2021-07-12, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Det framgår tydligt att du insisterar i att det är Binninges eget fel att Ebba Busch utsatte honom för förtal. I vilket fall att han förtalade sig själv vilket jag har skrivit om här: (FB) Förundersökning om grovt förtal inledd mot Ebba Busch (erkänt sig skyldig 2021-07-02)

Det är inte ovanligt i förtalsbrott att offren förväntas vara tysta vilket indikerar att mörkertalet är stort. Det kan tom, vara så att motivet till brottet är att tysta. Att du tycker att Binninge (för sitt eget bästa) skulle hållt käften när Ebba rättsvidrigt gav sig på honom är anmärkingsvärt. Dvs, Binninge gjorde saken värre när han avslöjade/anmälde att han utsatts för grovt förtal av en partiledare i Sveriges riksdag.

Att dra orättfärdig fördel av Sveriges unika offentlighetsprincip är ett tungt vägande skäl att tillämplingen (prejudikaten) av förtalslagen är tydliga med att även sanningen kan vara förtal.

Att ha olika tillämpingar med utgångspunkt från vilken uppgift som (Ebba och du för hus-tillfället) anser mest frånstötande är av lättförståeliga skäl inte görligt.
Jag har aldrig sagt att Binninge ska hålla käften, varför hittar du på sånt? Han har enligt grundlagen rätt att yttra sig fritt. Sen får han givetvis själv ta konsekvenserna, om hans pressmeddelande ökade på intresset för Ebba Busch kommentar på Facebook så kan det knappast vara hennes fel.

Du borde vid det här laget ha noterat att jag tycker att landets grundlagar är viktiga.
2021-07-12, 13:23
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Är det inte frågan om skadestånd vi diskuterar? Brottmålet grovt förtal är ju avslutat.

Jag har även för mig att Binninges advokat nämnt just ersättning för förlorad inkomst. Sedan vad den är blir ju en intressant fråga i sig.
Den straffrättsliga delen av målet mot Ebba är avslutat. Nu återstår den civilrättsliga. För du tror väl inte att Ebba kan ducka kränkningsersättning (ie kadestånd) till sitt brottsoffer genom att erkänna att hon grovt förtalar honom och godkänt ett strafföreläggande?

JB kan naturligtvis begära ersättning för vad han vill och vilket belopp han vill. Det är inte det samma sak som att han rätt till det.

Edit: Det torde vara unikt att den ena parten i ett pågående tvistemål grovt förtalar motpartens ombud uppenbarligen i syfte att skada motpartens ombud och därmed motparten. Som en följd av det grova förtalet ska ombudet inte kunnat fullfölja sitt uppdrag med följden av motparten måste byta ombud under pågående tvistemål. Det ska bli intressant att se vad Fredric Wikman kan göra av detta.
Senast redigerad av DoraF 2021-07-12 kl. 14:00.
2021-07-12, 13:24
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
JB hade ju ett pågående ärende, dvs Esbjörn, som han ansåg att han inte kunde fullfölja p.ga de uppmärksammade skriverierna från Ebba. Har han lämnat in någon kostnadsräkningför det nedlagda arbetet han gjort till tingsrätten måntro? Möjligt att han skulle kunna yrka på skadestånd för den förlorade arbetsinkomsten då han ansåg sig tvungen att avsäga sig uppdraget + kränkningen förstås.

Att han valde att avsluta sitt "uppdrag" var självvalt, eller så kanske Esb upptäckte att personen som han betalade ett fett advokatarvode till en person som helt saknade formell juridisk kompetens och därför entlediga honom? Kan det verkligen ha varit en sådan anstormning mot Ombudet så att han måste ha lämnat sitt uppdrag? Vilka är det som i så fall ligger bakom detta. Har Ebba och KD den typen av uppbackning? Det trodde jag bara V hade inom svensk politik. Massmedierna har väl heller inte gått hårt åt honom eller på något vis ifrågasatt hans legitimitet? Det är väl på sociala media som Flashback där han kan ha kritiserats och ifrågasatts, men detta är ju bara ett forum för privatpersoner och har inte samma genomslagskraft som ett etablerat massmedium har.

