2021-07-12, 01:23
Medlem
Den nordiska kampen kan man se här.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-06-12..latest&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Me tric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~NOR~FIN~DNK~ISL
Citera
2021-07-12, 01:23
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Alla som kan läsa och förstå sin riskprofil och känner sin egen hälsa kan snabbt räkna ut att vaccinering inte behövs.

Att statsepidemiologer vill vaccinera så många som möjligt beror på att de inte bryr sig om den nyanserade bilden utan vill försöka utrota viruset, problemet är bara att det är en för dålig deal för alla unga och friska givet att vaccinet inte är helt färdigt.

Så alla tjocka, diabetiker, cancerfall och folk med skröplig hälsa behöver inte vaccinera sig om de förstår sitt tillstånd?
Citera
2021-07-12, 01:25
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är ett permanent ingrepp i barnens immunförsvar, och det finns inget vetenskapligt stöd för att det är bra för barnen. Då ska det helt enkelt inte göras.
Man vaccinerar den som är skör, problem solved.

Precis som med alla vaccin alltså.
Citera
2021-07-12, 01:32
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag börjar tröttna på "kost och motion" som en mirakellösning på hela epidemin.
Citat:
Ja avsaknad av det skapade pandemin. Nu när vi vet det kan vi väl åtminstone försöka rätta till det vi gjort fel tidigare?

Men det enda jag hör i den här tråden är en massa bortförklaringar och folk som skyller ifrån sig.

Nej det är inte någon annans fel att du är överviktig och sjuk. Det var du som misshandlade din egen kropp under lång tid.

Trams! Epidemin orsakas av ett virus. Hälsotillståndet kan påverka hur allvarligt man drabbas av viruset. Men att säga att epidemin skapades av dålig kost och bristande motion, är bara trams.

Citat:
Ett annat argument som jag börjar tröttna på, är det ständigt återkommande argumentet som handlar om läckande urinblåsa.
Citat:
Hmm ja det är det ju många som verkar ha. Och det är ju beklagligt.

Ännu mer trams.

Citat:
Att vara egocentrisk kan vara ett mycket dumt förhållningssätt. Däremot kan det vara bra med viss egoism.
Citat:
Jag är bara ointresserad av att ta ett vaccin jag inte behöver som inte ens är färdigt för någon annans skull? Vad är det för jävla dålig deal? Det är väl inte mitt fel att folk inte klarar av att sköta om sin hälsa?

Poängen var att du inte kunde skilja på orden "egocentrisk" respektive "egoistisk".

Citat:
Du har rätt i att restriktionerna inte är ett naturligt fenomen. Restriktionerna är en politisk respons på viruset, som är ett naturligt fenomen.
Citat:
Det är rena rama panikåtgärderna utan närmare eftertanke. tyvärr skulle jag säga. Det är tur att vi bor i det här landet där vi följde vår ursprungliga plan och inte tog till kinesiska fasciståtgärder.

Naturligtvis var det panikåtgärder, eftersom det rådde en allvarlig kris. Vid en akut kris, så är det mycket dålig strategi att sitta som ett fån och titta på.

Citat:
Eller ... jag tar tillbaka det. Det här viruset är troligtvis inte ett naturligt fenomen. Det är ett experiment som rymde från laboratoriet i Kina.
Citat:
hmm vad vet vi om det egentligen?

Att viruset kom från laboratoriet, är mycket mer sannolikt än att det kom från fladdermöss. Eller vad mer har kineserna försökt skylla på? Importerad frysmat?

Citat:
Oavsett vad är det ett virus som går att hantera för de allra flesta av oss.

