Citat:
Ursprungligen postat av
BerraSWE
Nej jag utgår från dom fakta som finns på bordet för tillfället.
Vilken fakta finns på bordet? Frågan är om du vet vilken fakta som förelåg fredagen den 25 september 1987?
Kritiken mot ”Svenska fall för FBI” må vara befogad i vissa avseenden. Däremot håller jag inte med dom som påstår att kvinnan som var med i början av programmet fick fria tyglar helt igenom.
En betydande del handlade om P:s agerande under mordnatten och dagen efter, delvis baserat på uppgifter som P SJÄLV uppgivet i förhör – uppgifter som till en del förefaller vara högst besynnerliga, och således blir besvärande för honom. SVT:s granskning av mordet utföll i samma riktning. Den granskning som SVT gjorde hamnar tyvärr ofta i skymundan, jämfört med ”Svenska fall för FBI”.
Till och med mångas favorit GW uttalade sig för SVT
Där han tyckte att det var mysteriöst att inte P pressades mer om vad han gjort under mordkvällen och natten: ”
Han är ju 1A i det här ärendet. Indicierna mot honom är förvisso besvärande. Men knappast nog för att lagföra honom”.
Han uttalade sig även i ”Veckans brott” där han menade att P borde ha varit betydligt mer intressant än den så kallade cykelmannen.
Noteras bör är att GW hade ändrat uppfattning jämfört med vad han tidigare gav uttryck för i en skriven krönika i Expressen. Finns risk för ”vända kappan efter vinden syndrom”.
Samtidigt måste man likafullt säga: ENBART på grundval av de omständigheter som framkom vid granskningarna går det naturligtvis ändå inte att
ABSOLUT SÄKERT veta om P är skyldig/inblandad i mordet. Man kan säga att han i vart fall har en hel del att förklara. Så länge det inte kommer något informativt som kan ge en logisk förklaring till det som är suspekt, blir det svårt att helt frigöra honom från misstankar.
Indicierna mot honom har ju inte bara försvunnit som i ett trollslag.
Givet måste man i lika hög grad se på fallet med öppna ögon, och inte låsa sig vid bara
ett tänkt scenario. Fallet är oerhört gåtfullt.
När det gäller GN är problemet att det inte finns några uppgifter om honom 1987. Eftersom han bodde nära händelsernas centrum borde han ha blivit synad i sömmarna ordentligt, allt annat vore hur konstigt som helst. Men vem vet, det går inte att ta något för givet …
Det måste finnas personer som känner till mer ”fakta” om GN 1987, vid tiden runt mordet. Det kanske finns info som gör att man med säkerhet kan konstatera att han inte kan ha något med mordet att göra? Eller tvärtom, att det finns konkreta omständigheter , som mycket väl gör att man kan se honom som misstänkt?
Citat:
Ursprungligen postat av
BerraSWE
Historien med Mr P går inte ihop heller, mördaren fanns troligen i området kring Limsta.
Om du menar att det tidsmässigt inte går ihop med P, håller jag inte med. Det går inte heller att helt utesluta att han använde bilen, precis som ”Svenska fall för FBI menade”. Om han valde att köra via Kontorsvägen skulle det ha fungerat. Givetvis måste man bortse från cykelvittnet i så fall. Det går att finna argument både för och emot. Av vad som är känt i dagsläget, mest emot. Sen är det här med ”tider” ganska lurigt – exaktheten kan spreta.
Citat:
Ursprungligen postat av
BerraSWE
Finns ingen vattentät historia som passar in, så jag håller alla kort öppna om något mer händer i frågan.
Här håller jag absolut med dig. Det finns inget scenario som känns helt klockrent, och visst kan det dyka upp uppgifter som gör att allt kan ta en helt annan vändning.
Citat:
Ursprungligen postat av
BerraSWE
1. Mr P, finns inget riktigt bra motiv, dom skulle ju åka dagen efter, möjligen svartsjuka, vem skulle han vara svartsjuk på?
P:s eventuella orsak till svartsjuka i egenskap av pojkvän har det skrivits spaltmetrar om, men nu tycks det vara ett minne blott. Det har spekulerats en hel del om detta. Det är svårt att ha någon riktig klar uppfattning i frågan, när man inte känner P.
Citat:
Ursprungligen postat av
BerraSWE
2. GN, möjliga motiv finns, droger, svartsjuka, skam-mord.
Att det skulle röra sig om ett skammord (hedersmord) tror jag inte ett dugg på (ren strunt), inte heller svartsjukemotiv. Drogmotivet kan inte uteslutas, men det finns minimalt med fakta.
Citat:
Ursprungligen postat av
BerraSWE
3. Någon i kompisgänget, motiv finns svartsjuka.
Har du några belägg för att det fanns svartsjuka i kompisgänget i sådan grad att Eva av den anledningen mördades på detta till synes bestialiska sätt?
Det är bara att läsa en del gamla inlägg så kan man ana var den infon i så fall kommer ifrån. Tror inte det minsta på att det fanns något svartsjukemotiv bland kompisgänget.