2021-07-12, 06:34
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jaha, du har inte förstått ännu att det inte är ett avkodat virus-vaccin. Du tror att man får en liten dos Covid i sprutan? Nej det man får är spikprotein som var menat att stanna på cell-ytan. Det har visat att så inte är fallet. Det tar sig t.om genom blod/hjärnbarriären. Det är allt annat än förväntat. Men långtidstudier som visat detta är ju så klart inte gjort på ett nödgodkänt preparat.

Idiotiskt att svara troll som svänger sig med ”patrask” och ”antivaxxers” och som erkänner att de är just troll, utan något liv, men jag tar den...
Men hallå. Det är inget protein i sprutan. Hur i hela friden fick du för dig det liksom? Och sedan sitter du här och beter dig som om du typ vet vad du pratar om? Jösses. Jag tror du får gå och läsa lite om det här. Det gjorde jag, och jag lyckades lära mig en så enkel sak på typ ett par dagar utan att ha någon som helst grundkunskap om de här vaccinerna. Nej, man får inga proteiner i sprutan. *hihi*
Citera
2021-07-12, 06:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Så alla tjocka, diabetiker, cancerfall och folk med skröplig hälsa behöver inte vaccinera sig om de förstår sitt tillstånd?

Vilken konstig tolkning? De borde vara de fördes att vaccinera sig. Däremot unga och friska har inte samma risk/nytta-balans.
Citera
2021-07-12, 06:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Men nu påstår du att träning skulle vara ett sätt att undvika svår sjukdom i c19 vilket jag iallafall inte har hittat något stöd för utan t ex elitidrottare verkar bli precis lika sjuka som andra personer. Sedan förekommer det påståenden om att om man är vältränad så skulle man minska risken för svår c19 men dessa verkar mest bygga på någon magkänsla från vissa individer.

Statistiken talar emot att unga och vältränade skulle vara lika drabbade som överviktiga och sjuka. Att undantag förekommer betyder inte att det är verkligheten. Tvärtom har vi ganska bra koll på det här viruset nu och vilka som far mer illa än andra.

Just elitidrottare kan ha extra problem eftersom de tränar mkt hårt och belastar då sina lungor kraftigt. Det är precis vad man inte ska göra om man smittas av det här viruset, som sätter sig på just lungorna.
Citera
2021-07-12, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Men hallå. Det är inget protein i sprutan. Hur i hela friden fick du för dig det liksom? Och sedan sitter du här och beter dig som om du typ vet vad du pratar om? Jösses. Jag tror du får gå och läsa lite om det här. Det gjorde jag, och jag lyckades lära mig en så enkel sak på typ ett par dagar utan att ha någon som helst grundkunskap om de här vaccinerna. Nej, man får inga proteiner i sprutan. *hihi*

Jo, det är protein i sprutan. Sluta nu. Det är inte identiskt med spikproteinet hos covid, men det är ett protein baserat på det.

Du bör nog ta några dagar eller år till för att lära dig mer.
Citera
2021-07-12, 07:15
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Statistiken talar emot att unga och vältränade skulle vara lika drabbade som överviktiga och sjuka. Att undantag förekommer betyder inte att det är verkligheten. Tvärtom har vi ganska bra koll på det här viruset nu och vilka som far mer illa än andra.

Just elitidrottare kan ha extra problem eftersom de tränar mkt hårt och belastar då sina lungor kraftigt. Det är precis vad man inte ska göra om man smittas av det här viruset, som sätter sig på just lungorna.

Får man tro statistiken så är de "unga och vältränade" drabbade i mindre utsträckning just för att de är unga inte för att de är vältränade. Håller med om att vi nu med den stora mängd sjuka människor vi har haft så har vi nu ett statistikt underlag för riskfaktorer. Dock så är det fortfarande 20% av alla svårt sjuka som inte har någon riskfaktor och är tillsynes helt friska innan de blir svårt sjuka i covid19.

