Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Du har inte visat mig en enda mätning på jordens kurva. Eller jordens hastighet.
Du ser effekter av vad du tror är en kurva, och kallar din tolkning av effekterna för bevis att du mätt kurvan.
Du har inte mätt kurvan.
Du säger att jorden rör sig med 15 grader/h, och kallar din tolkning av det tillsammans med din tolkning av effekter som skulle kunna förklaras med en kurva, för bevis att du mätt upp en hastighet.
Du har inte mätt upp en hastighet.
Du är intellektuellt oärlig. Enligt mig en ganska oseriös vibe att få av någon i en vetenskaplig debatt.
Jag har inte mätt upp hela jorden men jag har många gånger mätt upp att jorden inte är platt.
Och jo jag har många gånger visat på olika mätningar av kurvaturen. Att observera Polstjärnans position på himlen är en sorts mätning. En annan är att du med hjälp av din mobil kan mäta din höjd relativt en refetenselipsoid. En tredje metod är att mäta längd på skuggor på olika platser. Finns många fler exempel på mätningar i tråden.
Och jo jag har mätt upp jordens vinkelhastighet. Många, många gånger. Dagligen faktiskt.