2021-07-12, 10:38
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Är det inte frågan om skadestånd vi diskuterar? Brottmålet grovt förtal är ju avslutat.

Jag har även för mig att Binninges advokat nämnt just ersättning för förlorad inkomst. Sedan vad den är blir ju en intressant fråga i sig.

Förlorad inkomst när man är en notorisk nolltaxerare kan ju bli lite problematiskt.
2021-07-12, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Förlorad inkomst när man är en notorisk nolltaxerare kan ju bli lite problematiskt.
Ett jävulens advokats argument kan vara en duktig deklaration. Nolltaxering kan trots det ha hög inkomst men även höga avdrag.
Men tveksamt i så många år och trots allt ganska okänd. Och då borde han ha betalt alla kronisskulder.

De räknas väl som giltigt avdrag antar jag?
2021-07-12, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Om det går att förtala sig.

-Jag skulle därför vilja stämma mig själv för förtal redan nu och låta en domstol skriftligen, utan förhandling, bedöma om mitt agerande varit att jämföra med förtal.

-Tyvärr finns det ingen möjlighet att stämma dig själv enligt svensk rätt. Det krävs således att du har en motpart (och inte dig).

https://lawline.se/answers/kan-jag-stamma-mig-sjalv

Fövr, visar du på samma utpräglade böjelse för mobbing som Ebba när ni unisont anser brottet är offrets fel.
Jag anser inte att det är något brott att referera till en dom som med stöd av grundlagen är offentlig. Jag förstår inte vad länken du lyckades Googla fram har för betydelse i fallet, min kommentar handlade om att Binninge själv ökade på intresset av Ebbas inlägg genom att skicka ut sitt pressmeddelande om att han polisanmält henne. Hade han inte bidragit till spridningen genom sin marknadsföring av den så hade det varit en bråkdel så många som sett inlägget.

Jag tycker för övrigt inte heller att det är mobbning att berätta om någon förgripit sig på barn. Det ska givetvis vara en offentlig information på det sätt som grundlagen föreskriver.
2021-07-12, 10:52
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ett jävulens advokats argument kan vara en duktig deklaration. Nolltaxering kan trots det ha hög inkomst men även höga avdrag.
Men tveksamt i så många år och trots allt ganska okänd. Och då borde han ha betalt alla kronisskulder.

De räknas väl som giltigt avdrag antar jag?

Vet inte om jag uppfattade dig rätt, skulder till kronofogden är inte avdragsgilla, möjligtvis räntan.

För att ha höga avdrag så bör du ha någon egendom att göra avdrag på, varför är inte dessa i så fall utmätta av kronis.

Han har satt sin gamla mamma som ägare till JK.
2021-07-12, 11:08
Bannlyst
Jag ser att Ebbas fanclub fortfarande är här och försöker skademinimera det faktum att hon numera och tio år framåt, är registrerad i belastningsregistret för ett brott som i likhet med misshandel och andra allvariga brott, har två års fängelse i straffskalan. Ebba fick mycket riktigt också två års fängelse, villkorligt. Detta för att hon genom grovt förtal försökte vinna juridiskt och ekonomiskt på det, för att på så sätt roffa åt sig en äldre mans barndomshus mot hans vilja. När hon nu betalat 60kkr i böter och en avgift till brottsofferjouren för sin illgärning, väntar skadeståndsprocesserna mot henne.
2021-07-12, 11:16
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Är det inte frågan om skadestånd vi diskuterar? Brottmålet grovt förtal är ju avslutat.

Jag har även för mig att Binninges advokat nämnt just ersättning för förlorad inkomst. Sedan vad den är blir ju en intressant fråga i sig.
JB hade ju ett pågående ärende, dvs Esbjörn, som han ansåg att han inte kunde fullfölja p.ga de uppmärksammade skriverierna från Ebba. Har han lämnat in någon kostnadsräkningför det nedlagda arbetet han gjort till tingsrätten måntro? Möjligt att han skulle kunna yrka på skadestånd för den förlorade arbetsinkomsten då han ansåg sig tvungen att avsäga sig uppdraget + kränkningen förstås.
2021-07-12, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag ser att Ebbas fanclub fortfarande är här och försöker skademinimera det faktum att hon numera och tio år framåt, är registrerad i belastningsregistret för ett brott som i likhet med misshandel och andra allvariga brott, har två års fängelse i straffskalan. Ebba fick mycket riktigt också två års fängelse, villkorligt. Detta för att hon genom grovt förtal försökte vinna juridiskt och ekonomiskt på det, för att på så sätt roffa åt sig en äldre mans barndomshus mot hans vilja. När hon nu betalat 60kkr i böter och en avgift till brottsofferjouren för sin illgärning, väntar skadeståndsprocesserna mot henne.
Tack för jämförelsen med misshandel! Binninge dömdes som bekant till 2,5 års fängelse för bland annat misshandel så det är en bra referens till Ebba Busch dom som inte på långa vägar är lika sträng. Binninge har däremot inte ännu betalat in det han dömdes erlägga Brottsofferfonden.

