Citat:
Ursprungligen postat av
pbo
...min reaktion då och nu är att det är ett konstigt yrkesval. Framförallt eftersom en man inte kan ha personlig erfarenhet av graviditet och födsel. Barnmorska borde ingen vara som inte själv varit gravid.
Ganska naivt att tänka så. Isf får vi avskeda 10% av barnmorskorna, eftersom så många el kanske upp till 15% inte själva varit gravida.
Och när vi ändå håller på, kanske vi ska göra oss av med alla sjuksköterskor inom onkologivården som inte själva haft cancer. Och 100% av de sjuksköterskorna som jobbar med palliativ vård. Ja för ingen av dom lär ha varit palliativ patient...
Om man är en bra barnmorska eller ej har inget att göra med huruvida man själv burit fram ett barn eller ej. Det handlar till stor del om empatisk förmåga. Jag vet om en barnmorska som själv fött flera barn - hon är fruktansvärd.... både som vårdgivare och kollega. Hon saknar empatisk förmåga.
Till TS som är nyfiken på barnmorskeyrket vill jag säga att det är ett fantastiskt roligt och meningsfullt yrke! Du behövs, och jag har jobbat med 3 manliga barnmorskor. De är alla duktiga och omtyckta av både patienter och kollegor. Det finns ett fåtal patienter som vägrar manlig barnmorska, men de är ytterst få.