2021-07-11, 12:23
Medlem
Swan65s avatar
Nu har Finland högre incidens än Sverige och ändå vägrar vår jävla kärringregering att släppa in svenska turister.. Kiuru vår omsorgsminister sänkte t.o.m gränsen för gröna länder till 10! Perkele hon borde bespottas på Senatstorget
Citera
2021-07-11, 12:46
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.aftonbladet.se/family/a/pAnLKW/mio-11-blev-svart-sjuk-i-hyperinflammation

Det här var läskigt. En mamma ringde 1177 när hennes 11-åring blev svårt sjuk i hyperinflammation post-covid. Men dom sa bara - upprepade gånger - att familjen skulle stanna hemma. Jag antar att 1177 helt enkelt har haft order att tona ner sjukdom hos barn, eftersom den officiella linjen har varit att barn inte kan smittas med covid och inte heller smitta. När kartan inte stämmer med verkligheten, så håller vi fast vid kartan ändå. Typiskt svenskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nu har Finland högre incidens än Sverige och ändå vägrar vår jävla kärringregering att släppa in svenska turister.. Kiuru vår omsorgsminister sänkte t.o.m gränsen för gröna länder till 10! Perkele hon borde bespottas på Senatstorget

Det handlar inte bara om incidensen totalt. Vid resor mellan länder (och regioner) kan folk även dra med sig nya varianter av viruset. Det är väldigt oansvarigt att resa nu, om man inte har tvingande skäl, så det är lika bra att världens regeringar sätter stopp.
Citera
2021-07-11, 12:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ja precis, risken för att 16+ råkar illa ut pga av vaccinering är närmast noll. Däremot kan de föra smittan vidare om de inte vaccineras.

Vaccinet ger inget 100% skydd varken mot sjukdom eller smittspridning. Varför sitta och förhärliga vaccinet när naturlig immunitet fungerar minst lika bra? Unga behöver inte detta vaccin då sjukdomen är i stort sett ofarlig för unga.
Citera
2021-07-11, 12:57
Medlem
Hrass avatar
Citat:
90-årig kvinna dog – smittad av två varianter av covid-19. Kvinnan som avled i Belgien i mars var smittad av både Alfa och Beta, rapporterar BBC. Kvinnan var inte vaccinerad. Fallet med dubbla virusinfektioner är det första som dokumenterats.

– Huruvida infektionerna med av två varianter spelade en roll för den snabba försämringen för patienten är svårt att säga, säger belgiska forskaren Anne Vankeerberghen som studerat fallet.

Även forskare i Portugal och Brasilien har senare upptäckt att patienter insjuknat med dubbla varianter av viruset. Fenomenet förekommer, men är ovanligt. Det konstaterar läkare som diskuterat fallet på en europeisk läkarkongress.
Är det den nya fruktade andra (fjärde?) vågen som kommer för att ta våra unga nu?
Det är inte längre multisjuka 95-plussare som drabbas, utan 90-plussare med okänt antal underliggande riskfaktorer
Citera
2021-07-11, 13:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag är positiv till socialt umgänge, inte alkohol. Vi är inte gjorda för ett liv i lockdown. Sjukt att somliga försvarar detta odemokratiska oskick.
Du tar ständigt upp diverse resonemang som är intressanta, men dåligt underbyggda.

Större delen av människans utveckling har människan levt i små grupper med få kontakter utanför gruppen, lite som i en lock down. Det var först på stenåldern, sådär 12 000 år sedan, som människan började bli bofast och började leva i större grupper.

Har du någon intressant information om hur evolutionen på ganska kort tid skapat en människa som kräver samvaro med stora mängder av andra (rätt okända) människor för att trivas och att inte en mindre grupp fortfarande skulle räcka till för att människan ska må bra.
Citera
2021-07-11, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/family/a/pAnLKW/mio-11-blev-svart-sjuk-i-hyperinflammation

Det här var läskigt. En mamma ringde 1177 när hennes 11-åring blev svårt sjuk i hyperinflammation post-covid. Men dom sa bara - upprepade gånger - att familjen skulle stanna hemma. Jag antar att 1177 helt enkelt har haft order att tona ner sjukdom hos barn, eftersom den officiella linjen har varit att barn inte kan smittas med covid och inte heller smitta. När kartan inte stämmer med verkligheten, så håller vi fast vid kartan ändå. Typiskt svenskt.

Det handlar inte bara om incidensen totalt. Vid resor mellan länder (och regioner) kan folk även dra med sig nya varianter av viruset. Det är väldigt oansvarigt att resa nu, om man inte har tvingande skäl, så det är lika bra att världens regeringar sätter stopp.

Post-covid? Han testades positivt för covid och hade hyperinflammation. Vad jag förstår så behöver hans åkomma inte alls ha med Covid att göra.
Citera
2021-07-11, 13:09
Medlem
https://www.wsj.com/articles/in-children-risk-of-covid-19-death-or-serious-illness-remain-extremely-low-new-studies-find-11625785 260?mod=breakingnews

In Children, Risk of Covid-19 Death or Serious Illness Remains Extremely Low, New Studies Find

"Some 99.995% of the 469,982 children in England who were infected during the year examined by researchers survived, one study found."