Jag vet inte vilket hus du refererar till som Esbjörns ”barndomshus”? Menar du sommarstugan han besökte första gången i 15-års åldern och som Ebba Busch är beredd att betala marknadsmässigt pris för?

Hur menar du att hennes tvist med Esbjörn har gynnats juridiskt eller ekonomiskt av att hon skrev sanningen om Binninges tidigare dom?
2021-07-12, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
JB hade ju ett pågående ärende, dvs Esbjörn, som han ansåg att han inte kunde fullfölja p.ga de uppmärksammade skriverierna från Ebba. Har han lämnat in någon kostnadsräkningför det nedlagda arbetet han gjort till tingsrätten måntro? Möjligt att han skulle kunna yrka på skadestånd för den förlorade arbetsinkomsten då han ansåg sig tvungen att avsäga sig uppdraget + kränkningen förstås.
Frågan är öppen men jag tror inte de lämnar nån kostnadsuppgift till rätten före rättegången.

Ibland sänker rätten ersättningen vilket talar för att inga uppgifter lämnas mer än strax innan, dvs inte löpande.
2021-07-12, 12:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Tack för jämförelsen med misshandel! Binninge dömdes som bekant till 2,5 års fängelse för bland annat misshandel så det är en bra referens till Ebba Busch dom som inte på långa vägar är lika sträng. Binninge har däremot inte ännu betalat in det han dömdes erlägga Brottsofferfonden.

Visst finns det grövre straff och folk som begått grövre brottslighet. Tex för mord, grov misshandel och rån. Där står sig Ebbas kriminalitet slätt. Å andra sidan har vi ingen i riksdagen som begått lika grov brottslighet som Ebba.
2021-07-12, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Vet inte om jag uppfattade dig rätt, skulder till kronofogden är inte avdragsgilla, möjligtvis räntan.

För att ha höga avdrag så bör du ha någon egendom att göra avdrag på, varför är inte dessa i så fall utmätta av kronis.

Han har satt sin gamla mamma som ägare till JK.
Det var räntan jag tänkte på. Jag tror att det är som du, men nämnde att bara för att man är nolltaxerare så behöver man inte sakna inkomst.

Med tanke på omständigheterna så tror jag att han haft låg inkomst.
2021-07-12, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag anser inte att det är något brott att referera till en dom som med stöd av grundlagen är offentlig. Jag förstår inte vad länken du lyckades Googla fram har för betydelse i fallet, min kommentar handlade om att Binninge själv ökade på intresset av Ebbas inlägg genom att skicka ut sitt pressmeddelande om att han polisanmält henne. Hade han inte bidragit till spridningen genom sin marknadsföring av den så hade det varit en bråkdel så många som sett inlägget.

Jag tycker för övrigt inte heller att det är mobbning att berätta om någon förgripit sig på barn. Det ska givetvis vara en offentlig information på det sätt som grundlagen föreskriver.
Det framgår tydligt att du insisterar i att det är Binninges eget fel att Ebba Busch utsatte honom för förtal. I vilket fall att han förtalade sig själv vilket jag har skrivit om här: (FB) Förundersökning om grovt förtal inledd mot Ebba Busch (erkänt sig skyldig 2021-07-02)

Det är inte ovanligt i förtalsbrott att offren förväntas vara tysta vilket indikerar att mörkertalet är stort. Det kan tom, vara så att motivet till brottet är att tysta. Att du tycker att Binninge (för sitt eget bästa) skulle hållt käften när Ebba rättsvidrigt gav sig på honom är anmärkingsvärt. Dvs, Binninge gjorde saken värre när han avslöjade/anmälde att han utsatts för grovt förtal av en partiledare i Sveriges riksdag.

Att dra orättfärdig fördel av Sveriges unika offentlighetsprincip är ett tungt vägande skäl att tillämplingen (prejudikaten) av förtalslagen är tydliga med att även sanningen kan vara förtal.

Att ha olika tillämpingar med utgångspunkt från vilken uppgift som (Ebba och du för hus-tillfället) anser mest frånstötande är av lättförståeliga skäl inte görligt.
Senast redigerad av 90510 2021-07-12 kl. 13:03.
2021-07-12, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Visst finns det grövre straff och folk som begått grövre brottslighet. Tex för mord, grov misshandel och rån. Där står sig Ebbas kriminalitet slätt. Å andra sidan har vi ingen i riksdagen som begått lika grov brottslighet som Ebba.
Jo, det finns värre saker än förtal.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in