2021-07-10, 22:03
Medlem
Bonkebenkes avatar
Det senaste bysvallret gör gällande att vapnet eventuellt är en grytpistol/grytrevolver. Vems vapnet är förtäljer inte historien...
2021-07-10, 22:20
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninalina
Ja absolut, det var också min första tanke!

I början av tråden, #3, finns länk till AB, och där står att:
”Enligt uppgifter till SVT ska polisen ha gått in med dragna vapen i en villa där personen sedan hittades skjuten.”

Det kan tolkas som att EF hittats inne i villan, men utesluter inte att han faktiskt hittats utomhus.
2021-07-10, 22:21
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonkebenke
Det senaste bysvallret gör gällande att vapnet eventuellt är en grytpistol/grytrevolver. Vems vapnet är förtäljer inte historien...

Googlade lite snabbt, och det verkar inte vara något jättevanligt vapen. Man måste ha ett särskilt tillstånd för att ha det, efter vad jag förstod.
2021-07-10, 22:35
Medlem
Citat:
Vems var då vapnet?
2021-07-10, 23:17
Medlem
Citat:

Vad är en grytpistol?
2021-07-11, 00:36
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pigge2
Vad är en grytpistol?

Det verkar vara som en Vilda Västern-pistol.....

https://www.jaktinfo.eu/grytpistol.htm
2021-07-11, 06:13
Medlem
Nonsensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det verkar vara som en Vilda Västern-pistol.....

Njaa, det som skiljer en grytpistol (eller grytrevolver) från en vanlig pistol/revolver är att de bara går att ladda med en patron, till skillnad från vanliga magasin som kan rymma tex åtta (revolver ofta sex). Vissa grytpistoler kan iofs rymma två, men de är inte de vanligaste.

Revolvrar är nog lätta att tänka på som vilda västern fast de vanligtvis får räknas som helt moderna
Det hade jag nog tyckt om jag hade funderat på det innan jag blev bekant med vapen.

Detta om grytvapen sagt med reservation för att jag kan ha missförstått det, det är inte jag som använt just en sådan.

Däremot stämmer ju grytpistolen väl in på att det bara avlossades ett skott, i fallet som diskuteras här. Fast enbart ett skott går förstås att skjuta även med andra vapen.
2021-07-11, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
En standardkommentar från någon som känner en som plötsligt blir en GM. Det är väl inget unikt för detta fall. Lasseliten2 är väl varken mer eller manipulerad än någon annan!
Du avslutar med ett utropstecken.
Fast det är väl en fråga du ställer?

Min gissning är att postaren ifråga inte är helt neutral i sin syn på LB.
Bara som ett exempel:
Hur kan Lasseliten2 återkommande i inlägg och med hög intensitet gå i god för att LB och EF inte hade nån annan sorts relation än en vänskaplig sådan?

Vi vet att LB inte hade en "siamesisk tvilling". Alltså har postaren inte kunnat vara på plats 24/7 och därigenom veta vad LB och EF hade för sig.

Lasseliten2 är alltså inte helt trovärdig.
Manipulerad var ordet sa Bull..
2021-07-11, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
I början av tråden, #3, finns länk till AB, och där står att:
”Enligt uppgifter till SVT ska polisen ha gått in med dragna vapen i en villa där personen sedan hittades skjuten.”

Det kan tolkas som att EF hittats inne i villan, men utesluter inte att han faktiskt hittats utomhus.
Trådens rubrik slår ju fast att han inte hittades inne i huset.
Kanske läge att ännu inte ange läge..?

Editerar: EF kan efter att ha blivit påskjuten utomhus stapplat in I huset och där på plats avlidit och där påträffats.
Senast redigerad av Carinah78 2021-07-11 kl. 11:49.
2021-07-11, 12:29
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonsensum
Njaa, det som skiljer en grytpistol (eller grytrevolver) från en vanlig pistol/revolver är att de bara går att ladda med en patron, till skillnad från vanliga magasin som kan rymma tex åtta (revolver ofta sex). Vissa grytpistoler kan iofs rymma två, men de är inte de vanligaste.

Revolvrar är nog lätta att tänka på som vilda västern fast de vanligtvis får räknas som helt moderna
Det hade jag nog tyckt om jag hade funderat på det innan jag blev bekant med vapen.

Detta om grytvapen sagt med reservation för att jag kan ha missförstått det, det är inte jag som använt just en sådan.

Däremot stämmer ju grytpistolen väl in på att det bara avlossades ett skott, i fallet som diskuteras här. Fast enbart ett skott går förstås att skjuta även med andra vapen.

Du siktade hon mycket bra, då, minst sagt. Ett skott. Om det nu var ett sådant vapen.
2021-07-11, 12:54
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Du avslutar med ett utropstecken.
Fast det är väl en fråga du ställer?

Min gissning är att postaren ifråga inte är helt neutral i sin syn på LB.
Bara som ett exempel:
Hur kan Lasseliten2 återkommande i inlägg och med hög intensitet gå i god för att LB och EF inte hade nån annan sorts relation än en vänskaplig sådan?

Vi vet att LB inte hade en "siamesisk tvilling". Alltså har postaren inte kunnat vara på plats 24/7 och därigenom veta vad LB och EF hade för sig.

Lasseliten2 är alltså inte helt trovärdig.
Manipulerad var ordet sa Bull..

Det var en retorisk fråga, förstår du. Eller en blandning av sådan fråga och ett konstaterande. Vilket jag valde att göra.

Dina slutsatser får stå för dej.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2021-07-11 kl. 12:59.
2021-07-11, 12:56
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Trådens rubrik slår ju fast att han inte hittades inne i huset.
Kanske läge att ännu inte ange läge..?

Editerar: EF kan efter att ha blivit påskjuten utomhus stapplat in I huset och där på plats avlidit och där påträffats.

Eller tvärtom.
Nu handlade kedjan av inlägg om huruvida EF blivit skjuten inomhus eller utomhus.

Men det förstod du kanske inte…

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in