2021-07-11, 11:22
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Du kanske har missat att diskussionen handlar om bibehållen lön?

Vem betalar för den femte dagen menar du?
Citera
2021-07-11, 11:26
Medlem
Fieldxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
2 sekunders arbetsdag borde vara grymt produktivt.

Det här hade jag kunnat gå med på
Citera
2021-07-11, 11:49
Medlem
mdlbs avatar
Personligen har jag inte haft ett enda jobb utan dötid eller där jag jobbat "för snabbt" och därmed blivit klar 1-4h innan arbetsdagen tagit slut, för att sedan sitta av tiden, helt meningslöst. Effektivt arbete måste belönas men det gör det verkligen inte idag, då får du bara mer att göra för samma lön. Ett förslag att börja med skulle vara att alla går hem en timme tidigare för att se vilken skillnad det gör på produktion och mående hos arbetare.
Citera
2021-07-11, 12:05
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Vem betalar för den femte dagen menar du?
Arbetsgivarna. Kolla länkarna jag postade.
Citera
2021-07-11, 15:22
Medlem
Sett till AI och att detta kommer ta över allt fler arbeten så kan vi nog se fram mot kortare arbetsveckor framöver oavsett.
Om AI tar över en stor del av arbetena och därmed jobben- vem skall då konsumera det som produceras om stora massan är utan jobb och lön. Sådant skapar alltid oroligheter och framröstandet av någon despot,
Citera
2021-07-11, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Din lön baseras på vad ditt företag producerar. Som i sin tur baseras på hur väl arbetarna presterar. Vad tror du händer med företagets produktion om alla arbetar 20% mindre?

Hur är detta en diskussion ens? Jobbar ni alla på kommunala låtsasjobb eller vad är det frågan om?

Företag sysslar inte med någon välgörenhet. Prio är att öka vinsten, vilket bland annat kan görs genom att hålla nere lönerna. Vinsten som görs går för det mesta inte tillbaka till de som faktiskt har producerat överskottet och lönerna sätts definitivt inte därefter, även om det i vissa fall händer i form av bonusar.
Minskad arbetstid skulle vara en form för arbetstagare att ta del av de senaste 30 årens ökade vinster där största delen hamnat i ägarnas händer.
Inte kommit ut i arbetslivet än? Eller har du bara missat hur massans lönesättning fungerar?
Citera
2021-07-11, 18:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Klunteklint
Företag sysslar inte med någon välgörenhet. Prio är att öka vinsten, vilket bland annat kan görs genom att hålla nere lönerna. Vinsten som görs går för det mesta inte tillbaka till de som faktiskt har producerat överskottet och lönerna sätts definitivt inte därefter, även om det i vissa fall händer i form av bonusar.
Minskad arbetstid skulle vara en form för arbetstagare att ta del av de senaste 30 årens ökade vinster där största delen hamnat i ägarnas händer.
Inte kommit ut i arbetslivet än? Eller har du bara missat hur massans lönesättning fungerar?

Du svarar på frågan i din första mening. Företag sysslar inte med välgörenhet och kommer inte betala dig samma lön för mindre arbetstid.

Snarare du och barnet crafty eller vad han heter i tråden som knappt kommit ut i arbetslivet. Börja jobba och lär er vad det innebär innan ni låtsas förstå något.
Citera
2021-07-11, 20:15
Medlem
Citat:
Du svarar på frågan i din första mening. Företag sysslar inte med välgörenhet och kommer inte betala dig samma lön för mindre arbetstid.

Snarare du och barnet crafty eller vad han heter i tråden som knappt kommit ut i arbetslivet. Börja jobba och lär er vad det innebär innan ni låtsas förstå något.

Fast betalar företagen för tid då? Om vi pratar kvalificerade tjänster så är ju tiden extremt frånkopplad produktionen så det är ett extremt dåligt mått på om en anställd gör vad som förväntas av den. Jag har som jag skrivit tidigare aldrig varit med om att en arbetsgivare ställer krav på när eller hur mycket jag skall jobba, bara krav på vad som skall produceras, producerar man mer än andra så får man högre lön.

Känner faktiskt inte många som har arbetsgivare som tycker att tiden är viktig, förutom de inom offentlig sektor såklart. Där mäter de tid och vill ha folk på plats osv, däremot mäter de inte vad som produceras.
Citera
2021-07-11, 20:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Fast betalar företagen för tid då? Om vi pratar kvalificerade tjänster så är ju tiden extremt frånkopplad produktionen så det är ett extremt dåligt mått på om en anställd gör vad som förväntas av den. Jag har som jag skrivit tidigare aldrig varit med om att en arbetsgivare ställer krav på när eller hur mycket jag skall jobba, bara krav på vad som skall produceras, producerar man mer än andra så får man högre lön.

Känner faktiskt inte många som har arbetsgivare som tycker att tiden är viktig, förutom de inom offentlig sektor såklart. Där mäter de tid och vill ha folk på plats osv, däremot mäter de inte vad som produceras.

Om du jobbar på ett riktigt jobb och faktiskt jobbar när du är på plats så är det helt omöjligt att producera lika mycket på 6 som på 8 timmar. Är detta jobbiga grejer att förstå?

Om du producerar lika mycket på 6h så har du inte jobbat tillräckligt hårt i 8h.
Citera
2021-07-11, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Du jobbar inte alls hör jag direkt

Jaså.

Nog för att jag har 37,5h arbetsvecka, men det blir mer än 40 nästan jämt. Lite för att jag alltid har massor att göra, och för att min bonus baseras på antalet fakturerade timmar.
Citera
2021-07-11, 20:31
Medlem
Citat:
Om du jobbar på ett riktigt jobb och faktiskt jobbar när du är på plats så är det helt omöjligt att producera lika mycket på 6 som på 8 timmar. Är detta jobbiga grejer att förstå?

Om du producerar lika mycket på 6h så har du inte jobbat tillräckligt hårt i 8h.

Ja men arbetsgivaren betalar inte för tid, de betalar för vad som produceras. Tror du folk som är långsamma kan gå efter 40 timmar och alla är nöjda och glada? Nej på arbeten där man förväntas leva upp till en viss nivå kommer det ibland in folk som inte riktigt har det som krävs för den nivån, de tvingas sitta och pressa 50-60 timmar i veckan för att hänga med resten iaf hjälpigt. På samma sätt kan man jobba mindre ifall man levererar snabbare.

Hur mycket som skall produceras är uppgörelsen man har med arbetsgivaren, och det följs upp löpande för att se om alla är nöjda med resultatet osv.
Citera
2021-07-12, 14:02
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Arbetsgivarna. Kolla länkarna jag postade.

Så arbetsgivarna går miste om 20% av output? De flesta företag skulle gå i konkurs om du tog bort 20% av intäkterna men behöll kostnaderna.

Skulle du vilja att företag du har aktier i gör på det sättet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in