Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
---Jag tror att man ska akta sig för att stirra sig blind på "den gruppen" eller "den gruppen".
Jag håller med om att man inte skall stirra blint på en grupp.
Jag har funderat mer på grupper...
En fest hölls på Bråtenvägen c:a 85. På den var en dansk och dennes svenska sambo värdinna. PeNi var en av gästerna och ErAn en annan. ErAn har kört ned "flickorna" men av förhöret framkommer att han återvänt till festen. Dvs det verkar som om männen i sällskapet inte gick ut. PeNi är undantaget vilket betyder att han inte är knuten till ett särskilt festande gäng den kvällen.
Bland flickorna fanns MaLu/MaPa och eventuellt träffades de två för första gången på denna fest. De andra två var värdinnan P L*undahl och en av hennes systrar, förmodligen E L*undahl. Ingen av systrarna är jämnåriga med Helena men skall ha gått på samma skola.
Om Helena umgicks med någon av dessa tre kan de i praktiken ha introducerat PeNi för henne.
PeNi åkte inte ned med ErAn och uppenbart inte med de andra på festen. Loudamus vittne placerar PeNi i en vit bil med sina vänner. Det skulle kunna vara PeKr och föraren är i så fall J Fr*driksson. PeKr anger JoFr som en möjligt person som PU skulle ha kunnat få skjuts av hem.
PeKr har en dotter som väl rimligen är dotter till hans dåvarande sambo. Lite märkligt att PU kan krascha in i en lägenhet med ett barn som skulle fylla 2 inom en vecka. Sambon skall dock så vitt jag förstår ha varit klasskamrat med J*ns L*undell som skall ha varit klasskamrat med Helena. Umgicks de två så kan Helena ha kommit i kontakt med PeNi den vägen eller för den delen PU och J Fredriksson.
Jag har tidigare trott att JohLa var i sällskap med PeNi den kvällen, men när jag kollar av meddelanden jag fått så finner jag inget stöd för det.
JohLa har dock varit förhörd i samband med Pilot och det betyder att han på något sätt bör ha varit i Helenas närhet i högintressant tid. Då värden på Bråtenvägen, PeNi, ErAn och JohLa är ett gäng så finns viss möjlighet att PeNi är närvarande också, i synnerhet som PeNi inte verkar ha varit knuten till en särskild grupp denna kväll. Detta betyder i sin tur att han är beroende av skjuts hem, kan ha fått skjuts med Helena eller kommit att gå tillsammans med henne fast det inte var planerat så.
Ytterligare en möjlig skjutsare är PU, om de nu har någon närmare relation vid denna tid.
Jag kan förstå att PeKr inte vill tala om sin vän R Br*ndt, men varför svarar varken han eller PU på frågor om PeNi?
Jag skulle dock hålla för troligare att PeKr och PU inte är det normala umgänget för PeNi. Umgånget med T Br*ndt är mer jämnårigt och T Br*ndt skall ha bott precis norr om parkeringsplatsen Loudamus vittne hade utsikt över.
Jag tror också att samtalet på PeNis balkong måste tolkas om. PeNi är där med annat manligt sällskap. Det kan naturligtvis vara så att PeNi och manligt sällskap dyker upp tillsammans, men sannolikheten är ju högre att det manliga sällskapet kommer när PeNi redan varit hemma ett tag. Frågan om Helena (vars efternamn ju faktiskt inte nämns) kan därför lika väl vara riktat mot den manlige besökaren eller dem båda.
En helt annan fråga är också varför R Br*ndt håller tyst. En möjlig lösning är att hon vet att PeNi kom hem 01:00 och var hemma hela natten. Men skulle hon hålla tyst om Loudamus uppgifter stämmer? Kanske håller hon tyst om hon är helt övertygad om en annan persons skuld. Ett alternativ är att hon misstänker att någon henne närstående kan vara inblandad. Kanske tänker hon att enda konsekvensen av att hon talar är att hon ställer till problem för sig själv i sin umgängeskrets medan Helena är lika försvunnen som förut och gåtan kvarstår.
Hennes bror skall vara bland de första att misstänka PU så det kanske är vad hon tror.