2021-07-12, 12:53
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Och ändå har han haft fel i det mesta, det är verkligen imponerande. Du blev lite stött alltså. Jag hoppas verkligen att du gör som din idol säger och springer och vaccinerar dig omedelbart, annars är du en hycklare av rang. Angående vaccinet har han i alla fall rätt, men det är inte hans förtjänst att vi har det, Trump ska ha den äran.
Precis: jag väljer att vara som du och plocka fritt bland vad som ska vara rena axiom. Vaccinets onödighet mot en mild förkylning som vi givetvis bör bygga upp naturligt motstånd mot är just en sådan sak.

Är man 85-plussare däremot bör man nog vaccinera sig, kan jag tycka. Då gör det inte så mycket om man blir steril, impotent eller får andra genetiska defekter som kan manifestera sig längre ner i blodslinjen.
Citera
2021-07-12, 12:53
Medlem
korrektamund0s avatar
Är det förresten någon som vet hur det kommer sig att de testar så många personer i Danmark? Vad gör de där för att hinna med att testa och att få så många att vilja testa sig? De testar typ mest i hela världen.
Citera
2021-07-12, 12:54
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Pfizers intäkter ökade 42% under q1 2021 och på tre månader drog vaccinet in 3,5 miljarder dollar enbart på att sälja vaccin. De förutspås dra in ca 30 miljarder dollar på vaccinet 2021. Moderna förutspås landa på 20 miljarder dollar. Det här är bara början. Sveriges vårdbudget och försvarsbudget ligger på ca 8 miljarder dollar vardera, som jämförelse.

De har dessutom gjort en hel värld beroende av deras vaccin och de vet att mutationerna kommer fortsätta. De flesta investerare hoppas på det. De räknar med en årlig boost.

https://www.msn.com/en-us/money/savingandinvesting/6-months-into-mass-covid-19-vaccinations-heres-how-pfizer-and-moderna-are-faring/ar-AALQceI
Fast det var ju inte svar på frågan,
Hur mycket tjänar jordens alla läkemedelsbolag och hur mycket ökar vinsten från covidvaccin?

Sedan är det klart att de bolag som fått fram fungerande vaccin tjänar pengar, men det är också väldigt många bolag som inte har lyckats.

Fortfarande är det fantastiskt att läkemedelsbolagen lurat resten av jordens forskare, regeringar jorden över och även FoHM.
Citera
2021-07-12, 12:55
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ja vi får väl se vad som händer nu med deltan. Förhoppningsvis fungerar vaccinerna och vi får en lugn höst. Skulle det gå illa så kanske Tegnell tar i med hårdhandskarna mot sina telningar, skulle vara intressant att få höra tongångarna då.
Ja, sannolikt ska vi väl få en betydligt lugnare höst denna gång än förra, men det återstår att se. Jag tror nog vi som vaccinerat oss kan ta det lugnt.
Citera
2021-07-12, 12:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Både Norge och Finland har nu tydligen fler smittade per capita än vad Sverige har.

När ska de Tegnellhatande Norgerunkarna be om ursäkt?

Jag är själv inget stort Tegnellfan, men uppenbarligen begriper han mer än de hjärndöda och självgoda hobbyepidemiologerna som förpestat denna tråd de senaste 18 månaderna. "Åh men han har haft fel i allt!!! " So what? Han har ändå bevisligen GJORT rätt. Men ni lockdownidioter begriper väl inte skillnaden.

För övrigt roligt med alla dessa stolpskott som anklagar Tegnell för att ha gissat fel, när de själva suttit härinne och förutspått domedagsscenarior på daglig basis

"Om två veckor blir det katastrof" är ju lite av en mem vid det här laget. Trådens catchphrase.

Tegnell har ju haft FEL I ALLT! Smittan skulle inte komma hit, det skulle inte bli så farligt. De sjuka skulle kunna isoleras och smittspåras. När väl samhällssmittan var ett faktum skulle de äldre skyddas. Resultatet vet vi. Smittan har härjat helt fritt på i princip vartenda äldreboende från Ystad till Haparanda. FHM visste om att det aldrig skulle gå att skydda de äldre när man släppte samhällssmittan lös. Tegnell trodde aldrig på någon andra våg (officiellt), trots att nästan alla andra inkl undertecknad förstod att vi skulle få en andra våg, då antikroppstesterna visade på bara 10-15%. Man gjorde om misstagen gång på gång. Nu är jag rädd att man kommer göra om misstagen igen under hösten. Tillräckligt många kommer inte vara fullvaccinerade för att Deltan ska kunna stoppas. Sedan verkar det heller inte finnas någon strategi för hur en tredje dos ska kunna administreras. En tredje uppdaterad dos av vaccin som möter mutationerna. Det känns som både regeringen och Folkhälsomyndigheten gått på semester, samtidigt som risken inför hösten kryper allt närmare.
Citera
2021-07-12, 12:57
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Är det förresten någon som vet hur det kommer sig att de testar så många personer i Danmark? Vad gör de där för att hinna med att testa och att få så många att vilja testa sig? De testar typ mest i hela världen.

