2021-07-10, 21:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Jag har mina teorier om detta mord då jag själv suttit i förhör om detta men utan att veta något konkret eller ha bevis.

Däremot har jag genom åren försökt minnas tiden och jag har också en bra uppfattning och kännedom om de personer jag tror kanske kan ha genomfört detta. Dessa personer har förekommit i tråden frekvent men enligt mig har fokus legat på fel person som GM och vem som var medhjälpare.

Jag vill egentligen bara skriva av mig detta och ser ingen anledning till att kontakta polis då jag inte vet mycket, dock finns det en detalj som jag uppgav vid förhör som polisen inte fortsatte undersöka och som jag kan tycka var ganska centralt i utredningen, men men.

Om jag har rätt så tror jag tyvärr inte att sanningen kommer fram utan bevis i form av DNA etc om de hittar kroppen. Jag önskar att jag hade mer bevis.

Tack för att du tar till orda, men när du nu ändå gjorde det: Varför skriver du inte ut namnen på de personer som du avser? Du kan faktiskt hjälpa oss! Och varför vill du inte delge oss den där detaljen? Den kan också vara av vikt! Du anser själv att den där detaljen skulle ha kunnat vara central i utredningen. Vänligen, ge oss informationen! Den här tråden behöver mer substans och mindre av "säga A men inte B".
Senast redigerad av Ugglan. 2021-07-10 kl. 21:47.
Citera
2021-07-10, 21:49
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Tack för att du tar till orda, men när du nu ändå gjorde det: Varför skriver du inte ut namnen på de personer som du avser? Du kan faktiskt hjälpa oss! Och varför vill du inte delge oss den där detaljen? Den kan också vara av vikt!
Den här tråden behöver mer substans och mindre av "säga A men inte B".

Som jag skrev, jag har inga bevis. På den tiden ansåg jag att misstankarna var löjliga men med åren så har jag börjat fundera ”men tänk om?”.

Polisen har all information så jag låter de som är professionella i detta göra sitt jobb. Jag vill inte få problem då åtminstone en av dessa fortfarande befinner sig i min närmiljö och den personen är inte helt stabil. Inte då och tydligen inte nu av vad jag hört.
Senast redigerad av calmsolution 2021-07-10 kl. 21:52.
Citera
2021-07-10, 21:50
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Som jag skrev, jag har inga bevis. På den tiden ansåg jag att misstankarna var löjliga men med åren så har jag börjat fundera ”men tänk om?”.

Polisen har all information så jag låter de som är professionella i detta göra sitt jobb. Jag vill inte få problem då åtminstone en av dessa fortfarande befinner sig i min närmiljö.

Ok, men de "professionella" har bommat i 29 år ...
Citera
2021-07-10, 23:04
Medlem
Dansken och P.R är avfärdade...återstår inte så många mer möjliga inblandade:
(M.K)
K.M
OCH..
B.V
P.U
Kanske var S.P med i nåt läge (behjälplig)
H.M.H, B.Vs kompis vet nog vad som hänt oxå🤔
Citera
2021-07-10, 23:21
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Calmsolution berättar ju att dessa gökar förekommer frekvent i tråden...ojsan...vilka kan de va...knappast T.A va...kom igen uggla...använd din analytiska förmåga😄

Att svälja allt vad som skrivs med hull o hår utan att på något sätt få det styrkt är kanske inte så genomtänkt. Calmsolution kanske inte ens har någon anknytning till Mariestad, kanske ett troll, man bör nog invänta lite mer matnyttigt, om det nu finns.
Citera
2021-07-11, 00:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Kan bara konstatera att det enda som är 100% säkert är det faktum att det spekuleras kring 2 helt olika kategorier av GM och endast EN av dom kan vara rätt.

1. GM återfinns i Helena's närmaste krets, exempelvis: BW, MK, HJ, Bröderna MO och DO, "Mannen med pilotglasögon" m.fl.

2. GM återfinns inte i Helena's närmaste krets, exempelvis: PU, PeNis m.fl.

Svårare än så är det alltså inte!

Skövdepolisen och GW har förvisso olika GM men dom verkar vara rörande överens om att Helena kände GM.
Enligt GW återfinns GM i HA's vänkrets.
Enligt Skövdepolisen och radioföljetongen är det Pilot, det tror även familjen och dom vill inte höra talas om alternativa GM.
Även Pilot återfinns som bekant i Helena's vänkrets, han var med på PW's förfest i Töreboda och han delade taxi med HA och UA in till stadt.

Flashbackdetektiver i all ära men enligt expertisen kände Helena GM så skäll nu inte på mig Ugglan för det är inte jag som har hittat på det här 🤓
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-07-11 kl. 00:24.
Citera
2021-07-11, 00:28
Medlem
En kombination av alternativ 1 och 2 är ju oxå möjligt 🤔
Citera
2021-07-11, 01:27
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
En kombination av alternativ 1 och 2 är ju oxå möjligt 🤔

Ja allt är givetvis "möjligt" vilket är till GM fördel. Ju fler kombinationer och ju mer man krånglar till det, desto bättre för GM.
Citera
2021-07-11, 01:55
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Kan bara konstatera att det enda som är 100% säkert är det faktum att det spekuleras kring 2 helt olika kategorier av GM och endast EN av dom kan vara rätt.

1. GM återfinns i Helena's närmaste krets, exempelvis: BW, MK, HJ, Bröderna MO och DO, "Mannen med pilotglasögon" m.fl.

2. GM återfinns inte i Helena's närmaste krets, exempelvis: PU, PeNis m.fl.

Svårare än så är det alltså inte!

