2021-07-12, 12:36
Moderator
pbos avatar
Jag r man, men sttte p ngra manliga barnmorskor i samband med att jag blev pappa. Mina barns mamma verkar tyckt det var ok, men oklart vad hon hade tyckt under frlossningen, men min reaktion d och nu r att det r ett konstigt yrkesval. Framfrallt eftersom en man inte kan ha personlig erfarenhet av graviditet och fdsel. Barnmorska borde ingen vara som inte sjlv varit gravid.
Citera
2021-07-13, 04:06
Bannlyst
Det var en ung manlig barnmorska som tog emot barnet under min frlossning. Han var student men jag upplevde honom om duktig. Spelar ingen roll om det r en manlig eller kvinnlig BM. De ska veta vad de gr bara.
Citera
2021-07-13, 07:48
Medlem
Den viktigaste frgan r vl varfr du vill bli barnmorska. Vad r det med yrket som lockar dig? Om du har ett innerligt intresse fr yrket och r vl plst, har en bra yrkesteknisk frdighet och hller dig ajour med forskning s kommer du skert bli en uppskattad barnmorska om n en manlig sdan.
Citera
2021-07-13, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArsKar
Hej!
Ville bara veta vad folk har fr sikter om en man blir barnmorska. Skulle ni kvinnor vara bekvma med att g till en barnmorska som r man? Hur vanligt r det ens att mn blir barnmorskor?

r det verkligen s dligt betald som framtid.se och andra sidor pstr? ( 32k - 38k), Kan man inte f mer? Sg grna era lner om ni r barnmorskor.😅
Har man bra mjligheter till att jobba internationellt?

Problemet r vl att det r s mnga invandrare, speciellt frn muslimska lnder och dyker du bara upp sdr hos ngot muslimskt fruntimmer, s kommer du garanterat f problem med hennes man.
Att ha ett arbete dr man verkligen ska behva fundera p exakt alla fr att det inte ska bli problem med gubben eller tjocka slkten, knns i mitt tycke inte som ngot bra eller roligt yrkesval.
Citera
2022-05-29, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
...min reaktion d och nu r att det r ett konstigt yrkesval. Framfrallt eftersom en man inte kan ha personlig erfarenhet av graviditet och fdsel. Barnmorska borde ingen vara som inte sjlv varit gravid.

Ganska naivt att tnka s. Isf fr vi avskeda 10% av barnmorskorna, eftersom s mnga el kanske upp till 15% inte sjlva varit gravida.

Och nr vi nd hller p, kanske vi ska gra oss av med alla sjukskterskor inom onkologivrden som inte sjlva haft cancer. Och 100% av de sjukskterskorna som jobbar med palliativ vrd. Ja fr ingen av dom lr ha varit palliativ patient...

Om man r en bra barnmorska eller ej har inget att gra med huruvida man sjlv burit fram ett barn eller ej. Det handlar till stor del om empatisk frmga. Jag vet om en barnmorska som sjlv ftt flera barn - hon r fruktansvrd.... bde som vrdgivare och kollega. Hon saknar empatisk frmga.

Till TS som r nyfiken p barnmorskeyrket vill jag sga att det r ett fantastiskt roligt och meningsfullt yrke! Du behvs, och jag har jobbat med 3 manliga barnmorskor. De r alla duktiga och omtyckta av bde patienter och kollegor. Det finns ett ftal patienter som vgrar manlig barnmorska, men de r ytterst f.
Citera
2022-05-29, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stuuuudent
Jag som kvinna hade nog inte velat ha en manlig barnmorska (under en graviditet om vi snackar de). Vgrade g p ett lkarbesk p gyn dr lkaren var manlig. Men alla r kanske inte s.
Sjlva ordet barnmorska r ju feminint och om jag mtt en MAN nr jag kom till MVC fr frsta gngen s hade jag blivit frstummad. Antagligen bett om att f komma till en kvinna!? Lkaren som sydde ihop mig efter sugklockan var en man och det hade jag inga problem med.....men BARNMORSKAN! Sjlvklart r det en kvinna.
Citera
2022-05-29, 22:34
Medlem
Bizmarcks avatar
Minns att det var en yngre grabb (student) med som assisterande p frugans ena frlossning. Han var bra.
Citera
2022-05-29, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Sjlva ordet barnmorska r ju feminint och om jag mtt en MAN nr jag kom till MVC fr frsta gngen s hade jag blivit frstummad. Antagligen bett om att f komma till en kvinna!? Lkaren som sydde ihop mig efter sugklockan var en man och det hade jag inga problem med.....men BARNMORSKAN! Sjlvklart r det en kvinna.
Jag har ftt tre barn och ett av dem "togs emot" av en manlig barnmorska. Det var min bsta frlossning.
Citera
2022-05-29, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extendedhuman
Jag har ftt tre barn och ett av dem "togs emot" av en manlig barnmorska. Det var min bsta frlossning.
Men s hrligt. OCH s konstigt att en man kallar sig barnmorska! Hade jag en son som var "barnmorska" s skulle jag sga att han jobbar p kvinnokliniken.
Citera
2022-05-29, 22:54
Medlem
Citat:
Men s hrligt. OCH s konstigt att en man kallar sig barnmorska! Hade jag en son som var "barnmorska" s skulle jag sga att han jobbar p kvinnokliniken.
Mn som r sjukskterskor d?
Citera
2022-05-29, 23:01
Medlem
Som alltid hnger det p personens kvaliteter, inte knet. En person som ger otroligt bra std, verkar klok och visar sig kompetent s skiter jag i vilket kn det r. Oavsett verksamhet vi pratar om.
Citera
2022-05-29, 23:10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Tjaa, vad ska de ha fr yrkestitel d? Barnfarska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in