2021-07-11, 17:40
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C26455A
Fy fan, jag mår illa o får fysiskt ont när jag tänker på det… Så finns det folk som försvarar hennes handling…

Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Uff. Det där känns i hjärtat.

Nu tror ni plötsligt på ett enda FB-inlägg? Men när flertal inlägg multipla källor hävdar att pappan har behandlat mamman och barnen illa ska vi inte tro på dem.

Hur ska ni ha det?
Citera
2021-07-11, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Finns en annan tråd om Lotta mordet där hon vid ett tillfälle gick till polisen och uppgav att hon flera månader tidigare blivit misshandlad av sin kille. Några skador eller vittnen fanns inte.
Hon blev direkt erbjuden skyddat boende flera gången, men tackade nej.

Det fanns ingen dom, inga bevis, ingenting, boendet erbjöds enbart på hennes påståenden.

Många som har skyddade personuppgifter har det förebyggande för att de har utsatta samhällspositioner, de har ofta inte blivit utsatta för brott eller hot.

Skyddade personuppgifter eller att en separerad kvinna väljer att bo på ett skyddat boende är definitivt inte ett BEVIS för att det begåtts något brott mot henne av en viss person.
Mycket anmärkningsvärt att du tror att det kan BEVISA något sådant.

Man får inte skyddade personuppgifter och/eller skyddat boende hur som helst.

Det finns tre nivåer av skyddade personuppgifter och enligt socialstyrelsen är det Skatteverket som fattar beslut gällande de två lägre skydden medan polisen tar beslut för den högsta nivån.
För att få ansökan beviljad av skyddade personuppgifter Nivå 1, brukar Skatteverket kräva ett intyg från polisen eller socialtjänsten. Således bör ju det finnas bevis på att personen som ansöker om skyddade personuppgifter Nivå 1 har en hotbild mot sig som avgör om personen anses vara i behov av skyddade personuppgifter Nivå 1.

Citat:
Nivå 1 – Sekretessmarkering, 22 kap, 1 § Offentlighets - och sekretesslag

Sekretessmarkering innebär att det blir svårare för andra att ta del av dig i folkbokföringsregistret. Vanligtvis är alla personuppgifter som namn, personnummer och adress offentliga och något som alla kan få tillgång till, men inte om du har en sekretessmarkering. Detta innebär att om uppgifter ska lämnas ut av någon myndighet måste myndigheten först kontrollera och avgöra om uppgifterna kan lämnas ut utan att det medför någon risk för dig som har sekretessmarkering.

För att få en sekretessmarkering ansöker du om det hos Skatteverket. För att få din ansökan beviljad brukar Skatteverket kräva ett intyg från polisen eller socialtjänsten. Avgörandet för att medge en sekretessmarkering är att en person eller dennes närstående är utsatta för konkreta och aktuella hot och innebär att den enskilda eller närstående har drabbats av skada (kan vara både psykiskt och fysiskt).

Sekretessmarkeringen prövas sedan en gång per år. - https://lawline.se/answers/vad-kravs-for-skyddad-identitet

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/meddelandeblad/2019-1-11.pdf
Citera
2021-07-11, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Detta är så fruktansvärt tragiskt så det är svårt att ta in.

En kvinna skrev på facebook Enligt tågföraren skall barnen haft ögonbindel och den ena försökt slita sig

Hoppas verkligen inte att det stämmer, stackars barn

Källa, länk på det
Citera
2021-07-11, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Detta är så fruktansvärt tragiskt så det är svårt att ta in.

En kvinna skrev på facebook Enligt tågföraren skall barnen haft ögonbindel och den ena försökt slita sig

Hoppas verkligen inte att det stämmer, stackars barn

Du har väl för helvete kunna satt dessa rykten från Facebook i en [spoiler] !
Citera
2021-07-11, 17:58
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagmottelassie
Källa eller länk på det

Det är en offentlig grupp på facebook så jag kan länka till den men vill inte gärna namnge personen.

https://www.facebook.com/groups/441921789698865/posts/967617300462642/

Jag skrev att jag hoppas inte det är sant, vi vet inte om det stämmer.
Citera
2021-07-11, 18:06
Medlem
Citat:
Men vad finns det för BEVIS på ”pappans agerande”?
Inte skvaller, påstående från hans ex som han låg vårdnadstvist med eller berättelser från någon hon berättat för. Utan verkligen handfasta bevis - vittnen, fotot, läkarjournaler, inspelningar - på att pappan verkligen hotat och misshandlad både henne och barnen?
När? På vilket sätt? I vilken omfattning?

Du skriver ju att hans agerande förminskas - då måste du ju ha en uppfattning om vad han gjort, i vilken form och omfattning. Och tagit del av bevis.
Annars är det lite anmärkningsvärt att du anser att han inte skulle få ha vårdnaden om sina barn.
Och hon är lika lite dömd. Hon är misstänkt men inte dömd. Så då kan ju hela tråden läggas ner…
Citera
2021-07-11, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjarred1
Och hon är lika lite dömd. Hon är misstänkt men inte dömd. Så då kan ju hela tråden läggas ner…

Vi vet att hon tog med barnen upp på rälsen. Eller du tycker inte det?
Citera
2021-07-11, 18:18
Medlem
Citat:
Tingsrätten dömde nyligen till mannens fördel angående umgängesrätt med sönerna.
Han skulle få träffa dem i helgen.

Den rättegång som varit efterfrågade minsta bevis eller vittnesmål på det mamman påstod, men sådant fanns inte. Ex.maken friades för samtliga hennes anklagelser om hot och misshandel.

