2021-07-11, 12:17
Medlem
Imorgon måndag passerar jag Örebro och tänkte lämna en blomma på Lenas grav. Är det någon som vet vilken del av kyrkogården som är aktuell? Och är det Olaus Petri kyrka eller annan? Tack på förhand!
Citera
2021-07-11, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalaSthlm
Imorgon måndag passerar jag Örebro och tänkte lämna en blomma på Lenas grav. Är det någon som vet vilken del av kyrkogården som är aktuell? Och är det Olaus Petri kyrka eller annan? Tack på förhand!
Lena finns här:

Almby Kyrkogård Örebro
Kvarter: Azalean
Gravplats: 0075

Gravstenen är vackert bronsfärgad/brunfärgad och är uppförd framför en häck.
Senast redigerad av Picasso2 2021-07-11 kl. 12:30.
Citera
2021-07-11, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Domare med kopplingar till SOA och BA? Polisen AnSt. vet jag men domare också?

Rådman/domare Ull* Gustavss*n var tidigare Ordförande i Sveriges Simsällskap men sparkades från det ämbetet när hon gjort offentliga uttalanden om slöjbeklädda. Eftersom Hax mamma Birgitt* Axelss*n är vän av Sverigedemokraterna OCH varit involverad i styrelsen Örebros simallians finns misstanke om att de tu känner varandra.

Rådman/domare Björn Lind*n anställde en person som tidigare dömts för kvinnofridskränkning samt sitter i styrelsen för en stiftelse som delar ut stödmedel till regionala lantbruk och olika satsningar. Hax pappa SOA kan sannolikt känna honom.

Vem/vilka i närkretsen som kände åklagare Mats B som lade ned utredningen om bilincidenten OCH bedömde att det räckte med att beslagta digitala enheter och inte besluta om en utökad husrannsakan när han beslutade släppa Steffe fri från anhållan den 15e maj, vet jag inte. Kanske inget jäv alls, men åkl kvinnosyn är kanske likt den store Björns? Mest tror jag på att personlig vän till Steffe i form av IT-forensiker och hans uppfattning om sin polare kan ha påverkat jouråklagaren i besluten.
Citera
2021-07-11, 13:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Jo, det är ett väldigt nytt begrepp inom rättspsykiatrin som uppstått i den inofficiella diskussionen kring dömda mördare med diagnostiserad autism de senaste åren.

Förövrigt blev Hans Aspergers diagnos aktuell inom vuxenpsykiatrin så sent som i slutet av 1990-talet och hans begrepp "autistisk psykopati" omfattade barn.
Nej.

Det är från 1944, det är från tyska språket och ursprungligen via HA ang nuvarande AST (ånyo ändrat 2015 i dsm-5 då asperger togs bort, det andra är via icd ) och det är inte ett nytt begrepp inom rättspsykiatrin:
Däremot finns det nutida teorier om subgrupper som betecknas med tillägg kriminell, malicious eller om det är sk double hits.
Citat:
"(..) forskning visar att personer med autismspektrumtillstånd som grupp inte är mer benägna att begå allvarliga brott än befolkningen i övrigt.

Forskning visar dock att det kan finnas en liten undergrupp av individer med autismspektrumtillstånd som kan bli farliga brottslingar. Samma slutsats har framförts av Fitzgerald [3], som vidgat begreppet »autistisk psykopati« [3] till »criminal autistic psychopathy« som en underkategori av Aspergers syndrom. "
https://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2016/08/Autismpektrumtillstand-vanligt-hos-massmordare/
"Hos en minoritet av dem med AST kan man en sjelden gang registrere noe som ligner psykopatiske trekk (dysfunksjonell personlighetsforstyrrelse)."
AST är inte mer våldsamma el mer kriminella men Professor Attwood nämner en ovanlig "malicious subgroup" inom AS som riskerar att hamna inom skranket.
CU traits (callous and unemotional) är begrepp som förekommer när forskning berör barn. Det sätts givetvis ingen "diagnos" på barn, hjärnan växer, det kan vara reaktioner på annat, det kopplas snarare till beteendestörning.
Men eftersom psykopati anses vara genetiskt likaväl som påverkan av miljö så är forskningen av vikt för behandling som inte finns idag.

