2021-07-12, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Ungefär så, det är förstås så att det bäst utbildade och erfarna inom området ALLTID har fel. Det är det gängse sättet att resonera på FB bland vaccinmotståndarna.

Om man gräver lite kan man hitta mängder med läkare som också är kritiska mot lockdowns och massvaccinering. Dessvärre får de ingen plats i media då det är alldeles för mycket politik på spel. Men det känns ganska irrelevant att leta fram hundra artiklar var som påstår motsatsen. Kan vi istället titta på statistiken som speglar verkligheten och tänka själva? Eller ska du bara repetera aftonbladets artiklar som en papegoja? Bara för att de pratat med en utvald läkare.
Citera
2021-07-12, 12:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Bra fråga, det har jag faktiskt inte funderat på. Man skulle ju kunna skicka ut antigentest till alla medborgare och be dem testa sig. Det är ju inte hundra, men skulle säkert hitta en del. Att polisen ska göra det är nog ingen bra idé.
Det är nog bättre att göra ett mindre och representativt urval, men risken är nog att detta urval blir ganska stort.

Helt utan att ha funderat jättemycket på det kan man grovt tänka sig att det behövs 1 000 väl valda representativa personer i varje kommun, dvs 300 000 prover.
Citera
2021-07-12, 12:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Fast det är inte konstigt i sig. De väljer självklart det som för tillfället passar deras syften bäst... Frågan är vad de är mest rädda för?

Ja vi får väl se vad som händer nu med deltan. Förhoppningsvis fungerar vaccinerna och vi får en lugn höst. Skulle det gå illa så kanske Tegnell tar i med hårdhandskarna mot sina telningar, skulle vara intressant att få höra tongångarna då.
Citera
2021-07-12, 12:38
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Om man gräver lite kan man hitta mängder med läkare som också är kritiska mot lockdowns och massvaccinering. Dessvärre får de ingen plats i media då det är alldeles för mycket politik på spel. Men det känns ganska irrelevant att leta fram hundra artiklar var som påstår motsatsen. Kan vi istället titta på statistiken som speglar verkligheten och tänka själva? Eller ska du bara repetera aftonbladets artiklar som en papegoja? Bara för att de pratat med en utvald läkare.
Har jag citerat Aftonbladet en enda gång på Flashback så bjuder jag på en öl!

Vad är det just du vill diskutera då?
Citera
2021-07-12, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Tack, grafen visar att Danmark testar mycket mer - men det skulle man ju göra om man hade fler med symtom som behövde testas också, så det säger inte så mycket. Det som är mer intressant är andelen positiva test eller antal test per konstaterat fall och här ser man tydligt att Danmark har som strategi att testa mycket och då ser det ju ofördelaktig ut för Danmark i jämförelse. Sedan finns det olika typer av test som är olika tillförlitliga. Så det kan vara svårt att jämföra antal fall.

Kanske mer relevant är att titta på antal nyinlagda på sjukhus och då har Danmark fler än Norge och Island (Sverige och Finland är inte med)
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-06-12..latest&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Me tric=Hospital+admissions&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~NOR~FIN~DNK~ISL

Eller antal nyanlagda på IVA och då leder Sverige över Norge (de andra är inte med)
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-06-12..latest&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Me tric=ICU+admissions&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~NOR~FIN~DNK~ISL

Eller antal döda per dag och då leder Sverige klart över de andra länderna!
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-06-12..latest&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Me tric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~NOR~FIN~DNK~ISL

Så Sverige verkar fortfarande vara sämst och jag ber om ursäkt till våra Danska edit: Nordiska vänner!
Sverige har 4-5 gange så høj positivprocent ,svinger mellem 2,5- 3,0%.
Danmark søndag 11/7 ->
0,62 procent af det seneste døgns pcr-test har været positive, viser tal fra Statens Serum Institut.

https://www.berlingske.dk/nyheder/yderligere-609-bekraeftet-smittet-med-corona
Citera
2021-07-12, 12:42
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
För Tegnell är en charlatan, han har inte haft ett enda rätt under hela den här pandemin. Allt han gjort har varit för sent och för långsamt. Tegnell var dessutom hjärnan bakom pandemrixfiaskot, vi som varit med ett tag vet ju det och att han fått sitta kvar är obegripligt.

