2021-07-12, 00:25
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewHope
Om motparten misshandlat henne är det i första hand han som skadad henne, gjorde henne olämplig . Då får han inget att säga om hennes lämplighet. Att hon inte fick nån stöd från staten hjälpte in heller, logiskt att de inte märkte, eftersom de brydde sig inte.

Men jösses - ”gjorde henne olämplig”?.
Det låter som det handlar om uppfostran av en hund eller häst!
Det handlar ju om en vuxen, myndig individ. En person med fullständigt eget ansvar för sina handlingar.
Någonstans måste man ju ändå förutsätta att även kvinnor har ett eget ansvar för vad de gör, exempelvis som här om de väljer att ställa sina barn framför tåget.
Eller tycker du att kvinnors rösträtt också ska dras in - för det är ju ändå männen som formar vad kvinnan röstar på??
Eller att kvinnor inte ska inneha ansvarsfulla poster i samhället - då de lätt kan göras ”olämpliga” genom påverkan av en man??
Senast redigerad av coli 2021-07-12 kl. 00:50.
Citera
2021-07-12, 00:26
Medlem
Har följt tråden sedan från början men är inte uppdaterad på några timmar. Har ni sett att många av hennes anhöriga lagt ut runt sin profilbild på FB ”inte en kvinna till”?
Tidigt såg jag oxå att en vän till henne inte kunde ha öppet i butiken pga personliga själ. Ni ser detta genom att gå in på hennes profil med få vänner. En av tjejerna skriver på sin egen FB sida att de inte kan ha öppet.
Citera
2021-07-12, 00:30
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minus79
Har följt tråden sedan från början men är inte uppdaterad på några timmar. Har ni sett att många av hennes anhöriga lagt ut runt sin profilbild på FB ”inte en kvinna till”?
Tidigt såg jag oxå att en vän till henne inte kunde ha öppet i butiken pga personliga själ. Ni ser detta genom att gå in på hennes profil med få vänner. En av tjejerna skriver på sin egen FB sida att de inte kan ha öppet.
Det hade väl varit mer passande med en ring och "Inte ett barn till".
Citera
2021-07-12, 00:58
Medlem
Beck86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minus79

Vilka?
Citera
2021-07-12, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuckerandDale
Tack Emma❤️
Angående den tragiska tågolyckan i Hässleholm. Där en mamma och hennes två barn dog! Vi vill härmed lyfta denna kvinnas tragiska öde.
Mamman hade blivit misshandlad länge av sin man och han hade också börjat gå på barnen.
Hon lämnade honom och levde på hemlig ort.
Men så nu kom beslutet från tingsrätten att trots allt han gjort skulle han få rätt till umgänge med barnen.
Han har hotat henne och sagt att han skulle slå ihjäl både henne o barnen när han hittar henne.
Nu till helgen skulle han få umgänge med barnen.
Mamman fick slut på hopp när rättsystemet gick emot henne. Hon såg ingen framtid för sig och sina barn längre och valde att ställa sig på spåret med dem och begå mord/självmord.
Känns förjäkligt att det får gå till så här. Att trots han gjort vad han gjort mot henne o barnen så får han ändå umgängesrätt.
Så otroligt hemskt att hon inte såg någon annan utväg.
Jag hoppas hon o barnen får frid i himlen.
Mina tankar är med anhöriga och lokföraren.
Citera
2021-07-12, 01:36
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusWallin
Angående den tragiska tågolyckan i Hässleholm. Där en mamma och hennes två barn dog! Vi vill härmed lyfta denna kvinnas tragiska öde.
Mamman hade blivit misshandlad länge av sin man och han hade också börjat gå på barnen.
Hon lämnade honom och levde på hemlig ort.
Men så nu kom beslutet från tingsrätten att trots allt han gjort skulle han få rätt till umgänge med barnen.
Han har hotat henne och sagt att han skulle slå ihjäl både henne o barnen när han hittar henne.
Nu till helgen skulle han få umgänge med barnen.
Mamman fick slut på hopp när rättsystemet gick emot henne. Hon såg ingen framtid för sig och sina barn längre och valde att ställa sig på spåret med dem och begå mord/självmord.
Känns förjäkligt att det får gå till så här. Att trots han gjort vad han gjort mot henne o barnen så får han ändå umgängesrätt.
Så otroligt hemskt att hon inte såg någon annan utväg.
Jag hoppas hon o barnen får frid i himlen.
Mina tankar är med anhöriga och lokföraren.