Sedan förstår vi ännu inte rent medicinskt varför vissa personer blir svårt sjuka och andra inte ens får symptom. Så vi får nog vara lite ödmjuka inför att vi fortfarande har mycket kvar att förstå om denna sjukdomen.
Citera
2021-07-12, 07:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Men nu påstår du att träning skulle vara ett sätt att undvika svår sjukdom i c19 vilket jag iallafall inte har hittat något stöd för utan t ex elitidrottare verkar bli precis lika sjuka som andra personer. Sedan förekommer det påståenden om att om man är vältränad så skulle man minska risken för svår c19 men dessa verkar mest bygga på någon magkänsla från vissa individer.

Det viktigaste för att undvika svår covid är inte hård träning, utan ändrad kost och kostvanor.

Gå ut i skogen och få lite sol på sig räcker som träning.

Att använda elitidrottare för att statuera exempel blir extremt missvisande då väldigt få av oss är det. Eller påstå att träning inte hjälper för att vissa elitidrottare fått problem med lungorna.

Utomhusaktivitet hjälper absolut mot svår covid-19 men tyvärr var rådet att vi skulle stanna hemma.

Netflixtittande tjockisarna och de som kunde jobba hemma tyckte säkert att det var toppen.

Men för den allmänna folkhälsan är det ren skit.
Citera
2021-07-12, 07:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Sitter och läser gamla poster och förundras över hur antivaxxerpatrasket kan typ sakna logiskt tänkande helt och hållet. För visst har ni tänkt på hur patrasket menar att Covid typ inte är något farligt virus. Man blir lite förkyld liksom är ungefär vad de menar. Men när de typ diskuterar vaccin så blir det helt plötsligt annat ljud i skällan. Då är Covid väääldigt farligt. Men bara om man vaccinerat sig. Då hoppar och stampar patrasket av ilska när de upphetsat skall förklara att vaccinet är typ verkningslöst eftersom så många dör av Covid trots att de vaccinerat sig. Ja, ni fattar. De är roliga, patrasket, men logiskt tänkande är inget de lider av liksom. *hihi*
Det krävs nog ett visst mått av brist i logiskt tänkande för att man ska kunna bli antivaxxare.

När det gäller vaccin mot covid-19 är logiken att något som utvecklats på kort tid måste vara farligt/dåligt.
Citera
2021-07-12, 07:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det viktigaste för att undvika svår covid är inte hård träning, utan ändrad kost och kostvanor.

Att använda elitidrottare för att statuera exempel blir extremt missvisande då väldigt få av oss är det. Eller påstå att träning inte hjälper för att vissa elitidrottare fått problem med lungorna.

Utomhusaktivitet hjälper absolut mot svår covid-19 men tyvärr var rådet att vi skulle stanna hemma.

Netflixtittande tjockisarna och de som kunde jobba hemma tyckte säkert att det var toppen.

Fast i ärlighetens namn, så är det ingen myndighetsperson som har sagt, att man inte skulle få gå ut och promenera. Det har du drömt. D.v.s. inte i Sverige. Om jag minns rätt så hade dock vissa länder, som t.ex. Kina och Spanien, ett absolut utegångförbud i perioder.
Citera
2021-07-12, 07:31
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Jo, det är protein i sprutan. Sluta nu. Det är inte identiskt med spikproteinet hos covid, men det är ett protein baserat på det.

Du bör nog ta några dagar eller år till för att lära dig mer.
Men hallå. Det är inget spikprotein i sprutan. Herre min skapare vilka fåntrattar ni är. Ljuger ni för er själva också? Man får inget spikprotein i sprutan. Man får däremot en instruktion som gör att kroppen själv tillverkar spikproteinet. I fallet med mRNA-vaccinerna så levereras mRNA direkt via sprutan och i fallet med vektor-vaccinerna så levereras DNA via ett vektor-virus som infekterar cellen och sedan gör att cellen tillverkar mRNA som instruerar cellen att tillverka spikprotein som därefter trycks ut på ytan av cellen. Man får liksom inget spikprotein via sprutan. Det är kroppen som tillverkar spikproteinet liksom. Och ni sitter här och beter er som om ni kunde något? Gud vilka okunniga klantar ni är. Tar en minut att googla fram. Men det klarade inte ni? Otroligt komiskt. *hihi*

Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jaha, du har inte förstått ännu att det inte är ett avkodat virus-vaccin. Du tror att man får en liten dos Covid i sprutan? Nej det man får är spikprotein som var menat att stanna på cell-ytan. Det har visat att så inte är fallet. Det tar sig t.om genom blod/hjärnbarriären. Det är allt annat än förväntat. Men långtidstudier som visat detta är ju så klart inte gjort på ett nödgodkänt preparat.

