2021-07-11, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det var väl tur att denna organisation till slut också vaknade upp och insåg vad de på ren hörsägen/skvaller utan bevis eller dom publicerade på nätet.
Ja myndigheterna har sannolikt brustit - Maria skulle med facit inte haft vårdnaden om sönerna.
Om man hellre tar sitt och sina barns liv så pappan inte någonsin kan träffa dem.........är man inte frisk
Citera
2021-07-11, 11:38
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Ja det låter som en fruktansvärd gangster-familj som hotar med att anmäla "förtal"....

Allt detta har dragit i tingsrätten, och då var dessa källor tysta?
Har det gått så pass långt att det varit i tingsrätten, så brukar allt dras till sin spets - men dessa höll käften då med?

Du är selektiv i din läsning vilket säger mig att du tyvärr inte är objektiv.

Olika hot, hot om förtal osv står det.

Det är med andra ord inte bara hot om förtal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Fanns de som "försvarade"/ville förklara exempelvis salafarsans handlande också. Sedan ÄR ju kvinnor mer sällan än en man mördare/förövare (pga lägre testosteron eller vad vet jag) så klart det blir extra oförklarligt då (även en man som mördar sina barn såklart) och man vill ha en "orsak".

Snarare verkar det ju vara HÄTSKARE fördömanden av kvinnan än en man i samma situation. "Mitt mammahjärta blöder", "hur kan en mamma göra så" som att inte en kvinna inte kan få psykos, go mental som en man utan ska vara "en god mor" och inte en fullfjädrad människa med massa konflikter i sig. Har inget med att en kvinna inte är en "människa fullt ut". Men rätt många tycker det är mer oförklarligt med en kvinna som tar död på sina barn än en man, kvinnor ÄR mindre våldsamma, de har ett särskilt band till sina barn eftersom man bär dem, man kan bara skaffa ett begränsat antal som gör varje unge extra viktig rent biologiskt.

Det "ursäktas" inte, hon hade ett "fritt val" och är såklart en mördare som alla andra. Varför ta in könsaspekten i det hela? Tyder snarare på att DU är misogyn. Läser jag om någon som mördat sina föräldrar då tycker jag det är sorgligt allt som oftast, hur kom det dit, vad hände osv. Men johanna möller ser jag som en fullblodsdåre. Samma sak med barnamördare, vissa är "värre" än andra.

Könsaspekten kommer av att så många säger just att de inte kan tro att en kvinna/mamma skulle kunna utföra en sådan vidrig handling. Det är där mina invändningar kommer in. Jag utgår nämligen från premissen att kön ska ses som oväsentligt, eftersom detta är den jämställda hållningen och detta är det jämställda landet Sverige. Har jag fel? Bör vi inte döma alla efter samma rättesnöre?

Min personliga inställning till kön och könsroller har jag inte ens ventilerat i tråden, så den står dig förstås fritt att spekulera kring. Kalla mig vad du vill.
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewHope
Intressant. ” Betydligt fler män är mordoffer i Sverige.” För det första 5-10 % är inte ”betydligt mer” - ren matte. Mördas de av kvinnor eller av andra män är också frågan.
Om bevis har du redan fått flera svar inte bara från mig, men du vill inte ta in de, eftersom de passar inte in i din världsbild.

Läsförståelse……

”Av samtliga 124fall av dödligt våld 2020 var offret av kvinnligt kön i 25 fall och av manligt kön i 99 fall. ..”

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKE wiOw7GL29rxAhVB-yoKHYGMBCkQFjACegQIBRAD&url=https%3A%2F%2Fwww.bra. se%2Fom-bra%2Fnytt-fran-bra%2Farkiv%2Fnyheter%2F2021-03-30-slutlig-brottss tatistik-2020---konstaterade-fall-av-dodligt-vald.html&usg=AOvVaw3e67PvIq4aMxiPBjzhXwsy

Däremot, när det gäller våld i sk ”nära relation” där offer och förövare haft en pågående eller avslutad kärleksrelation rör det sig om ca 16-18 mordoffer per år. Av dessa är 5-10% män, resten kvinnor.
Citera
2021-07-11, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tycker att ingen av föräldrarna skulle haft vårdnaden om barnen i det här fallet. Sorgligt att pappans ageranden förminskas p.g.a. att mamman mördade barnen. Barn ska väl heller inte behöva uppleva psykisk eller fysisk misshandel. Att det inte föreligger bevis säger inte mig någonting då enligt forskning många misshandelsfall i nära relationer läggs ner i brist på bevis.

"Sorgligt att pappans ageranden förminskas p.g.a. att mamman mördade barnen"
Eh? De snarare förstoras ju.

Finns inga bevis, ingenting. Skulle det var riktigt j-a allvarligt, och de varit i rättegång borde det funnits läkarbesök, vittnesmål, bilder, inspelningar, inlägg på sociala medier där man ser antydningar till blåmärken eller nånting. Hon ska dessutom haft kontakt med sin familj, inte bott med mannen på ett bra tag så det fanns nog tid och möjlighet att samla bevis.