Det vore rätt intressant att få veta vilken formell kompetens ombudet har. Han han en juristutbildning eller är han autodidakt så att säga? Självklart även intressant att få veta om han delgav Esb med information om att han inte var behörig om så var fallet.

Det vore även intressant att få veta hur mycket arvodet per timme var och hur många timmar som fakturerades. Om detta ungefär motsvarar vad som är normal tidsåtgång för det arbete som har nedlagts. Även intressant om resorna från ombudets hemstad har fakturerarts.

Är det som några härinnne kanske misstänker, att han saknar juristutbildning men tagit ut ett arvode i advokatstorlek för sina "tjänster", ska inte detta då betraktas som rent lurendrejeri? (om han inte informerat sin klient om detta förhållandet).

Självklart blir det ersättning för den kränkning som han ska ha utsatts för, men när det gäller skadestånd för ekonomisk skada ska bli intressant att se hur rätten resonerar.
2021-07-12, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Den straffrättsliga delen av målet mot Ebba är avslutat. Nu återstår den civilrättsliga. För du tror väl inte att Ebba kan ducka kränkningsersättning (ie kadestånd) till sitt brottsoffer genom att erkänna att hon grovt förtalar honom och godkänt ett strafföreläggande?

JB kan naturligtvis begära ersättning för vad han vill och vilket belopp han vill. Det är inte det samma sak som att han rätt till det.
Det är ungefär vad jag sagt. Tror du nåt annat får du läsa igen utan att förväxla mig med nån annan.

Finns väl inget intresse i att Hitta på idiotiska fantasisummor utan mer vad som kan bedömas rimligt. Eller hur?
Finns väl ingen som föreslår tex 20 miljoner bara som taget ur luften.
2021-07-12, 13:47
Medlem
DeValeras avatar
Här finns lite rättsfall, hur mycket skadestånd som kränkningsdelen har landat på:

https://referatsamling.brottsoffermyndigheten.se/referat/grovt-fortal/

Det högsta beloppet här var ett fall där en tidigare partner sände sexfilmer med sitt ex till porrsajter. Där landade skadeståndet på 70000. I de flesta fall som finns medtagna här handlar det dock om lägre belopp, runt 15000-30000 kronor.

Lite allmänt om kränkningsdelen:

https://referatsamling.brottsoffermyndigheten.se/ersattning-for-krankning/

Vad mera man kan begära ersättning för:

https://www.brottsoffermyndigheten.se/sok-ersattning/skadestand/vad-ska-jag-begara-i-skadestand/
2021-07-12, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag har aldrig sagt att Binninge ska hålla käften, varför hittar du på sånt? Han har enligt grundlagen rätt att yttra sig fritt. Sen får han givetvis själv ta konsekvenserna, om hans pressmeddelande ökade på intresset för Ebba Busch kommentar på Facebook så kan det knappast vara hennes fel.

Du borde vid det här laget ha noterat att jag tycker att landets grundlagar är viktiga.
Men inte så viktiga än att du anser det rätt att missbruka offentlighetsprincipen och bryta mot grundlagen?

Det är väl ditt sämre jag som påstod detta kl 10:47:

Jag anser inte att det är något brott att referera till en dom som med stöd av grundlagen är offentlig.
(FB) Förundersökning om grovt förtal inledd mot Ebba Busch (erkänt sig skyldig 2021-07-02)

Kommer osökt att tänka på denna artikel avseende dig och Ebba Busch vårdslöshet med all annan sanning än att Binninge dömts för brott.