Jag tänker på risken att kinesernas experiment kan bjuda på överraskningar längre fram. Jag är misstänksam mot kineserna och deras verksamhet på laboratoriet.
Citera
2021-07-12, 02:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Smittan sjönk i maj innan skolrona stängde. Alltså driver inte barn smitta. Att barn smittas av vuxna är känt

Fantastisk analysförmåga av dig

Skolan är den största sociala arena vi har. Klart som sjutton att corona sprids i skolorna.
Grunskollärare är en av de värst drabbade yrkeskategorierna vad gäller risken att bli smittad.
https://www.lararen.se/nyheter/coronaviruset/larare-betydligt-mer-smittade-an-ovriga-yrken

Att en smitta går upp och ned i vågor genom en pandemi är ju allmänt känt. Det mönstret uppvisas för övrigt vad gäller vinterkräksjuka och influensa också och det finns ingen som ifrågasätter att dessa smittor överförs i skolmiljö. Tvärtom trivs de som fisken i vattnet där.
Citera
2021-07-12, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Den nordiska kampen kan man se här.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-06-12..latest&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Me tric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~NOR~FIN~DNK~ISL

Og bagefter kan man se på denne her..
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-06-12..latest&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Me tric=Tests&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~NOR~FIN~DNK~ISL
Citera
2021-07-12, 05:28
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nej varför skulle jag behöva göra det? Epidemiologer världen över rekommenderar att alla vuxna vaccinerar sig och en del länder, däribland Sverige, även att 16+ gör det. Såvida ingen ger en trovärdig källa till att denna rekommendation är felaktig så ligger bevisbördan hos konspirationsteoretikerna här på fb.

Som att dessa epidemiologer vet något om vaccinet

De är inte i position att rekommendera det till någon, oavsett vilken yrkestitel de har.
Citera
2021-07-12, 05:31
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nu har norge gått om oss i antal smittade per kapita.

Jobbigt för Tegnellhatarna i tråden som så länge runkat till Norges "strategi".
Citera
2021-07-12, 05:38
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Jobbigt för Tegnellhatarna i tråden som så länge runkat till Norges "strategi".

Det tog ett halvår längre än vad jag förutspådde men nu är även Finland förbi Sverige.
Citera
2021-07-12, 05:41
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Det er meget simpelt.

Følg de restriktioner som fornuftige lande gennemfører.

Efter et til halvandet år er du vaccineret, og kan leve resten af livet som før Corona, uden at risikere at dø af Covid, hvis du følger myndighedernes anbefalinger om revaccineringer.

Det er den vej verdens befolkninger følger med stor succes og glæde, på trods af sabotagetiltag fra personer som dig.

Är man inte en tjockis kan man leva som före Corona både utan vaccin och utan att följa restriktioner. Utan att riskera att dö av Covid. Meget simpelt.

Och "stor succes" De som har störst success är de som inte har några restriktioner alls. Finns ett gäng stater i USA t ex som drar ner byxorna rejält på er lockdown fanatics.
Citera
2021-07-12, 05:52
Medlem
korrektamund0s avatar
Sitter och läser gamla poster och förundras över hur antivaxxerpatrasket kan typ sakna logiskt tänkande helt och hållet. För visst har ni tänkt på hur patrasket menar att Covid typ inte är något farligt virus. Man blir lite förkyld liksom är ungefär vad de menar. Men när de typ diskuterar vaccin så blir det helt plötsligt annat ljud i skällan. Då är Covid väääldigt farligt. Men bara om man vaccinerat sig. Då hoppar och stampar patrasket av ilska när de upphetsat skall förklara att vaccinet är typ verkningslöst eftersom så många dör av Covid trots att de vaccinerat sig. Ja, ni fattar. De är roliga, patrasket, men logiskt tänkande är inget de lider av liksom. *hihi*
Citera
2021-07-12, 06:07
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Skämtar du? Behöver du en källa på 2+2 också?
Men nu påstår du att träning skulle vara ett sätt att undvika svår sjukdom i c19 vilket jag iallafall inte har hittat något stöd för utan t ex elitidrottare verkar bli precis lika sjuka som andra personer. Sedan förekommer det påståenden om att om man är vältränad så skulle man minska risken för svår c19 men dessa verkar mest bygga på någon magkänsla från vissa individer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in