2021-07-10, 22:32
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Hollands siffror stack iväg för fem dagar sedan. Knappast någon trend, ännu.

Enligt worldometers är det en uppåtgående trend i Nederländerna.

https://www.worldometers.info/coronavirus/weekly-trends/
Citera
2021-07-10, 22:32
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarumanmyndigheten
Krav på MINST munskydd -helst ANDNINGSSKYDD FFP2/3 vid resa i tät kollektivtrafik, med konstaterad samhällsspridning - annars får folk inte gå genom spärrar/på buss.

Kontrollanter på tåg/buss ser till att munskydd efterföljs.

Eller en stor satsning på sommarvagnar.
Citera
2021-07-10, 22:44
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Enligt worldometers är det en uppåtgående trend i Nederländerna.

https://www.worldometers.info/coronavirus/weekly-trends/

Kallar du fem dagars uppgång för trend? Även tre, en, tolv timmar?
Citera
2021-07-10, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Men gud vad du sitter och hittar på. Alltså, vem som helst kan typ surfa fram siffrorna på en minut, men det klarar inte du av liksom. Du måste vara full eller nåt. Antalet fall har inte ökat med drygt 20 gånger, de har ökat med 14 gånger. Och vad då "försökte säga att dödsfallen ökat med 400%"? Dödsfallen HAR ökat med 400%. Gå nu och sov ruset av dig. Eländiga fyllo. *hihi*

Den första maj hade UK drygt 1300 fall, idag 35.000.

Kan du som mattematikexpert räkna ut åt mig vad det blir?

Jag vet att jag tog i i underkant, men även med överslagsräkning kan jag se att 1300x14 inte blir 35.000
Citera
2021-07-10, 22:49
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja är de köpta av big pharma kanske?

Hur vore det om 95% slutade äta skräpmat, slutade röka och kröka etc istället. Det skulle vara mkt bättre och lösa så mkt mer än ett jävla vaccin, som i sig inte förbättrar hälsan det minsta.

Bara för att existerar betyder det inte att det är särskilt vanligt. Och det är såklart inte heller ett skäl att stänga ner en hel värld. Om man är orolig för låååångkåååvid får man stanna hemma så länge man önskar. På egen bekostnad. Det är inte svårare än så.

Ja på kort sikt möjligen, men på längre sikt vet ingen hur det blir. Det är därför vaccinerna bara är nödgodkända. Långsiktiga studier pågår fortfarande.

Men seriöst håller du på och gafflar om kost ikväll igen?

Ja, alla vet att bra kost är fint och övervikt ofta dåligt. Men tror du att du kan få en miljard överviktiga att bli hälsosamma inom en rimlig period?
Citera
2021-07-10, 22:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Kallar du fem dagars uppgång för trend? Även tre, en, tolv timmar?

Nu är det ju Worldometer som anger trenderna o inte jag.

Om du tycker worldometer gör fel så länka gärna till en källa som visar att trender inte kan utläsas på veckodata.
Citera
2021-07-10, 22:57
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu är det ju Worldometer som anger trenderna o inte jag.

Om du tycker worldometer gör fel så länka gärna till en källa som visar att trender inte kan utläsas på veckodata.

Du förstår väl att de alltid kommer att ha en trend, då det sorteras ut data på veckobasis? Ända tills sajten dör eller slutar göra det.

Förra veckan var trenden totalt annorlunda. Kika på den lite längre trenden istället.
Citera
2021-07-10, 23:03
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Spanien har ökat senaste tio dagarna. Var så långt bak som Februari som det var lika många dagliga fall. Får se vart det leder.

Ja fast nu är spanjorerna ute och reser med tillhörande obligatoriska PCR-tester. Klart antal "fall" ökar när fler testar sig.

Fascinerande att folk går på detta för andra sommaren i rad. Andra vågen av "the casedemic".