0.03% dödlighet och man stänger ner hela världen? Okej.
Citera
2021-07-11, 13:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Post-covid? Han testades positivt för covid och hade hyperinflammation. Vad jag förstår så behöver hans åkomma inte alls ha med Covid att göra.

Det konstaterades att han hade antikroppar mot covid, d.v.s. infektionen var redan genomgången sedan en tid tillbaka. Han var redan frisk från själva covid-infektionen emellan (eller i alla fall skenbart):

I slutet på november testade Anne-Lie Karlsson och hennes sambo positivt för covid-19. Även hennes tre barn, som inte testades, uppvisade förkylningssymtom. Efter tre veckor kunde de återvända till jobb och skola.

– Jag tänkte nästan att det var skönt att vi hade haft det och att vi klarade det så pass bra. Men jag hade fel.

Allt var frid och fröjd tills torsdagen den 7 januari. Då fick Anne-Lies äldsta son Mio, 11, plötsligt över 40 graders feber och började kräkas. Han var helt sängliggandes. Anne-Lie försökte få ned febern med Alvedon, men det hjälpte inte.
Citera
2021-07-11, 13:14
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Du låter säker på din sak. Eftersom immunitet är något som sjunker med tiden så är det väl också dumt att dra ut på förloppet att majoriteten smittas?

Jag vill bara dra ut på det så länge att folk hinner få vaccin. Eller, allra helst, så hade jag velat stoppa viruset vid gränsen, så att man inte hade behövt bli desperat efter ett vaccin som har tagits fram i panik. Men har man gjort någonting så dumt som att välkomna resenärer från länder med pågående smittspridning, så anser jag det vara bättre att ta ett vaccin som har tagits fram på kort tid, än att utsätta sig för ett experiment som rymde från virusinstitutet i Wuhan.

Citat:
Naturlig immunitet har ju bevisats vara extremt effektiv, även mot delta-varianten. 0,001-0,4% risk att återinfekterad inom ett år oavsett variant, enligt brittiska myndigheter som övervakar återinfektioner.

Så det mest effektiva för att få stopp på den allmänna smittspridningen vore väl att vaccinera och isolera riskgrupperna som utgör 90% av vårdbehovet och dödsfallen och låta resten utveckla naturlig immunitet snabbt. När man väl börjat utveckla naturlig immunitet kommer det med största sannolik minska alla risker med covid under en lång tid. Det kanske är några som stryker med på kuppen, men det dör redan så mycket människor världen över av betydligt mer cyniska orsaker.

Vad anser du vara mer cyniska orsaker till dödsfall?

Citat:
Vaccinet har ju dessvärre inte visat sig funka lika bra mot olika varianter vilket leder till ett långdraget förlopp av smittspridning där den allmänna immuniteten sjunker drastiskt över tid och med stora hack i kurvan vid nya varianter.
Citera
2021-07-11, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det konstaterades att han hade antikroppar mot covid, d.v.s. infektionen var redan genomgången sedan en tid tillbaka. Han var redan frisk från själva covid-infektionen emellan (eller i alla fall skenbart):

I slutet på november testade Anne-Lie Karlsson och hennes sambo positivt för covid-19. Även hennes tre barn, som inte testades, uppvisade förkylningssymtom. Efter tre veckor kunde de återvända till jobb och skola.

– Jag tänkte nästan att det var skönt att vi hade haft det och att vi klarade det så pass bra. Men jag hade fel.

Allt var frid och fröjd tills torsdagen den 7 januari. Då fick Anne-Lies äldsta son Mio, 11, plötsligt över 40 graders feber och började kräkas. Han var helt sängliggandes. Anne-Lie försökte få ned febern med Alvedon, men det hjälpte inte.

Det är bara hennes/din amatörteori. Står ingenstans att läkarna klassade inflammationen som "post-covid".
Citera
2021-07-11, 13:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Det är bara hennes/din amatörteori. Står ingenstans att läkarna klassade inflammationen som "post-covid".

Hur det än var med den saken, så är jag rätt säker på att 1177 försökte tona ner hela saken och hålla pojken borta från sjukhuset, för att det ingår i deras briefing att de ska sprida uppfattningen att barn inte kan få covidrelaterade tillstånd, eller i alla fall inte bli allvarligt sjuka.
Citera
2021-07-11, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vaccinet ger inget 100% skydd varken mot sjukdom eller smittspridning. Varför sitta och förhärliga vaccinet när naturlig immunitet fungerar minst lika bra? Unga behöver inte detta vaccin då sjukdomen är i stort sett ofarlig för unga.

Det är väl ingen som påstått att vaccinering ger ett 100 % skydd. Att genomgången infektion skulle fungera minst lika bra har du inte, föga förvånande, lyckats ge en källa på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in