Men fakta kvarstår - domstolen friade mannen från alla anklagelser.
Han har aldrig blivit dömd för att ha hotat eller misshandlade henne eller barnen.

Dessutom är det ju tydligen så att hon jobbar kvar på samma jobb som när hon var gift med honom. Hade han verkligen hotat att slå ihjäl henne om han hittade henne, hade hon ju knappast kunnat/vågat jobba kvar där.

Det ligger en hund begraven i dessa motstridiga uppgifter. De går helt enkelt inte ihop.
Det framstår nästan som i första hand någon slags damage controll i efterhand bland hennes bekanta för släta över hennes hemska mord på barnen.
Citera
2021-07-12, 01:40
Medlem
Beck86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Men fakta kvarstår - domstolen friade mannen från alla anklagelser.
Han har aldrig blivit dömd för att ha hotat eller misshandlade henne eller barnen.

Dessutom är det ju tydligen så att hon jobbar kvar på samma jobb som när hon var gift med honom. Hade han verkligen hotat att slå ihjäl henne om han hittade henne, hade hon ju knappast kunnat/vågat jobba kvar där.

Det ligger en hund begraven i dessa motstridiga uppgifter. De går helt enkelt inte ihop.
Det framstår nästan som i första hand någon slags damage controll i efterhand bland hennes bekanta för släta över hennes hemska mord på barnen.

Jag håller med dig där.... Jag får inte ihop det heller...
En tanke dock som slog mig precis.... Hon kanske va väldigt känslig...
Han kanske sa så, men mest "på skoj"... Men hon såg det som blodigt allvar. Förstår du hur jag menar?? 🤔🤔
Citera
2021-07-12, 01:44
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Degpojk
X2000 är konstruerad med utåtstickande frontparti nertill. Tror snarare att benen träffades först, sen pang i huvudet och de tuppar av. Har inte den medicinska kunskapen att uttala mig om vad en sådan smäll i underkroppen gör med resten av kroppen/sinnet, men förmodligen är det alldeles ”för mycket” för kroppen att hanteta så du förlorar medvetandet.
Bålen är tyngre än benen, så om frontpartiet slår emot benen i hög fart så hinner benen inte accelerera bålen utan den står stilla tills den träffar tåget. Halsen är lättare än huvudet så huvudet står stilla tills det träffar tåget. Hud, muskler och senor är dock väldigt sega så kroppen (förutom skallen) går inte i bitar utan kastas iväg. Detta gäller såklart inte om man böjer sig ned för då kommer frontpartiet kasta en så man blir överkörd av hjulen.

Även om skallen inte träffas blir man omedelbart medvetslös. Jag antar att du som barn har kastat vattenballonger? Det blir en mycket mer dramatisk effekt än om man kastar en sandfylld ballong eftersom det blir en chockvåg i vattnet.

Något liknande händer vid högenergetiskt våld mot bålen, dvs chockvågen transporteras via de stora blodkärlen till hjärnan med omedelbar medvetslöshet som följd.