Skövdepolisen och GW har förvisso olika GM men dom verkar vara rörande överens om att Helena kände GM.
Enligt GW återfinns GM i HA's vänkrets.
Enligt Skövdepolisen och radioföljetongen är det Pilot, det tror även familjen och dom vill inte höra talas om alternativa GM.
Även Pilot återfinns som bekant i Helena's vänkrets, han var med på PW's förfest i Töreboda och han delade taxi med HA och UA in till stadt.

Flashbackdetektiver i all ära men enligt expertisen kände Helena GM så skäll nu inte på mig Ugglan för det är inte jag som har hittat på det här 🤓

Jag ska inte skälla på dig, det var bra att du påminde oss om var gärningsmannen kanske står att finna.

Dock blir det ganska rörigt med alla varianter av vilka Helena "kände". Vad menas med det? Det florerar skrivningar som att Helenas baneman återfinns i hennes "närmaste krets", att Helena "kände" gärningsmannen, att gärningsmannen återfinns i Helenas vänkrets, umgängeskrets, bekantskapskrets och så vidare.

Kände? Närmaste krets? Vänkrets? Umgängeskrets? Bekantskapskrets? Jag ser stora skillnader i allt detta. Ta till exempel att någon finns i någons "närmaste vänkrets", att någon finns i någons "närmaste umgängeskrets" eller att någon finns i någons "närmaste bekantskapskrets". Det är faktiskt en ganska stor skillnad mellan de här alternativen, särskilt mellan "närmaste umgängeskrets" och "närmaste bekantskapskrets". I det första fallet umgås man nära och mycket med varandra, i det andra fallet är man just bekanta, men behöver faktiskt inte umgås (så mycket). Jag "känner" flera personer som finns i min "bekantskapskrets" men som inte ingår i min normala, nära "umgängeskrets".

Jag vill minnas att Skövde-polisen och GW Persson har använt alla de här uttryckssätten hej vilt genom åren. Så vad är det som gäller? Har de tänkt på det själva ens?

I övrigt undrar jag: Tänk om Skövde-polisen och GW Persson har fel om i vilken "grupp" gärningsmannen återfinns! Det är faktiskt möjligt. Och ingenting säger att det inte kan vara en kombination av personer ur de olika "grupperna". Jag har jag länge hävdat att det finns så mycket som talar för PU och PN att det inte går att vifta bort (ryker det så mycket som det gör om dem, måste det också finnas en eld). Men i vilken grupp återfinns PN och PU sett till Helena? "Kände" Helena dem? Ingick de "bekantskapskretsen", men att Helena inte umgicks med dem? Ingick de till och med i "umgängeskretsen"? Jag tänker till exempel på det där gymmet. Det minsta som lär kunna komma på tal är ju "kände", sannolikt också "bekantskapskrets". Kanske fungerar till och med "vänkrets", lite beroende på vad man läser in det ordet.

Jag har också länge hävdat att fallet kan innefatta en kombination av Skövde-polisens "mannen med pilotglasögon" och GW Perssons två gubbar. I just det här fallet får jag känslan av att "mannen med pilotglasögon" är "närmare" Helena än vad GW Perssons två gubbar är. Jag återfaller ofta i att "mannen med pilotglasögon" mycket väl kan ha funnits på plats, men inte som gärningsman. Kanske gör Skövde-polisen en tankevurpa här? Kanske är "mannen med pilotglasögon" en (ofrivillig) del i det som hände och den som stod Helena "nära", medan de två som bär huvudansvaret återfinns lite längre ut i Helenas värld, kanske då i gruppen "kände" eller i "bekantskapskretsen"?

Jag tror att man ska akta sig för att stirra sig blind på "den gruppen" eller "den gruppen".
Citera
2021-07-11, 10:34
Medlem
Jag funderar lite över möjligheten att GM kan ha misstagit Helena för någon av sina systrar? Hur pass lika var de till utseendet 1992? Jag tänker med tanke på att de hade identiska ryggsäckar, kanske någon som systrarna hade något groll med.
Eller om hon kanske ha blivit erbjuden skjuts av någon som systrarna kände som Helena själv inte var något närmare bekant med?
Citera
2021-07-11, 12:20
Medlem
Jag tror absolut inte att man ska ” hänga upp sig på att Helenas ev blod inte återfanns i skogsdungen / stigen . Tidigt på morgonen och förmiddagen var platsen öppen och människor och hund ( hundar ) trampade runt överallt . Efter Helenas skor hittats spärrades platsen av men även då klev både Helenas syster och Pernilla W innanför avspärrningen för att identifiera skorna . ( finns bra bild på detta och det har nämnts i bok och radio . Säg att 10-15 personer + hundar befunnit sig på platsen ? Hur stor sannolikhet är det att ev blod bildningar inte har förstörts? Om det funnits blod på platsen så är ju sannolikheten ganska stor att dessa satt under skorna på de som letade ? I dag så hade säkert polis just kollat detta noga eftersom dessa personer har troligtvis trampat fritt på en brottsplats . Ev blodfläckar på skor kan tas för jord och inget jag nästan är säkert på skulle tänkt på när de kommit hem och tagit av sig skorna . Den förmodade brottsplatsen trampades sönder och ev spår förstördes 😩 att dölja ett brott vore ju genialiskt med att skicka ut människor på platsen så att ev bevis förstörs . Ang. ryggsäck mm som är saknad ? Vet man vart man ska leta så är ” sökandet ett perfekt tillfälle att plocka på sig saker ….
Citera
2021-07-11, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Att svälja allt vad som skrivs med hull o hår utan att på något sätt få det styrkt är kanske inte så genomtänkt. Calmsolution kanske inte ens har någon anknytning till Mariestad, kanske ett troll, man bör nog invänta lite mer matnyttigt, om det nu finns.
Svälja med hull och hår...vad menar du?!?
Allt pekar ju åt ett visst håll...som alltid...ser du inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in