Så nej, det är inte så troligt att det finns en uppsjö av dolda bevis någonstans. Om han skulle misshandlat och hotat barnen är det brott mot minderåriga vilket utreds mycket skyndsamt och har förtur hos domstolar. Skulle det ha skett skulle Tingsrätten rimligen inte gett honom umgängesrätt.

Sanningen är ju också att hon redan var separerad från exet, hon var ”loss”, bodde med barnen själv, hade jobb. Varför skulle hon nu när hon var separerad döda barnen pga någon tidigare påstådd misshandel? Hon var ju inte i någon utsatt position längre, om hon nu varit det tidigare.

Hemsk tanke, men hon kanske ville avsluta sitt liv men inte unnade honom barnen?

” Skulle det ha skett skulle Tingsrätten rimligen inte gett honom umgängesrätt.”

Vad menar du? Det är klart han skulle fått umgängesrätt oavsett om han misshandlat barnen.
Dock troligen övervakat umgänge i socialtjänstens lokaler, lekpark, lekland eller liknande.

Fel absolut, men det anses gynna barnen att ha kontakt med båda föräldrarna oavsett.
Citera
2021-07-11, 18:21
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Uff. Det där känns i hjärtat.

Ja verkligen, mår illa när jag tänker på det.
Citera
2021-07-11, 18:23
Medlem
Rätt spännande med trådar som denna. Enda nyttan de fyller är att folks nyfikenhet och paddlande i andra människors skit uppfylls.

Självklart har mamman i detta fall gjort superduperdunderfel. Helt åt helvete och något man verkligen inte får göra. Och något otroligt få faller för och gör. Tack och lov.

Huruvida hon misshandlats etc av sin man kan man som sagt bara spekulera i. Att han inte är dömd, det saknas officiella bevis etc är ju graverande för henne.

Rent statistiskt tror jag nog ändå att de flesta skulle vara överens om att det är mer sannolikt att det faktiskt är så än att hon fått en knäpp och mördar barnen av egen hitte-på-anledning.

En annan spännande sak är att jag GISSAR att många av de som skriver under på att han är oskyldig inte skulle ha några större problem att samtidigt skuldbelägga i andra situationer och då påstå att Sveriges krav på bevis är för stor.

Dvs denna diskussionstråd fyller bara ett enda syfte. Att låta människor gotta sig i andra människors olycka. Och raljera över det. Detta gäller oavsett vilken sida man ”håller på”.

Jag hade/jag hyfsat bra insikt i de sk Bjärredsmorden då vi kände familjen ganska väl. Och hur mycket vi än tyckte om föräldrarna så självklart var det helt åt helvete som de gjorde. Å ändå hade vi någon sorts insikt i varför. Det rättfärdigar inte, men det förklarar en del när en människa inte mår bra hur långt man kan sjunka i sitt eget helvete. Det finns INGEN logik. Men det enda jag ville ha sagt med detta var att den Flashback-tråden urartade löjligt mycket. Redan efter en vecka var det det minst 95% hitte-på. Det kunde jag se som visste mer än andra. I denna tråd kan jag inte det för jag jag inte bakgrunden. Men jag gissar att det är likadant. Alla lögner späder på varandra och flyttar trådens innehåll längre och längre från sanningen.
Citera
2021-07-11, 18:35
Medlem
B. Mystics avatar
Ännu en patetisk förälder som anser sig ha rätten över sina barns liv och död. Buhu!
Citera
2021-07-11, 18:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjarred1
Rätt spännande med trådar som denna. Enda nyttan de fyller är att folks nyfikenhet och paddlande i andra människors skit uppfylls.

Självklart har mamman i detta fall gjort superduperdunderfel. Helt åt helvete och något man verkligen inte får göra. Och något otroligt få faller för och gör. Tack och lov.

Huruvida hon misshandlats etc av sin man kan man som sagt bara spekulera i. Att han inte är dömd, det saknas officiella bevis etc är ju graverande för henne.

Rent statistiskt tror jag nog ändå att de flesta skulle vara överens om att det är mer sannolikt att det faktiskt är så än att hon fått en knäpp och mördar barnen av egen hitte-på-anledning.

En annan spännande sak är att jag GISSAR att många av de som skriver under på att han är oskyldig inte skulle ha några större problem att samtidigt skuldbelägga i andra situationer och då påstå att Sveriges krav på bevis är för stor.

Dvs denna diskussionstråd fyller bara ett enda syfte. Att låta människor gotta sig i andra människors olycka. Och raljera över det. Detta gäller oavsett vilken sida man ”håller på”.

Jag hade/jag hyfsat bra insikt i de sk Bjärredsmorden då vi kände familjen ganska väl. Och hur mycket vi än tyckte om föräldrarna så självklart var det helt åt helvete som de gjorde. Å ändå hade vi någon sorts insikt i varför. Det rättfärdigar inte, men det förklarar en del när en människa inte mår bra hur långt man kan sjunka i sitt eget helvete. Det finns INGEN logik. Men det enda jag ville ha sagt med detta var att den Flashback-tråden urartade löjligt mycket. Redan efter en vecka var det det minst 95% hitte-på. Det kunde jag se som visste mer än andra. I denna tråd kan jag inte det för jag jag inte bakgrunden. Men jag gissar att det är likadant. Alla lögner späder på varandra och flyttar trådens innehåll längre och längre från sanningen.

Jo, han är tidigare dömd för misshandel. Om än inte mot denna mamma och barn. Det var brist på bevis i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in