Edit:
Har du inte läst mailen han har skickat till Gisecke om flockimmunitet, det låter som en treåring som frågar sin pappa något.
Men nu är det ju så att Anders Tegnell är läkare och epidemiolog med en imponerande meritlista, det är inte du. Case closed!
Citera
2021-07-12, 12:43
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Jag förstår inte att folk inte förstår att all rapportering kring smittspridningen är falsk, eller åtminstone alldeles skev, förvanskad och/eller värdelös. Du kan inte dra några säkra slutsatser kring dessa då det baseras på folk som redan känner av symptom som mer ofta går och testar sig och detta snedvrider självklart resultatet och det kan då verka som om fler är smittade än vad det verkliga antalet egentligen skulle anslå. Enda sättet, och detta är inte möjligt, vore om hela (eller en stor del av) befolkningen testade sig, med jämna mellanrum. Som det är nu får vi enkom brottstycken av verkligheten. Att sedan testerna verkar vara totalt otillförlitliga, gör inte saken bättre och ingen idé att fortsätta lägga ner pengar på denna chimär.
Citera
2021-07-12, 12:44
Medlem
hardusettminapas avatar
Både Norge och Finland har nu tydligen fler smittade per capita än vad Sverige har.

När ska de Tegnellhatande Norgerunkarna be om ursäkt?

Jag är själv inget stort Tegnellfan, men uppenbarligen begriper han mer än de hjärndöda och självgoda hobbyepidemiologerna som förpestat denna tråd de senaste 18 månaderna. "Åh men han har haft fel i allt!!! " So what? Han har ändå bevisligen GJORT rätt. Men ni lockdownidioter begriper väl inte skillnaden.

För övrigt roligt med alla dessa stolpskott som anklagar Tegnell för att ha gissat fel, när de själva suttit härinne och förutspått domedagsscenarior på daglig basis

"Om två veckor blir det katastrof" är ju lite av en mem vid det här laget. Trådens catchphrase.
Citera
2021-07-12, 12:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är nog bättre att göra ett mindre och representativt urval, men risken är nog att detta urval blir ganska stort.

Helt utan att ha funderat jättemycket på det kan man grovt tänka sig att det behövs 1 000 väl valda representativa personer i varje kommun, dvs 300 000 prover.

Jag överlämnar det till statistikerna men med tanke på att Danmark gör 120000 test om dagen så borde det gå. Men apan och kurt-sune ska hämtas av polis och tvångstestas i alla kroppsöppningar för alla sjukdomar som finns, vem vet vad de bär på? Lika bra att göra leverbiopsi också då verkar springa på krogen jämt, en lång och utdragen rektoskopi vore också på sin plats! Därefter en grundlig psykiatrisk undersökning.
Citera
2021-07-12, 12:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Men nu är det ju så att Anders Tegnell är läkare och epidemiolog med en imponerande meritlista, det är inte du. Case closed!

Och ändå har han haft fel i det mesta, det är verkligen imponerande. Du blev lite stött alltså. Jag hoppas verkligen att du gör som din idol säger och springer och vaccinerar dig omedelbart, annars är du en hycklare av rang. Angående vaccinet har han i alla fall rätt, men det är inte hans förtjänst att vi har det, Trump ska ha den äran.
Citera
2021-07-12, 12:48
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Både Norge och Finland har nu tydligen fler smittade per capita än vad Sverige har.

När ska de Tegnellhatande Norgerunkarna be om ursäkt?

Jag är själv inget stort Tegnellfan, men uppenbarligen begriper han mer än de hjärndöda och självgoda hobbyepidemiologerna som förpestat denna tråd de senaste 18 månaderna. "Åh men han har haft fel i allt!!! " So what? Han har ändå bevisligen GJORT rätt. Men ni lockdownidioter begriper väl inte skillnaden.

För övrigt roligt med alla dessa stolpskott som anklagar Tegnell för att ha gissat fel, när de själva suttit härinne och förutspått domedagsscenarior på daglig basis

"Om två veckor blir det katastrof" är ju lite av en mem vid det här laget. Trådens catchphrase.

Din bristande intelligens består av att du antar att alla ska argumentera emot dina hjärnspöken och fördomar.

Det är typiska sådana som dig som letar efter minsta lilla sak som stödjer din tes och sedan drar på som en ångvält. Jag postade lite av din historik i denna tråd och du fortsätter som inget har hänt

1: Det är sommar
2: Sverige testar mindre än Norge
3: Norge vaccinerar också

Citera en enda person som har argumenterat att "om två veckor smäller det.".

En enda, tack!
Citera
2021-07-12, 12:49
Medlem
Citat:
Har jag citerat Aftonbladet en enda gång på Flashback så bjuder jag på en öl!

Vad är det just du vill diskutera då?

Okej ursäkta, låt mig omformulera mig — MSM-kompatibla artiklar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in