Du tar en väldigt konstig logisk vurpa, forskning visar också på att fall läggs ned i brist på bevis för att det inte hade hänt något av det som påstods.
Citera
2021-07-11, 11:41
Medlem
colis avatar
Citat:
Jag tycker att ingen av föräldrarna skulle haft vårdnaden om barnen i det här fallet. Sorgligt att pappans ageranden förminskas p.g.a. att mamman mördade barnen. Barn ska väl heller inte behöva uppleva psykisk eller fysisk misshandel. Att det inte föreligger bevis säger inte mig någonting då enligt forskning många misshandelsfall i nära relationer läggs ner i brist på bevis.

Men utan bevis kan man ju inte veta om det stämmer…
Någon rättssäkerhet måste ju ändå finnas.
Citera
2021-07-11, 11:43
Medlem
Citat:
Du är selektiv i din läsning vilket säger mig att du tyvärr inte är objektiv.

Olika hot, hot om förtal osv står det.

Det är med andra ord inte bara hot om förtal.

Nej, jag är inte selektiv, som jag skrev tidigare OM man reagerar kraftfullt med hårda ord när ens barn är mördade och man anklagas för att vara en anledning bakom det så förstår jag det.

MEN att man i detta också är så pass sansad att kunna hota att anmäla förtal tyder INTE på att man är "gangster".

Mer du som är selektiv att inte se det, att hota med förtal - att liksom anmäla förtal, och att då stå inför att motparten drar upp allt i en rättegång då tror jag faktiskt inte riktigt man är skyldig för en misshandel. Då vill man nog undvika rättssystemet.
Citera
2021-07-11, 11:51
Medlem
Citat:
Men utan bevis kan man ju inte veta om det stämmer…
Någon rättssäkerhet måste ju ändå finnas.

Jag hade inte tänkt att skriva mera i den här tråden med hänsyn till anhöriga, men jag måste
fråga dig som verkar kunnig i fallet, eller rent generellt.

Får eller kan vem som helst ansöka om skyddad identitet ?
Varför tror du kvinnan i det här fallet hade skyddad identitet ?
Bodde kvinnan i det här fallet på ett skyddat/hemligt boende ?
Citera
2021-07-11, 11:52
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Nej, jag är inte selektiv, som jag skrev tidigare OM man reagerar kraftfullt med hårda ord när ens barn är mördade och man anklagas för att vara en anledning bakom det så förstår jag det.

MEN att man i detta också är så pass sansad att kunna hota att anmäla förtal tyder INTE på att man är "gangster".

Mer du som är selektiv att inte se det, att hota med förtal - att liksom anmäla förtal, och att då stå inför att motparten drar upp allt i en rättegång då tror jag faktiskt inte riktigt man är skyldig för en misshandel. Då vill man nog undvika rättssystemet.

Håller med dig.
Naturligtvis är det både sunt och självklart att man som sörjande far reagerar på att utpekas som orsaken till att någon annan mördat ens barn häromdagen.
Dessutom - när man verkligen aldrig blivit dömd för någon form av hot eller misshandel mot mördaren eller barnen - ska man naturligtvis inte behöva höra att folk påstår att det var så.
Baserat på uppgifter och skvaller från en person man haft en rättstvist med.

Det får ju faktiskt finnas en gräns för vad man ska behöva stå ut med. Nog hade vi väl alla reagerat så.
Citera
2021-07-11, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendron
Jag hade inte tänkt att skriva mera i den här tråden med hänsyn till anhöriga, men jag måste
fråga dig som verkar kunnig i fallet, eller rent generellt.

Får eller kan vem som helst ansöka om skyddad identitet ?
Varför tror du kvinnan i det här fallet hade skyddad identitet ?
Bodde kvinnan i det här fallet på ett skyddat/hemligt boende ?

Ja, men hade hon verkligen skyddat "officiellt" då?
Eller bara hon som velat gömma sig....

Så hon hade skyddat boende, men det skulle ändå ske oövervakat umgänge med barnen?
Det går inte riktigt ihop.
Citera
2021-07-11, 12:05
Medlem
Vems sanning är det att pappan är. En kvinnomisshandlare?
Ett inlägg har figurerat i en grupp på Facebook, vem skrev det?
Vem vet källan?
Här ser man hur snabbt en människa kan dömas på Internet, hur denne ev. Kan bli hotad och besökt i hemmet.
Har någon i familjen bekräftat detta?
Nej!
Finns det dokument som styrker det?
Nej!

En internetsanning.
Är den sann eller påhittad?

Tragiskt för alla, så många som mist sina nära på ett eller annat sätt.
Pappan kan vara precis vem som helst.

Var lite försiktiga för vad ni läser på nätet, att randommänniskor sätter "stoppa mäns våld mot kvinnor" På sin Facebook säger inte att denna pappa är en misshandlade, faktiskt.

Vi vet bara att en mamma tagit livet av sig tillsammans med sina barn.
Citera
2021-07-11, 12:06
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Håller med dig.
Naturligtvis är det både sunt och självklart att man som sörjande far reagerar på att utpekas som orsaken till att någon annan mördat ens barn häromdagen.
Dessutom - när man verkligen aldrig blivit dömd för någon form av hot eller misshandel mot mördaren eller barnen - ska man naturligtvis inte behöva höra att folk påstår att det var så.
Baserat på uppgifter och skvaller från en person man haft en rättstvist med.

Det får ju faktiskt finnas en gräns för vad man ska behöva stå ut med. Nog hade vi väl alla reagerat så.

Båda eventualiter är möjliga, hot p.g.a. oskuld eller skuld. Varför låser du och Garre74 fast er vid den förra? Det är det man reagerar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in