Citat:
Ursprungligen postat av
Pudelfrillan
Kan bara konstatera att det enda som är 100% säkert är det faktum att det spekuleras kring 2 helt olika kategorier av GM och endast EN av dom kan vara rätt.
1. GM återfinns i Helena's närmaste krets, exempelvis: BW, MK, HJ, Bröderna MO och DO, "Mannen med pilotglasögon" m.fl.
2. GM återfinns inte i Helena's närmaste krets, exempelvis: PU, PeNis m.fl.
Svårare än så är det alltså inte!
Skövdepolisen och GW har förvisso olika GM men dom verkar vara rörande överens om att Helena kände GM.
Enligt GW återfinns GM i HA's vänkrets.
Enligt Skövdepolisen och radioföljetongen är det Pilot, det tror även familjen och dom vill inte höra talas om alternativa GM.
Även Pilot återfinns som bekant i Helena's vänkrets, han var med på PW's förfest i Töreboda och han delade taxi med HA och UA in till stadt.
Flashbackdetektiver i all ära men enligt expertisen kände Helena GM så skäll nu inte på mig Ugglan för det är inte jag som har hittat på det här 🤓
Jag ska inte skälla på dig, det var bra att du påminde oss om var gärningsmannen kanske står att finna.
Dock blir det ganska rörigt med alla varianter av vilka Helena "kände". Vad menas med det? Det florerar skrivningar som att Helenas baneman återfinns i hennes "närmaste krets", att Helena "kände" gärningsmannen, att gärningsmannen återfinns i Helenas vänkrets, umgängeskrets, bekantskapskrets och så vidare.
Kände? Närmaste krets? Vänkrets? Umgängeskrets? Bekantskapskrets? Jag ser stora skillnader i allt detta. Ta till exempel att någon finns i någons "närmaste vänkrets", att någon finns i någons "närmaste umgängeskrets" eller att någon finns i någons "närmaste bekantskapskrets". Det är faktiskt en ganska stor skillnad mellan de här alternativen, särskilt mellan "närmaste umgängeskrets" och "närmaste bekantskapskrets". I det första fallet umgås man nära och mycket med varandra, i det andra fallet är man just bekanta, men behöver faktiskt inte umgås (så mycket).
Jag "känner" flera personer som finns i min "bekantskapskrets" men som inte ingår i min normala, nära "umgängeskrets".
Jag vill minnas att Skövde-polisen och GW Persson har använt alla de här uttryckssätten hej vilt genom åren. Så vad är det som gäller? Har de tänkt på det själva ens?
I övrigt undrar jag: Tänk om Skövde-polisen och GW Persson har fel om i vilken "grupp" gärningsmannen återfinns! Det är faktiskt möjligt. Och ingenting säger att det inte kan vara en kombination av personer ur de olika "grupperna". Jag har jag länge hävdat att det finns så mycket som talar för PU och PN att det inte går att vifta bort (ryker det så mycket som det gör om dem, måste det också finnas en eld). Men i vilken grupp återfinns PN och PU sett till Helena? "Kände" Helena dem? Ingick de "bekantskapskretsen", men att Helena inte umgicks med dem? Ingick de till och med i "umgängeskretsen"? Jag tänker till exempel på det där gymmet. Det minsta som lär kunna komma på tal är ju "kände", sannolikt också "bekantskapskrets". Kanske fungerar till och med "vänkrets", lite beroende på vad man läser in det ordet.
Jag har också länge hävdat att fallet kan innefatta en kombination av Skövde-polisens "mannen med pilotglasögon" och GW Perssons två gubbar. I just det här fallet får jag känslan av att "mannen med pilotglasögon" är "närmare" Helena än vad GW Perssons två gubbar är. Jag återfaller ofta i att "mannen med pilotglasögon" mycket väl kan ha funnits på plats, men inte som gärningsman. Kanske gör Skövde-polisen en tankevurpa här? Kanske är "mannen med pilotglasögon" en (ofrivillig) del i det som hände och den som stod Helena "nära", medan de två som bär huvudansvaret återfinns lite längre ut i Helenas värld, kanske då i gruppen "kände" eller i "bekantskapskretsen"?
Jag tror att man ska akta sig för att stirra sig blind på "den gruppen" eller "den gruppen".