Antagligen för att de litar på deras Regering.

I Sverige så tror man nuvarande Regering är som Gud själv eller så har man extremt misstroende. Vilket man förstår med tanke på Löfven har satt hela landet i kaos innan Corona, och med Corona så kom det mer lögner osv. Vi glömmer aldrig när Socialstyrelsen skickade ut riktlinjer att man skulle ge äldre palliativ vård samtidigt som Älvsjömässan stod tom.

Lägg till Tegnell som har ljugit, haft fel om allt och har hjärntvättad en stor del av den svenska befolkningen med att det är som - en vanlig förkylning -.
Citera
2021-07-12, 12:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Precis: jag väljer att vara som du och plocka fritt bland vad som ska vara rena axiom. Vaccinets onödighet mot en mild förkylning som vi givetvis bör bygga upp naturligt motstånd mot är just en sådan sak.

Är man 85-plussare däremot bör man nog vaccinera sig, kan jag tycka. Då gör det inte så mycket om man blir steril, impotent eller får andra genetiska defekter som kan manifestera sig längre ner i blodslinjen.

Är man säker på att man klarar sig från smittan kan man resonera som du. Om man inte vill att corona-viruset ska käka upp hjärnceller, orsaka förändringar på hjärta, lungor m.m. ja, då ska man nog hålla sig undan om man inte vaccinerat sig.
Citera
2021-07-12, 12:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras

Så du lyssnar inte ens på vad din egen idol som du framhävde säger? Cherrypicking verkar vara antivaxxernas modus operandi.

Kineserna varnade tidigt för att infektion med sars-cov2 kunde påverka den manliga reporoduktionsapparaten, är du rädd för det bör du undvika att smittas. Jag är fullvaccinerad och potensen är det inget fel på, men det är klart det är ju bara en anekdot så jag ljuger antagligen.
Citera
2021-07-12, 13:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jag förstår inte att folk inte förstår att all rapportering kring smittspridningen är falsk, eller åtminstone alldeles skev, förvanskad och/eller värdelös. Du kan inte dra några säkra slutsatser kring dessa då det baseras på folk som redan känner av symptom som mer ofta går och testar sig och detta snedvrider självklart resultatet och det kan då verka som om fler är smittade än vad det verkliga antalet egentligen skulle anslå. Enda sättet, och detta är inte möjligt, vore om hela (eller en stor del av) befolkningen testade sig, med jämna mellanrum. Som det är nu får vi enkom brottstycken av verkligheten. Att sedan testerna verkar vara totalt otillförlitliga, gör inte saken bättre och ingen idé att fortsätta lägga ner pengar på denna chimär.
Ytterligare ett felsteg från FoHM och regeringen tyvärr.
Citera
Medlem
GeleZachas avatar
Nu kallar regeringen till pressträff om avvecklingen om restriktionerna kl 15.00. FHM medverkar också. Nu får vi hoppas och be för att de tidigarelägger avvecklandet!
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Antagligen för att de litar på deras Regering.

I Sverige så tror man nuvarande Regering är som Gud själv eller så har man extremt misstroende. Vilket man förstår med tanke på Löfven har satt hela landet i kaos innan Corona, och med Corona så kom det mer lögner osv. Vi glömmer aldrig när Socialstyrelsen skickade ut riktlinjer att man skulle ge äldre palliativ vård samtidigt som Älvsjömässan stod tom.

Lägg till Tegnell som har ljugit, haft fel om allt och har hjärntvättad en stor del av den svenska befolkningen med att det är som - en vanlig förkylning -.

Det var verkligen galet hur man hanterade situationen. Skäms för att säga det, men det är även så att mitt minne börjar blekna, men just det där med palliativ vård samtidigt som FHM basunerade ut att vårdplatser stod tomma och att läget var under kontroll borde onekligen granskas. Ansvariga borde ställas till svars.
Citera
2021-07-12, 13:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det blir lite lustigt när vaccinmotståndarna kritiserar Fredrik Elgh för att han vill ligga lite före samtidigt som de hyllar Tegnell - som gillar vaccin och uppmanar till vaccinering. Syntax error!

Jag kritiserar Elgh för att han är så insnöad på virologi att han glömmer bort världen utanför. Det hade inte blivit en vacker värld om han fått fria tyglar.

Det enda tester som behövs är på avloppsvattnet, nu när vården inte är belastad längre. Och där ser vi att börjar närma sig noll i sthlm. Bra så!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in