• 1
  • 2
2021-07-12, 17:10
Medlem
Nektarins avatar
Nästa vecka kommer det trilla in lite folk här, trevligt på alla möjliga sätt
Vi blir väl totalt 10-15 personer i blandade åldrar.

Ge mig era grymmaste, smidigaste, godast och enklaste maträtter!!
Det kommer vara varmt och vi vill inte bara laga mat så tänk helst inte långkok med förtiarton ingredienser och moment.
Grill kommer vara aktuellt vid några tillfällen såklart, där kan jag gärna ta emot tillbehörstips.

Jag är värdelös på att följa recept men har du någon bra länk tar jag gärna emot som inspiration.

Tack på förhand

Inser behovet av uppdatering!
De ska vara här i ca 5 dagar, frukost, lunch och middag,
Ålder 1-75 år.
Tanken är både halvfabrikat och hemlagat men med rimlig tidsåtgång, alltså ett par timmar för middag ser jag som rimligt. Vi kommer försöka turas om med matlagning.
Det jag behöver tips på är mat som är lätt att laga till många i vanligt kök med begränsade möjligheter till förberedelser då vi jobbar tills gästerna kommer.
Senast redigerad av Nektarin 2021-07-12 kl. 18:02.
Citera
2021-07-12, 17:17
Bannlyst
helgrillad gris , med potatissallad

gädda i folie på glödbädd , serveras med dillpotatis och kall öl
Citera
2021-07-12, 17:25
Medlem
TheReefs avatar
Den utsökta peka potatisgratäng och icas färdiga köttspettar
Citera
2021-07-12, 17:26
Medlem
Nektarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
helgrillad gris , med potatissallad

gädda i folie på glödbädd , serveras med dillpotatis och kall öl

Tack för ditt engagemang,
Citera
2021-07-12, 17:26
Medlem
Nektarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheReef
Den utsökta peka potatisgratäng och icas färdiga köttspettar

Är det verkligen matlagning att få ur sig det?
Citera
2021-07-12, 17:29
Medlem
TheReefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nektarin
Nej men det är det smidigaste, godaste och enklaste, precis det du efterfrågade?
Citera
2021-07-12, 17:30
Bannlyst
Citat:
Tack för ditt engagemang,

va så lite så , men man behöver veta mer om hur ni tänkt om just maten , om man ska kunna komma med någon vettigt ide som passar de flesta i samlingen , har ni tänkt att ta med nått ätbart själva till träffen , vad får det kosta , åldersspann på deltagarna , är det barnkalas eller vuxenkalas ????
Citera
2021-07-12, 17:30
Medlem
Citat:

Potatisgratäng, särskilt om gjord korrekt uppskattas av ALLA. Går att äta året runt dessutom. Mycket grädde dessutom samt tunnt skurna potatisar. Sedan typ rostbiff eller liknande. Lite grillat på det och en del alkohol. En dessert typ något fräscht och lättätet då gratängen är fet. Något med jordgubbar brukar uppskattas. Sedan stor mängd kaffe såklart.

Det är enkelt.
Citera
2021-07-12, 17:41
Medlem
Citat:
Nästa vecka kommer det trilla in lite folk här, trevligt på alla möjliga sätt
Vi blir väl totalt 10-15 personer i blandade åldrar.

Ge mig era grymmaste, smidigaste, godast och enklaste maträtter!!
Det kommer vara varmt och vi vill inte bara laga mat så tänk helst inte långkok med förtiarton ingredienser och moment.
Grill kommer vara aktuellt vid några tillfällen såklart, där kan jag gärna ta emot tillbehörstips.

Jag är värdelös på att följa recept men har du någon bra länk tar jag gärna emot som inspiration.

Tack på förhand
Är det en bjudning kan du kosta på lite bättre och finare mat.
Annars färskpotatis med tunt skuren fläskkarré.
Servera potatisen som den är eller koka den nästan färdigt i med smör och lite grillkrydda och eller grovmalen svartpeppar och lägg den på grillen i ca 5 minuter innan servering så får du ytterliggare en grilltouch till köttet. en sallad och baguette så är det succe utan att det kostar skjortan.
En kall öl eller ett bra rosé så är saken biff..
Citera
2021-07-12, 17:53
Medlem
Polackfans avatar
Jag har hemmasnickrade recept på två olika grytor som äts helst med Basmatiris. Inte vrålmycket jobb direkt men räkna med iaf 2 timmar. Funkar med både vin och öl... eller mjölk.

Den ena grytan är baserad på kassler, curry, ananas, körsbärstomater, grädde och den andra baserad på kyckling, örtbuljong, vitlök, kycklingfond, soja och grädde. Båda reds med ljus Maizenaredning.

Man kan byta ut riset mot pasta om man vill, t ex Penne, men då är det nödvändigt med riven Parmesan till.

Recepten finns i huvudet men jag ska skriva ner dom
Citera
2021-07-12, 20:00
Bannlyst
Jag brukar förespråka mat som kan lagas dagen innan och kan tillagas efteråt.

Som lasagne (eller paj) som man låter småputtra inne i ugnen medan gästerna dyker upp! Den typen av mat blir ju bara godare dagen efter.

Rött vin med lite kärvhet i smaken passar utmärkt till lasagne som tar bort lite av den feta smaken.
Senast redigerad av Bensindriven 2021-07-12 kl. 20:15.
Citera
2021-07-12, 20:22
Medlem
Tjippmunks avatar
detta tänkte jag laga imorgon. https://www.koket.se/bbq-burgare-pa-...-rodkalssallad
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in