Wikipedia tar upp ämnet, dock med fokus på skottskador och inte på kollisioner. Energin som klämmer ihop de stora blodkärlen i bålen är dock mycket större vid en tågkollision än vid en skottskada: https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrostatic_shock
Citera
2021-07-12, 01:53
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beck86
Jag håller med dig där.... Jag får inte ihop det heller...
En tanke dock som slog mig precis.... Hon kanske va väldigt känslig...
Han kanske sa så, men mest "på skoj"... Men hon såg det som blodigt allvar. Förstår du hur jag menar?? 🤔🤔

Ja, jag förstår mycket väl hur du kan mena. Ibland säger folk saker som någon annan övertolkar.
En arg make eller maka kan mycket väl i affekt vräka ur sig något som denne egentligen inte alls menar. Kanske en temperamentsfråga, kanske en fråga om att den andre tar det bokstavligt. Kanske en kulturell problematik?

Men faktum kvarstår - hon uppgav att hon under längre tid blivit misshandlad. Detta kan aldrig någonsin vara fråga om något missförstånd eller överkänslighet. Inte heller att bli hotad till livet.
Då är det allvar.

Men trots att misshandel och hot enligt henne skulle pågått under en längre tid mot både henne och sönerna kunde tydligen inte domstolen hitta ett enda bevis, vittne, inspelning eller fotodokumentation att det verkligen skulle ha hänt. Onekligen rätt anmärkningsvärt.
Uppgifterna är helt enkelt väldigt motstridiga.
Citera
2021-07-12, 02:01
Medlem
Beck86s avatar
Citat:
Ja, jag förstår mycket väl hur du kan mena. Ibland säger folk saker som någon annan övertolkar.
En arg make eller maka kan mycket väl i affekt vräka ur sig något som denne egentligen inte alls menar. Kanske en temperamentsfråga, kanske en fråga om att den andre tar det bokstavligt. Kanske en kulturell problematik?

Men faktum kvarstår - hon uppgav att hon under längre tid blivit misshandlad. Detta kan aldrig någonsin vara fråga om något missförstånd eller överkänslighet. Inte heller att bli hotad till livet.
Då är det allvar.

Men trots att misshandel och hot enligt henne skulle pågått under en längre tid mot både henne och sönerna kunde tydligen inte domstolen hitta ett enda bevis, vittne, inspelning eller fotodokumentation att det verkligen skulle ha hänt. Onekligen rätt anmärkningsvärt.
Uppgifterna är helt enkelt väldigt motstridiga.

Ja precis. Temperamentsfråga....
Sedan kan det vara så att hon inte har visat detta utåt utan hållit det problemet så tyst det har gått?!?
Ja, vi vet ju inte...
Det är mycket frågetecken, frågan är om vi någonsin kommer få veta.... Detta kommer ju snart (tyvärr) glömmas bort.... I början är det omg, en kvinna med sina barn har hoppat framför tåget ... Men snart har vi landat/accepterat och det blir vardag igen...
Citera
2021-07-12, 02:02
Medlem
Cameleonts avatar
Citat:
Men allvarligt. Vad har du för underlag eller bevis för att det funnits våld i deras relation?
Han är aldrig dömd för något sådant, det finns inga bevis, inga fakta, inga vittnen. Tingsrätten trodde inte heller på att det var så och gav honom istället umgängesrätt med barnen.

Du tror inte att någon som är kapabel att brutalt mörda också kan vara i stånd att ljuga och falskt anklaga ett ex….?
Umgänge med sitt barn kan man få även fast man sitter på kåken i sverige. Umgängesrätten tar ej hänsyn till ev domar. Det är barnets behov o rätt att ha en stadigvarande relation med båda sina föräldrar som ligger till grund för detta.
Citera
2021-07-12, 02:13
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameleont
Umgänge med sitt barn kan man få även fast man sitter på kåken i sverige. Umgängesrätten tar ej hänsyn till ev domar. Det är barnets behov o rätt att ha en stadigvarande relation med båda sina föräldrar som ligger till grund för detta.

Nja, man får väl knappast umgängesrätt med barnen om det visat sig att man misshandlat dem och hotat slå ihjäl dem?
Det var ju vad mamman anklagade honom för, det är påståenden hennes bekanta postat nu efteråt.
Såvitt jag förstått var det inte heller frågan om någon bevakad umgängesrätt han fick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in