Ebba Busch jobbar hårt på att bli Sveriges svar på Donald Trump verkar det som. Det vill säga sätta sig över rättssystemet, förvirra begreppen, förvränga verkligheten och, om påkommen, göra en taktisk reträtt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/weydVP/busch-jobbar-pa-att-bli-sveriges-trump
2021-07-12, 13:53
Medlem
pansarbrittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Det har inte varit någon rättegång och Ebba har inte ljugit om något, särskilt inte i förtalsmålet, allt hon skrev var sanning. Grisen binninge är en dömd pedofil, dömd för försök till våldtäkt på barn, också dömd för barnmisshandel, ren tortyr med på spisplatta uppvärmt kniv, han är också dömd för kvinnofridsbrott och skadegörelse. Det Ebba skrev var en direkt underdrift, men likväl sanning, hon kunde tagit i mycket mer och det hade fortfarande varit sant.

De som ljugit inför domstol är Esbjörn och grisen, det förekommer massvis med lögner såväl som förtal i deras inlagor till tingsrätten.

Jag snackar om att hon erkände brott i rättegång och gick med på att betala böter, men sedan i intervju höll vid att hon var oskyldig och gjorde det enklaste för sig själv, då det tog så mycket av hennes tid.
2021-07-12, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pansarbritta
Jag snackar om att hon erkände brott i rättegång och gick med på att betala böter, men sedan i intervju höll vid att hon var oskyldig och gjorde det enklaste för sig själv, då det tog så mycket av hennes tid.

Det har inte varit någon rättegång och Ebba har inte ljugit om något, särskilt inte i förtalsmålet, allt hon skrev var sanning.
2021-07-12, 14:14
Medlem
Ankan-mannens avatar
Förstår ändå att KD vill behålla Bush, Skyttedal och Adaktusson är rostigare knivar i lådan än Ebba.
2021-07-12, 14:23
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Visst finns det grövre straff och folk som begått grövre brottslighet. Tex för mord, grov misshandel och rån. Där står sig Ebbas kriminalitet slätt. Å andra sidan har vi ingen i riksdagen som begått lika grov brottslighet som Ebba.

Tveksamt. Ebbas brottslighet får räknas som grövre i jämförelse med det i sammanhanget närmaste förseelserna som du nämner.

Ygemans brott, olaga intrång har idag samma straffvärde. Lägg därtill att Ygeman dömdes att betala skadestånd till hantverkarna som han sket i att betala hyra till och som han dessutom förstörde deras fastighet. Lägg därtill att riksdagen tvingades att avsätta Ygeman som statsråd då han utgjorde en fara för nationens säkerhet. Men förstås, att Ebba råkade nämna att en man hade en dom på sig är så mycket allvarligare än nationens säkerhet, trafiksäkerheten vid Bromma flygplats och att tre knegare blev helt ruinerade.
2021-07-12, 14:44
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Tveksamt. Ebbas brottslighet får räknas som grövre i jämförelse med det i sammanhanget närmaste förseelserna som du nämner.

Ygemans brott, olaga intrång har idag samma straffvärde. Lägg därtill att Ygeman dömdes att betala skadestånd till hantverkarna som han sket i att betala hyra till och som han dessutom förstörde deras fastighet. Lägg därtill att riksdagen tvingades att avsätta Ygeman som statsråd då han utgjorde en fara för nationens säkerhet. Men förstås, att Ebba råkade nämna att en man hade en dom på sig är så mycket allvarligare än nationens säkerhet, trafiksäkerheten vid Bromma flygplats och att tre knegare blev helt ruinerade.

Fara för nationens säkerhet känns ju rätt bagatellartat jämfört med att kalla en spade för en spade🙄
2021-07-12, 15:33
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pansarbritta
Nästan. Målet gick inte till åtal och rättegång utan det blev ett strafföreläggande för Ebbas del. I sak gör det ingen skillnad eftersom ett strafföreläggande gäller som dom. Men det viktigaste är ju att Ebba erkänt brott och att straffet blev villkorlig dom och böter, precis som du säger.

Och inte att förglömma: Ebba återfinns I Belastningsregistret för lång tid tillbaka tillsammans med andra brottslingar.
Senast redigerad av DoraF 2021-07-12 kl. 15:39.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in