Löjligt.
Citera
2021-07-10, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Ja fast nu är spanjorerna ute och reser med tillhörande obligatoriska PCR-tester. Klart antal "fall" ökar när fler testar sig.

Fascinerande att folk går på detta för andra sommaren i rad. Andra vågen av "the casedemic".

Löjligt.

Ljuger testerna eller vad menar du?
Citera
2021-07-10, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vilken lösning föreslår du? Att låta viruset spridas ohindrat är ingen lösning. Tvärtom, så kommer det bara att elda på virusets benägenhet att mutera.

Att förlita sig på immunitet genom infektion är ingen lösning. Viruset kommer att försöka hitta ett sätt att komma förbi immunförsvarets skydd, oavsett huruvida skyddet kommer från vaccin, eller från infektion med äldre varianter av viruset.

Immunitet genom infektion är en olämplig strategi, eftersom det bygger på smittspridning. Den smittspridningen ger viruset ännu fler chanser att mutera. Strategin med immunitet genom infektion kommer alltså att förvärra problemet med att viruset tar sig förbi immunförsvarets skydd.

Nej. Strategin att låta viruset spridas var dömd att misslyckas.

Du låter säker på din sak. Eftersom immunitet är något som sjunker med tiden så är det väl också dumt att dra ut på förloppet att majoriteten smittas? Naturlig immunitet har ju bevisats vara extremt effektiv, även mot delta-varianten. 0,001-0,4% risk att återinfekterad inom ett år oavsett variant, enligt brittiska myndigheter som övervakar återinfektioner.

Så det mest effektiva för att få stopp på den allmänna smittspridningen vore väl att vaccinera och isolera riskgrupperna som utgör 90% av vårdbehovet och dödsfallen och låta resten utveckla naturlig immunitet snabbt. När man väl börjat utveckla naturlig immunitet kommer det med största sannolik minska alla risker med covid under en lång tid. Det kanske är några som stryker med på kuppen, men det dör redan så mycket människor världen över av betydligt mer cyniska orsaker.

Vaccinet har ju dessvärre inte visat sig funka lika bra mot olika varianter vilket leder till ett långdraget förlopp av smittspridning där den allmänna immuniteten sjunker drastiskt över tid och med stora hack i kurvan vid nya varianter.
Citera
2021-07-10, 23:10
Medlem
LukeRhineharts avatar
Intressant att se hur smittspridningen ökar igen i flera länder. Delta-varianten och på många håll en återgång till normalt beteende är sannolikt förklaringarna. T.ex. Katalonien hade en jätteökning bland unga efter att nattklubbarna öppnade.
https://twitter.com/jocami_ca/status/1412471546740887555

Förhoppningsvis har de drabbade länderna vaccinerat tillräckligt många för att den ökade smittspridningen inte ska ge någon större effekt i termer av allvarligt sjuka. Ska bli intressant att se vilka desperata grepp foliehattarna kommer ta till för att hålla igång myten om att covid inte sprids på sommaren.
Citera
2021-07-10, 23:21
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Den första maj hade UK drygt 1300 fall, idag 35.000.

Kan du som mattematikexpert räkna ut åt mig vad det blir?

Jag vet att jag tog i i underkant, men även med överslagsräkning kan jag se att 1300x14 inte blir 35.000
Man hallå liksom. Räkna istället på ett 7-dagars snitt istället för att ta till extremfall som uppstår på helgdagar liksom. Lätt för dig att typ sitta och hitta på men om man ser lite nyktert och använder riktiga siffror så var 7-dagarssnittet 1851 smittade den 2:a Maj och just nu är 7-dagarssnittet 29139 smittade liksom. Kan du som matematikfyllo räkna ut åt mig vad det blir? Ok, jag skall inte vara elak mot dig mer bubben, det blir en ökning på 1400%. Tänk va! Precis som jag sa liksom! *hihi*
Senast redigerad av korrektamund0 2021-07-10 kl. 23:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in