2021-07-11, 23:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Jag tänkte mer på om du hade läst någon studie där man sett att elitidrottsmän skulle klara sig bättre för jag har inte sett någon sådan utan snarare verkar de drabbas precis som alla andra.
Annars håller jag med dig att de borde klara sig bättre men jag kan inte hitta någon källa på att de har någon fördel att de har bättre fysik för att undvika att bli svårt sjuka, det verkar som det är något annat som avgör om man blir svårt sjuk eller ej.
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ok, i såna fall vad är det annars som avgör?
Jag hittar inget som tyder på att de som är väldigt vältränade (elitidrottare) skulle ha någon fördel om de drabbas av covid-19. Det kan ju bero på att ingen undersökt just det eller så är det ingen fördel att vara elittränad om man blir smittad.

De flesta klarar sig okej, men inte alla.
Jennie Öberg och Charlott Kalla är två skidåkare som det inte gått så bra för.
Tove Alexandersson, orientering.
Anna Amholt, ishockey.
(Vet inte varför jag mest kommer på kvinnliga idrottare, kanske har de drabbats hårdare.)

Det finns säkert flera som drabbats hårt, men de flesta gör det som sagt inte.

Det farligaste i den gruppen är nog att de börjar träna innan infektionen läkt ut och att de då drabbas av skador.
Senast redigerad av Surtruten 2021-07-11 kl. 23:50.
Citera
2021-07-11, 23:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag börjar tröttna på "kost och motion" som en mirakellösning på hela epidemin.
Ja avsaknad av det skapade pandemin. Nu när vi vet det kan vi väl åtminstone försöka rätta till det vi gjort fel tidigare?

Men det enda jag hör i den här tråden är en massa bortförklaringar och folk som skyller ifrån sig.

Nej det är inte någon annans fel att du är överviktig och sjuk. Det var du som misshandlade din egen kropp under lång tid.

Citat:
Ett annat argument som jag börjar tröttna på, är det ständigt återkommande argumentet som handlar om läckande urinblåsa.
Hmm ja det är det ju många som verkar ha. Och det är ju beklagligt.

Citat:
Att vara egocentrisk kan vara ett mycket dumt förhållningssätt. Däremot kan det vara bra med viss egoism.
Jag är bara ointresserad av att ta ett vaccin jag inte behöver som inte ens är färdigt för någon annans skull? Vad är det för jävla dålig deal? Det är väl inte mitt fel att folk inte klarar av att sköta om sin hälsa?

Citat:
Du har rätt i att restriktionerna inte är ett naturligt fenomen. Restriktionerna är en politisk respons på viruset, som är ett naturligt fenomen.
Det är rena rama panikåtgärderna utan närmare eftertanke. tyvärr skulle jag säga. Det är tur att vi bor i det här landet där vi följde vår ursprungliga plan och inte tog till kinesiska fasciståtgärder.

Citat:
Eller ... jag tar tillbaka det. Det här viruset är troligtvis inte ett naturligt fenomen. Det är ett experiment som rymde från laboratoriet i Kina.
hmm vad vet vi om det egentligen? Oavsett vad är det ett virus som går att hantera för de allra flesta av oss.
Citera
2021-07-11, 23:58
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Som jag ser det, har vi redan blivit utsatta för det första experimentet, Kinesernas.

Ja. Kineserna är dom största skurkarna i den här röran. Men det finns andra som är medskyldiga. WHO's generaldirektör hjälpte viruset att spridas över Världen, genom att insistera på att Världens länder skulle fortsätta att ta emot resenärer från Kina. I Sverige har Folkhälsomyndigheten stor skuld, eftersom dom i ett tidigt skede bestämde att viruset skulle spridas i Sverige, utan att dom kände till virusets egenskaper.

Det finns många individer som ännu inte har smittats av kinesernas experiment. För oss står valet mellan att vara försökskaniner för viruset, eller för vaccinet. Något annat val finns inte.

Citat:
Jag ser ingen anledning till att utsätta mig för ytterligare ett, speciellt inte när det första experimentet ändå visade sig vara relativt harmlöst för min demografi och i synnerhet för barn.

