2021-07-12, 12:36
Moderator
pbos avatar
Jag är man, men stötte på några manliga barnmorskor i samband med att jag blev pappa. Mina barns mamma verkar tyckt det var ok, men oklart vad hon hade tyckt under förlossningen, men min reaktion då och nu är att det är ett konstigt yrkesval. Framförallt eftersom en man inte kan ha personlig erfarenhet av graviditet och födsel. Barnmorska borde ingen vara som inte själv varit gravid.
Citera
2021-07-13, 04:06
Bannlyst
Det var en ung manlig barnmorska som tog emot barnet under min förlossning. Han var student men jag upplevde honom om duktig. Spelar ingen roll om det är en manlig eller kvinnlig BM. De ska veta vad de gör bara.
Citera
2021-07-13, 07:48
Medlem
Den viktigaste frågan är väl varför du vill bli barnmorska. Vad är det med yrket som lockar dig? Om du har ett innerligt intresse för yrket och är väl påläst, har en bra yrkesteknisk färdighet och håller dig ajour med forskning så kommer du säkert bli en uppskattad barnmorska om än en manlig sådan.
Citera
2021-07-13, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArsKar
Hej!
Ville bara veta vad folk har för åsikter om en man blir barnmorska. Skulle ni kvinnor vara bekväma med att gå till en barnmorska som är man? Hur vanligt är det ens att män blir barnmorskor?

Är det verkligen så dåligt betald som framtid.se och andra sidor påstår? ( 32k - 38k), Kan man inte få mer? Säg gärna era löner om ni är barnmorskor.😅
Har man bra möjligheter till att jobba internationellt?

Problemet är väl att det är så många invandrare, speciellt från muslimska länder och dyker du bara upp sådär hos något muslimskt fruntimmer, så kommer du garanterat få problem med hennes man.
Att ha ett arbete där man verkligen ska behöva fundera på exakt alla för att det inte ska bli problem med gubben eller tjocka släkten, känns i mitt tycke inte som något bra eller roligt yrkesval.
Citera
2022-05-29, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
...min reaktion då och nu är att det är ett konstigt yrkesval. Framförallt eftersom en man inte kan ha personlig erfarenhet av graviditet och födsel. Barnmorska borde ingen vara som inte själv varit gravid.

Ganska naivt att tänka så. Isf får vi avskeda 10% av barnmorskorna, eftersom så många el kanske upp till 15% inte själva varit gravida.

Och när vi ändå håller på, kanske vi ska göra oss av med alla sjuksköterskor inom onkologivården som inte själva haft cancer. Och 100% av de sjuksköterskorna som jobbar med palliativ vård. Ja för ingen av dom lär ha varit palliativ patient...

Om man är en bra barnmorska eller ej har inget att göra med huruvida man själv burit fram ett barn eller ej. Det handlar till stor del om empatisk förmåga. Jag vet om en barnmorska som själv fött flera barn - hon är fruktansvärd.... både som vårdgivare och kollega. Hon saknar empatisk förmåga.

Till TS som är nyfiken på barnmorskeyrket vill jag säga att det är ett fantastiskt roligt och meningsfullt yrke! Du behövs, och jag har jobbat med 3 manliga barnmorskor. De är alla duktiga och omtyckta av både patienter och kollegor. Det finns ett fåtal patienter som vägrar manlig barnmorska, men de är ytterst få.
Citera
2022-05-29, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stuuuudent
Jag som kvinna hade nog inte velat ha en manlig barnmorska (under en graviditet om vi snackar de). Vägrade gå på ett läkarbesök på gyn där läkaren var manlig. Men alla är kanske inte så.
Själva ordet barnmorska är ju feminint och om jag mött en MAN när jag kom till MVC för första gången så hade jag blivit förstummad. Antagligen bett om att få komma till en kvinna!? Läkaren som sydde ihop mig efter sugklockan var en man och det hade jag inga problem med.....men BARNMORSKAN! Självklart är det en kvinna.
Citera
2022-05-29, 22:34
Medlem
Bizmarcks avatar
Minns att det var en yngre grabb (student) med som assisterande på frugans ena förlossning. Han var bra.
Citera
2022-05-29, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Själva ordet barnmorska är ju feminint och om jag mött en MAN när jag kom till MVC för första gången så hade jag blivit förstummad. Antagligen bett om att få komma till en kvinna!? Läkaren som sydde ihop mig efter sugklockan var en man och det hade jag inga problem med.....men BARNMORSKAN! Självklart är det en kvinna.
Jag har fött tre barn och ett av dem "togs emot" av en manlig barnmorska. Det var min bästa förlossning.
Citera
2022-05-29, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extendedhuman
Jag har fött tre barn och ett av dem "togs emot" av en manlig barnmorska. Det var min bästa förlossning.
Men så härligt. OCH så konstigt att en man kallar sig barnmorska! Hade jag en son som var "barnmorska" så skulle jag säga att han jobbar på kvinnokliniken.
Citera
2022-05-29, 22:54
Medlem
Citat:
Men så härligt. OCH så konstigt att en man kallar sig barnmorska! Hade jag en son som var "barnmorska" så skulle jag säga att han jobbar på kvinnokliniken.
Män som är sjuksköterskor då?
Citera
2022-05-29, 23:01
Medlem
Som alltid hänger det på personens kvaliteter, inte könet. En person som ger otroligt bra stöd, verkar klok och visar sig kompetent så skiter jag i vilket kön det är. Oavsett verksamhet vi pratar om.
Citera
2022-05-29, 23:10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Tjaa, vad ska de ha för yrkestitel då? Barnfarska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in