Citat:
Ursprungligen postat av
pbo
...min reaktion d och nu r att det r ett konstigt yrkesval. Framfrallt eftersom en man inte kan ha personlig erfarenhet av graviditet och fdsel. Barnmorska borde ingen vara som inte sjlv varit gravid.
Ganska naivt att tnka s. Isf fr vi avskeda 10% av barnmorskorna, eftersom s mnga el kanske upp till 15% inte sjlva varit gravida.
Och nr vi nd hller p, kanske vi ska gra oss av med alla sjukskterskor inom onkologivrden som inte sjlva haft cancer. Och 100% av de sjukskterskorna som jobbar med palliativ vrd. Ja fr ingen av dom lr ha varit palliativ patient...
Om man r en bra barnmorska eller ej har inget att gra med huruvida man sjlv burit fram ett barn eller ej. Det handlar till stor del om empatisk frmga. Jag vet om en barnmorska som sjlv ftt flera barn - hon r fruktansvrd.... bde som vrdgivare och kollega. Hon saknar empatisk frmga.
Till TS som r nyfiken p barnmorskeyrket vill jag sga att det r ett fantastiskt roligt och meningsfullt yrke! Du behvs, och jag har jobbat med 3 manliga barnmorskor. De r alla duktiga och omtyckta av bde patienter och kollegor. Det finns ett ftal patienter som vgrar manlig barnmorska, men de r ytterst f.