Michael*Fitzgerald (2019) "Empathy: Autism and Psychopathy:
Senast redigerad av develi 2021-07-11 kl. 14:20.
Citera
2021-07-11, 14:28
Medlem
Honan6s avatar
JG:s nervositet
När JG raderade i sin mobil under ett toabesök under förhör hos polisen har han uppgett något liknande som att det var pinsamt för att det handlade om ekivoka bilder på brudar. Det är kanske en del av sanningen, men inte hela. Jag spekulerar om att han och SD har samarbetat på något sätt i någon form av svartaffärer eftersom båda hade enskilda firmor registrerade. JG höll på med att göra om sitt sommarställe till åretruntboende och det måste ju besiktigas. Kunde JG få besiktningar utförda utan kvitto av SD? Hur fick JG material och byggarbeten utförda - av registrerade firmor eller privatpersoner? Om jag inte minns fel var väl någon polis behjälplig med cementering (Mark*) och en IT-forensiker med grävmaskinsarbete?

Vilken omsättning hade SD firma?
Som ni märker kan jag fortfarande inte släppa tanken om att SD kan ha sysslat med fler hemligheter än otroheten. Har någon i tråden kommit åt hans Skattedeklarationer för åren -16 till -18? Vad har han redovisat för omsättning i den enskilda firman? Han borde haft ett företagskonto, men det syns inte i FUP.

LW utgjorde hot för flera?
Kanske både JG och SOA ordnade kunder till SD som erbjöd tjänster som byggkontrollant vid sidan om sin arbetsgivare? Om LW visste om den typen av hemligheter mellan SD och han vänner kan han ha uppfattat det som att hon utgjorde hot på flera sätt än hotet om avslöja otroheten.

Utöver ovan kvarstår fortfarande de frågetecken som jag skrev om för några veckor sen
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2021-07-11, 14:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Rådman/domare Ull* Gustavss*n var tidigare Ordförande i Sveriges Simsällskap men sparkades från det ämbetet när hon gjort offentliga uttalanden om slöjbeklädda. Eftersom Hax mamma Birgitt* Axelss*n är vän av Sverigedemokraterna OCH varit involverad i styrelsen Örebros simallians finns misstanke om att de tu känner varandra.

Rådman/domare Björn Lind*n anställde en person som tidigare dömts för kvinnofridskränkning samt sitter i styrelsen för en stiftelse som delar ut stödmedel till regionala lantbruk och olika satsningar. Hax pappa SOA kan sannolikt känna honom.

Vem/vilka i närkretsen som kände åklagare Mats B som lade ned utredningen om bilincidenten OCH bedömde att det räckte med att beslagta digitala enheter och inte besluta om en utökad husrannsakan när han beslutade släppa Steffe fri från anhållan den 15e maj, vet jag inte. Kanske inget jäv alls, men åkl kvinnosyn är kanske likt den store Björns? Mest tror jag på att personlig vän till Steffe i form av IT-forensiker och hans uppfattning om sin polare kan ha påverkat jouråklagaren i besluten.
Ang stnämnda. Jouråklagaren förbjöd PW att delta vid husrannsakan, dagen efter tillåts han tömma LWs datorer och vara inblandad i processen med SDs. Då är det inte i Jouråklagarens regi längre.
Citera
2021-07-11, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ang stnämnda. Jouråklagaren förbjöd PW att delta vid husrannsakan, dagen efter tillåts han tömma LWs datorer och vara inblandad i processen med SDs. Då är det inte i Jouråklagarens regi längre.

Det är högst märkligt att han tilläts vara med och tömma, men sen lät de allt ligga ett halvår. Varför, tro?
Citera
2021-07-11, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalaSthlm

https://gofile.io/d/Prz2kn

Jag la upp en karta och bild på gravstenen. Det blir nu väldigt lätt att hitta. Här på flashback hjälper vi alla för info.

Gravstenen till vänster om Lenas handlar även där om en riktig tragedi.......
Senast redigerad av bergslag 2021-07-11 kl. 14:53.
Citera
2021-07-11, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Lena finns här:

Almby Kyrkogård Örebro
Kvarter: Azalean
Gravplats: 0075

Gravstenen är vackert bronsfärgad/brunfärgad och är uppförd framför en häck.
Strålande! Tack för snabbt svar.
Citera
2021-07-11, 15:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bergslag

Jag la upp en karta och bild på gravstenen. Det blir nu väldigt lätt att hitta. Här på flashback hjälper vi alla för info.

Tragiskt.
Du skrev tidigare att askan är spridd, i minneslund eller i det fria?
Citera
2021-07-11, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergslag

Stort tack!
Citera
2021-07-11, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad bra. Då kan nu familjen gå vidare och fotsätta med bouppteckning och annat nödvändigt. Fast HD borde fortf granskas ytterligare tycker jag.

Massor med information kommer att gå om intet om HD inte fortsatt utreds. Hennes roll måste klargöras. För mig är det osannolikt att HD inte kände till något om mordet före rättegången i TR. Sedan är bara frågan i vilken grad. Dock så mycket att det kan vara brottsligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in