Vet du det? Den största kritiken mot vaccinet, handlar om bristen på långtidsstudier. Det har helt enkelt inte gått tillräckligt lång tid ännu. Precis samma sak kan sägas om viruset. Då är frågan huruvida du tillämpar samma kriterier vid bedömningen av viruset, som vid bedömningen av vaccinet.

Citat:
Så varför då utföra ytterligare ett experiment på barn som så vitt jag förstått det faktiskt är farligare för dom statistiskt sätt än vad själva viruset i sig självt är?

Jag är mycket skeptisk till att utsätta barn för experiment, det gäller både viruset och vaccinet.

Citat:
Jag har inte sett några bevis på långtidseffekter av covid som är övertygande eller går utanför spannet av vad andra "vanliga" virus kan orsaka i en population.

Vet du vad? Det finns ännu inga övertygande bevis för att vaccinet skulle vara skadligt på lång sikt. Tillämpar du samma kriterier för viruset som för vaccinet?

Citat:
Däremot har jag sett tillräckligt för att vara övertygad om att det här "vaccinet" orsakar biverkningar som är långt över det normala, i synnerhet bland yngre.

Vad är det för biverkningar du tänker på? Tänker du på dom ovanliga allvarliga biverkningar som har konstaterats? Eller tänker du på risker på längre sikt? Alltså sådana risker som du bortser från när det gäller viruset.

Citat:
Lägg sedan till den sinnessjuka responsen runt om i världen, den äckliga propagandan, och det flagranta berövandet av grundläggande rättigheter. Sammantaget gör det mig minst sagt skeptisk och jag har valt att helt enkelt inte spela med i det här spelet, alls.

Jag förstår att du inte vill spela med i spelet. Men: det går inte att dra sig ur. Det är inte frivilligt att vara försökskanin. Det blir oundvikligen försökskanin, antingen för viruset, eller för vaccinet.

Citat:
Det gör mig inte till en vaccinmotståndare generellt, men i just det här fallet har jag starka invändningar.

Det har jag också.

Jag ser det som att spela rysk roulette. Helst vill jag inte alls spela rysk roulette. Men det valet har jag inte. Mitt enda val, är huruvida jag vill spela med 3 kulor i trumman, eller med 1 kula i trumman. Jag valde vaccinet, medveten om att det är ett vaccin som har tagits fram i panik.

Citat:
Jag vet inte om spikproteinet är mindre farligt vid naturlig infektion, om det är en annan process eller vad det nu kan vara.

Jag vet inte heller huruvida det är någon skillnad på spikproteinet i dom båda fallen. Men jag noterar att du är mycket mer fientlig mot vaccinets spikproteiner, än mot virusets spikproteiner. Det är den skillnaden som är så märklig.

Citat:
Men att utsätta barnen för ännu ett experiment? När vaccinet ändå inte skyddar mot att bli bärare av viruset och har noll effekt på barns sjukdomsutveckling av covid? Absolut inte!

Jag vill inte utsätta barn för något experiment. Därför ser jag gärna att vuxna tar vaccinet, för att på så sätt dämpa smittspridningen, och därmed minska risken för att barn utsätts för kinesernas experiment. Men jag vill inte tvinga någon att ta vaccin mot sin vilja.
Citera
2021-07-12, 00:00
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du har givetvis rätt. Spikproteinet bildas i deltoideus och det är bara en liten mängd. Blir du smittad av viruset så kommer miljoner virus med spikproteiner att produceras och skickas runt i hela kroppen. Det är milsvida skillnad.

Tack. Påläst som alltid ..

Jo jag anade det och även om man ändå skulle åka på en infektion, trotts vaccinationen, så kommer ju immunförsvaret att gå igång mycket tidigare och därigenom reducera reproduktionen av spikprotein / virus.
Citera
2021-07-12, 00:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Presentera gärna en källa på ditt påstående hade varit mycket intressant att se den, jag har onte lyckats att hitta någon som styrker ditt påstående.
Annars så är det precis som anvädaren du svarade sa att det enda sättet att undvika alvarlig sjukdom är att inte bli smittad.