Idiotiskt att svara troll som svänger sig med ”patrask” och ”antivaxxers” och som erkänner att de är just troll, utan något liv, men jag tar den...
Senast redigerad av korrektamund0 2021-07-12 kl. 07:37.
Citera
2021-07-12, 07:33
Medlem
Gahans avatar
Citat:

Jag har inte hittat några belägg för att träning eller ändrad kost skulle minska risken för svår sjukdom om man inte lyckas göra sig av med ngn riskfaktor, men hänvisa gärna om du har några studier. Undantaget är ju givetvis att du har någon riskfaktor så som högt blodtryck ellet extrem fetma som du kan minska med träning och ändrad kost.
Citera
2021-07-12, 07:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det krävs nog ett visst mått av brist i logiskt tänkande för att man ska kunna bli antivaxxare.

När det gäller vaccin mot covid-19 är logiken att något som utvecklats på kort tid måste vara farligt/dåligt.

"måste" tror jag inte att någon har sagt. Det är dock ett faktum, att man inte kan veta långtidsverkningarna av något som bara har funnits i sinnevärlden i några månader. Det är sant att vi alla är läkemedelsbolagens försökskaniner, och därför måste var och en göra sin egen riskbedömning.

Själv har jag valt att ta vaccinet, trots att jag var skeptisk först, för att jag trots allt tror att det är bättre att ha lite skydd, om det skulle komma någon ännu farligare variant av viruset. Samt att man inte längre är trygg när samhället öppnar upp (för tidigt enligt mig) om man inte är vaccinerad. Folk respekerar inte avståndet längre i t.ex. bussar och affärer, och jag är därför glad att jag har i alla fall en dos i mig hittills... Vidare bidrar varje vaccinerad person till att skydda dem som inte kan vaccineras av medicinska skäl, eller som vaccinet inte har tagit på. Det är ju väldigt bra för alla om vi kan få till flockimmunitet någon gång. Ytterligare ett skäl är att jag vill kunna resa igen (men det är ett egoistiskt och mindre viktigt skäl.)
Citera
2021-07-12, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Og bagefter kan man se på denne her..
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-06-12..latest&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Me tric=Tests&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~NOR~FIN~DNK~ISL
Tack, grafen visar att Danmark testar mycket mer - men det skulle man ju göra om man hade fler med symtom som behövde testas också, så det säger inte så mycket. Det som är mer intressant är andelen positiva test eller antal test per konstaterat fall och här ser man tydligt att Danmark har som strategi att testa mycket och då ser det ju ofördelaktig ut för Danmark i jämförelse. Sedan finns det olika typer av test som är olika tillförlitliga. Så det kan vara svårt att jämföra antal fall.

Kanske mer relevant är att titta på antal nyinlagda på sjukhus och då har Danmark fler än Norge och Island (Sverige och Finland är inte med)
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-06-12..latest&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Me tric=Hospital+admissions&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~NOR~FIN~DNK~ISL

Eller antal nyanlagda på IVA och då leder Sverige över Norge (de andra är inte med)
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-06-12..latest&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Me tric=ICU+admissions&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~NOR~FIN~DNK~ISL

Eller antal döda per dag och då leder Sverige klart över de andra länderna!
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-06-12..latest&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Me tric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~NOR~FIN~DNK~ISL

Så Sverige verkar fortfarande vara sämst och jag ber om ursäkt till våra Danska edit: Nordiska vänner!
Senast redigerad av fabbe2 2021-07-12 kl. 07:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in