade plattjordare? En omöjlighet.
Citera
2021-07-12, 18:22
Medlem
Citat:
Du har inte visat mig en enda mätning på jordens kurva. Eller jordens hastighet.

Du ser effekter av vad du tror är en kurva, och kallar din tolkning av effekterna för bevis att du mätt kurvan.

Du har inte mätt kurvan.

Du säger att jorden rör sig med 15 grader/h, och kallar din tolkning av det tillsammans med din tolkning av effekter som skulle kunna förklaras med en kurva, för bevis att du mätt upp en hastighet.

Du har inte mätt upp en hastighet.

Du är intellektuellt oärlig. Enligt mig en ganska oseriös vibe att få av någon i en vetenskaplig debatt.

Jag har inte mätt upp hela jorden men jag har många gånger mätt upp att jorden inte är platt.

Och jo jag har många gånger visat på olika mätningar av kurvaturen. Att observera Polstjärnans position på himlen är en sorts mätning. En annan är att du med hjälp av din mobil kan mäta din höjd relativt en refetenselipsoid. En tredje metod är att mäta längd på skuggor på olika platser. Finns många fler exempel på mätningar i tråden.

Och jo jag har mätt upp jordens vinkelhastighet. Många, många gånger. Dagligen faktiskt.
Citera
2021-07-12, 18:33
Medlem
Citat:
... men jag är ganska säker på att anledningen till att det finns högutbildade, väldigt intelligenta plattjordare ...

En och annan välutbildad teolog finns det säkert. Men du lär inte hitta en enda välutbildad fysiker eller ingenjör som tror jorden är platt. Det går helt enkelt inte att samtidigt förkasta grundläggande fysik och studera fysik.
Citera
2021-07-12, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Båtar kan kommunicera antenn till antenn över stora avstånd. Detta hade inte varit möjligt om jorden var rund eftersom radiovågorna färdas i raka linjer.

Behövs mer bevis än så? Detsamma gäller sjöradarn

Ja det faktum att sjöradarn har en begränsad räckvidd är ett bra evidens för kurvan. Du kan tom mäta upp kurvan med hjälp av radar.
Citera
2021-07-12, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
En och annan välutbildad teolog finns det säkert. Men du lär inte hitta en enda välutbildad fysiker eller ingenjör som tror jorden är platt. Det går helt enkelt inte att samtidigt förkasta grundläggande fysik och studera fysik.

Min fysiklärare upplyste mig om platt jord så det stämmer helt enkelt inte.
Citera
2021-07-12, 19:00
Medlem
Citat:
Ja det faktum att sjöradarn har en begränsad räckvidd är ett bra evidens för kurvan. Du kan tom mäta upp kurvan med hjälp av radar.

Radarn på ett fartyg kan detektera små objekt 100 km bort, enligt globmodellen borde objekt 100 km bort dölja sig bakom 780m kurvatur. Hur känns det att vara dum? 😂
Citera
2021-07-12, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
Radarn på ett fartyg kan detektera små objekt 100 km bort, enligt globmodellen borde objekt 100 km bort dölja sig bakom 780m kurvatur. Hur känns det att vara dum? 😂
Vilken typ av radar menar du och vilken höjd sitter den på (vilket fartyg)?
Citera
2021-07-12, 19:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Kruger Dunning i arbete, eller kan du redogöra för omständigheterna? Komma med relevant länk t o m?
Citera
2021-07-12, 19:19
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Min fysiklärare upplyste mig om platt jord så det stämmer helt enkelt inte.

Nej så var det naturligtvis inte. Ljug inte redan från början nu.
Citera
2021-07-12, 19:35
Medlem
studenten777s avatar
Citat:

Sjöradarn ser längre än kurvaturen tillåter. Detta är bevis för platt jord enligt mig. Eller kröks dessa vågor på något sätt menar du?

Att den har begränsad räckvidd kan väl förklaras av naturliga störningar, luft vatten etc. som försvagar signalen?
Citera
2021-07-12, 19:39
Medlem
Citat:

Se där, nu har du ett embryo till en revolutionerande upptäckt. Nu fattas det bara att du dokumenterar dina observationer, vi väntar med spänning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in