Jo det är vissa länder som sticker ut... alla blir nämligen inte särskilt sjuka i detta virus.

https://edition.cnn.com/2021/03/04/health/obesity-covid-death-rate-intl/index.html
Citera
2021-07-12, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag hittar inget som tyder på att de som är väldigt vältränade (elitidrottare) skulle ha någon fördel om de drabbas av covid-19. Det kan ju bero på att ingen undersökt just det eller så är det ingen fördel att vara elittränad om man blir smittad.

De flesta klarar sig okej, men inte alla.
Jennie Öberg och Charlott Kalla är två skidåkare som det inte gått så bra för.
Tove Alexandersson, orientering.
Anna Amholt, ishockey.
(Vet inte varför jag mest kommer på kvinnliga idrottare, kanske har de drabbats hårdare.)

Det finns säkert flera som drabbats hårt, men de flesta gör det som sagt inte.

Det farligaste i den gruppen är nog att de börjar träna innan infektionen läkt ut och att de då drabbas av skador.

Det är för deras kroppar är så övertränade. Kroppen orkar inte med.

Sen är det väl så att man inte vill peka ut grupper även i detta sammanhang.
Citera
2021-07-12, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om du kan läsa statistik på ett nyktert sätt och inte köpa all propaganda från big pharma kan du lista ut det alldeles själv.

Danskarna verkar smarta och avvaktar ..

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE13121002/mange-tusinde-vaccinetider-staar-ledige-regioner-opfordrer-danskere-til-at-faa-booket-hurtigst-mulig t/

På vilket sätt påvisar denna artikel att enbart riskgrupper behöver vaccineras?
Citera
2021-07-12, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Jodå, coronavirus klassar vi som förkylning, och alla jag känner som smittades fick förkylning. Jag tror att du har fel bild av förkylningsvirus, de är värre än du tror:

Coronavirus är en virusfamilj som bland annat orsakar sjukdomar hos fåglar, däggdjur och människor. Hos människor orsakar de förkylning med halsont och hosta, och ibland lunginflammation. Vanligtvis är symptomen lindriga, men sjukdomarna kan i ovanliga fall vara dödliga.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Coronavirus

Alla virus är farligare när vi inte har flockimmunitet. Övriga förkylningsvirus lär ha dödat många i historien när de först dök upp, men inom kort tid så byggs immuniteten upp och skadeverkningar minskar.

Sluta vara hysterisk över en förkylning.

Sluta att vara hysterisk över vaccin. Du kan inte länka till en seriösare källa än Wikipedia?
Citera
2021-07-12, 00:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
På vilket sätt påvisar denna artikel att enbart riskgrupper behöver vaccineras?

Nja men det verkar som att viljan att vaccinera sig minskar med ju lägre ner i åldrarna man kommer..

Och det med all rätt. Ju yngre en person är desto mindre anledning att vaccinera sig. Tror många yngre kommer att skita i det ärligt talat.
Citera
2021-07-12, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Fast det är ju du som måste presentera vetenskapligt stöd för att risken för folk utanför riskgrupp är så stor att vaccinering är befogad. Och du vet lika väl som jag att något sådant stöd inte finns.

Nej varför skulle jag behöva göra det? Epidemiologer världen över rekommenderar att alla vuxna vaccinerar sig och en del länder, däribland Sverige, även att 16+ gör det. Såvida ingen ger en trovärdig källa till att denna rekommendation är felaktig så ligger bevisbördan hos konspirationsteoretikerna här på fb.
Senast redigerad av Leland1979 2021-07-12 kl. 00:45.
Citera
2021-07-12, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nja men det verkar som att viljan att vaccinera sig minskar med ju lägre ner i åldrarna man kommer..

Och det med all rätt. Ju yngre en person är desto mindre anledning att vaccinera sig. Tror många yngre kommer att skita i det ärligt talat.

Det är inte det vi diskuterade..
Citera
2021-07-12, 00:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det är inte det vi diskuterade..

Alla som kan läsa och förstå sin riskprofil och känner sin egen hälsa kan snabbt räkna ut att vaccinering inte behövs.

Att statsepidemiologer vill vaccinera så många som möjligt beror på att de inte bryr sig om den nyanserade bilden utan vill försöka utrota viruset, problemet är bara att det är en för dålig deal för alla unga och friska givet att vaccinet inte är helt färdigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in